Förläng motorcykelsäsongen. Med ISEN!!!!!!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Grrrooov skrev:
Ja och även det tidigare du pratade om med mutter, hajade inte det heller. Alla är inte handslipade då? Finns något vettigt verktyg att lösa det med när dubben är på plats?

Funderade på om det skulle gå och klyva m6an med vinkelslip så den blir ungefär som en M3, mycket mindre och borde gå i lättare, det ska ju bara gå på is så det är ju inget slitage på dom ändå.

Utstick på mina däck är 12mm från mutter och ut. Lite mindre bult i dock, 146 fram och 275 bak. Däckbredd 120/150 fram/bak

Ska försöka mig på en förklaring, som jag tolkade det :rolleyes:

om du tar en mutter, ställer den på högkant, vinklad i ett visst läge i förhållande till slipskivan på smärgeln, slipmaskin eller vad fan du nu kallar det, en sån där fast sak iaf, funkar inte på vinkelslip. fäster fast muttern så den inte rör sig, sen skruvar du in varge skruv i muttern så skruven går mot slipskivan. hajjar du? :gnissla
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Fluxir skrev:
Ska försöka mig på en förklaring, som jag tolkade det :rolleyes:

om du tar en mutter, ställer den på högkant, vinklad i ett visst läge i förhållande till slipskivan på smärgeln, slipmaskin eller vad fan du nu kallar det, en sån där fast sak iaf, funkar inte på vinkelslip. fäster fast muttern så den inte rör sig, sen skruvar du in varge skruv i muttern så skruven går mot slipskivan. hajjar du? :gnissla

Japp, det hajade jag. Det går ju ha vinkelslip med slipskiva istället tycker jag? Det bör väl ta en stund visserligen att göra så, mina dubbar är ju redan på plats i däcket och det känns inte sådär roande att dra bort alla igen, kanske är bättre att vänta tills nästa år och göra det riktigt från början.

Jag vet inte om det kan göra mycket stor förbättring om jag klyver M6an på mitten så den ser ut som en halvmåne istället. Det blir ju mindre yta att trycka igenom isen och det kan ju rent av bli en hårdare skruv när man kapar den.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Grrrooov skrev:
Japp, det hajade jag. Det går ju ha vinkelslip med slipskiva istället tycker jag? Det bör väl ta en stund visserligen att göra så, mina dubbar är ju redan på plats i däcket och det känns inte sådär roande att dra bort alla igen, kanske är bättre att vänta tills nästa år och göra det riktigt från början.

Jag vet inte om det kan göra mycket stor förbättring om jag klyver M6an på mitten så den ser ut som en halvmåne istället. Det blir ju mindre yta att trycka igenom isen och det kan ju rent av bli en hårdare skruv när man kapar den.

Hur menar du att du ska kapa den?? :va


Var köppte ni skruv??

EDIT: jag kom på hur du menade. det kan funka bättre än vad en hel m6 gör, men fan va drygt å kapa alla på mitten med slipen... :gnissla
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Fluxir skrev:
Hur menar du att du ska kapa den?? :va


Var köppte ni skruv??

EDIT: jag kom på hur du menade. det kan funka bättre än vad en hel m6 gör, men fan va drygt å kapa alla på mitten med slipen... :gnissla

Det var inte så farligt drygt faktiskt, kom in nyss efter en stund pyssel, tog ungefär en timma för att kapa 200 skruvar. En mp3 spelare i öronen med koss the plug är att rekommendera, man slipper det mesta av vinkelslipens oväsen och sen finns ju musik att lyssna på, då går det ganska bra, sen är det ju lite kyligt att sitta ute nu förstås. Ska nog ut och ta 100 dubb till ikväll men alla blir det nog inte. Det är -3 ute nu så det blir lite för kallt om händerna och sitta still.
 

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 Streetfighter
Tänkte bara lägga in en grej i erat byggande. Kul förresten att det är fler som bygger. Jo, gällande antalet dubb så åkte jag med 280 st bak förrut men det spann i utgången på kurvorna, bytte sen till ett annat däck med 380 st bak och det blev en väldig skillnad. Går nu på bakhjulet vid gaspådrag. Åker förövrigt med 320 st fram och det funkar kanon.

Kul med nya ideér med dubben annars, tappa inte intresset om det inte funkar första gången. Själv är jag inne på mitt 3:e bakdäck och det är först nu det funkar riktigt, och detta förväntar jag mig att det ska hålla några vintrar.
Det som jag tycker är bland det roligaste med att åka på isen är att det aldrig släpper helt och hållet, det kan kasta och slänga men det får alltid fäste tillslut så det gäller bara att hålla iiiiiiiiiiii. :kocko :D
Lycka till grabbar och släng gjärna upp lite bilder på era byggen.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Anderson skrev:
bytte sen till ett annat däck med 380 st bak och det blev en väldig skillnad. Går nu på bakhjulet vid gaspådrag. Åker förövrigt med 320 st fram och det funkar kanon.

380 bak och 320 fram? Hmm, låter väldigt mycket i mina öron om man ska använda brickor. Får det verkligen plats eller vad kör du för skruv? Jag har visserligen lite dåligt med skruv fram, 146 st men fram tror jag inte behöver greppa så perfekt, det är ju bak som drivningen ligger på och därför fler dubb enligt mitt tänkande.

Till nästa år finns två alternativ, slicks med vassa slipade m6 så dom är koniska och lite fler dubb kanske ändå eller plåtskruv i ett lite mer grovdubbat däck som Mr_Mike har gjort, tror det var Rejser som gjorde ett liknande först också. Dom däcken tror jag på trots att jag aldrig sett eller kört med dom.

2,5 timmar tog det totalt att klyva dubben, inte så farligt tycker jag, 421st.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
380 bak och 320 fram? Hmm, låter väldigt mycket i mina öron om man ska använda brickor. Får det verkligen plats eller vad kör du för skruv? Jag har visserligen lite dåligt med skruv fram, 146 st men fram tror jag inte behöver greppa så perfekt, det är ju bak som drivningen ligger på och därför fler dubb enligt mitt tänkande.

Till nästa år finns två alternativ, slicks med vassa slipade m6 så dom är koniska och lite fler dubb kanske ändå eller plåtskruv i ett lite mer grovdubbat däck som Mr_Mike har gjort, tror det var Rejser som gjorde ett liknande först också. Dom däcken tror jag på trots att jag aldrig sett eller kört med dom.

2,5 timmar tog det totalt att klyva dubben, inte så farligt tycker jag, 421st.

hur ser projekten ut för iår? själv har jag just fått ihop hojen som är tänkt att den skall gå på sjön. så nu är det till att skaffa skruv så fort det finns pengar. (står utan jobb å är blank som den är nu)
var upp till sjön och mätte istjockleken och kan konstatera stadiga 15cm is, utan snö på. så det är ju gott om is att åka på nu.. bäst att sätta fart.
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Det fungerar ju med vanliga endurodäck också, fast då går det ju lite mera på tvären och inte så fort.. Men kul är det. Enda nackdelen är att det inte är lätt att åka på bakhjulet utan passagerare :)
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Isbilder

Hade ju tänkt fixa lite åkbilder, men det är lite trixigt när man är ensam. Sen dessa tog har det dessutom drällt ner 25 cm snö... Det är ju också kul men just blankis är ju rätt speciellt:D
 

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Hade ju tänkt fixa lite åkbilder, men det är lite trixigt när man är ensam. Sen dessa tog har det dessutom drällt ner 25 cm snö... Det är ju också kul men just blankis är ju rätt speciellt:D

Här i luleå har vi bara 15cm snö o bra isar:yoparty Brassade lite fast det var -18:mad:
 

Bifogat

  • snökörning.jpg
    snökörning.jpg
    122.9 KB · Visningar: 159

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
TUNG vinterhoj

Här kommer en bild från förra året. Kompisen kör lite tyngre hoj...:rolleyes:
 

Bifogat

  • Z1300.jpg
    Z1300.jpg
    36.8 KB · Visningar: 183

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Här kommer en bild från förra året. Kompisen kör lite tyngre hoj...:rolleyes:

var ligger uvanå??

såhär ser mina däck ut nu, dom är under konstruktion. :D

blev lite tokitgt, för ja snålade å satsade på 25mm skruv, räckte gott te framdäcket, men bak behövs mer, så jag ska åka å byta 300st till 30mm istället. :tummenupp

Hur har ni gjort för att få luften att stanna kvar? slang? någon som kör slanglöst?

Jag vill ha ihop de här snart, för isen är körbar, å snön är påväg, vill ju ut innan snön kommer :)
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Uvanå ligger centralt beläget mellan orterna Malung, Vansbro, Hagfors och Ekshärad. Vi är ett hyfsat gäng som kör med vanliga endurodäck eftersom vi kör mera på plogad landsväg än på sjön. Närmast är Svenska Rallyt men sedan helgen därefter bär det av till Norge på Krystall Rally, se www.krystallrally.no vägen dit brukar vara lång och krokig:yoparty

var ligger uvanå??

såhär ser mina däck ut nu, dom är under konstruktion. :D
:)
 

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Tja!
Har påbörjat ett projekt med min Cbr 600rr nu! Har inhandlat 700 skruv och muttrar från biltema samt fått tag på två gamla rr-däck. Köpte även en liten slipmaskin! Detta gick på 900 kr ungefär.
Men Biltema hade endast rostfria brickor och detta hade kostat 2800 kr för 1400 st.
Vart kan man köpa stora brickor som inte är rostfria? Clas Ohlson? Rusta?
Vilket lim/tätningsmedel rekomenderar ni att använda? Ska man köra med eller utan slang? däck på burk?

Kommer att lägga upp bilder när allt material är inhandlat och projektet drar igång.

Tack!
 

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Har nu fått tag på brickor! 1400 st! kostade dock 910 kr... :huvet
Har även fått tips på vilket tätningsmedel/lim man kan använda.
Men ska man satsa på att köra slanglöst och trycka i en däck på burk eller ska man ha slang?

Ska försöka dra igång imorgon eller i övermorgon med att slipa alla skruvarna.. :yoparty
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Huvva vad ni sliter med att bulta egna däck. Gjorde det på crossen min
för nåt år sedan. Dra helskotta vilket göra och vilket uselt resultat, bultarna slitns så jäkla fort så det känns lönlöst, bör ju slita desto mer med
krafterna från en sporthoj.
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Jag tror att de bara kör is, och då kanske det funkar. Man man måste nog till och med ha gummimatta på garagegolvet om de ska hålla. Du har ju en perfekt hoj att köra vinter med om Du har originalhjulen kvar. 18-18 med smala fälgar, bara att rycka bort framskärm och oljekylare och dit med däcken så är Du startklar!

Huvva vad ni sliter med att bulta egna däck. Gjorde det på crossen min
för nåt år sedan. Dra helskotta vilket göra och vilket uselt resultat, bultarna slitns så jäkla fort så det känns lönlöst, bör ju slita desto mer med
krafterna från en sporthoj.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Har nu fått tag på brickor! 1400 st! kostade dock 910 kr... :huvet
Har även fått tips på vilket tätningsmedel/lim man kan använda.
Men ska man satsa på att köra slanglöst och trycka i en däck på burk eller ska man ha slang?

Ska försöka dra igång imorgon eller i övermorgon med att slipa alla skruvarna.. :yoparty


tror mina brickor kosta 400kr totalt...
jag köpte grejerna på Wurt... skruvar med försänkt skalle och muttrar utan nylock. kör med locktight istället. skruvarna är lite hårdare än biltemas, 10.9 i kvlité mot biltemas 8.8 som är standard. har jag för mig..
framdäcket har jag lyckats få på fälg klart å så.. verkar hålla tätt helt UTAN någon tätning över huvudtaget. inte ens slang har jag i. pumpade igår kväll har varit å klämt på däcket å det verkar va luft kvar, hur mkt ska jag ner å mäta senare. om det nu inte har hållt tätt slänger jag nog i en slang. annars hörde jag av mangeh att han testat med sikaflex i däcken, funderar på att testa detta.. dock har jag problem med bak att jag inte fick i luft alls i det eftersom det kröp ihop så jag får inte däcket att ta luft alls eftersom däckets kanter hamnar för långt ifrån fälgen... svårt att förklara, men ni som krängt däck vet nog hur jag menar.. har prövat med spännband, men det funkade inte... någon som har något annat bra förslag? förutom slang...

ska förhoppningsvis kunna provkör ikväll :) dock med endast en fotpinne... men det skall nog gå endå. :tummenupp :rolleyes:

Lycka till.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top