förbjuda sporthojar

Om jag får rätta dig så var det samma dag som jag tog körkort :tummenupp
Det blev en bra läxa, alla kanske borde få provkrasha i samband me uppkörning för a-kort? ;)

Förresten har jag hört rykten om nån som "skulle genskjuta en ducati", så kom inte o snacka om att de hör ihop me ålder, eller antal år på hjulen, hur många år har du på hjulen henning?
de har me sinnelag o göra :pannkyss
:D
XRV-Henning skrev:
SuperBee, hur var din statstik då? Du hade väl om intye jag minns helt fel krossat hojen dag två du hade den? ;)

Dag två med körkort därtill! :D
 
Last edited:
Psychodad skrev:
Blir inte alls förvånad om det blir så, vi får säkert exakt vad vi förtjänar i det här landet. Nån har väl röstat in sossarna och miljöpartiet till den plats där dom är idag.

...Skyll det bara inte på mej.. :(

Precis.. alla som skiter i att rösta eller har röstat på sittande regering är lika delaktiga till sånna här saker :arsele .. Vi har en regering som älskar att införa förbud mot allt.. Tänk på det om ett år när det är val.
 
Master_ skrev:
Precis.. alla som skiter i att rösta eller har röstat på sittande regering är lika delaktiga till sånna här saker :arsele .. Vi har en regering som älskar att införa förbud mot allt.. Tänk på det om ett år när det är val.


Vilka skall man rösta på om man inte vill ha förbud eller skyhög försäkring? :confused:
 
Superbee skrev:
Förresten har jag hört rykten om nån som "skulle genskjuta en ducati", så kom inte o snacka om att de hör ihop me ålder, de har me sinnelag o göra, jag är en kåpschlajder såere!

Jo, alldeles riktigt! Jag kom aldrig ifatt Duccen. Bland annat beroende på att hojen går så sakta liggandes på sidan...

Ålder är inte en faktor som nödvändigt verkar preventivt på olycksrisken i enskilda fall. Men statistiken talar ju tydligt: Väldigt få i åldern 35-37 år försöker i snäv 90°-kurva smiska en Ducati SuperSport med en Honda XL600 iförd motocrossdäck.
I detta fall får jag luta mig på att min egen hejdlösa lekvilja är i 15-årsåldern.
Sannolikheten att jag eller annan skulle kunnat dött av händelsen var mikroskopisk. Det insåg jag även innan jag började jaga den där Duccen.
 
Last edited:
Sporthojsförarna under 25 år är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckorna i förhållande till hur många de är så det är väl den mest naturliga sak i världen att politikerna vill göra något åt det.

Sen finns det ju massor av vägar att gå för att minska antalet döda och själv har jag länge förespråkat bättre utbildning där de som ska ta körkort för tunghoj får ägna en dag eller två på bana med instruktörer precis som billisterna får göra halkkörning.
Man ska inte behöva testa gränserna i trafiken vilket man gärna gör i unga år, då är det bättre att få prova på en bana.
 
sandstream skrev:
Sen finns det ju massor av vägar att gå för att minska antalet döda och själv har jag länge förespråkat bättre utbildning där de som ska ta körkort för tunghoj får ägna en dag eller två på bana med instruktörer precis som billisterna får göra halkkörning.

Precis! Utbildning är melodin! Att nöta på bana både kuvtagning, inbromsning och kombinationen kan vara nog så nyttigt!
 
a_xc skrev:
läste precis att de nu vill förbjuda alla under 25 år att köra sporthoj.
Ulrica Mässing tycker visst det är en alldeles utmärkt idé.
Läste idag artikeln i sydsvenskan. i artikeln står det även direkta felaktigheter som att antalet döda motorcyklister ökar för vart år?
vart FAN har dem fått de ifrån?
vad jag vet så har iallafall antal döda sporthojsåkare minskat flera år i rad trots att vi blivit fler och fler.
det blir bra det. så får vi ner försäkringarna för oss som kör med kontroll
23 för tung hoj tycker jag. Dagens 20-21 åringar är som 14åringar....kaxiga,mammakära, bortskämda, allmänt lea och känslokalla
 
GixxerSwede skrev:
Kanske snart var på tiden att man fick ett klippkort till bankörning när man tar körkortet? Om alla nyblivna förare fick 5 kurv och bromskurser med till exempel SMC så hadde man ju fått bra mycket säkrare förare på allmän väg också....
Tanken är god, men varför efter. Det är ju obligatoriskt med halkkörning för B-kort. Varför inte inkludera en viss mängd bankörning i körkortsutbildningen.

Visst, dyrare kort, men än sen? Alla former av förbättrad utbildning är bra. Förbud och restriktioner är dåliga

Ädit Lite sen där ja
 
Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det finns en poäng där, men jag tycker mig se en trend hos nyblivna hojåkare att köpa rejshoj och köra för fort utan kontroll, och självklart har åldern stor betydelse men jag vill påstå att det är ganska generellt oavsett om du är 19 eller 29 när du tar ditt A-kort. Jag ser hellre ett krav på ett visst antal körkortsår innan du får köra sporthoj än en ren åldersgräns. Helst skulle jag se att folk tänkte själva men det är ju en utopi.
Precis håller med! Glöm 25. Låt den med nytaget körkort vänta i 5-6 år innan dom får gränsla en klass 7 hoj. Onekligen är det ju så att erfarenhet inte är något negativt.
 
Psychodad skrev:
Blir inte alls förvånad om det blir så, vi får säkert exakt vad vi förtjänar i det här landet. Nån har väl röstat in sossarna och miljöpartiet till den plats där dom är idag.

...Skyll det bara inte på mej.. :(

Väl talat broder
 
Förbjud sporthojar då.

De som ställer till problem med sporthojar (krascher, olyckor och dyl) lär göra det med en effektsvagare hoj också.
 
Jag vet inte om jag är lite cynisk här men det läggs ner väldigt mycket tid och pengar från både regeringshåll, EU, Vägverket med fler instanser för att minska döden på våra vägar. Nollvisionen är åtminstone på pappret en bra vision och jag stödjer tanken...men...jag får ändå känslan av att man fokuserar på fel saker. Så länge vi människor interagerar i fordon på allmänna väger, fordon som går fortare än dom 20km/h som vi människor är kapabla att hantera, så kommer folk att skadas och förolyckas, så är det bara. Min fråga är då den logiska nämligen varför det läggs sådana enorma resurser på detta som ändå inte kommer att bli verklighet?
Vill man från dom styrandes håll spara liv så finns det ju betydligt större saker att lägga alla resurser på, jag tänker då på alla människor som dör av framförallt alkohol, alla familjer som krossas, alla människor som lider av följderna av alkoholism, alla pengar som det kostar staten i form av vård, våldsbrott, skador på egendom och dessutom en stor del av olyckorna i trafiken...

Det läggs enorma resurser på att rädda ett tiotal människoliv samtidigt som man för en alkoholpolitik som skördar hundratusentals offer, det går inte ihop...

Jag tror att ett 25-års förslag är ganska bra, jag vet hur jag själv var i unga år, men jag kan också förstå om jag hade varit 20 hur förbannad jag skulle blivit över förslaget, men som sagt, det hade gjort mej och vänner till mej gott...
 
Last edited:
H4 skrev:
Förbjud sporthojar då.

De som ställer till problem med sporthojar (krascher, olyckor och dyl) lär göra det med en effektsvagare hoj också.

Visst, men en GS500 manar inte till lek på samma sätt som en GSX-R1000...
OCH leken slutar nog i de fallen i bra mycket lägre fart.
 
Niklasinorr skrev:
Jag vet inte om jag är lite cynisk här men det läggs ner väldigt mycket tid och pengar från både regeringshåll, EU, Vägverket med fler instanser för att minska döden på våra vägar. Nollvisionen är åtminstone på pappret en bra vision och jag stödjer tanken...men...jag får ändå känslan av att man fokuserar på fel saker. Så länge vi människor interagerar i fordon på allmänna väger, fordon som går fortare än dom 20km/h som vi människor är kapabla att hantera, så kommer folk att skadas och förolyckas, så är det bara. Min fråga är då den logiska nämligen varför det läggs sådana enorma resurser på detta som ändå inte kommer att bli verklighet?
Vill man från dom styrandes håll spara liv så finns det ju betydligt större saker att lägga alla resurser på, jag tänker då på alla människor som dör av framförallt alkohol, alla familjer som krossas, alla människor som lider av följderna av alkoholism, alla pengar som det kostar staten i form av vård, våldsbrott, skador på egendom och dessutom en stor del av olyckorna i trafiken...

Det läggs enorma resurser på att rädda ett tiotal människoliv samtidigt som man för en alkoholpolitik som skördar hundratusentals offer, det går inte ihop...

Mycket bra sagt. Men varför lägger de ner tid på oss?
 
XRV-Henning skrev:
Visst, men en GS500 manar inte till lek på samma sätt som en GSX-R1000...
OCH leken slutar nog i de fallen i bra mycket lägre fart.

Kanske inte, men en GS500 är ju rätt så svag. Titta istället på supermotarderna, och allt annat som manar till lek även om dessa hojar inte är rr hojar.

Horneten får vi inte glömma :yoparty
 
H4 skrev:
Mycket bra sagt. Men varför lägger de ner tid på oss?

Därför att det är populistiskt att slå mot en minoritet och få en majoritet att tycka att det är bra...

...det vore politiskt självmord att införa en ny motbok i sverige... :)

Om Messing, Persson och dom andra skulle köra sporthoj så vore det en annan sak... :tungan
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top