Förlorad lapp

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag kommer troligtvis få ta om min lapp pga fortkörning. När jag sen tar om kortet, räknas antal år med körkort f.o.m. det år jag tog kortet från början eller f.o.m. när jag tar om det?

EBS skrev:
Jag kommer troligtvis få ta om min lapp pga fortkörning. När jag sen tar om kortet, räknas antal år med körkort f.o.m. det år jag tog kortet från början eller f.o.m. när jag tar om det?

Igentligen vet jag inte till 100%...
Men har nydligen ringt runt till massa olika försäkringsbolag för att kolla upp lite hoj försäkringar..
Och ALLA har frågat om jag det senaste året varit med om nån olycka..

Sen till saken...
De flesta har frågat hur länge jag haft körkort (10år)
En del andra ha frågat hur länge jag haft Mc kortet.(2år)
Sen en del har "sett" i sin data hur länge jag haft det...

Så troligtvis kommer du få dina år "nollställda".
Eftersom du varit oaktsam i trafiken och blivit av med koret..

Men vad vet jag....

/Lännström

EBS skrev:

f.o.m. när du tar om det. Tyvärr! Jag vet för jag har provat :huvet

Jag blev av med kortet förra hösten för fortkörning, köpte en R1:a år och ringde runt lite efter försäkringar.

Länsförsäkringar var schyssta..dom sa att om man blivit av med kortet för rattfylla eller dylikt så räknade de om från noll. För en fortkörning så var det okej. Jag skulle fortfarande få full bonus.

Trygg-hansa var också schyssta..dom kollade i registret och såg att jag hade kort sen tidigare så dom gav mig också full bonus.

If däremot vägrade kolla bakåt i tiden utan räknade från att jag fick mitt "nya" kort. Det som däremot var roligt var att deras premie utan bonus var billigare än trygg-hansa och länsförsäkringar med full bonus :va :hihi

Jaja ring runt å fråga! :banana

Jokela skrev:
Jag blev av med kortet förra hösten för fortkörning, köpte en R1:a år och ringde runt lite efter försäkringar.

Länsförsäkringar var schyssta..dom sa att om man blivit av med kortet för rattfylla eller dylikt så räknade de om från noll. För en fortkörning så var det okej. Jag skulle fortfarande få full bonus.

Trygg-hansa var också schyssta..dom kollade i registret och såg att jag hade kort sen tidigare så dom gav mig också full bonus.

If däremot vägrade kolla bakåt i tiden utan räknade från att jag fick mitt "nya" kort. Det som däremot var roligt var att deras premie utan bonus var billigare än trygg-hansa och länsförsäkringar med full bonus :va :hihi

Jaja ring runt å fråga! :banana

:va
För mig var det helt omvänt. IF sket fullständigt i att jag varit utan körkort (pga fortkörning) medan LF räknade fram premien helt utan bonus.
Återigen den där försäkringsslumpgeneratorn som gör sig påmind. :gnissla

IF verkar konsekventa.....Mig vägrade de att räkna om, då jag tog körkort 1995 och var av med det en kortis 1998, det var från 1998 de räknade. TH räknade först från 1995, nästa gång jag ringde och skulle teckna försäkringen som jag hade kollat så räknade de från 1998, men jag godtog inte det och den snälla skånskan räknade från 1995 som den första hade gjort. De måste ju få sina uppgifter från samma register tycker man eftersom TH uppenbarligen ser exakta datumet då man tog körkortet medans IF verkar vägra att kolla där. Hur det ligger till när man faktiskt blir av med körkortet utan att få tillbaka det vet jag inte, det måste man nog kolla med respektive bolag, risken är att man har svårt att få dem att räkna med fösta datumet tyvärr. På Folksam så räknade de på vikt/effekt, de brydde sig inte om hur länge jag hade haft körkort.

mitt körkort har varit indraget ett antal ggr.Senast var okt-92
Så på mitt kort står det på baksidan att det är taget 1992, fast egentligen tog jag det 1986. Tror även det har att göra med att man inte får övningsköra med någon de kommande 5 åren efter spärrtid. Men det var bara vid min sista fortkörning som de registrerade det på mitt kort. Utöver det tog de kortet 1987,1988,1988,1992......... ha det gött.

Det där är helt klart olika mellan olika f-bolag. Dock har vägverket ändrat sig när de utfärdar det nya körkortet. Förut fick du körkortet med det nya datumet som datum för när du fick körtkort, men nu har man gått tillbaka till att det är det ursprungliga datumet som alltid står där.

Jag vet dock inte exakt hur det ser ut på skärmarna hos kundtjänst...

/ Johan

När jag har pratat med några på försäkringsbolagen så har de frågat om när jag tog körkort. Verkar inte som om de ser det eller så är det så att de vill se om det som står på deras skärm stämmer. Mao så kan man säga att man har haft det längre än vad man egentligen har.
Lika bra att skriva ut det så slipper moralkärringarna göra det:Man bidrar till det "enorma" försäkringsbedrägeriet om man gör så.

Om du säger att du har haft körkort längre än vad som stämmer har du givit felaktiga uppgifter till försäkringsbolaget vid tecknandet av försäkringen och då kan de sätta käppar i hjulet för dig vid ev skada eftersom de har beräknat fel premie på dina uppgifter...

Bara så att du vet...

/ Johan
SMC, FÖK

Visst vet jag att det är så. Inget jag sätter i system att fuska med försäkringen. Men jag tycker att det är konstig att de frågar om det. Om man har tappat lappen några ggr så är det inte så lätt (ibland) att komma ihåg när man fick tillbaka den. Men det är vad jag tycker.

blir du helt av med lappen o måste ta om så borde la det nya året stå. Om man däremot blir av med lappen och får tillbaka det så ska det gamla året stå. VV har ju gjort fel på denna punkt o gjort körkort med det nya körkortet o de har fått kalla tillbaka massor med kort! Har inte detta varit uppe på forumet tidigare?

Vägverket är skyldig........

....att på körkortet ange ursprungsdatum när man erhöll behörigheten.

Många har, inklusive undertecknad, fått skriva till Vägverket och begära ut
nytt körkort med RÄTTA ursprungsdatumen på behörigheterna.

Jag fick mina försäkringspremier på både hoj och bil drastiskt höjda efter en
körkortsindragning, men efter ett tips tittade jag på "www.trafikjuristen.se"
och läste följande:
Nr 1:01 (01-04-24)

Tusentals felaktiga körkort måste bytas ut

Sverige har sedan den 1 juli 1996 i strid mot en EU-överenskommelse utfärdat körkort med felaktiga utfärdandedatum efter återkallelse.

När en körkortsinnehavare tidigare fick sitt körkort återkallat, t.ex. på grund av en fortkörning, återlämnades det gamla körkortet när återkallelsetiden hade löpt ut. Sedan den 1 juli 1996 skickas istället ett nytt körkort tillbaka till körkortsinnehavare. På detta körkort anges utfärdandedatumet för det nya körkortet istället för som tidigare datumet för den senaste behörigheten. På detta sätt har personer som under kanske 30-40 år haft körkortsbehörighet för personbil plötsligt, efter en kortare återkallelse, blivit "färska" körkortsinnehavare. Följden har bland annat blivit att många fått höjda trafikförsäkringspremier när de hos sina bilförsäkringsbolag plötsligt registrerats som nya körkortsinnehavare.

En klient till mig blev mycket upprörd när hans försäkringsbolag höjde hans premie. Han uppfattade det som en trippelbestraffning; först fick han, efter 30 års prickfritt körkortsinnehav, körkortet återkallat för en fortkörning. Därefter fick han böter för samma förseelse. Slutligen fick han besked från sitt försäkringsbolag att han man avsåg att höja hans försäkringspremie med hänvisning till det färska körkortet.

Klienten reagerade med ilska och lade ner många timmars arbete på att ta reda på om Vägverkets rutiner verkligen var lagliga. Det gav resultat: Vägverket har nu fört diskussioner med EU-företrädare i Bryssel och konsekvensen blir att Vägverket under detta år ska programmera om sina datorer och fortsättningsvis utfärda körkort med korrekta, ursprungliga utfärdandedatum. Enligt obekräftade uppgifter kommer de 1000-tals bilister som redan drabbats att få nya körkort utan att behöva ansöka om det.

Ingemar Jeanlo

Alltså, skriv till Vägverket och begär ett nytt körkort med RÄTT datum på
dina behörigheter.

Försäkringsbolagen använder sig av Vägverkets databas för att kontrollera flera saker:
- Datum för ägarbyte.
- Registrerad ägare av fordon.
- Registrerad ägares adress. Vilken Vägverket i sin tur får från Skattemyndigheten, detta uppdateras varje dygn.
- Uppgifter om registrerad ägare, bla. körkortsbehörigheter och när man erhöll dessa, trafikförseelser typ fortkörning mm.
Så om ett försäkringsbolag hänvisar till att du har en fortkörnig så är det en sak, när du erhöll din behörighet för mc/bil/lastbil/buss/taxi osv. en helt annan sak.

KentW

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!