Försäljning av mc när köparen bor långt bort

fan vad folk gör det svårt för sig.

A. Du skriver under ber någon annan skriva under regbeviset.
B. Du skickar med regbeviset till honom signerat o ber honom skicka in det.

Gör han inte det kan du alltid beställa nytt regbevis sen kan du ringa snuten o anmäla hojen stulen samt att du vet vart den finns, så har du massa ny pengar i handen samt din hoj tillbaka.

1. Skicka ner beviset till köparen, be honom att skriva på och skicak tbx samma dag, skriv på och skicka in.

2. Ring Transportstyrelsen och kolla med de. Kanske kan ni fixa ägarbytet över nätet med e-leg på varsitt håll. Kanske kan han skicka en fullmakt till dig.

3. Be transportfirman hjälpa dig. Ge beviset frankerat, påskrivet och klart till de och be de att se till att snubben skriver på och att de legitimerar honom när de lämnar ifrån sig hojen.

Jag förstår inte problemet.

Se till att du får pengarna och sen är det bara lämna över hojen och skicka med regbeviset.

Sen är det bara hoppas på att han inte skriver under och skickar in det.
Då är det bara göra en stöldanmälan och åka ner och hämta tillbaka hojen.
Så har du både hoj och pengar.

Det värsta han kan ställa till med som kan drabba dig är att dra på sig p-böter. Men jag utgår ifrån att hojen är värd mera än dom futtiga tusenlappar han kan tänkas dra på sig i p-böter på ett par veckor.

Edit: jag tror inte du skall ställa av hojen.
Skulle det vara så att han är en bedragare och det börjar strula, så kan det nog vara bra att ha en gällande försäkring.

Last edited:
Jag förutsätter att du får pengarna i hand i samband med att hojen hämtas? Då skriver du helt enkelt på din halva av blanketten och så tar killen som hämtar med den till köparen som i sin tur skriver på och skickar in. Så länge du har fått betalt är det skit samma hur köparen gör. Skickas det inte in så anmäl den stulen.

Eller ska han betala i efterskott? Det avråder jag starkt ifrån oavsett hur trovärdig och ärlig köparen är. Handlar det om mycket pengar kan även den bäste bli girig.

Enkelt: Skriv över hojen på den som hämtar hojen och betalar dig i hand. Dvs brorsan, posta ägarbytet tillsammans.

Ägarbyte till rätt ägare får dom sköta själva.

Absolut det enklaste lösningen som håller bäst juridiskt. Eftersom du postar frågan här så måste ju något ha väckt din instinkt om att försöka göra rätt.

Följ magkänslan och kör säkert, låt brorsan till köparen ta hojen på sig först, sedan kan de göra ett ägarbyte direkt när papperen kommer på lådan.

Vill de inte det så är det antingen något skumt mellan bröderna eller så är det nåt annat. Vill de ha hojen så bör det väl förstå att u behöver göra ett fysiskt ägarbyte med någon du kan träffa, samt se legitimation hos.

Kolla med en bil/hojfirma om de kan hjälpa dig - dom kan ju göra ägarbyten online....

Detta fattar jag inte, vill han verkligen ha hojen så får han hämta den .
varför krångla till det.

Som folk ställer till det för sig. Man tar tåget till platsen hojen står på och sen kör man hem den=minst problem för båda parter.

Man slipper transportfirmor som repar skiten och så slipper man förfalska en massa.

Många som säger att det ska stöldanmälas. Detta går så vitt jag vet inte i ett sådant här fall då det inte kan klassas som tillgrepp av fordon.

Har gjort en liknande sak.
Iom att vi båda hade samma bank gick det smidigt.
Först fick jag telfon till en av köparen betrodd person på orten.
Åkte till denne och väl där så satte köparen över pengara till mitt konto via internet. (samma bank = omgående)
då jag såg att pengarna var inne skrev jag under alla papper o stoppade de i ett rekommenderat brev till köparen som jag postade & den betrodda personen på orten bevittnade.

Hur man ska göra vid en motsvarande affär om man inte har samma bank eller om köparen inte känner nån på orten...
tja då är det väl bara pengar i hand då MC hämtas samt att de som hämtar bevittnar att du postar ett Rekommenderat brev med alla värde handlingar.

Har gjort en liknande sak.
Iom att vi båda hade samma bank gick det smidigt.
Först fick jag telfon till en av köparen betrodd person på orten.
Åkte till denne och väl där så satte köparen över pengara till mitt konto via internet. (samma bank = omgående)
då jag såg att pengarna var inne skrev jag under alla papper o stoppade de i ett rekommenderat brev till köparen som jag postade & den betrodda personen på orten bevittnade.

Hur man ska göra vid en motsvarande affär om man inte har samma bank eller om köparen inte känner nån på orten...
tja då är det väl bara pengar i hand då MC hämtas samt att de som hämtar bevittnar att du postar ett Rekommenderat brev med alla värde handlingar.

Hur man gör om man inte har samma bank? Man gör likadant och ser till att överföringen är signerad utan satt datum för då kan man inte gå hem och ändra datumet för överföringen.

Vill man ha nånting åker man dit där denna sak befinner sig - annars vill man inte ha det.
Vad rör det sig om för objekt? Är det nåt samlarskit eller varför går det inte att sälja lokalt?

Vad rör det sig om för objekt? Är det nåt samlarskit eller varför går det inte att sälja lokalt?

I mitt fall var det en Trajja 900 med sidovagn. De intresserade som hörde av sig var från hela Sverige + Finland.
En av de få hojjar som faktiskt är inreggad & besiktigad med sidovagn som inte är sammlarobjekt eller förvuxen goldwing.

Kan starkt rekomendera att köra hoj med sidovagn om man har hund model lite större. Glasögon på hunden o spännfast hunden i vagnen o sen är det vara att låta de bakomvarande få allt dräggel på vindrutan då hunden sticker ut huvet :D

Tror iofs att killen som köpte hojjen skulle ut o köra med sonen sin. Fast det är väl samma sak, förutom att det kanske regnar leksaker istället för dräggel :D

Vad du än gör, lämna inte över ansvaret till köparen att skicka in regbeviset. Vet mååånga som råkat ut för krångel, med skatt och körförbud m.m.

Har själv gjort några affärer där vi har scannat in underskrifter och mailat så att säljaren kan bara kopiera över namntecnkningen på regbeviset.

Är man överens så är man. Säkertställ att detta är ok, via mail, så har du också skriftligt på det, så att det håller juridiskt OM det nu skulle bli problem

låt han hämta den.. jag sålde för några år sen en bil till en stockholmare allt var klart o jag skickade den med autotransport sen när bilen kom ditt ville han inte ha den, det blev ett jävla liv ena dagen hot nästa dag snälla snälla förvisso hade han betalt bilen men efter att ha haft han i luren i en vecka tog jag tillbaka bilen det kostade mej 3000 kr i frakt av bil. så sen det, vill någon köpa får dom fan palre sej hit o titta- klämma -sparka däck o köpa

Nu har det blivit så att regbeviset kommer skickas med motorcykeln, vi kom fram till att det var den simplaste lösningen som inte innebar för mycket krångel. Han kommer betala med en postväxel som är skriven på mig och jag får den när brorsonen tittat på motorcykeln.

Med risk för att verka dum, är det lätt att förfalska postväxlar?

Nu har det blivit så att regbeviset kommer skickas med motorcykeln, vi kom fram till att det var den simplaste lösningen som inte innebar för mycket krångel. Han kommer betala med en postväxel som är skriven på mig och jag får den när brorsonen tittat på motorcykeln.

Med risk för att verka dum, är det lätt att förfalska postväxlar?

Har han något vettigt svar på varför du inte kan skriva den på hans bror vid försäljning?

Skicka in regbeviset UTAN köparens namnunderskrift. Det som händer då är att köparen får en separat blankett skickad där han ombeds fylla i sin underskrift och skicka in/alternativt bestrida överlåtelsen. Om köparen inte gör detta innan tidsfristen (har för mig 2 veckor) går köpet ändå igenom. Köparen måste alltså aktivt bestrida överlåtelsen för att denna inte skall gå igenom.

Detta hände mig nyligen när jag skulle skriva över bilen till mig från farsan.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra