Försäljning av mc när köparen bor långt bort

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag har äntligen hittat en potentiell köpare till min motorcykel som jag håller på att sälja. Men Det är så att han bor 100 mil söder om mitt tillhåll vilket medför vissa komplikationer..

Han ska ordna så en transportfirma kommer och hämtar motorcykeln någon gång i veckan men jag undrar hur man ska göra med registreringsbeviset där både köpare och säljare ska skriva under.

En möjlighet är att jag skulle kunna skicka med papperet med min underskrift så får han posta det. Men jag litar inte på många människor och vill gärna hitta något säkrare alternativ där jag har kontrollen.:huvet

Vad finns det för möjligheter om hur det ska lösas på smidigaste sättet?

prata med köparen och be om hans uppgifter och fyll i det själv på reg beviset, och fråga även om det är ok att du skriver hans signatur med. bästa idé jag har.

Om det var din bästa ide, skulle jag inte vilja veta hur dina dåliga ideer är :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsförfalskning

Så länge köparen har gått med på att jag får skriva under i hans namn så är allt frid och fröjd. Men utifall han skulle opponera sig och hävda att han aldrig har gått med på det så sitter jag i klistret. För att det skulle vara juridiskt försvarbart så skulle det krävas att han skrivit under ett intyg på att jag skriver i hans namn, vilket medför att problemet kvarstår om hur jag ska göra vid försäljningen...

Så länge köparen har gått med på att jag får skriva under i hans namn så är allt frid och fröjd. Men utifall han skulle opponera sig och hävda att han aldrig har gått med på det så sitter jag i klistret. För att det skulle vara juridiskt försvarbart så skulle det krävas att han skrivit under ett intyg på att jag skriver i hans namn, vilket medför att problemet kvarstår om hur jag ska göra vid försäljningen...

vart hitar du det lagstödet?

ett tips, säg åt snubben att dega dig 2 lappar så fixar du ett släp och åker ner med hojen..

kan man inte be han skicka en fullmakt på att du får skriva hans namnteckning på regbeviset , då får du ju även hans namnteckning så att du kan kopiera över den fint till regpapperet.

ett annat alternativ är ju att när du har pengar på kontot så skickar du papperet och så får han skriva i det och skicka in. kan glädja dig med att han är nog lika nervös som du . fast då med att skicka pengar och om cykeln är som du säger =)

hoppas det ordnar sig

skriv under, lämna köpare blankt, skicka med papprerna med hojen.

vänta en vecka, får du inget brev om ägarbyte från TS (transportstyrelsen) ring upp killen och fråga varför han inte skickat in.

Skulle han mot förmodan inte gå att nå eller håller på att bråka på annat sätt så anmäl skiten stulen och ge polisen hans adress :)

tror köparen har mer att förlora på att inte skicka in papprerna än vad du som säljare har, även om det är säljarens ansvar

Frågan är varför han skulle neka till det efteråt om han först gett dig tillåtelse? Han vill väl ha hojen skriven på sig själv om han nu betalt för den.

Jag anser att enklaste lösningen är just den som du säger, fråga köparen om det är ok att du skriver under ägarbytet åt honom och skickar in det. Allt annat känns som onödigt strul.

vart hitar du det lagstödet?

ett tips, säg åt snubben att dega dig 2 lappar så fixar du ett släp och åker ner med hojen..

Lag (1915:218) 2 kap. Om fullmakt. 10§

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM

Klubba; skrev:
skriv under, lämna köpare blankt, skicka med papprerna med hojen.

vänta en vecka, får du inget brev om ägarbyte från TS (transportstyrelsen) ring upp killen och fråga varför han inte skickat in.

Skulle han mot förmodan inte gå att nå eller håller på att bråka på annat sätt så anmäl skiten stulen och ge polisen hans adress

tror köparen har mer att förlora på att inte skicka in papprerna än vad du som säljare har, även om det är säljarens ansvar

Ja det är också en möjlighet! Det bästa tror jag hade varit att ställa av den så att min försäkring inte gäller utifall något nu skulle hända.

Kolla med ett åkeri om dom kan skicka hojen och fråga dom om inte åkeriet kan fixa en underskrift av köparen när han tar imot hojen?

Jag kör tradare och jag har gjort det åt ett par kunder och det har funkat fint :tummenupp

Kolla med ett åkeri om dom kan skicka hojen och fråga dom om inte åkeriet kan fixa en underskrift av köparen när han tar imot hojen?

Jag kör tradare och jag har gjort det åt ett par kunder och det har funkat fint :tummenupp

Det är så att hans bror jobbar på ett åkeri som ska hämta motorcykeln, så jag står fortfarande på samma plats tyvärr :näsblod

Ja det är också en möjlighet! Det bästa tror jag hade varit att ställa av den så att min försäkring inte gäller utifall något nu skulle hända.
Tydligen så ska det även gå att göra som så att du skriver under och skickar in och så skickar Transportstyrelsen en begäran om komplettering av underskrift till köparen. Edit: Skickar han inte in nån underskrift ska visst ägarbytet ändå gå igenom efter 10 dagar.

Ring Transportstyrelsen och hör på måndag.

Last edited:
Det är så att hans bror jobbar på ett åkeri som ska hämta motorcykeln, så jag står fortfarande på samma plats tyvärr :näsblod
Vad är då problemet? Han sätter över pengarna på ditt konto när de sitter där får hans bror ta moppen och regbeviset med din underskrift.

Kan du berätta i vilken stad det gäller?

Isf. kanske du hittar en 3e part här på SH som kan fixa underskrift för nya köparen och sen posta det. Är det i Gbg kan jag hjälpa dig. Skadar inget att bättra på sitt karmakonto ;)

Tydligen så ska det även gå att göra som så att du skriver under och skickar in och så skickar Transportstyrelsen en begäran om komplettering av underskrift till köparen. Edit: Skickar han inte in nån underskrift ska visst ägarbytet ändå gå igenom efter 10 dagar.

Ring Transportstyrelsen och hör på måndag.

Det känns som det mest överlägsna alternativet hittills. Men min försäkring ställs väl ändå inte av förrän ägarbytet har gått igenom? Det skulle kännas surt utifall han inte skriver under och det fortfarande står på mig:huvet
Men jag ska ringa på måndag och höra!

Kan du berätta i vilken stad det gäller?

Isf. kanske du hittar en 3e part här på SH som kan fixa underskrift för nya köparen och sen posta det. Är det i Gbg kan jag hjälpa dig. Skadar inget att bättra på sitt karmakonto ;)

Det är mellan Övik och Borås, inte så långt ifrån GBG men jag ska inte behöva besvära någon annan! Tack för hjälpen dock, det borde räknas till din karmastege!

chango skrev:
Vad är då problemet? Han sätter över pengarna på ditt konto när de sitter där får hans bror ta moppen och regbeviset med din underskrift.

Ja men det är tyvärr jag som förlorar på det ifall han nu inte skulle skriva under.. Men det blir antingen så eller så skickar jag in ett okomplett regbevis så får han komplettera det.

Ja men det är tyvärr jag som förlorar på det ifall han nu inte skulle skriva under.. Men det blir antingen så eller så skickar jag in ett okomplett regbevis så får han komplettera det.

Hur kan du förlora på det du får pengarna, kvitto och datum på när den är såld.
Skickar han inte in papprena så anmäler du den stulen, det han han gjort efter du lämnat moppen är inte problem.

Snabb tanke som kanske inte är genom tänkt till 100.
Kan inte killen som hämtar hojen ställa sig som ägare? Bara för dem att fixa det på hema plan mellan varandra sedan. och som läget ser ut i dag där det är ägar byte grymt ofta så känns det inte som om det skulle vara något med en extra ägare.

alt skicka ner hojen utan nycklar (har för mig att det inte kan stöld rubriseras om man ger personen i fråga nycklarna) så skickar du nycklarna när pengar har trillat in och ägarbytet är gjort.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra