Köpa första hoj (70-80 tals) och ta mc-kort

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Ja ur den synpunkten är lite nyare klart bättre, då kanske även med kåpa,även om det inte estetiskt tilltalar något värst..
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Ja det var väl min grundplan typ,även om det verkar som att de flesta här har andra åsikter, vilket jag tar till mig av och väger in. Vet du om det är någon större skillnad i kvalité etc mellan de olika japanska märkena på deras 70-80 tals hojar i 600cc och uppåt spannet? Någon som är bättre eller någon som är sämre? :)
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Ska kolla på bandit -serien,verkar vara mycket för pengarna. Grejat mycket med bilar innan och insett att köpa nybesiktigadt ofta är en fördel om man vill använda istället för bara skruva, så det är en klart viktigt parameter. Tack!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det var väl min grundplan typ,även om det verkar som att de flesta här har andra åsikter, vilket jag tar till mig av och väger in. Vet du om det är någon större skillnad i kvalité etc mellan de olika japanska märkena på deras 70-80 tals hojar i 600cc och uppåt spannet? Någon som är bättre eller någon som är sämre? :)

Honda har ju länge haft rykte om sig att vara relativt driftsäkra och felfria men om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det är sådär värst stor skillnad mellan märkena så länge som man hittar ett hyfsat välvårdat exemplar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska kolla på bandit -serien,verkar vara mycket för pengarna. Grejat mycket med bilar innan och insett att köpa nybesiktigadt ofta är en fördel om man vill använda istället för bara skruva, så det är en klart viktigt parameter. Tack!

För MC spelar besiktat inte någon större roll faktiskt, de flesta hojar är i mycket bättre skick än motsvarande bilar, besiktningen är en lägsta möjliga kvalitetsgräns för vilket skrot som får färdas på vägarna och i min mening släpper de igenom för mycket skit.
Hojar brukar tas om hand bättre än bilar, så det brukar vara iaf marginellt bättre. Det allmänna skicket och nuvarande ägarens kunskap är mer värt än om den gått igenom besiktningen.

Välj bara en hoj du gillar, se till att gå igenom den och kolla över så det inte läcker nånstans, bromsarna ser ut att vara någorlunda fräscha och lager inte verkar glappa samt att motorn går bra och växlarna inte hoppar ur vid last och att hojen i allmänhet sitter ihop och inte låter suspekt.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Någon sade att mc-journalisterna fick göra sina tester mer vetenskapliga och grundligare i mitten av 80-talet för då började helt plötsligt alla cyklar bli bra, det räckte inte längre att ta fyra olika märken och åka på långtur för att se vilken italienare som rasade först :)

Jag skulle satsat på årsmodell 89-97 för att få ner försäkringen, gärna lite större kubik men inte en cykel som ursprungligen sålts som bruks/pendlarcykel.
De tenderar ofta ha enklare lösningar för att hålla nere priset och tveksam väghållning, bromsar osv.
En lite sportigare eller en sporttourer från den eran står sig däremot ganska bra mot dagens pendlingscyklar.

Bandit är ju prisvärda och ganska vanliga men av någon konstig anledning så har de jag känner till antingen stått parkerade i ett villagarage år efter år eller sålts vidare efter max en säsong?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bandit 600 kostar mellan 15-20 kkr och är 20+ år för de första årsmodellerna (dvs billig helförsäkring). Mycket nybörjarvänlig, ser typ retro ut med runda lampan och det finns hur mycket tillbehör och trim som helst. Slutdiskuterat :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den typen av halvnya lågprishojar är väl knappast bättre val än något äldre kvalitetshojar för samma peng?

Billigast möjliga komponenter som är 20 år gamla är sämre än high-end dito som är 25 år. Basta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den typen av halvnya lågprishojar är väl knappast bättre val än något äldre kvalitetshojar för samma peng?

Billigast möjliga komponenter som är 20 år gamla är sämre än high-end dito som är 25 år. Basta.

Jo, en 929-blade är ju onekligen hinkvis bättre rent komponentmässigt än ens en bara ett par år gammal CB1000R.
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Suzuki GSX 1100 81-87
Surfa in på tråden Katana och GSX här så förstår du. Här kan du få hjälp med det mesta.
Har du ambitioner att göra hojen lite mer personlig finns det inget bättre att bygga på.
Motorn är i stort sett skottsäker så länge trimningsgraden är moderat och prylar för ev. caferacer går förhållandevis lätt att få tag i fortfarande
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Tack för input! Vilka lager är det som kan vara dåliga? Mellan framgaffel och ram,eller vad finns det annars för lager? Baksving? Hur kollas det bäst? :)
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Låter vettigt. Hur är t.ex Yamaha xj600/900 från den tiden i jämförelse med banditen? Eller är de också i billigaste laget och man ska leta lite äldre/fler mil men från början mer exklusiv hoj?
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Okej, ska ta en extra koll där med. Ofta tycker jag att de flesta stora hajarna har gått betydligt mer än de med mindre motor,är det något att tänka på eller håller de bättre tack vare att motorn inte behöver jobba lika hårt?
 

LZ

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZRX1200S, Yama XT600
Som student i Stockholm har man inte råd med parkeringsplats, det är den stora kostadsbesparingen, bil har jag redan hemma i Värmland :) så det är mest för att ha råd att ha ett fordon extra som jag ser veteranhoj som ett bra alternativ.

Nu vill jag inte förstöra din dag men du har väl inte missat att vi har en rövare i stadshuset som seglar under falsk miljöpartikelflagg som arbetar hårt på sin personliga pension? Det kommer inte vara helt gratis att parkera mc dit hans giriga fingrar når. Men trafikmässigt så är mc bäst i stan så hittar du en fredad plats så fungerar det. Har själv en XT som tar sig fram nästan överallt så varför inte ta din in till stan och lida de gånger du ska pendla de 40 milen. Fast lida är ju inte nödvändigt, har tagit min XT på semester till europa och turer runt +90 mil fungerar bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Okej, ska ta en extra koll där med. Ofta tycker jag att de flesta stora hajarna har gått betydligt mer än de med mindre motor,är det något att tänka på eller håller de bättre tack vare att motorn inte behöver jobba lika hårt?

Man sliter inte ut en motorcykel pga många mil. Det är misskötsel som dödar den.
 

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
nej xt är ingen dum hoj, grejen är att vi behöver två (xt är min fars) om vi ska övningsköra, så då tänkte jag köpa en tung för att även kunna ha på uppkörningen (xt är för klen även om 600cc räcker).

- - - Updated - - -

så en med 3000mil som ser lite sliten ut ska man se mer upp med än en fin 7000milare?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Honda VFR750 är ju en slitstark sporttourer, testa.
Annars GSX1100 / 750
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för input! Vilka lager är det som kan vara dåliga? Mellan framgaffel och ram,eller vad finns det annars för lager? Baksving? Hur kollas det bäst? :)

Hjullager, svinglager och styrlager. Känn om de glappar.
Det finns väl fler, men det brukar vara de som är slut och glappar. Svingen kan sitta med bussningar i alla möjliga konstiga material på gamla hojar och inte nödvändigtvis kul/rull/nållager.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top