Försäkring - panik - råd - hjälp..

Har du smuts på skärmen eller?

Hojjäveln är ju intagen i Sverige med 14kW

Absolut inte, då har jag helt enkelt fel. Jag trodde att hojen tillverkades med en effekt men att generalagenten ströp dem och reggade in dem på lägre. Är hojen verkligen tillverkad med effekten 14kw hade jag tvärfel, det får jag erkänna.

Tror absolut inte att du skulle ljuga, men eftersom TS nu faktiskt kan få rätt kan du kanske presentera källa åt honom som han kan vidarebefordra till LF?
 
Så där sitter ett gäng "professionella" människor på ett försäkringsbolag och gladeligen snabbt tecknar en försäkring med en ung hojåkare och "kommer på" lite senare att premien måste höjas med några hundra procent?
Kunde de kolla upp fakta kring hojen vid ett senare tillfälle kunde de väl kollat upp det redan från början?
Snacka om skit på skärmen!
Stå på dig TS!
 
Så där sitter ett gäng "professionella" människor på ett försäkringsbolag och gladeligen snabbt tecknar en försäkring med en ung hojåkare och "kommer på" lite senare att premien måste höjas med några hundra procent?
Kunde de kolla upp fakta kring hojen vid ett senare tillfälle kunde de väl kollat upp det redan från början?
Snacka om skit på skärmen!
Stå på dig TS!

precis som sandstrom skrev så är jag ju skyldig till att säga om mc:n i fråga har högre effekt ursprungligen eller inte. just detta var jag orolig över innan jag tecknade en försäkring hos LF då jag inte viste vad som gällde så jag kollade på reg beviset (hittar ingen info om att den är strypt eller att den skulle ha högre effekt ursprungligen) så jag går in på transportstyrelsens hemsida och kollar på "mina fordon" som man kan logga in med person nummer och koden på reg beviset och där kunde jag inte hitta någon info om någon annan effekt än dem 14kw som den har nu.

så jag startade en tråd om det och fick som svar av en kille som hade haft en honda xr650 och han sa att ursprungseffekten är 14kw.

men LF säger ju nu uppenbarligen tvärt emot så jag ska försöka ringa till dem olika numren på transportstyrelsen och fråga runt tills ja får ett svar. förstår däremot inte varför det inte skulle stå när ja söker på fordonet på hemsidan om att den har en högre effekt ursprungligen.

har ja fel så har ja fel, inte mer med det men ja måste ju kunna få reda på någonstans hur det FAKTISKT ligger till utan att behöva ringa till självaste fabriken i japan?:P
 
Har för mig att det sitter ett annat insugningsgummi med öppning som ett myntinkast, annan bestyckning av förgasaren samt en strypning i ljuddämparen (den senare förmodligen mest för att klara ljudkravet) på hojarna när dom levererades ut från handlaren med registrerade 14kW. Om du slangar på 3:an med 14/49 drevning så är nog strypningarna borttagna. :D
 
Det kan vara så att på det förra regbeviset från landet som hojjen togs ifrån står ursprungseffekt. det behöver inte komma med på det svenska regbeviset då det tas in som 14kw. Har tagit in bilar som det har varit på det sättet.
 
Det kan vara så att på det förra regbeviset från landet som hojjen togs ifrån står ursprungseffekt. det behöver inte komma med på det svenska regbeviset då det tas in som 14kw. Har tagit in bilar som det har varit på det sättet.

då har jag fått lära mig något nytt:tummenupp

ska som sagt ringa transportstyrelsen imorgon och höra med dom för LF måste ju ha fått infon om hojjen någonstans.
 
Det låter lite knepigt, ja.
Jag reagerar också på hur en 650cc kan ha en ursprungseffekt på endast 14kW.
Men om bullerkrav och annat gör att den faktiskt inte får köras i Sverige annat än med denna strypning, då kanske du ändå har rätt och LF fel.
Googlar man på din hoj får man ju fram 45kW. Du har ett exempel ovan, här ett till:
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_xr_650_r_2001.php
men ett svenskt sökresultat ger istället 15kW med 38kW inom parantes (2001 års modell):
http://www.hondamc.com/homc/templates/ModelBefore2005____5831.aspx
 
om nu någon skulle vara intresserad av att veta ur det ligger till så säger transportstyrelsen att den endast ligger på 14kw, någon annan info finns inte i deras register så personen jag pratade med ansåg att ja hade gjort allt rätt för mig.

ringde sedan honda sverige och dom säger att 14kw INTE är ursprungseffekten utan den ligger på ca 45kw.
så det blir att avbryta försäkringen hos LF och ringa runt igen och kolla om någon är intresserad utav att ge mig en vettig försäkrings premie:tummenupp. i annat fall så får jag väl försäkra hojen i ett utförande som jag enligt lag inte får köra(hur dom nu lyckades å få igenom det:P)

tack än en gång gott folk:Bugar
 
Försäkringsbolagen har nån form av "typkatalog" över vad hojarna är för modell, typ, effekt mm.

Detta kan vad jag fått erfara kopplas till chassinr. Importerade fordon klassas in manuellt, om man jämför med xr650 ur databasen med samma grund i chassinr så kanske det anges "ursprungseffekt 45kw".

En hoj jag hade tidigare var typad i Tyskland till 72kw och hade sedermera den effekten i svenska registret. Det spela ingen roll, för enligt listan så har den modellen 121kw. Bara för att min riskokare var typad med lägre effekt hette den fortfarande riskokare och riskokare har en given premiefaktor.

Men, det finns en enkel lösning. Byt bolag. Bilsport&mc samt svedea har försäkring för lägre effekt till de som har körkort med begränsad behörighet.
 
det här är ju helt efterblivet, ursäkta orspråket:P

men ja ringde precis länsförsäkringar och ville "ångra" min försäkring hos dom och så frågar dom varför ja vill ångra den. förklarar läget och jag blir skickad till damen som har hand om det hela eller något liknande..
där säger hon att jag hade rätt i från första början och att dom hade fel så 45kw är det inte som gäller utan det ja ska försäkra den på är 14kw.

så ja behöver som tur är inte bry mig om någon höjjning till 13 330kr.

tack än en gång sporthoj:Bugar
 
det här är ju helt efterblivet, ursäkta orspråket:P

men ja ringde precis länsförsäkringar och ville "ångra" min försäkring hos dom och så frågar dom varför ja vill ångra den. förklarar läget och jag blir skickad till damen som har hand om det hela eller något liknande..
där säger hon att jag hade rätt i från första början och att dom hade fel så 45kw är det inte som gäller utan det ja ska försäkra den på är 14kw.

så ja behöver som tur är inte bry mig om någon höjjning till 13 330kr.

tack än en gång sporthoj:Bugar

Få skriftligt på det.
 
hur menar du nu?:va

hon skulle skicka nya papper så dom borde ju komma till slutet av veckan?

Få det kriftligt att det var de som hade gjort fel och att den ska vara 14kw inte 45 så har du något att hänvisa till när de om några månader kommer dragande med samma gamla trötta sak. :)
(Jag litar inte helt på försäkringsbolag.)
 
Få det kriftligt att det var de som hade gjort fel och att den ska vara 14kw inte 45 så har du något att hänvisa till när de om några månader kommer dragande med samma gamla trötta sak. :)
(Jag litar inte helt på försäkringsbolag.)

det kanske jag iofs skulle ha gjort men det känns som att detta är sissta chansen dom får utav mig. försöker dom på sig något liknande igen vare sig det är av misstag eller inte så byter jag försäkrings bolag illa kvickt även om det kommer bli dyrare..
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top