Köpa första hoj (70-80 tals) och ta mc-kort

Okej, men visst är det stor skillnad i ägandekostnad (försäkring) på en nyare hoj gämfört mot en som är äldre än 20år,och framförallt äldre än 30år?

Det beror helt på vilken sorts hoj och var du är skriven. Jag fick betala 2500 för min z1000sx när den var helt ny, och jag hade fått ge 2000 för min cbr600f2 från början av 90-talet om jag velat ha helförsäkring tror jag.
Jag bor ute i skogen och är 37 år gammal, så jag får bra priser försäkringar, men du bör kunna få en helförsäkring på en nakenhoj för lite mindre än vad du får ge för en bilförsäkring enligt min erfarenhet.
 
Okej, men visst är det stor skillnad i ägandekostnad (försäkring) på en nyare hoj gämfört mot en som är äldre än 20år,och framförallt äldre än 30år?

Ägandekostnad för en äldre hoj kan bli rätt dyr när det gäller underhåll. Speciellt när äldre hojar börjar användas....
 
Tack, annars verkar bilsportmc.se eller vad de heter vara väldigt populärt gällande försäkring, kanske främst på äldre hojar dock.

- - - Updated - - -

Okej, så hur bolagen klassar hojen är egentligen mer viktigt än cc, år, etc?

- - - Updated - - -

Ja det kanske är så, ni verkar ju alla eniga om att ju nyare ju bättre
 
Tack, annars verkar bilsportmc.se eller vad de heter vara väldigt populärt gällande försäkring, kanske främst på äldre hojar dock.

- - - Updated - - -

Okej, så hur bolagen klassar hojen är egentligen mer viktigt än cc, år, etc?

- - - Updated - - -

Ja det kanske är så, ni verkar ju alla eniga om att ju nyare ju bättre

Svedea brukar vara billigare än Bilsport&mc, och de har varit det bästa försäkringsbolag jag någonsin haft att göra med.

Ja, en 10 år gammal 600cc sporthoj är många gånger dyrare att försäkra än en helt ny 1800cc glidare. Iaf överallt jag kollat.

Och nyare hojar är oftast bättre än gamla på det mesta, det här hänt väldigt mycket med hojar sedan 80-talet. Min gamla 90-talare känns uråldrig i jämförelse med en hoj från 00 till och med.
Gamla hojar köper man för att man gillar gammalt, och vill skruva. Sedan är det ju oftast billigt med. :hihi
 
Okej,värt att kolla upp isf :) men då har jag lite mer koll på vad som är det vettigaste iaf,även om hjärtat fortfarande säger gammalt ???? tack så jättemycket för snabba och bra svar :)
 
Okej,värt att kolla upp isf :) men då har jag lite mer koll på vad som är det vettigaste iaf,även om hjärtat fortfarande säger gammalt ???? tack så jättemycket för snabba och bra svar :)

Jo, cbren har jag att pendla med, den hamnade i garaget för att lillebror ville övningsköra på den. Mycket billig hoj i inköp, men snart har jag lagt lika mycket pengar på att fixa allt som är slitet som den kostade att köpa. Fördelen är väl att jag snart bytt precis alla slitdelar, och en del annat med, så förhoppningsvis kostar den mindre att hålla rullande framöver.
Men jag hade fått en mycket modernare hoj för dubbla pengen.
 
Att köpa en äldre hoj och övningsköra på är rätt kostnadseffektivt om man har lite tur.

En kompis till mig gjorde det när han skulle skaffa kort för ett antal år sedan.
Hojar som är minst 20 år gamla kan man classicaförsäkra. På Bilsport och MC då så betalade han 1200 kr/år för helförsäkring. Det var väl 2013 tror jag och hojen var en Honda CB 750 från -82.
typisk äldre körskolehoj.
Han körde på den i 1 1/2 säsong tror jag innan han sålde den.
Om jag inte minns fel så sålde han den för samma pris som han köpte den så det enda han lade ut på hojen var i stort sett försäkringen som var skitbillig samt lite service med oljebyte mm.
Sen var det ju såklart bensin till drygt 1000 mil också.
En så gammal hoj har ju redan fått lite skavanker så man behöver inte vara skiträdd för att något skall hända. Som att man exempelvis råkar lägga den när man över långsamma manöverbanan.
Väljer man en nakenhoj så har man ju dessutom fördelen att man inte börjar krossa kåpor och annat så fort den välter.
Har man otur så kan man visserligen råka ut för att man måste byta en massa gamla slitna slitdelar men om man ser till att kolla så att motorn låter OK, har fått sina oljebyten och verkar gå som den ska så borde du inte råka ut för något värre än att byta lite olja och brombelägg för några hundralappar.
 
Alltså jag förstår inte riktigt problemet...

Om du väljer årsmodell 98 och framåt på blocket inom sport så kräks sidan hojar för mellan 20-30kkr får du allt du behöver utan att behöva bråka med gammalt skräp.
Visst en r1-99 är inte bästa hojen varken nybörjarmässigt eller försäkringsmässigt men det finns massor av fina "moderna" hojar att välja av.
Nästan alla dessa hojar är lätthanterliga med bra bromsar och chassien.
 
Det är lite detta som är min tanke. Sen är det klart att om man fastnar för att köra hoj och börjar köra mycket så kan man steppa upp, men till en början vill jag mest hålla kostnaderna nere :)
 
Jo det är klart,men målet med hojen till att börja är mest övningsköra och den biten,så att försöka hitta en helt okej fräsch gammal motorcykel känns ändå som ett bra alternativ.
 
Jo men som student är noll kronor i skatt och helförsäkring för 700kr om året ett starkt argument om man inte kommer använda motorcykel så jättemycket :)
 
Det är lite detta som är min tanke. Sen är det klart att om man fastnar för att köra hoj och börjar köra mycket så kan man steppa upp, men till en början vill jag mest hålla kostnaderna nere :)

Min erfarenhet är att det är bättre att köpa en hoj i 20-30000-kronorsegmentet än att köpa billigare. Det blir dyrare i längden om man går under det.
Det finns gott om trevliga maskiner är välja på där med, av alla olika slags hojar.
 
Det viktigaste är att köpa en hoj man gillar, och inte en som är billig eller praktisk i första hand.
 
Ja, jag förstår vad du menar, dumt att vara dumsnål. Dock kommer mitt åkande bygga endel på att det är billigt och praktiskt,även om det själklart ska bli kul också ;)
 
Ja, jag förstår vad du menar, dumt att vara dumsnål. Dock kommer mitt åkande bygga endel på att det är billigt och praktiskt,även om det själklart ska bli kul också ;)

Den praktiska delen med att åka mc är väl att man kan köra förbi bilköerna, och skatten är än så länge låg så lite billigt är det, men det kan vara både mer praktiskt och billigt med risiga småbilar.
Därför är det viktigt med att man primärt ska gilla hojen. Det är oerhört mycket roligare att köra hoj än bil. ????
 
I och med att du vill pendla med den hade jag nog siktat på så ny hoj som möjligt. Bättre vägegenskaper, samt att du kommer ha mindre pill o problem. Risk för mindre körning o mer mekande.
 
Köp en hoj du vill ha, en 80-tals japansk radfyra går ju som en symaskin och har oftast sadlar som är gjorde att åka jorden runt på... Övningskörde mycket på en Honda CB 750 K -82, som jag sen bl.a. åkte till Assen med. Kostade 5000 och såldes för 9000 tror jag. Superbra nybörjarhojar, hade du tänkt något sånt så köp det.
 
Om du ska pendla så kommer du att vilja ha kåpa, och stor motor för bottenvridet. Det är inte effekt som dödar en motor utan varvtal.

Jag kör själv en Honda CBR1100xx och det är en väldigt trevlig hoj, kanske lite mycket hoj om man är helt ny men absolut inte svårkört. Stora motorer är snälla om man inte maxar i alla lägen. Dock går det snabbt åt helvet om man har dåligt omdöme...

Om jag var i din sits skulle jag köpa en Suzuki Bandit 1200 med halvkåpan: http://www.bike.se/test/begagnad/suzuki-gsf-1200-bandit-93022

Köp något som ser vettigt ut och nybesiktigad, om provkörning är ett problem iom avsaknad av körkort.

Lycka till!
 
Som student i Stockholm har man inte råd med parkeringsplats, det är den stora kostadsbesparingen, bil har jag redan hemma i Värmland :) så det är mest för att ha råd att ha ett fordon extra som jag ser veteranhoj som ett bra alternativ.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top