Helt otroligt vilket engagemang och intresse det blev för denna tråd. Det ska väl erkännas att det jag skrev var nog lite provokativt för många , men det var medvetet för att få reaktioner. Jag står för det jag skrivit.
Visst kan det vara svårt att hålla sig från att överskrida hastighetsbegränsningen i vissa lägen.Det är var och en som gör ett medvetet val i den frågan. Tåkigt bara om det blir personangrepp ( och där är väl inte jag bättre än nån annan) , var och en har ju rätt till att utrycka sina åsikter och tur är väl det. Det tråkiga är ju bara att om vi hojåkare som grupp inte kan hålla sams så får beslutsfattarna ett övertag på oss och det vill ju ingen vad jag förstår.
Vi har ju alla en gemensam ståndpunt i alla fall och det är att vi gillar att åka hoj. DET KAN INGEN TA IFRÅN OSS.
Med tillönskan om en härlig mc-sommar och naturligtvis skadefri (man kan ju hoppas i alla fall) , detta gäller oavsett vad ni gör för medvetet val. Jag tänker köra (försöka) lugnt i alla fall.
Det du inte förstår är att du får gärna tycka precis vad du vill. Jag kan även respektera din åsikt även om jag tycker du har helt fel. Bara för att jag personligen gillar att köra fort, så skulle jag aldrig lägga ut en tråd som sa "den som inte kör minst 250km/h en gång i veckan är en jävla mes" eller något fullständigt omoget och korkat som det.
Problemet är att du skriver exakt samma sak, fast åt andra hållet, men då det är en moralpredikan och en bror duktig text så for du medhåll eftersom det bygger på moraldikterade samhällsvärderingar att bryta mot lagen är fel, men om du sätter det i sitt sammanhang utan att lägga värderingar på om att köra långsamt eller snabbt är fel eller rätt, så var min poäng att jag försöker inte diktera för andra att just min åsikt är den rätta och därför kör jag som jag själv vill.
Att köra 200+ på en 70 eller till och med en 50 väg gör inte mig till en jävla idiot eller till en sammhällsfara, men visst, det gör mig till någon som bryter mot lagen, men det är just det.
Det är mitt egna medvetna val.
Det som du och många av de andra moralpredikande medelålders bror duktiga personer här fullständigt verkar missa är under
vilka förhållanden man kör för fort. Jag var ute i förrgår och körde mellan 100 och 200km / för fort, men, MEN jag gjorde det på en väg som jag har kört ca 50 gånger, där jag
VET att det inte finns några utfarter, några hus, inga påfartsvägar och det finns inga gärsgårdar eller något liknande vid sidan av vägen. Asfalten är näst intill perfekt och vägen är riktigt riktigt bred. Vidare så ligger vägen långt ut åt h-te från stan så under mina ca 50 gånger jag har varit där så har jag sett kanske max 5 bilar och de var alla där för att köra.
Bara för att jag själv väljer att köra för snabbt så är det inte lika med att jag klipper kurvor och blir en fara för andra. En oerfaren MC förare som kör innerspår i en skymd kurva i 30km / h när det kan komma mötande. DET är den jävla idioten som inte borde få köra MC, precis som snubben som skär kurvorna med sin 10 år gamla volvo medans han pratar i mobiltelefon och fipplar med sin radio och inte skulle upptäcka vad han håller på med innan han har mejat ner 10 mc förare. Det är också en jävla idiot som inte borde få vistas ute på vägarna.
Så självklart skapar du en debatt och gör folk upprörda med ett så idiotiskt korkat inlägg som du trots skriver, specielt när det är fullständigt skenheligt med tanke på vad du kör för hoj själv - "förbjud sporthojar" för det är helt taget ur ett realistiskt sammanhang där det inte är farten som dödar eller fordonet, utan det är kraften i relation till erfarenhet och omdöme.
Jag är över 30 och kan med 100% säga att jag aldrig idag skulle ha tyckt det var en bra idé att ge mig själv hojen jag har idag när jag var 20 år för jag skulle aldrig haft omdöme att köra den, men det är bara jag. Finns säkert massa mogna 20åringar som skulle klara av det, men jag tvivlar på det.
Kanske sätta 25 års åldersgräns på RR hojar eller kräva en 1 dagars förarutbildning ex SMC broms och kurvkurs innan man får plocka ut den på gata etc. Det är en vettig åsikt då den går att debattera, men att helt kategoriskt tala om att alla som kör 10km / h för snabbt är idioter eller att förbjuda sporthojar är bara så fullständigt dumt att jag inte kan sitta ner tyst.