Förbjud sporthojar....

Romi34: Du tycker det är OK att köra i 200+ på Motorväg, autobahn osv, men inte 50, 70 & 90 vägar ?
Tror du inte det kan stå nån bil i vägkanten på en motorväg ?? eller att det dyker upp en som målar linjer på motorväg?
Jag skulle kunna ta med dig runt på en mängd 70 & 90 vägar som är låååångt mycket bättre än många av våra motorvägar.
Samtidigt så finns det 90vägar som jag knappt skulle cykla på, så dåliga är dom.
Jag tycker ni generaliserar vägarna väldigt hårt. Det ÄR skillnad på 70väg och 70väg. Inte fasen sitter man och är orolig för att det skall springa ut småbarn, målare eller annat löst folk på en väg bara för det står 70 på skyltarna ? Framförallt inte om det är ½mil till närmsta hus och viltstängsel på båda sidor om vägen.

Precis kan stå skit vart som helst. Brukar mer köra efter rådande förhållanden (sikt,trafik mmm..)

:notme
Romi34: Du tycker det är OK att köra i 200+ på Motorväg, autobahn osv, men inte 50, 70 & 90 vägar ?
Tror du inte det kan stå nån bil i vägkanten på en motorväg ?? eller att det dyker upp en som målar linjer på motorväg?
Jag skulle kunna ta med dig runt på en mängd 70 & 90 vägar som är låååångt mycket bättre än många av våra motorvägar.
Samtidigt så finns det 90vägar som jag knappt skulle cykla på, så dåliga är dom.
Jag tycker ni generaliserar vägarna väldigt hårt. Det ÄR skillnad på 70väg och 70väg. Inte fasen sitter man och är orolig för att det skall springa ut småbarn, målare eller annat löst folk på en väg bara för det står 70 på skyltarna ? Framförallt inte om det är ½mil till närmsta hus och viltstängsel på båda sidor om vägen.

Hallå . var har jag skrivit att det är OK att köra 200+ på motorväg ???
Och håller du med han jag citterade att 200 på 50 väg är OK ?
Han kan ju behärska hojen och vet om fara finns bakom nästa böj ???
Det kan ju inte finnas nån fara när man kört där 50 ggr innan ????
Lite märkligt.

:notme

Hallå . var har jag skrivit att det är OK att köra 200+ på motorväg ???
Och håller du med han jag citterade att 200 på 50 väg är OK ?
Han kan ju behärska hojen och vet om fara finns bakom nästa böj ???
Det kan ju inte finnas nån fara när man kört där 50 ggr innan ????
Lite märkligt.
1.) Ber om ursäkt för den första, det var inte du.
2.) Beror väl på hur vägen ser ut, bara för att nån tycker det passar med en 50-skylt så blir ju inte vägen livsfarlig för det
Kolla bara hur det ser ut på vår fina nya(relativt) 3-filiga motorväg i gbg. Där sär det 30 som gäller.
3.) Tror jag inte han vet, men du vet ju inte vad som finns bakom kröken på Anderstorp heller. Och risken att något skulle stå där är väl ungefär den samma.
4.) Se punkt 3

Glömde ju:
Hastigheterna sätts ungefär som våra betyg. Det kan inte finnas 2st 90vägar i närheten av varandra. Se bara när dom häjde till 120 i Halmstad, då sänkte dom hastigheten nån annanstans i landet för at kompensera !!
Skulle man krocka mindre i Halmstad bara för man sänker hastigheten i Luleå ??

Last edited:
efter att ha läst några av era inlägg måste jag säga att! 50 väg är tabu att köra fortare! men 70-90 väg med fri sikt och bra väg underlag anser jag inte är såå farligt om man kör lite fortare! tex vid en jätte fin lång kurva mm!

men sen att köra vårdlöst är en sak! men man måste ju kunna njuta lagomt mycket! orättvist att vi som har sporthojjar får skit inte bara vi som kör "fort" alla gör det mer eller mindre!
Sen är ju bilisterna inte ett dugg intresserad av att se sig för innan dom svänger ut.
för vet ni vad!om ni krockar med dom så säger dom iaf bara! JAG TRODDE DET VAR EN EU MOPED! hmmm så det är ok att köra ut framför dom???? nu säger ni ja men det kan vara svårt att veta deras fart!

men kom igen nu! man väntar tills man kan åka inte chansa! jag är själv bilist och jag väntar in om inte det är långt bort! för man ser om det går fort el ej!

synd att premien ska bli skyhöga nu dela upp mellan mc åkarna istället lika för alla! :yoparty

Last edited:
3.) Tror jag inte han vet, men du vet ju inte vad som finns bakom kröken på Anderstorp heller. Och risken att något skulle stå där är väl ungefär den samma.

Skillnaden är ju den att han som eventuellt står bakom kröken på Anderstorp har ju valt att köra bana med de risker som finns där, det har ju inte mamman med barnvagn på 50sträckan

Skillnaden är ju den att han som eventuellt står bakom kröken på Anderstorp har ju valt att köra bana med de risker som finns där, det har ju inte mamman med barnvagn på 50sträckan

Om vi nu skall bli riktigt jobbiga då. Om mamman med barnvagn går PÅ 50-vägen och inte på trottoaren vid sidan av vägen så får man hoppas att hon också är medveten om riskerna. Och ingen här kör väl i 200+ på trottoaren iaf ?

Jag säger som whizquiz, det skillnad på att köra fort och att köra vårdslöst.

Om vi nu skall bli riktigt jobbiga då. Om mamman med barnvagn går PÅ 50-vägen och inte på trottoaren vid sidan av vägen så får man hoppas att hon också är medveten om riskerna. Och ingen här kör väl i 200+ på trottoaren iaf ?

Jag säger som whizquiz, det skillnad på att köra fort och att köra vårdslöst.

ok jobbiga ska vi va! 50sträckan på landet där man oftast kör 200+ har väl knappast någon trottoar, och du menar väl åndå inte att folk inte ska få gå i vägkanten på en 50 sträcka för att hojåkare ska kunna köra hur fort dom vill?

Jag förstår inte hur ni orkar bry er och lägga ut såna svador. Men det är ju skoj läsning...

:corn :corn :corn

ok jobbiga ska vi va! 50sträckan på landet där man oftast kör 200+ har väl knappast någon trottoar, och du menar väl åndå inte att folk inte ska få gå i vägkanten på en 50 sträcka för att hojåkare ska kunna köra hur fort dom vill?

Stå på dig totte_kott.

Självklart skall folk få gå på vägar utan trottoarer, men då går dom ju vanligtvis i vägkanten som du skrev. Och där kör man ju valigtvis inte i 200+.
Det jag menar är att man inte kan åka omkring hela livet och vara rädd för att det står en mamma med barnvagn runt kröken på ställen där det normalt sett INTE skall stå någon.

En mamma med barnvag ska absolut inte få gå där
det ska vara dryga böter på det. Riskera en blivande sporhojsförares liv så där i barnvagen:mad:

ICE13 skrev:

Självklart skall folk få gå på vägar utan trottoarer, men då går dom ju vanligtvis i vägkanten som du skrev. Och där kör man ju valigtvis inte i 200+.
Det jag menar är att man inte kan åka omkring hela livet och vara rädd för att det står en mamma med barnvagn runt kröken på ställen där det normalt sett INTE skall stå någon.

Nu skriver jag det sista för min del i denna frågan, ett bra ställe att köra fort på där det normalt inte står någon är ju på t.ex. Anderstorp

Jag vill också tacka Romi34 som har gett oss detta fina tillfälle till en fin och givande debatt.

En mamma med barnvag ska absolut inte få gå där
det ska vara dryga böter på det. Riskera en blivande sporhojsförares liv så där i barnvagen:mad:

Klockrent, :D det roligaste idag:)

tack för mig

Last edited:

Ta en pistol , ladda ett skott , sätt den mot huvudet , snurra på magasinet och tryck av , de är risk det.:tungan

Man bör använda en revolver till det där:tummenupp , blir svårt att snurra på magasinet i en pistol :va

:rolleyes:

Nä det kan man inte men man kan samtidigt inte blunda för att det kan hända och ja i vägkanten där dom brukar hålla sig så är det ju oftast lungt men som sagt massa hus =bussar samt annan trafik o ett genande fordon samtidigdt som ngt på sin egen sida så blir det lätt trångt, men som sagt gasar man o tänker på rådande förhållande så klarar man sig långt, tex blåsa förbi en 50 sträcka där det är en massa hus o grejer så är det kanska stor risk att det springer ut div saker i vägen gämfört med en liten väg i skogen eller andra platser där det inte är så jäkla bebott så kan man ju köra lite annorlunda. Och givetvis alldrig köra över sin egen begränsning.

Nä det kan man inte men man kan samtidigt inte blunda för att det kan hända och ja i vägkanten där dom brukar hålla sig så är det ju oftast lungt men som sagt massa hus =bussar samt annan trafik o ett genande fordon samtidigdt som ngt på sin egen sida så blir det lätt trångt, men som sagt gasar man o tänker på rådande förhållande så klarar man sig långt, tex blåsa förbi en 50 sträcka där det är en massa hus o grejer så är det kanska stor risk att det springer ut div saker i vägen gämfört med en liten väg i skogen eller andra platser där det inte är så jäkla bebott så kan man ju köra lite annorlunda. Och givetvis alldrig köra över sin egen begränsning.

Så bra, då tycker vi antagligen likadant fast utrycker oss på lite olika sätt.
Som jag skrev innan, det är ju skillnad på väg och väg.
Och precis som du skriver:"Och givetvis alldrig köra över sin egen begränsning"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...