Köpa första hoj (70-80 tals) och ta mc-kort

Ja ur den synpunkten är lite nyare klart bättre, då kanske även med kåpa,även om det inte estetiskt tilltalar något värst..
 
Ja det var väl min grundplan typ,även om det verkar som att de flesta här har andra åsikter, vilket jag tar till mig av och väger in. Vet du om det är någon större skillnad i kvalité etc mellan de olika japanska märkena på deras 70-80 tals hojar i 600cc och uppåt spannet? Någon som är bättre eller någon som är sämre? :)
 
Ska kolla på bandit -serien,verkar vara mycket för pengarna. Grejat mycket med bilar innan och insett att köpa nybesiktigadt ofta är en fördel om man vill använda istället för bara skruva, så det är en klart viktigt parameter. Tack!
 
Ja det var väl min grundplan typ,även om det verkar som att de flesta här har andra åsikter, vilket jag tar till mig av och väger in. Vet du om det är någon större skillnad i kvalité etc mellan de olika japanska märkena på deras 70-80 tals hojar i 600cc och uppåt spannet? Någon som är bättre eller någon som är sämre? :)

Honda har ju länge haft rykte om sig att vara relativt driftsäkra och felfria men om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det är sådär värst stor skillnad mellan märkena så länge som man hittar ett hyfsat välvårdat exemplar.
 
Ska kolla på bandit -serien,verkar vara mycket för pengarna. Grejat mycket med bilar innan och insett att köpa nybesiktigadt ofta är en fördel om man vill använda istället för bara skruva, så det är en klart viktigt parameter. Tack!

För MC spelar besiktat inte någon större roll faktiskt, de flesta hojar är i mycket bättre skick än motsvarande bilar, besiktningen är en lägsta möjliga kvalitetsgräns för vilket skrot som får färdas på vägarna och i min mening släpper de igenom för mycket skit.
Hojar brukar tas om hand bättre än bilar, så det brukar vara iaf marginellt bättre. Det allmänna skicket och nuvarande ägarens kunskap är mer värt än om den gått igenom besiktningen.

Välj bara en hoj du gillar, se till att gå igenom den och kolla över så det inte läcker nånstans, bromsarna ser ut att vara någorlunda fräscha och lager inte verkar glappa samt att motorn går bra och växlarna inte hoppar ur vid last och att hojen i allmänhet sitter ihop och inte låter suspekt.
 
Någon sade att mc-journalisterna fick göra sina tester mer vetenskapliga och grundligare i mitten av 80-talet för då började helt plötsligt alla cyklar bli bra, det räckte inte längre att ta fyra olika märken och åka på långtur för att se vilken italienare som rasade först :)

Jag skulle satsat på årsmodell 89-97 för att få ner försäkringen, gärna lite större kubik men inte en cykel som ursprungligen sålts som bruks/pendlarcykel.
De tenderar ofta ha enklare lösningar för att hålla nere priset och tveksam väghållning, bromsar osv.
En lite sportigare eller en sporttourer från den eran står sig däremot ganska bra mot dagens pendlingscyklar.

Bandit är ju prisvärda och ganska vanliga men av någon konstig anledning så har de jag känner till antingen stått parkerade i ett villagarage år efter år eller sålts vidare efter max en säsong?
 
Bandit 600 kostar mellan 15-20 kkr och är 20+ år för de första årsmodellerna (dvs billig helförsäkring). Mycket nybörjarvänlig, ser typ retro ut med runda lampan och det finns hur mycket tillbehör och trim som helst. Slutdiskuterat :)
 
Last edited:
Den typen av halvnya lågprishojar är väl knappast bättre val än något äldre kvalitetshojar för samma peng?

Billigast möjliga komponenter som är 20 år gamla är sämre än high-end dito som är 25 år. Basta.
 
Den typen av halvnya lågprishojar är väl knappast bättre val än något äldre kvalitetshojar för samma peng?

Billigast möjliga komponenter som är 20 år gamla är sämre än high-end dito som är 25 år. Basta.

Jo, en 929-blade är ju onekligen hinkvis bättre rent komponentmässigt än ens en bara ett par år gammal CB1000R.
 
Suzuki GSX 1100 81-87
Surfa in på tråden Katana och GSX här så förstår du. Här kan du få hjälp med det mesta.
Har du ambitioner att göra hojen lite mer personlig finns det inget bättre att bygga på.
Motorn är i stort sett skottsäker så länge trimningsgraden är moderat och prylar för ev. caferacer går förhållandevis lätt att få tag i fortfarande
 
Tack för input! Vilka lager är det som kan vara dåliga? Mellan framgaffel och ram,eller vad finns det annars för lager? Baksving? Hur kollas det bäst? :)
 
Låter vettigt. Hur är t.ex Yamaha xj600/900 från den tiden i jämförelse med banditen? Eller är de också i billigaste laget och man ska leta lite äldre/fler mil men från början mer exklusiv hoj?
 
Okej, ska ta en extra koll där med. Ofta tycker jag att de flesta stora hajarna har gått betydligt mer än de med mindre motor,är det något att tänka på eller håller de bättre tack vare att motorn inte behöver jobba lika hårt?
 
Som student i Stockholm har man inte råd med parkeringsplats, det är den stora kostadsbesparingen, bil har jag redan hemma i Värmland :) så det är mest för att ha råd att ha ett fordon extra som jag ser veteranhoj som ett bra alternativ.

Nu vill jag inte förstöra din dag men du har väl inte missat att vi har en rövare i stadshuset som seglar under falsk miljöpartikelflagg som arbetar hårt på sin personliga pension? Det kommer inte vara helt gratis att parkera mc dit hans giriga fingrar når. Men trafikmässigt så är mc bäst i stan så hittar du en fredad plats så fungerar det. Har själv en XT som tar sig fram nästan överallt så varför inte ta din in till stan och lida de gånger du ska pendla de 40 milen. Fast lida är ju inte nödvändigt, har tagit min XT på semester till europa och turer runt +90 mil fungerar bra.
 
Okej, ska ta en extra koll där med. Ofta tycker jag att de flesta stora hajarna har gått betydligt mer än de med mindre motor,är det något att tänka på eller håller de bättre tack vare att motorn inte behöver jobba lika hårt?

Man sliter inte ut en motorcykel pga många mil. Det är misskötsel som dödar den.
 
nej xt är ingen dum hoj, grejen är att vi behöver två (xt är min fars) om vi ska övningsköra, så då tänkte jag köpa en tung för att även kunna ha på uppkörningen (xt är för klen även om 600cc räcker).

- - - Updated - - -

så en med 3000mil som ser lite sliten ut ska man se mer upp med än en fin 7000milare?
 
Honda VFR750 är ju en slitstark sporttourer, testa.
Annars GSX1100 / 750
 
Tack för input! Vilka lager är det som kan vara dåliga? Mellan framgaffel och ram,eller vad finns det annars för lager? Baksving? Hur kollas det bäst? :)

Hjullager, svinglager och styrlager. Känn om de glappar.
Det finns väl fler, men det brukar vara de som är slut och glappar. Svingen kan sitta med bussningar i alla möjliga konstiga material på gamla hojar och inte nödvändigtvis kul/rull/nållager.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top