Förläng motorcykelsäsongen. Med ISEN!!!!!!

HW skrev:
Hade man börjat i mars när våren kom och slipat 2 bult varje gång man borstade tänderna skulle det vara klart nu... utan att man trötta ut sig en enda gång....
/HW

Om man bygger en jigg som man sätter upp 4st i så kan man slipa många på en kväll... :tummenupp

Om man inte orkar tillbringa all sin lediga tid fram tills isen lägger sig med att slipa bult och bulta däck så köpdubbadde isdäck till cross/enduro. Vet att gamla xr600 har 17 " bak så det kanske finns d-däck i den dimentionen också. I annat fall (vilket är en troligare lösning) så införskaffa 18" fälgar och sätt på. Till dessa finns de dubbdäck i en mängd varianter. Räkna cirkus 2000 stycket. Hållbarheten på däcken kan dock vara kruxet. (en enduro/cross är mindre effekt än i en sporthoj, kan visserligen kompenseras av att däcken är utformade för kraftigt vrid/snabba gaspådrag.
Hmm.. Vart kanske lite luddigt med tror nog meningen ändå går fram.

jonas47 skrev:
VAd har ni för skruv i däcken? Går det bra med slicks?

Jag har just fått igång bänkslipen. Hur bråttom har du? Förresten har du gjort nån halvgas på femman sen upp med fötterna överstyret på fzren i år??

hur mkt dubb ska man slänga i ungefär i varge däck??
funkar det altså bra med vanliga M6 9-12??

vi e nåra polare som varge år lägger upp en bana uppe på en sjö här i mullhyttan! så e det nån som bor runt örebro som e sugen på å testa lite så e dom välkommna... OBS, vi tar hyra i form av att vi ska testköra fordonet ni åker med... :tummenupp
alla fordon som isen håller för e välkommna, all körning sker på egen risk.. :yoparty

Ylle skrev:
Jag har just fått igång bänkslipen. Hur bråttom har du? Förresten har du gjort nån halvgas på femman sen upp med fötterna överstyret på fzren i år??

HA nja har varit dåligt med stuntade på Fzren:) Blir till i Vår ska bygga om hojen lite mer bara!

Inte så bråttom med däcken men tänkte man skulle börja i tid.. Det lär ju ta ett par timmar att skruva skiten :död

Ska du Oxå köra is??

Är det någon som vet var man kan köra på is runt Motala (Linköping,Askersund,Mjölby) och då menar jag plogad bana som man inte får en massa klagomål och polisanmälningar på sig. (När nu isen lägger sig) :rolleyes:

Så var det äntligen dags att dra liv i den här tråden igen, blev ju inte så mycket åka av förra vintern pga skrotning. Lite nya uppdateringar har gjorts på dubben och provar även att limma dubben iår och köra slanglöst.

Bifogat

• isdäck1.jpg
    isdäck1.jpg
    117.5 KB · Visningar: 492
  • isdäck2.jpg
    isdäck2.jpg
    117.5 KB · Visningar: 267
  • isdäck3.jpg
    isdäck3.jpg
    109.9 KB · Visningar: 397
  • isdäck4.jpg
    isdäck4.jpg
    102.2 KB · Visningar: 291
Ett tips...
satte likadana dubb på min minimoto som är med slanglöst.... funkade utmärkt att kränga på det (efter mycket jobb....) och sedan bara spraya punkteringsspray i.... tättade hur bra som helst... (ska ut och köra för första gången imorn dock)

Anderson skrev:
Så var det äntligen dags att dra liv i den här tråden igen, blev ju inte så mycket åka av förra vintern pga skrotning. Lite nya uppdateringar har gjorts på dubben och provar även att limma dubben iår och köra slanglöst.

hyvsat jäkla mäktigt då :D måste ju vara 10 gånger så roligare att köra mc på isen iställer för bil :)

FreddaAbborre skrev:
Om man inte orkar tillbringa all sin lediga tid fram tills isen lägger sig med att slipa bult och bulta däck så köpdubbadde isdäck till cross/enduro. Vet att gamla xr600 har 17 " bak så det kanske finns d-däck i den dimentionen också. I annat fall (vilket är en troligare lösning) så införskaffa 18" fälgar och sätt på. Till dessa finns de dubbdäck i en mängd varianter. Räkna cirkus 2000 stycket. Hållbarheten på däcken kan dock vara kruxet. (en enduro/cross är mindre effekt än i en sporthoj, kan visserligen kompenseras av att däcken är utformade för kraftigt vrid/snabba gaspådrag.
Hmm.. Vart kanske lite luddigt med tror nog meningen ändå går fram.

finns väl mycke crossdäck som är i 17".
finns ibland tokfeta..borde passa er som kan ha ca 160 bak..
finns väl crolledäck med dubb som e typ 150 bred.....sen fram e de ju tokenkelt..bara o ta vilket bakdäck som helst...måste ju bli bättre med "riktiga" däck :va

ozeo skrev:
finns väl mycke crossdäck som är i 17".
finns ibland tokfeta..borde passa er som kan ha ca 160 bak..
finns väl crolledäck med dubb som e typ 150 bred.....sen fram e de ju tokenkelt..bara o ta vilket bakdäck som helst...måste ju bli bättre med "riktiga" däck :va

Jag har kört mot motarder med både "riktiga däck" och hemmabyggda däck och det finns inget som slår fästet i mina. Åker ca: 10 sekunder fortare per varv på en bana som är 1 min lång. Dubbarna blir inte tillräckligt långa på däck man köper, jag menar att det spinner ju när dom gasar med 50-70 hk på motaderna, tänk vad det skulle göra med 140hk. Kommer film vad det lider så får ni se vad jag menar :tummenupp

fahrenheit skrev:
Ett tips...
satte likadana dubb på min minimoto som är med slanglöst.... funkade utmärkt att kränga på det (efter mycket jobb....) och sedan bara spraya punkteringsspray i.... tättade hur bra som helst... (ska ut och köra för första gången imorn dock)

Provade detta på polarens däck men det funkade inte, allt beror på att dubben rör sig en hel del när 140-150hk får fäste och driver iväg. Har limmat alla mina men ändå fick jag pyspunka i helgen, så limma och däck på tub kan funka. Var i.o.f.s ett ganska dåligt däck, ska prova med ett nytt i veckan och se om det inte håller. Fram har det dock hållt kanon hela tiden.

förstår att det rör sig mycket mer... själv har ja juh det bara på minin...
är det någon direkt nackdel med slang då?

fahrenheit skrev:
förstår att det rör sig mycket mer... själv har ja juh det bara på minin...
är det någon direkt nackdel med slang då?

Även att vi la extra material över skruvskallarna och sen slang så nötte detta hål efter ett par dagar. Samt att det är så mycket besvärligare med extra material samt slang när man ska kränga (inte mina beskymmer i.o.f.s). Plockade ner mitt bakdäck idag och kan säga att det var inte konstigt att det läckte. Hade lossat hela bitar ur slitbanan så det var ett under att det höll tätt såpass länge som det gjorde. Ska börja limma i dubb i det nya däcket imorrn så ska det nog bli funka fint.

fan är det för dubb ditsatta?

EDIT: såg inte ut som skruv först men det var det visst...

Anderson skrev:
Även att vi la extra material över skruvskallarna och sen slang så nötte detta hål efter ett par dagar. Samt att det är så mycket besvärligare med extra material samt slang när man ska kränga (inte mina beskymmer i.o.f.s). Plockade ner mitt bakdäck idag och kan säga att det var inte konstigt att det läckte. Hade lossat hela bitar ur slitbanan så det var ett under att det höll tätt såpass länge som det gjorde. Ska börja limma i dubb i det nya däcket imorrn så ska det nog bli funka fint.

Vad använder du för lim?

fahrenheit skrev:
fan är det för dubb ditsatta?

EDIT: såg inte ut som skruv först men det var det visst...

Vad använder du för lim?

Berners lim o täta, har inte exakta namnet eller nr.

Anderson skrev:
Berners lim o täta, har inte exakta namnet eller nr.

Kan inte du lägga upp en bild på jiggen ni använder för att slipa skruven, är inte riktigt med på hur det funkar...

Emil_in_hifi skrev:
Kan inte du lägga upp en bild på jiggen ni använder för att slipa skruven, är inte riktigt med på hur det funkar...

Kan fixa detta under morgondagen, väldigt lätt att göra.

Anderson skrev:
Kan fixa detta under morgondagen, väldigt lätt att göra.

Ja och även det tidigare du pratade om med mutter, hajade inte det heller. Alla är inte handslipade då? Finns något vettigt verktyg att lösa det med när dubben är på plats?

Funderade på om det skulle gå och klyva m6an med vinkelslip så den blir ungefär som en M3, mycket mindre och borde gå i lättare, det ska ju bara gå på is så det är ju inget slitage på dom ändå.

Utstick på mina däck är 12mm från mutter och ut. Lite mindre bult i dock, 146 fram och 275 bak. Däckbredd 120/150 fram/bak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT