Försäljningstrick? Formel1-bensin?

#Olsson# skrev:
Frågan är vad man kan blanda i själv för att göra rent och nå samma resultat.

En skvätt diesel. Lämplig mängd? Max 2%. Men det behövs inte om nu inte insugsventilerna läcker mot ventilsätet. Är motor i bra kondition, dvs att ventilerna tätar mot ventilsätet får man ingen uppbyggnad av koks på baksidan av ventilerna.

Så här ser en insugsventil ut som inte har tätat ordentligt, väldigt vanlig på gamla luft/olje-kylda gixxrar/banditer: http://andersbrink.se/sv/trim/images/14 - valves, one old & one cleaned.jpg
 
andersbrink skrev:
En skvätt diesel. Lämplig mängd? Max 2%. Men det behövs inte om nu inte insugsventilerna läcker mot ventilsätet. Är motor i bra kondition, dvs att ventilerna tätar mot ventilsätet får man ingen uppbyggnad av koks på baksidan av ventilerna.

Så här ser en insugsventil ut som inte har tätat ordentligt, väldigt vanlig på gamla luft/olje-kylda gixxrar/banditer: http://andersbrink.se/sv/trim/images/14 - valves, one old & one cleaned.jpg

Ok, tack för tipset.

Har bara lite svårt att tänka mig otäta insugsventiler från fabrik. Eller så är det just det som är normalt. :hihi Jag tänkte att kanske pulserna vid "dåliga" varvtal kanske trycker avgaser tillbaka upp genom insugsventil(double carburetion-fenomenet typ) + att insprutarna sprutar rakt på talrikarna. Eller så är det bara önsketänk.
 
Efter ett par värmecykler (dvs körning) har sätena satt sig. Man ska ha tur om det inte läcker efter 500 mil om man kör in hojen enligt manualen. Bästa sättet att få täta ventilsäten på en ny hoj är lagom inspirerad körning så att ventiltallriken nöts in mot sätet så snabbt som möjligt. Ventilen har 45 graders tätningsyta medans sätet oftast har 46 grader och det är den vinkelskillnaden som gör att ventilen blir tät efter ett tag utan att vara inslipade från fabrik (vilket inga ventiler är).

#Olsson# skrev:
Har bara lite svårt att tänka mig otäta insugsventiler från fabrik. Eller så är det just det som är normalt. :hihi
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top