Förbjud sporthojar....

Fan va jag blir trött på dessa omogna förare, "köra i 300 om jag vill" :tungan fy fan vilka idioter det finns. Om man överför resonemanget på mitt andra intresse pistolskytte, -Jag behöver inte skjuta på skjutbanan, jag skjuter så bra så jag kan stå på torget i stan och skjuta. -Jag skjuter för min egen skull, så jag behöver inte visa hänsyn mot andra. Nej det är inte bara sporthojarna som riskerar att förbjudas om vi inte skärper oss. Lagstiftarna skiljer knappast på olika typer av hojar. Alla hojåkare får lida av att rötäggen inte kan lägga band på sig och fatta att det är på banan man kan och får köra fort.

Förundras över vilken taskig argumentation som på sina ställen förekommer i denna tråd. Detta visar sig bland annat i en politiker tolkning av statistik förmodligen hämtad från SCB eller likande. Visst dör det fler personer i olyckor med bil, men hur många bilar finns det i Sverige jämfört med Hojjar? Förmodligen finns det ett par miljoner bilar och knappa halv miljonen bågar, hur många mil tror ni körs av bilar jämfört med hojjar? Behöver inte gissa för det blir förmodligen fel iaf, men kan dra slutsatsen att antalet är bra mycket större för bilar. Samtidigt dör dessa 12% eller vad det var främst under sommar månaderna, skulle kunna säga att det är 5 månader. Bilar körs under tolv månader per år. Av detta sammantaget skulle man utan att skaffa sig alltför många högskolepoäng innan, kunna räkna ut att sannorlikheten att dö eller skadas vid motorcykelåkning är väldigt mycket större, eftersom olyckorna inträffar under en kortare tidsperiod, fördelat på mindre antal körda mil samt med mindre antal fordon och förare som kan användas i statistik sammanräkningen. Vidare framförs argumnetation kring skillnaden i försäkringskostnader mellan sporthojsförare, Ascona raggare och självmordsbenägna. Denna argumentation lider sådan brist på fakta att den egentligen inte är värd att kommentarera. Kan dock fylla på med viss fakta att ta i beaktning. Nr1 killen i den trimmade Asconan har förmodligen en låg försäkringspremie, detta tillföljd av att SBP och försäkringsbolaget inte vet om att effekten ökats. Det inebär dock inte att han kommer billigare undan. I fall han skulle hamna i en olycka där motparten dödas eller skadas, är det han själv som blir solidariskt ansvarig för kostnaderna. Detta inträffar eftersom hans bil inte stämmer överens med vad som angetts i det ingågna försäkringsavtalet. Resultatet blir att hans och/eller motpartens försäkringsbolag kommer att regressa sina kostnader mot honom. Gäller det ett dödsfall blir förmodligen hans egen slutnota i miljon-klassen. Hade förmodligen varit billigare att regga om bilen och ta den medföljande höjda försäkringspremien. Nr2 Sporthojjar jämtemot självmordsbenägna. Skulle vilja förtydliga att det inte är dödsfallen som resulterar i de höga kostnader som försäkringsbolag får i samband med olyckor, det är skadorna. Vid ett dödsfall betalar bolaget ut en ev. livförsäkring eller ngn typ av efterlevande skydd, vilken summa detta är varierar, men normalt sett någonstans runt 300 000kr för en normal försäkrad (gäller både hojkillen och självmordsbeägne). Om en person istället skadar sig svårt och blir invalidiserad tvingas bolaget betala ersättning för skadorna, sjukhusvård etc. på detta tillkommer en livränta som ersätter den inkomst den skadade personen skulle haft om han hade varit fullt frisk. Låt säga att detta belopp är 25 000kr/mån, om personen är 20år gammal skulle han haft runt 45år kvar att arbeta. Om bolaget betalar 25 000kr i månaden blir detta 300000kr per år (samma summa som den döde kostade i engångsbelopp) om personen lever tills han blir 65år har summan ökat till 13.5 miljoner kronor. Så kom inte och påstå att psyksjuka drar mer kostnader än hojåkare, och det inte är farligare att gå en åka hoj. Eftersom antalet peroner som klarar av att gå är mycket större än antalet personer som får och kan köra hoj. Detta resonemang anser jag enbart vara ett tecken på bristande mognad, empati och allmänt förstånd.

Med detta inlägg vill jag inte påstå att sporthojjar ska förbjudas, har själv tidigare haft en sporthoj men övergått till mx. Vad jag vill säga är att det inte är den enskilde hojföraren som drabbas vid en olycka vilket många tycks tro, det är även räddningspersonal som ska samla ihop delarna, en ev. motpart som under resten av sitt liv får leva med minnen från olyckan, en familj som mister en anhörig osv. Självklart är det kul att vrida på rullen på en sporthoj, och självklart blir olycksrisken mindre om man låter bli. Detta eftersom reaktionssträckan blir kortare, och rörelse energin vid olyckan lägre. Förarens synfällt blir smalare vid högre hastighet med följden att chansen att upptäcka föremål vid sidan av vägen blir mindre. Och kom även ihåg att alla traffikanter har samma ansvar i trafiken, även om om Helge i opeln missar sin väjningsplikt, är du skyldig att ha uppmärksamhet och hastighet anpassad för att kunna hantera sådana situationer. Jag tycker själv det är skönt att vrida ur hojjen ordentligt, men fler skulle behöva inse att det finns bra och dåliga ställen att göra detta på. Att dra på förbi torget för att impa på pubertetsstinna tonåringar är idioti, att inte anpassa hastigheten vid hård trafik detsamma. Ska man vrida ur är det bättre att göra det på mer avskilda vägar med mindre trafik. Risken för olyckor finnas alltid, men man kan minska den genom att använda sunt förnufft och hålla sig ifrån politikertolkningar av statistiken. Statistik är nog en av de källor som kan vinklas och omtolkas mest.

Från början var concorden världens säkraste flygplan, men efter en krasch blev den det farligaste. Allt beroende på antalet flygningar, plan, mil och passagerare att ta i beaktning i statistikinsamlingen.

Kör sporthoj men använd hjärnan.

Fan va jag blir trött på dessa omogna förare, "köra i 300 om jag vill" :tungan fy fan vilka idioter det finns. Om man överför resonemanget på mitt andra intresse pistolskytte, -Jag behöver inte skjuta på skjutbanan, jag skjuter så bra så jag kan stå på torget i stan och skjuta. -Jag skjuter för min egen skull, så jag behöver inte visa hänsyn mot andra. Nej det är inte bara sporthojarna som riskerar att förbjudas om vi inte skärper oss. Lagstiftarna skiljer knappast på olika typer av hojar. Alla hojåkare får lida av att rötäggen inte kan lägga band på sig och fatta att det är på banan man kan och får köra fort.

Faan vad bra skrivet , kan bara säga att jag håller med.
Dock tror jag rötäggen inte kommer till banan , deras psyke tål inte att bli ifrånkörda av riktiga mc-förare.
Jag beundrar dessa 2-hjulsriddare som kör gudabenådande bra på bana.

Bogan igår:

Körde från Vaxholm och hemåt igår kväll. Solen i ögonen och hastigheten därefter.

I en ganska tvär vänster efter ett krön har jag en sporthoj på min sida. Inte bara litegrann utan över mitten på min fil. Med solen i ögonen var det bara att bita ihop och svänga ut på gruset i väggrenen.

Tycker det är förbannat ruttet att utsätta andra trafikanter för sånt här. Det kunde ha gått illa, men nu klarade jag mig undan med blotta förskräckelsen.

Du som körde över din förmåga och inte kunde ta kurvan som folk, borde ta dig en tankeställare om det här är något du borde hålla på med öht. Föraren gör ekipaget, inte en fet sporthoj.

jag håller med,, förbjud sporthojar,, blir mer spännande att köra då =)

haha fan va skön:)

Det kommer aldrig gå in att förbjuda speciellt sporthojar för dom gasglada kör ju annat som går otroligt fort för det sitter i huvet inte på hojen.:yoparty

Starade tråden förbjud sporthojar...

Helt otroligt vilket engagemang och intresse det blev för denna tråd. Det ska väl erkännas att det jag skrev var nog lite provokativt för många , men det var medvetet för att få reaktioner. Jag står för det jag skrivit.
Visst kan det vara svårt att hålla sig från att överskrida hastighetsbegränsningen i vissa lägen.Det är var och en som gör ett medvetet val i den frågan. Tåkigt bara om det blir personangrepp ( och där är väl inte jag bättre än nån annan) , var och en har ju rätt till att utrycka sina åsikter och tur är väl det. Det tråkiga är ju bara att om vi hojåkare som grupp inte kan hålla sams så får beslutsfattarna ett övertag på oss och det vill ju ingen vad jag förstår.
Vi har ju alla en gemensam ståndpunt i alla fall och det är att vi gillar att åka hoj. DET KAN INGEN TA IFRÅN OSS.
Med tillönskan om en härlig mc-sommar och naturligtvis skadefri (man kan ju hoppas i alla fall) , detta gäller oavsett vad ni gör för medvetet val. Jag tänker köra (försöka) lugnt i alla fall.

Nja, vi befinner oss på ett forum, så det borde vara OK att ha olika uppfattningar. Men vi behöver ju inte gå på personangrepp och resonera under våran intelligensnivå...
eller hur sanderssen?
Ditt sista inlägg var ju minst sagt lite omoget.
Det finns dom som lyssnar, du har ingen rätt att säga åt andra här på forumet att hålla tyst så:
lägg ner din djävla översittarattityd

Sandersens kommentar orkar jag inte ens kommentera , den får han stå för. Omogna personer med sådana kommentarer ger jag inget för.

Nr1 killen i den trimmade Asconan har förmodligen en låg försäkringspremie, detta tillföljd av att SBP och försäkringsbolaget inte vet om att effekten ökats. Det inebär dock inte att han kommer billigare undan. I fall han skulle hamna i en olycka där motparten dödas eller skadas, är det han själv som blir solidariskt ansvarig för kostnaderna. Detta inträffar eftersom hans bil inte stämmer överens med vad som angetts i det ingågna försäkringsavtalet.

Det var väldans vad petig man blir när det gäller att hitta kryphål för att stödja sitt eget resonemang.

Ok, ponera att asconan INTE var fultrimmad, tror du att en riskbenägen person är kapabel att köra ihjäl sig med den ändå?

Om min poäng inte gick fram så förtydligar jag: om man förbjuder sporthojar, kommer de som åker sporthojar att åka något annat, och i det kollektivet kommer det bli svårare att urskilja personer med stor riskbenägenhet.
Om det stämmer att sporthojar drar till sig folk med lite högre riskbenägenhet (vilket ju förefaller troligt eftersom hojarna inte kör omkull av sig själva) så är ju det något positivt, eftersom vi då kan använda riktade åtgärder mot den gruppen. Precis som SMC nu håller på med.

Kör sporthoj men använd hjärnan.
Om det var slutsatsen av hela inlägget så var det helt klart värt varenda ord :tummenupp

"Antalet svårt skadade i polisrapporterade vägtrafikolyckor uppgick till
3 959 personer år 2006, vilket är en ökning med en procent jämfört med år 2005.
Av de omkomna 2006 är 25 procent kvinnor. En tredjedel av dödsfallen inträffade under sommarmånaderna juni-augusti. Även december var en olycksdrabbad månad.
Av de dödade har 59 procent färdats med personbil, 12 procent med motorcykel, 3 procent med moped och 6 procent med cykel. Cirka 12 procent har gått till fots och återstående 8 procent har rest med annat färdsätt (t.ex. buss, lastbil eller traktor).
Jämfört med 2005 har färre personer omkommit då de färdats med personbil eller cykel, medan fler har dödats då de gått till fots eller rest med motorcykel, moped eller annat färdsätt."

Ska vi dra slutsatsen att vi måste förbjuda folk att GÅ i trafiken eftersom procentuellt dör lika många av att gå som att åka hoj. Undrar om bara hur stor del av alla olyckor som orsakas av fyllskallar i bil. Men sånt kan ju inte
tas upp, det skulle ju innebära att polisen skulle få ta krafttag mot rattfylla, och det är säkert jättemycket jobb med varje rattfyllo och inte ger det väl lika mycket böter som fortkörning heller?
Nä, det är lättare att gnälla på sånt som syns, rattfyllon märks bara när dom kör ihjäl barn på övergångsställen och det är ju inte så farligt som att en hojåkare kör ihjäl sig själv. Det sista lev lite grovt, men tyvärr är det ju lättare att gnälla på sånt som syns och hörs än att våga se verkligheten. Och i verkligheten så möter vi MÅNGA rattfyllon varje dag som inte överhuvudtaget behöver oroa sig för att åka fast, det finns inte resurser att jaga såna tydligen.

Jag vet att jag har totalt fel i det här eftersom åsikterna inte stämmer med alla totalt laglydiga hojåkare här på SH (underligt att man aldrig ser dom i trafiken bara). Men alla tycker inte likadant och för mig får alla gärna hata dom som kör fort, själv fortsätter jag att hata rattfyllon och alla låtsaspoliser i trafiken för dom är lika medvetet LIVSFARLIGA som sporthojar som körs för fort.

Precis vad jag tänkte skriva..
Det var ett tag sedan jag läste statestiken men jag tror att det var 62% av alla dösolyckor med fordon 2005 var drogrelaterat.
Nu kan jag inte hitta statestiken:huvet

Varför har du cbr? ...eller, alltså, varför ha en sån hoj om man alltid kör enl gällande hastighetsregler - du kan ju förlora körkortet på 1ans växel på motorväg.

Jag skulle aldrig i livet köra hoj, om man från myndigheterna införde ett system som gjorde att man inte kunde köra över gällande hastighet. Då skulle jag byta intresse helt enkelt. Exempelvis, om man i framtiden skulle införa krav på "ett slags chip" kontra en databox, uppkopplad via gps, så all körning blev loggad, och automatiskt - man får böter varje gång man kör för fort.

jäkla tjat om bana, pysslar du själv med banåkning?

orka...

--

Det "dör" 400 pers varje år, i sverige - pga av självmord. Varför ska alla tjata om "nu måste vi ta det lugnt i trafiken", det kommer aldrig ske sålänge hojjar finns.

Vill du bidra med något som räddar liv, så proklamera för en bättre psyk-vård, införa tot rökförbud mm mm.

En hojåkares liv är väl inte mer värt än en som begår självmord?

Ge dom inga idéer nu:gnissla

Helt otroligt vilket engagemang och intresse det blev för denna tråd. Det ska väl erkännas att det jag skrev var nog lite provokativt för många , men det var medvetet för att få reaktioner. Jag står för det jag skrivit.
Visst kan det vara svårt att hålla sig från att överskrida hastighetsbegränsningen i vissa lägen.Det är var och en som gör ett medvetet val i den frågan. Tåkigt bara om det blir personangrepp ( och där är väl inte jag bättre än nån annan) , var och en har ju rätt till att utrycka sina åsikter och tur är väl det. Det tråkiga är ju bara att om vi hojåkare som grupp inte kan hålla sams så får beslutsfattarna ett övertag på oss och det vill ju ingen vad jag förstår.
Vi har ju alla en gemensam ståndpunt i alla fall och det är att vi gillar att åka hoj. DET KAN INGEN TA IFRÅN OSS.
Med tillönskan om en härlig mc-sommar och naturligtvis skadefri (man kan ju hoppas i alla fall) , detta gäller oavsett vad ni gör för medvetet val. Jag tänker köra (försöka) lugnt i alla fall.

Det du inte förstår är att du får gärna tycka precis vad du vill. Jag kan även respektera din åsikt även om jag tycker du har helt fel. Bara för att jag personligen gillar att köra fort, så skulle jag aldrig lägga ut en tråd som sa "den som inte kör minst 250km/h en gång i veckan är en jävla mes" eller något fullständigt omoget och korkat som det.

Problemet är att du skriver exakt samma sak, fast åt andra hållet, men då det är en moralpredikan och en bror duktig text så for du medhåll eftersom det bygger på moraldikterade samhällsvärderingar att bryta mot lagen är fel, men om du sätter det i sitt sammanhang utan att lägga värderingar på om att köra långsamt eller snabbt är fel eller rätt, så var min poäng att jag försöker inte diktera för andra att just min åsikt är den rätta och därför kör jag som jag själv vill.

Att köra 200+ på en 70 eller till och med en 50 väg gör inte mig till en jävla idiot eller till en sammhällsfara, men visst, det gör mig till någon som bryter mot lagen, men det är just det. Det är mitt egna medvetna val.

Det som du och många av de andra moralpredikande medelålders bror duktiga personer här fullständigt verkar missa är under vilka förhållanden man kör för fort. Jag var ute i förrgår och körde mellan 100 och 200km / för fort, men, MEN jag gjorde det på en väg som jag har kört ca 50 gånger, där jag VET att det inte finns några utfarter, några hus, inga påfartsvägar och det finns inga gärsgårdar eller något liknande vid sidan av vägen. Asfalten är näst intill perfekt och vägen är riktigt riktigt bred. Vidare så ligger vägen långt ut åt h-te från stan så under mina ca 50 gånger jag har varit där så har jag sett kanske max 5 bilar och de var alla där för att köra.

Bara för att jag själv väljer att köra för snabbt så är det inte lika med att jag klipper kurvor och blir en fara för andra. En oerfaren MC förare som kör innerspår i en skymd kurva i 30km / h när det kan komma mötande. DET är den jävla idioten som inte borde få köra MC, precis som snubben som skär kurvorna med sin 10 år gamla volvo medans han pratar i mobiltelefon och fipplar med sin radio och inte skulle upptäcka vad han håller på med innan han har mejat ner 10 mc förare. Det är också en jävla idiot som inte borde få vistas ute på vägarna.

Så självklart skapar du en debatt och gör folk upprörda med ett så idiotiskt korkat inlägg som du trots skriver, specielt när det är fullständigt skenheligt med tanke på vad du kör för hoj själv - "förbjud sporthojar" för det är helt taget ur ett realistiskt sammanhang där det inte är farten som dödar eller fordonet, utan det är kraften i relation till erfarenhet och omdöme.

Jag är över 30 och kan med 100% säga att jag aldrig idag skulle ha tyckt det var en bra idé att ge mig själv hojen jag har idag när jag var 20 år för jag skulle aldrig haft omdöme att köra den, men det är bara jag. Finns säkert massa mogna 20åringar som skulle klara av det, men jag tvivlar på det.

Kanske sätta 25 års åldersgräns på RR hojar eller kräva en 1 dagars förarutbildning ex SMC broms och kurvkurs innan man får plocka ut den på gata etc. Det är en vettig åsikt då den går att debattera, men att helt kategoriskt tala om att alla som kör 10km / h för snabbt är idioter eller att förbjuda sporthojar är bara så fullständigt dumt att jag inte kan sitta ner tyst.

Det du inte förstår är att du får gärna tycka precis vad du vill. Jag kan även respektera din åsikt även om jag tycker du har helt fel. Bara för att jag personligen gillar att köra fort, så skulle jag aldrig lägga ut en tråd som sa "den som inte kör minst 250km/h en gång i veckan är en jävla mes" eller något fullständigt omoget och korkat som det.
(kortat ner ditt citat).
Hmm , vad du säger är egentligen att du tar lagen i egna händer. Du har kunskap och erfarenhet att behärska hojen i 200km/h på tex 90 väg.
Ja så kan ju vara. Du säger att vägen har du kört minst 50 gånger och det finns inga faror.
- DET KAN ALLTID UPPSTÅ OFÖRUSEDDA HINDER.
Tex , vad kan ha hamnat på vägen som framförvarande bil slängt eller tappat.
Bananskal , leksaker, gjord/sand som nån traktor dragit med sig från nån åker , en vägmaskin som målar mittsträck i 3 km/h , bilar som står parkerade med motorhaveri / punktering. Hinner du då väja när du kommer i 200 blås , tvivlar , tror inte ens Rossi eller Biaggi klarar det.
Det kanske är en medveten risk du tar OK men för guds skull låt inte nån annan person drappas av din framfart , det kallas omdömeslöst och egoistiskt.
Jag skulle rekommendera dig som är så duktig förare att möta andra dulktiga förare på bana och sen köra lite lugnare i trafiken i stället.
Då skulle jag ge dig credit.

Att köra 200+ på en 70 eller till och med en 50 väg gör inte mig till en jävla idiot eller till en sammhällsfara, men visst, det gör mig till någon som bryter mot lagen, men det är just det. Det är mitt egna medvetna val.

.

Det är väl just att köra 200+ på en 50 väg som gör dig till en jävla idiot.

50-gränsen är ju inte satt för skojs skull, någon har ju gjort en bedömning att 50 kan vara en relevant hastighetsgräns på just denna vägsträcka.

När det sedan kommer folk som med sina egna medvetna val sätter sig över hastighetsgränserna för att de är så fantastiska förare, det är ju då som man verkligen utsätter andra för fara och inte bara riskerar sitt eget liv.

hmm.. en liten detalj? om man kör 200 på en 50 väg hur är du inte en sammhälsfara då? Ingen moralpredikan bara en fråga i dina tankar.
Har hänt att man gör det själv för det är förbannat kul.

Mvh Joakim

Det kan hända på div transportsträckor som bla 45:an runt bohus...stor fin 2 filig väg med ett stopljus mitt i smeten :rolleyes:

Det kan hända på div transportsträckor som bla 45:an runt bohus...stor fin 2 filig väg med ett stopljus mitt i smeten :rolleyes:

Sant iofs =P
Tänkte mest på ganska små vägar när det är 50 =P
typ som jag råka ut för en gång fast när man för engång skull tog det lite lungt kom runt en höger böj som va skymd o det gick en Tjej me barnvagn.
inge kul om man skulle råka möta en buss/lastbil o bli tvungen att välja mellan att köra av , fronta med ngt fordon eller klippa tjejen me barnvagn om man nu ens hinner välja, var absolut inget moral påhopp utan bara en fråga för tycker jag kör som en idiot själv ibland men försöker iallafall göra det där jag förhoppningsvis bara skadar mig själv om olyckan skulle vara framme så skulle jag börja gnälla o tjura på folk som kör för fort så gnäller/tjurar jag ju på mig själv eller idkar grov dubbelmoral o det e tamifan det värsta som finns.

hehe kom på lite OT när jag tänkte på det där me rödljus mitt i smeten, Det var när jag o polarn åkte runt skottland första året vi hadde körkortet (2004) så kom vi till ett parti mitt ute i skogen så helt plötsligt :va :confused: vafan ett rödljus mitt ute i ingenstans o inte ens en korsning :va nu visade det sig iofs att det var pga av att vägen var för smal för möte men fan va vi garva åt det.
Mvh Joakim

Last edited:
Romi34: Du tycker det är OK att köra i 200+ på Motorväg, autobahn osv, men inte 50, 70 & 90 vägar ?
Tror du inte det kan stå nån bil i vägkanten på en motorväg ?? eller att det dyker upp en som målar linjer på motorväg?
Jag skulle kunna ta med dig runt på en mängd 70 & 90 vägar som är låååångt mycket bättre än många av våra motorvägar.
Samtidigt så finns det 90vägar som jag knappt skulle cykla på, så dåliga är dom.
Jag tycker ni generaliserar vägarna väldigt hårt. Det ÄR skillnad på 70väg och 70väg. Inte fasen sitter man och är orolig för att det skall springa ut småbarn, målare eller annat löst folk på en väg bara för det står 70 på skyltarna ? Framförallt inte om det är ½mil till närmsta hus och viltstängsel på båda sidor om vägen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT