Köpa första hoj (70-80 tals) och ta mc-kort

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej, men visst är det stor skillnad i ägandekostnad (försäkring) på en nyare hoj gämfört mot en som är äldre än 20år,och framförallt äldre än 30år?

Det beror helt på vilken sorts hoj och var du är skriven. Jag fick betala 2500 för min z1000sx när den var helt ny, och jag hade fått ge 2000 för min cbr600f2 från början av 90-talet om jag velat ha helförsäkring tror jag.
Jag bor ute i skogen och är 37 år gammal, så jag får bra priser försäkringar, men du bör kunna få en helförsäkring på en nakenhoj för lite mindre än vad du får ge för en bilförsäkring enligt min erfarenhet.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Okej, men visst är det stor skillnad i ägandekostnad (försäkring) på en nyare hoj gämfört mot en som är äldre än 20år,och framförallt äldre än 30år?

Ägandekostnad för en äldre hoj kan bli rätt dyr när det gäller underhåll. Speciellt när äldre hojar börjar användas....
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Tack, annars verkar bilsportmc.se eller vad de heter vara väldigt populärt gällande försäkring, kanske främst på äldre hojar dock.

- - - Updated - - -

Okej, så hur bolagen klassar hojen är egentligen mer viktigt än cc, år, etc?

- - - Updated - - -

Ja det kanske är så, ni verkar ju alla eniga om att ju nyare ju bättre
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack, annars verkar bilsportmc.se eller vad de heter vara väldigt populärt gällande försäkring, kanske främst på äldre hojar dock.

- - - Updated - - -

Okej, så hur bolagen klassar hojen är egentligen mer viktigt än cc, år, etc?

- - - Updated - - -

Ja det kanske är så, ni verkar ju alla eniga om att ju nyare ju bättre

Svedea brukar vara billigare än Bilsport&mc, och de har varit det bästa försäkringsbolag jag någonsin haft att göra med.

Ja, en 10 år gammal 600cc sporthoj är många gånger dyrare att försäkra än en helt ny 1800cc glidare. Iaf överallt jag kollat.

Och nyare hojar är oftast bättre än gamla på det mesta, det här hänt väldigt mycket med hojar sedan 80-talet. Min gamla 90-talare känns uråldrig i jämförelse med en hoj från 00 till och med.
Gamla hojar köper man för att man gillar gammalt, och vill skruva. Sedan är det ju oftast billigt med. :hihi
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Okej,värt att kolla upp isf :) men då har jag lite mer koll på vad som är det vettigaste iaf,även om hjärtat fortfarande säger gammalt ???? tack så jättemycket för snabba och bra svar :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej,värt att kolla upp isf :) men då har jag lite mer koll på vad som är det vettigaste iaf,även om hjärtat fortfarande säger gammalt ???? tack så jättemycket för snabba och bra svar :)

Jo, cbren har jag att pendla med, den hamnade i garaget för att lillebror ville övningsköra på den. Mycket billig hoj i inköp, men snart har jag lagt lika mycket pengar på att fixa allt som är slitet som den kostade att köpa. Fördelen är väl att jag snart bytt precis alla slitdelar, och en del annat med, så förhoppningsvis kostar den mindre att hålla rullande framöver.
Men jag hade fått en mycket modernare hoj för dubbla pengen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att köpa en äldre hoj och övningsköra på är rätt kostnadseffektivt om man har lite tur.

En kompis till mig gjorde det när han skulle skaffa kort för ett antal år sedan.
Hojar som är minst 20 år gamla kan man classicaförsäkra. På Bilsport och MC då så betalade han 1200 kr/år för helförsäkring. Det var väl 2013 tror jag och hojen var en Honda CB 750 från -82.
typisk äldre körskolehoj.
Han körde på den i 1 1/2 säsong tror jag innan han sålde den.
Om jag inte minns fel så sålde han den för samma pris som han köpte den så det enda han lade ut på hojen var i stort sett försäkringen som var skitbillig samt lite service med oljebyte mm.
Sen var det ju såklart bensin till drygt 1000 mil också.
En så gammal hoj har ju redan fått lite skavanker så man behöver inte vara skiträdd för att något skall hända. Som att man exempelvis råkar lägga den när man över långsamma manöverbanan.
Väljer man en nakenhoj så har man ju dessutom fördelen att man inte börjar krossa kåpor och annat så fort den välter.
Har man otur så kan man visserligen råka ut för att man måste byta en massa gamla slitna slitdelar men om man ser till att kolla så att motorn låter OK, har fått sina oljebyten och verkar gå som den ska så borde du inte råka ut för något värre än att byta lite olja och brombelägg för några hundralappar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Alltså jag förstår inte riktigt problemet...

Om du väljer årsmodell 98 och framåt på blocket inom sport så kräks sidan hojar för mellan 20-30kkr får du allt du behöver utan att behöva bråka med gammalt skräp.
Visst en r1-99 är inte bästa hojen varken nybörjarmässigt eller försäkringsmässigt men det finns massor av fina "moderna" hojar att välja av.
Nästan alla dessa hojar är lätthanterliga med bra bromsar och chassien.
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Det är lite detta som är min tanke. Sen är det klart att om man fastnar för att köra hoj och börjar köra mycket så kan man steppa upp, men till en början vill jag mest hålla kostnaderna nere :)
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Jo det är klart,men målet med hojen till att börja är mest övningsköra och den biten,så att försöka hitta en helt okej fräsch gammal motorcykel känns ändå som ett bra alternativ.
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Jo men som student är noll kronor i skatt och helförsäkring för 700kr om året ett starkt argument om man inte kommer använda motorcykel så jättemycket :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är lite detta som är min tanke. Sen är det klart att om man fastnar för att köra hoj och börjar köra mycket så kan man steppa upp, men till en början vill jag mest hålla kostnaderna nere :)

Min erfarenhet är att det är bättre att köpa en hoj i 20-30000-kronorsegmentet än att köpa billigare. Det blir dyrare i längden om man går under det.
Det finns gott om trevliga maskiner är välja på där med, av alla olika slags hojar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det viktigaste är att köpa en hoj man gillar, och inte en som är billig eller praktisk i första hand.
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Ja, jag förstår vad du menar, dumt att vara dumsnål. Dock kommer mitt åkande bygga endel på att det är billigt och praktiskt,även om det själklart ska bli kul också ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag förstår vad du menar, dumt att vara dumsnål. Dock kommer mitt åkande bygga endel på att det är billigt och praktiskt,även om det själklart ska bli kul också ;)

Den praktiska delen med att åka mc är väl att man kan köra förbi bilköerna, och skatten är än så länge låg så lite billigt är det, men det kan vara både mer praktiskt och billigt med risiga småbilar.
Därför är det viktigt med att man primärt ska gilla hojen. Det är oerhört mycket roligare att köra hoj än bil. ????
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
I och med att du vill pendla med den hade jag nog siktat på så ny hoj som möjligt. Bättre vägegenskaper, samt att du kommer ha mindre pill o problem. Risk för mindre körning o mer mekande.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Köp en hoj du vill ha, en 80-tals japansk radfyra går ju som en symaskin och har oftast sadlar som är gjorde att åka jorden runt på... Övningskörde mycket på en Honda CB 750 K -82, som jag sen bl.a. åkte till Assen med. Kostade 5000 och såldes för 9000 tror jag. Superbra nybörjarhojar, hade du tänkt något sånt så köp det.
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Om du ska pendla så kommer du att vilja ha kåpa, och stor motor för bottenvridet. Det är inte effekt som dödar en motor utan varvtal.

Jag kör själv en Honda CBR1100xx och det är en väldigt trevlig hoj, kanske lite mycket hoj om man är helt ny men absolut inte svårkört. Stora motorer är snälla om man inte maxar i alla lägen. Dock går det snabbt åt helvet om man har dåligt omdöme...

Om jag var i din sits skulle jag köpa en Suzuki Bandit 1200 med halvkåpan: http://www.bike.se/test/begagnad/suzuki-gsf-1200-bandit-93022

Köp något som ser vettigt ut och nybesiktigad, om provkörning är ett problem iom avsaknad av körkort.

Lycka till!
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Som student i Stockholm har man inte råd med parkeringsplats, det är den stora kostadsbesparingen, bil har jag redan hemma i Värmland :) så det är mest för att ha råd att ha ett fordon extra som jag ser veteranhoj som ett bra alternativ.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top