förbjuda sporthojar

Vad har hänt med den enskilda människans rätt till frihet?
Ska inte jag, som i mitt anletes svett stått i en fabrik all min lediga tid och därpå jobbat extra på kvällarna för att få min älskade hoj, få köra ut och nyttja det som vart min dröm sen barnsben?
Ska jag behöva vänta 7år på att uppfylla min livslånga dröm, svaret är som ni alla förstår NEJ!!!!!
Det är dags för revulution, upp till kamp mina kära bröder!
Tillsammans ska vi få det korrupta styret ner på knä!
Tillsammans ska vi under slagorden "kurvigare vägar och högre hastigheter!" bygga upp ett vackert samhälle där våra unga också får känna den glädje som det innebär att köra hoj.
/viktor

Last edited:
Last edited:
O andra sidan vill moderaterna att trafikförsäkringen även ska betala sjukhuskostnader. Det kommer bli en ganska fet höjning på premien. Så dom kan man ju inte heller rösa på.

Snott från sydsvenskan.se

"De är olämpliga för nybörjare"
2 december 2005 23:30

De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel.

MALMÖ. Kravet framförs av Försäkringsförbundets vd Annika Lundius och STR-ordföranden Berit Johansson i en skrivelse till trafikminister Ulrica Messing.
– Eftersom sportmotorcyklar-na svarar för så stor andel av olyckorna, trots att de är relativt få, så tycker vi att det är viktigt att man har en mogen syn och erfarenhet när man sätter sig på en sådan helvetesmaskin, säger Berit Johansson.
– De är helt enkelt inte lämpliga för nybörjare.

Försäkringsförbundet och STR pekar på att så gott som alla förare som dödas under första året med mc-kort kört supersportmotorcykel. Enligt en studie som Vägverket gjort av dödsolyckor 2000–2003 var superhojarna inblandade i 80 av 146 mc-olyckor där någon omkom.
– Jag är självklart oroad över att unga motorcykelförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, säger Ulrica Messing.
– Det har blivit allt mer populärt att köra mc. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har ökat. Även om antalet dödade i mc-olyckor inte har stigit i förhållande till antalet fordon, så innebär ändå ökningen att fler dör i mc-olyckor.

– Statistiken visar att supersport-mc i kombination med höga farter innebär höga olycksrisker. Utvecklingen internationellt har varit mer oroväckande än i Sverige, med ökande olycks-tal och en överrepresentation för mc-olyckor jämfört med and-ra trafikolyckor. Många länder har därför velat få till stånd en skärpning i körkortsdirektivets krav för mc-körkort.

– Just nu pågår diskussioner i EU-parlamentet och i ministerrådet om ett förslag till ett nytt körkortsdirektiv.
Motorcyklisterna skeptiska

På SMC, Sveriges motorcyklisters centralorganisation, ogillar man förslaget om åldersgräns för supersport.
– Vi har redan ett fungerande system med stegvisa körkort för motorcykel, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare på SMC. Vi tycker också att man ska avvakta översynen av hela körkortsystemet inom EU.

På SMC är man medveten om att sportmotorcyklarna är överrepresenterade i olycksstatistiken, även om antalet döda -sjunkit från 17 i fjol till 12 hittills i år.
– En del som kör sportcyklar är ute efter en kick genom att utmana faran, säger Patrik Ericsson, trafiksäkerhetsansvarig på SMC. Dessa, ofta unga risktagare, har vi svårt att nå, men de som gillar att köra fort, men inte är ute efter kicken, når vi. Dessa kan vi lära att hantera cykeln och att inse faran.

Mc-döden 2005

I år har tolv personer – alla män – omkommit när de kört en supersportmotorcykel. Fyra av dem var under 25 år, tre 25–29 år, tre 30–39 år, en 44 år och en 62 år. Sex omkom i singelolyckor, övriga i olyckor med andra fordon, fyra på 50-väg, sju på 70-väg och en på 90-väg.

I Skåne har två motorcyklister dödats i år, varav en på en supersport i en kollision med en personbil på riksväg 13 vid Höör.

Totalt har 43 mc-förare och två mc-passagerare dödats i Sverige.

Antalet motorcyklister i trafik
1990: 100 000
2000: 170 000
2004: 235 000
Ökning MC i trafik 2000-2004: 38%

Antalet dödade
2000: 38
2004: 60
Ökning dödade 2000-2004: 60%

Procentsatsen omkomna förare i åldern 30 – 59 är 55%

Antalet omkomna som ”fått körkortet på köpet” är klart underrepresenterade.

Singelolyckor var 45% av fallen. Korsande kurs 15%. Möte 12% och Vilt 3%.

77% omkom i dagsljus. 31% där skymd sikt rådde.

77% hade hjälm på och den korrekt fastsatt.
15% saknade eller tappade hjälmen.

21% av de dödade var påverkade av alkohol eller droger.
Av de alkoholpåverkade var den största enskilda gruppen (40%) i åldern 20-30 år.
25% 30-39 år.

Av 146 dödade körde 80 supersport. Delad ”andraplats” gjorde off-road och standard med c:a 20st var och custom 10st.

36% körde efter skyltad hastighet medan 41% körde mycket över. Okänt 18%.

85% av de som kört mycket över skylt var av typen supersport.

Gruppen 20-29 äger 6% av fordonen men står för 40% av dödolyckorna.

50% av de omkomna som har ägt sin MC har ägt den i mindre än ett år.

20% av dödsolycksfordonen var avställda eller oregistrerade.

50% av olyckorna skedde på 70-väg.

I 93% av fallen rådde ingen brist eller skada på vägbanan. Spårighet 3.4 Rullgrus 0.7%

Med supersporthoj menas:
Utformade och konstruerade som kopior av roadracing-MC. Kännetecken är ett lätthanterligt fordon, acceleration, höga toppfarter och högeffektiva bromssystem.

Tråkiga siffror...

Förbud är fel, utbildning tror jag är grejen!

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Dettta har diskuterats i trådar förut. Tar säkert många år om det skulle gå igenom. Politiker snackar så mycket dynga.

Har skrivit det förut, skriver det igen.

Antalet motorcyklister ökar för varje år. Antalet bilister ökar för varje år MEN antalet döda i trafiken är det lägsta sedan 60-talet och det ÄR fakta :fakta

(55% av de omkomna mc-förarna är över 50 år.)

Önsketänkande?????????
Inte blind gissa eller har du egen statistik.

Nyblivna körkortsinnehavare med sport-mc är särskilt olycksdrabbade. 15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första år med körkort gjorde det på sport-mc. Försäkringsförbundet vill därför att körkortsutbildningen för motorcyklar ska ske stegvis

Enligt Försäkringsförbundets statistik dödades 49 personer i MC-olyckor år 2004, en kraftig ökning från 32 personer året innan. Av dem är det en förhållandevis mycket stor andel, 10 av de 49, som körde sport-mc. Av de cirka 2 000 personskador i samband med mc-olyckor som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol gällde nästan 500 sport-mc-åkare. Av cirka 220 000 motorcyklar är knappt 12 000 sport-mc.

Ukiwaza skrev:
Önsketänkande?????????
Inte blind gissa eller har du egen statistik..

*suck* har som sagt skrivit i x antal trådar förut...skulle aldrig skriva om jag inte hade källan från början..får väl rota i inläggsarkivet när jag får tid

Snabbsökte...t om det lägsta sedan 40-talet enligt vägverket..

Antalet döda i trafiken minskar
"Antalet dödade i trafikolyckor minskade med nära 10 procent under förra året jämfört med året innan. Totalt omkom 480 personer i trafikolyckor under år 2004, enligt Vägverkets siffror.

Det är den lägsta siffran sedan mitten av 1940-talet. Av det totala antalet dödade var 364 män och 116 kvinnor, skriver TT.

Antalet svårt skadade var förra året 4022 vilket även det är en minskning". källa http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65305293___,00.html

Last edited:
2fast4hjo skrev:
(55% av de omkomna mc-förarna är över 50 år.)

-Procentsatsen omkomna förare i åldern 30 – 59 är 55%
Häri INGÅR de som är 50+ men utgörs inte av enbart 50+.

Äldre förare är INTE överrepresenterade.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
*suck* har som sagt skrivit i x antal trådar förut...skulle aldrig skriva om jag inte hade källan från början..får väl rota i inläggsarkivet när jag får tid

Källan till ditt påstående var " Aftonbladet" som efter massiv kritik fick dra tillbaka påståendet.

Säger precis som så många andra. Utbilda oss istället, gör det förmånligare med bankörning och dylik. Har kört bana ett par ggr och man märker verkligen hur man utvecklas som förare efter varje gång. Med ett förbud så skulle man med största sannolighet få ännu mer "idiotkörningar". Tycker faktiskt det är ett jävla kommunist samhälle vi lever i där nån ska sitta och tala om för en vad man får och inte får. Ju mer förbud och gränser ju jävligare kör jag och det står jag för, är så jävla trött på skiten.

a_xc skrev:
läste precis att de nu vill förbjuda alla under 25 år att köra sporthoj.
Ulrica Mässing tycker visst det är en alldeles utmärkt idé.
Läste idag artikeln i sydsvenskan. i artikeln står det även direkta felaktigheter som att antalet döda motorcyklister ökar för vart år?
vart FAN har dem fått de ifrån?
vad jag vet så har iallafall antal döda sporthojsåkare minskat flera år i rad trots att vi blivit fler och fler.

tycker att det är helt fel, vad är det som säger att en under 25 är sämre förare än en 40 åring?

TYCKER MAN SKA INFÖRA KRAV PÅ MELLANKLASS I 3 ÅR SEDAN GÅ ÖVER TILL TUNG, ALT NGT MELLAN TING 2 ÅR EMELLAN 50kw?, SEN GÅ ÖVER TILL TUNG!

En som är 50 och aldrig kört hoj är förmodligen lika dålig som en 21 åring!

Illa idéer de har :fatta!

Anderson skrev:
Säger precis som så många andra. Utbilda oss istället, gör det förmånligare med bankörning och dylik. Har kört bana ett par ggr och man märker verkligen hur man utvecklas som förare efter varje gång. Med ett förbud så skulle man med största sannolighet få ännu mer "idiotkörningar". Tycker faktiskt det är ett jävla kommunist samhälle vi lever i där nån ska sitta och tala om för en vad man får och inte får. Ju mer förbud och gränser ju jävligare kör jag och det står jag för, är så jävla trött på skiten.

kanske borde läsa på lite vad kommunism innebär´!?

2fast4hjo skrev:
"Antalet döda i trafiken minskar..."

Jo, men skilj på "trafikolyckor" och "MC-dödsolyckor"!

fortsomfan skrev:

Nej, definitivt inte. Extremt sällan leker 50 åringar utan rutin på ett sätt som 21-åringar gör.

De äldre har ofta rutin och erfarenheter, som gör dem mer defensiva i riskhantering, än vad de yngre har.

fortsomfan skrev:
tycker att det är helt fel, vad är det som säger att en under 25 är sämre förare än en 40 åring?

TYCKER MAN SKA INFÖRA KRAV PÅ MELLANKLASS I 3 ÅR SEDAN GÅ ÖVER TILL TUNG, ALT NGT MELLAN TING 2 ÅR EMELLAN 50kw?, SEN GÅ ÖVER TILL TUNG!

Okej, jag vet men blev så jävla förbannad bara. Men tycker att det är helt fel sida att angripa problemet på. Man löser inte problem genom att förbjuda saker så fort det går fel man gör det genom att förebygga dom istället så det aldrig blir ett problem

fortsomfan skrev:

Jag är också emot 25-årsgränsen.
Men vi kan inte stänga ögonen för verkligheten.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden