Förbjud sporthojar....

Får man såga på gubbar då?

ja nu skulle det ju stå,,,,,, SÅG :rolleyes: ,,,,, men jag skulle ju kunna såga båda gubbe och kärring,,, och min gamla pappa, det är samma herregud på honom också, jag kan bara hoppas att ingen kommer i vägen för honom.

Inför körkortstest snarast, över lag.
 
Så bra, då tycker vi antagligen likadant fast utrycker oss på lite olika sätt.
Som jag skrev innan, det är ju skillnad på väg och väg.
Och precis som du skriver:"Och givetvis alldrig köra över sin egen begränsning"

Jo tror vi är ganska likasinnade =P jag har lite svårt att uttrycka mig "rätt" bara lite lätt dyselexi så det kan bli lite knepigt ibland :gnissla :gnissla
 
filosofiskt

Rätt kul att läsa hur de som vill stå på med hojen i alla lägen försöker rättfärdiga detta med argument.
Det är inte moraliskt försvarbart att köra som en svinpäls i tätorter, men jag har all förståelse för att många gör det. Livets visdom kommer dock ikapp er sen.

För att citera en gammal tant jag körde i taxin en gång när vi blev omkörda i en vansinnigt hög hastighet av en kamikazepilot:
"Du förstår, en del har så bråttom, dom kommer aldrig fram..."

Kommer aldrig glömma dom kloka orden från en kvinna som var mer än 90år.
 
Självklart kan man inte sitta och sätta värde på människor. Var bara jag som öppnade munnen innan jag tänkte.
Det här med var man ska ta pengar ifrån osv är en svår fråga, och den är inte helt rättvis.

Jag fick just räkningen för trfkförsäkringsskatten. Usch.:huvet

så, en hojåkare påväg hem är mer värd?

jag ser ingen skillnad i "värde"... en hojåkare, eller tonåring som vill ta sitt liv. det är anhöriga som drabbas. det dör fler pga av självmord än köra mc (inte så lite heller, 8x fler döda i självmord per år jämfört med hojåkare), osv. tycker uppmärksamheten hos media - ngt feldoserad. "självmördare" kosar försäkringbolagen mycket mer pengar, men inte fan är det dyrt att försäkra sig själv eller boende?!

:huvet

sen kan man dra vidare på ot-spåret, det sker fler våldtäkter/våldtäktsförsök än allvarliga mc olyckor - kan inte övermakten låta oss vara, som för det mesta bara riskerar oss själva. en våldtäktsman, ger sig på andra. det gör inte vi. men det är klart, våldta ngn eller köra ihjäl en annan på fyllan med bil, ger oftast samhällstjänst - inte ska vi klaga på att vi får böter på att miniblinkers sitter 1,5 cm för nära varann..

:huvet
 
Ja jo, men det skulle kännas meningslöst att aldrig kunna köra över gällande hastighetsbegränsning. Då kan man lika gärna åka bil med taklucka för att få lite vind.

:)

Skaffa en hoj utan vägegenskaper så kan du pressa den tills ramen vrider sig :tummenupp
 
Kompisar har jag nog av så det är inte nåt problem.
Vem köper hoj för att få kompisar , gör DU ? I så fall har du lite problem.
Klart man vill gasa med en sådan hoj , men det kan man göra på bana där inte nån bil sticker fram nosen eller gör någon idiotisk vänstersväng.

Allvarligt råmi. Om du sökt lite innan du startade den här tråden hade du funnit 300 liknande trådar där ämnet redan avhandlats. Att du sedan har hur många motsägelser i ditt inlägg och folk kommenterar det får du lite acceptera och inte börja med dagis fasoner som "Vem köper hoj för att få kompisar , gör DU ? I så fall har du lite problem" ,mfl. Det ihop med att du säger att du är 40 är en motsägelse i sig.

Varför kör du 954 som någon frågade? Ska du vara ansvarsfull far kanske du inte ska köra R-hoj alls som någon annan sa.

#Olsson# Har ju rätt i mycket han skriver, avfärda det inte som barnsligt för att det strider mot ditt inlägg. Vi (de flesta av oss) Gasar ju mycket där av gsxrzx9rr1000r1 och inte morgan +8 med träram. Jag håller med om att man ska köra med skallen. Vissa har skallar som funkar andra inte. Vissa kan köra fort förhållandevis säkert andra ska inte köra hoj trots att de håller hastigheterna. Så är det tyvärr.
 
Attityd, attidyd attityd...tyvärr hårt förknippat med sporthoj, sen ju yngre man är dessto vekare och socialt klen och svag är man som person(faller för grupptryck i precis allt, kör andra bakhjul måste jag göra det, köra andra om bilar måste jag hänga på, sotas hojen ur i närmare 300 måste jag göra det med, etc etc) Mötte 2 nötter på sporthoj igår på väg från Västerås, den ena satt på tanken och körd om bilar på heldragen linje och omkörningsförbud, så jag fick väja och höll på att köra ner massa koner och skit, hade familjen med, hade det varit ett krondike och min familj stod på spel, mot en idiot på hoj och man haft sinnesnärvaro så hade jag förmodligen inte vikt undan, jag räddar hellre min familj. Bara vrålade i bilen "IDIOTER!!!!!!!!!! Precis så skrek säkert alla i bilarna bakom mig som fick väja och de som blev omkörda, för det är när "vi" i sporthojssegmentet pysslar med sådant, gör en sådant så gör alla sådant i andra trafikanters ögon.

Man får ständigt försvara Sporthojens existens i alla debatter man för med folk. Men tyvärr når man inte alla "Balla" i trafiken via detta forum..:rolleyes:
 
Last edited:
Allvarligt råmi. Om du sökt lite innan du startade den här tråden hade du funnit 300 liknande trådar där ämnet redan avhandlats. Att du sedan har hur många motsägelser i ditt inlägg och folk kommenterar det får du lite acceptera och inte börja med dagis fasoner som "Vem köper hoj för att få kompisar , gör DU ? I så fall har du lite problem" ,mfl. Det ihop med att du säger att du är 40 är en motsägelse i sig.

Varför kör du 954 som någon frågade? Ska du vara ansvarsfull far kanske du inte ska köra R-hoj alls som någon annan sa.

#Olsson# Har ju rätt i mycket han skriver, avfärda det inte som barnsligt för att det strider mot ditt inlägg. Vi (de flesta av oss) Gasar ju mycket där av gsxrzx9rr1000r1 och inte morgan +8 med träram. Jag håller med om att man ska köra med skallen. Vissa har skallar som funkar andra inte. Vissa kan köra fort förhållandevis säkert andra ska inte köra hoj trots att de håller hastigheterna. Så är det tyvärr.
OK , det är möjligt att det funnits hundratals sådana här trådar , men jag är relativt ny här så jag visste inte det.
Visste att jag skulle få diverse mothugg men det var också lite av tanken för att väcka debatt så klart.
Köpa hoj för att få kompisar var det nån som påstod att jag gjort , ville bara klargöra att så ej var fallet.
Varför jag kör 954 , SVAR bra acceleration (det är väl inte olagligt att accelerera) , fantastisk körkänsla (väghållning) , otroligt snygg hoj , låga varv i marschfart mm . Ville bara kommentera ditt uttryck dagisfasoner , det kan du nog ta tillbaks.
OBS ! Ja jag är 40-årig far och kör ansvarsfullt ( i mitt tycke) , dock är jag medveten om riskerna.
Vem skall ev få köra sporthoj enligt dig ? Ej nyblivna körkortstagare för dom är väl för oerfaren för dessa hojar , ej äldre återfallare för dom har blivit ovana , ej föräldrar för det är ju för oansvarigt. Vad blir kvar ? Förare som kört mindre motorstarka hojar i ca 3-5 år och inte är förälder och inte återfallare. Många får nog sälja sina hojar i så fall.
 
sporTlovEr
Mötte 2 nötter på sporthoj igår på väg från Västerås, den ena satt på tanken och körd om bilar på heldragen linje och omkörningsförbud,

fan det är sånna idioter som förstör ryktet mm uss fy fan:mad: Sista idioten är inte född än
:näsblod

hårda bud
 
Last edited:
Hemsk tanke och otänkbart för mig. Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt. Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kör lungt och lätta på gasen alla hojbröder och systrar.

väl skrivet... därför ja e sjukt sugen på att börja köra mer o mer på bana för det medför mindre risker... samtidigt är ja mycket för gasa på rätt ställe taktiken...
 
Last edited:

Varför jag kör 954 , SVAR bra acceleration (det är väl inte olagligt att accelerera) , fantastisk körkänsla (väghållning) , otroligt snygg hoj , låga varv i marschfart mm .

Min gamla Hornet 600 accade nästan lika snabbt som din upp till max tillåten marschfart i Sverige!
 
Min gamla Hornet 600 accade nästan lika snabbt som din upp till max tillåten marschfart i Sverige!

Det kan jag inte kommentera , tror dock inte det. Skall läsa på lite om Hornet 600 för kul. Gör den 0-110 på samma tid som 954 är det bara att grattulera dig.
 
sporthoj????

Måste bara ställa frågan,, sporthoj?? Hur f,n menar ni? Är det kubiken, hk, acc, eller toppfart? Kanske de kan va kåporna eller färgen. Fattar inte, menar att alla kan köra för fort oavsett vilken hoj dom har, tror då i de fallet att det är bättre att göra de på en ny hoj med både bromsar och väghållning. Har "faktiskt" sett både ett halvt ton tunga guldvingar och HD överskrida hastigheten, ska inte dom förbjudas?:huvet
Hoppas jag själv snart har en riktig sporthoj :D
 
Måste bara ställa frågan,, sporthoj?? Hur f,n menar ni? Är det kubiken, hk, acc, eller toppfart? Kanske de kan va kåporna eller färgen. Fattar inte, menar att alla kan köra för fort oavsett vilken hoj dom har, tror då i de fallet att det är bättre att göra de på en ny hoj med både bromsar och väghållning. Har "faktiskt" sett både ett halvt ton tunga guldvingar och HD överskrida hastigheten, ska inte dom förbjudas?:huvet
Hoppas jag själv snart har en riktig sporthoj :D

Håller helt med.
ja bor alldeles intill kållandsövägen som går till Läckö slott, spikens fiskeläge utanför lidköping som är ett mycket populärt utflyktsmål för turister o massor med mc folk.
Riktigt kull att sitta i trädgården o kika på alla mc som åker förbi o kolla vilka som beter sig värst o det e faktiskt dom som kommer på sina goldwings o BMW touring cyklar med käringa ibak. (visst blåser det förbi en sporthoj med förjävla hög hastighet ibland)
har min utfart i anslutning till vägen på en rak sträcka men va dom inte verkar fatta är att det finns faktiskt utfarter där så skyltarna måste dom missa totalt. bara väntar på att det ska smälla tyvärr.....:mad:
 
Sporthojarna KOMMER ATT FÖRSVINNA, så njut nu!

Måste bara ställa frågan,, sporthoj?? Hur f,n menar ni? Är det kubiken, hk, acc, eller toppfart? Kanske de kan va kåporna eller färgen. Fattar inte, menar att alla kan köra för fort oavsett vilken hoj dom har, tror då i de fallet att det är bättre att göra de på en ny hoj med både bromsar och väghållning. Har "faktiskt" sett både ett halvt ton tunga guldvingar och HD överskrida hastigheten, ska inte dom förbjudas?:huvet
Hoppas jag själv snart har en riktig sporthoj :D

Jag tror inte vi behöver vara så himla noga med vad som är sporthoj eller inte, var o en kan ha sin egen uppfattning, men jag är helt övertygad om att "snabba hojar" kommer att försvinna från gatorna inom viss tid! Helsäker! Varför? Jo för det finns inte ett enda argument för att hojar med mycket effekt och toppfart behövs och bör finnas i trafiken!

VEM AV ER KAN MOTIVERA VARFÖR VI SKALL FÅ KÖRA HOJAR MED 100-160 HK PÅ BAKHJULET I VANLIG TRAFIK? Som dessutom gör mellan 240-300 km/h?

De flesta inlägg på denna tråd, även de mindre mogna, ger utryck för ungefär samma sak; vi tycker det är kul att åka motorcykel. Men det kommer aldrig kunna motivera att många hojar har så mycket hästar per kilo, med de toppfarter och acceleratinoner som ni alla pratar om e så kul!

Ett förbud kommer aldrig skrivas på vårt visir, utan det kommer i form av skatter, begränsningar för miljöpåverkan (bensinförbrukning), olika typer av avgifter och i värsta fall begränsningar i form av max antal hästar som faktiskt fanns från branschen på 80-90 talet (max 100 hästar, kommer ni oldtimers ihåg?).
Skylt fram, ägaransvar i stället för föraransvar mm, mm.

Jag håller med IronMike att den dag de tar ifrån mig möjligheten att åka för fort dör tjusningen, även om jag inte kör som vissa galningar. Banåkning kommer aldrig bli tillräckligt stor för att erbjuda ett vettigt alternativ. För dyrt och för få banor (av samma skäl som snabba hojar kommer att försvinna, miljö, buller mm).

Så mitt förslag är NJUT MEDANS VI KAN, och bjud inte på för mycket idiotkörningar så att vi skyndar på vårt fall!

Nu skall jag ut till garaget och se om jag kan lätta hojen lite...

Syns därute!!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top