Transportstyrelsen drar in körkort pga PEth-test

Jag har inte gett uttryck för någon ”syn på en person” utan konstaterar att en alkoholmängd varje dag motsvarande en starköl till lunch och en till middag 7/365 i längden sannolikt skulle medföra betydande konsekvenser för både lever och leverne.

Om du håller med om det eller inte får du väl i så fall klargöra så man förstår din ståndpunkt bättre. Jag tror utifrån min kunskapsbakgrund att det är så, men böjer mig gärna för sakargument.

Med vänlig hälsning,

Som ingenjör har jag som vana att testa randvilkoren när någon presenterar formler och tumregler.

Jag är iofs inte förvånad över att du tror att andra talar om sig själva för jag förstår ju att det är en främmande metod för dig som bara sväljer allt som myndigheter presenterar för dig.

Tackar dock för omsorgen men jag tror de flesta läkare skulle klassa mig som ovanligt stark och frisk och för min ålder. Jag har tex en vilopuls på 54.

Puls har väl iofs kanske ingen större korrelation med alkoholkonsumtion men dock tror jag det finns korrelation med risken att drabbas av en hjärtinfarkt bakom ratten och den kategorin gubbar vill vi väl inte ha i trafiken?
1000007740.jpg

Last edited:
Den här diskussionen har väl exakt ingenting med vad har gjort och när samt äger att göra?

Hur gammal är du?

Sedan blir det ju lite humoristiskt när man på ett sporthojforum diskuterar trafiksäkerhet, vad är det för stoppsträcka när man kör i 250?

Vad har min ålder för betydelse om jag kan stanna från 250?

Jag har kört i 250 och har kunnat få ner hastigheten från 250 med, i mitt tycke hyfsad trafiksäkerhet, på Anderstorp. Så vad har ditt inlägg med detta om göra om du inte kört i 250? Det var du som postade det humoristiska... :7peta:krama

I genomsnitt konsumerar varje svensk 8.6 liter ren alkohol om året det blir 173 literöl med 5%. Eller 11 stycken 33or om veckan.
Eller 7 stycken normala starköl på 5.2% en gång i veckan. Eller 1 om dagen, det verkar ha mindre betydelse hur de fördelas.

Slänger man in de siffrorna för en person med 12 dagars halveringstid så kommer den personen efter en tid ligga på 0.34 mol/L.

Härmed är det alltså bevisat att mer än 50% av svenska folket är alkoholister som bör lämna in körkortet.

Personer under 30 år konsumerar mest alkohol så för den åldersgrupp skulle jag uppskatta att runt 2/3-delar alltså inte skulle klara nålsögat ifall de råkade ha det dåliga omdömet att ha en lång halveringstid.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...