Förbjud sporthojar....

Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt.
Du vet väl att det redan finns en hel del trådar som heter just det? Alltså riskerar du att en del tror att det är någon av de gamla trådarna som väckts till liv igen och öppnar den således inte.

En hojåkare är i alla fall en människa som vill komma hem till sina vänner/familj efter en skön tur. I mina ögon är det en jävla skillnad...

så, en hojåkare påväg hem är mer värd?

jag ser ingen skillnad i "värde"... en hojåkare, eller tonåring som vill ta sitt liv. det är anhöriga som drabbas. det dör fler pga av självmord än köra mc (inte så lite heller, 8x fler döda i självmord per år jämfört med hojåkare), osv. tycker uppmärksamheten hos media - ngt feldoserad. "självmördare" kosar försäkringbolagen mycket mer pengar, men inte fan är det dyrt att försäkra sig själv eller boende?!

:huvet

sen kan man dra vidare på ot-spåret, det sker fler våldtäkter/våldtäktsförsök än allvarliga mc olyckor - kan inte övermakten låta oss vara, som för det mesta bara riskerar oss själva. en våldtäktsman, ger sig på andra. det gör inte vi. men det är klart, våldta ngn eller köra ihjäl en annan på fyllan med bil, ger oftast samhällstjänst - inte ska vi klaga på att vi får böter på att miniblinkers sitter 1,5 cm för nära varann..

Last edited:
"Antalet svårt skadade i polisrapporterade vägtrafikolyckor uppgick till
3 959 personer år 2006, vilket är en ökning med en procent jämfört med år 2005.
Av de omkomna 2006 är 25 procent kvinnor. En tredjedel av dödsfallen inträffade under sommarmånaderna juni-augusti. Även december var en olycksdrabbad månad.
Av de dödade har 59 procent färdats med personbil, 12 procent med motorcykel, 3 procent med moped och 6 procent med cykel. Cirka 12 procent har gått till fots och återstående 8 procent har rest med annat färdsätt (t.ex. buss, lastbil eller traktor).
Jämfört med 2005 har färre personer omkommit då de färdats med personbil eller cykel, medan fler har dödats då de gått till fots eller rest med motorcykel, moped eller annat färdsätt."

Ska vi dra slutsatsen att vi måste förbjuda folk att GÅ i trafiken eftersom procentuellt dör lika många av att gå som att åka hoj. Undrar om bara hur stor del av alla olyckor som orsakas av fyllskallar i bil. Men sånt kan ju inte
tas upp, det skulle ju innebära att polisen skulle få ta krafttag mot rattfylla, och det är säkert jättemycket jobb med varje rattfyllo och inte ger det väl lika mycket böter som fortkörning heller?
Nä, det är lättare att gnälla på sånt som syns, rattfyllon märks bara när dom kör ihjäl barn på övergångsställen och det är ju inte så farligt som att en hojåkare kör ihjäl sig själv. Det sista lev lite grovt, men tyvärr är det ju lättare att gnälla på sånt som syns och hörs än att våga se verkligheten. Och i verkligheten så möter vi MÅNGA rattfyllon varje dag som inte överhuvudtaget behöver oroa sig för att åka fast, det finns inte resurser att jaga såna tydligen.

Jag vet att jag har totalt fel i det här eftersom åsikterna inte stämmer med alla totalt laglydiga hojåkare här på SH (underligt att man aldrig ser dom i trafiken bara). Men alla tycker inte likadant och för mig får alla gärna hata dom som kör fort, själv fortsätter jag att hata rattfyllon och alla låtsaspoliser i trafiken för dom är lika medvetet LIVSFARLIGA som sporthojar som körs för fort.

Ska vi inte förbjuda bad och hur många dog förra året i skjön.

Even allt javla tjatter i GSM i bil mm.

Sterssa mera dö fort på jobb på semester till affären o supa mm :huvet

Bilarna e ju lika snabba i vissa lägen stress stress mera stress :döden

Orka klaga :trött

//Robin

Igår va ingen jätte bra dag....... Tror fan jag höll på att smälla 4 ggr o då körde jag bara lite förfort typ 10 över.
4 puckon backom ratten som bara svänger utan att blinka eller ngn som helst logisk placering en snubbe la sig så långt till höger som möjligt o sen bara svänger vänster han nita mitt i svängen när han fick syn på mig för vrida på huvet lr slå på blinkersen går tydligen bara att göra samtidigt som man slår på blinkersen....

En hojåkare är i alla fall en människa som vill komma hem till sina vänner/familj efter en skön tur. I mina ögon är det en jävla skillnad...

Och vad är en som är på väg att ta självmord?
Se över dina värderingar och tänk lite på vad du yttrar dej om...

Av de omkomna 2006 är 25 procent kvinnor. En tredjedel av dödsfallen inträffade under sommarmånaderna juni-augusti. Även december var en olycksdrabbad månad.
Av de dödade har 59 procent färdats med personbil, 12 procent med motorcykel, 3 procent med moped och 6 procent med cykel. Cirka 12 procent har gått till fots och återstående 8 procent har rest med annat färdsätt (t.ex. buss, lastbil eller traktor).
Jämfört med 2005 har färre personer omkommit då de färdats med personbil eller cykel, medan fler har dödats då de gått till fots eller rest med motorcykel, moped eller annat färdsätt."

Ska vi dra slutsatsen att vi måste förbjuda folk att GÅ i trafiken eftersom procentuellt dör lika många av att gå som att åka hoj. Undrar om bara hur stor del av alla olyckor som orsakas av fyllskallar i bil. Men sånt kan ju inte
tas upp, det skulle ju innebära att polisen skulle få ta krafttag mot rattfylla, och det är säkert jättemycket jobb med varje rattfyllo och inte ger det väl lika mycket böter som fortkörning heller?
Nä, det är lättare att gnälla på sånt som syns, rattfyllon märks bara när dom kör ihjäl barn på övergångsställen och det är ju inte så farligt som att en hojåkare kör ihjäl sig själv. Det sista lev lite grovt, men tyvärr är det ju lättare att gnälla på sånt som syns och hörs än att våga se verkligheten. Och i verkligheten så möter vi MÅNGA rattfyllon varje dag som inte överhuvudtaget behöver oroa sig för att åka fast, det finns inte resurser att jaga såna tydligen.

Jag vet att jag har totalt fel i det här eftersom åsikterna inte stämmer med alla totalt laglydiga hojåkare här på SH (underligt att man aldrig ser dom i trafiken bara). Men alla tycker inte likadant och för mig får alla gärna hata dom som kör fort, själv fortsätter jag att hata rattfyllon och alla låtsaspoliser i trafiken för dom är lika medvetet LIVSFARLIGA som sporthojar som körs för fort.
Det där var så dj,,la rätt:tummenupp ,,,,,,,,,,,,,,,,, och sen så borde det vara skatt på att pimpla på isen på vinter,,, vad fan kostar det att fiska upp en idiot som går ut på isen uta att kolla om den bär,,,,,, :mad:

Last edited:
Och vad är en som är på väg att ta självmord?
Se över dina värderingar och tänk lite på vad du yttrar dej om...

Tror han menade dessa människor som tar livet av sig I trafiken. Dom är i mina ögon inte värda mycket, för dom använder andra människor för att ta livet av sig, t.ex fronta med en lastbil osv. Sånna har jag inte mkt till övers för. Hoppa från en bro istället för att riskera andra människors liv isåfall. Det är mina 2 ören om folk som tar livet av sig genom att låta någon annan "göra det" åt dom.

hetsjakt på oss hojåkare !!

inte läst igenom alla inlägg .. men ska vi förbjudas så kan dom ta
alla ryttare med , vad kostar inte deras skador varje år ???

visst att vi är en riskgrupp .. det säger jag inget om , men det finns
andra grupper i samhället som är större riskgrupper , alla över 60 som kör
bil då ? .. nej tycker dom gör väldigt lätt för sig som hoppar på oss !!
samma man hörde nu om förhöjd skatt på bensin tack vare miljön ?? vad
hjälper det miljön egentligen .. skaffa bättre kollektivtrafik istället, men det
är väl för mycket jobb för dom välbetalade nötterna i regeringen .. lättare
att bara lägga skatt på allt ... :mad:

tycker Noll visionen angående självmord verkar riktigt korkad ..
samma som Nollvisionen i trafiken .. sålänge det finns fordon på vägarna
kommer finnas olyckor .. sålänge det finns människor kommer det finnas
självmord .. enkel matematik ..

Last edited:
Om man la ihop alla människors inlägg om säkerhet och argumentationen om den här på Sporthoj..
Vad blev det kvar??

:rofl :rofl

:fakta

Jag behöver ingen tv längre..

All underhållning finns här.. :tummenupp

Hemsk tanke och otänkbart för mig. Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt. Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kör lungt och lätta på gasen alla hojbröder och systrar.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt/dina inlägg. Kort och gott, sköt dig själv och skit i andra. Om du vill köra 12km/h så gör det, kräv inte att någon annan behöver göra det. Om jag vill köra 300knyck så gör jag det för jag kör hoj för min skull, för att jag älskar det och för att det inte finns en bättre känsla i hela världen än att lägga från sida till sida runt kurvor medans världen blir suddig och livit blir skarpt.

Om jag ville lulla runt i 5km/h så hade jag köpt en skoter eller en sparkcykel.

Var tvungen att snöra på mig alla kläder och gå ut och vrida rullen i botten bara pga av vad du skrev här och jag gjorde det med ett stort grin i hela ansikten.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt/dina inlägg. Kort och gott, sköt dig själv och skit i andra. Om du vill köra 12km/h så gör det, kräv inte att någon annan behöver göra det. Om jag vill köra 300knyck så gör jag det för jag kör hoj för min skull, för att jag älskar det och för att det inte finns en bättre känsla i hela världen än att lägga från sida till sida runt kurvor medans världen blir suddig och livit blir skarpt.

Om jag ville lulla runt i 5km/h så hade jag köpt en skoter eller en sparkcykel.

Var tvungen att snöra på mig alla kläder och gå ut och vrida rullen i botten bara pga av vad du skrev här och jag gjorde det med ett stort grin i hela ansikten.

Grinet kanske är kvar i ansiktet när räddningstjänsten får hämta dig som en blöt fläck diket. Sen tvingas vi läsa om dig i olyckstråden och kanske minneslunden.
Det gick bra för dig denna gång men nästa ?
Man kör som man har förstånd och ditt förstånd har du nu skrivit ner. Du verkar omdömeslös som mc-förare.
Kör av dig på bana om du vill dra rullen i botten så slipper vi andra utsätta oss för dina omogna körupplevelser.

Nej för h-e, vi kan ju inte förbjuda dem att GÅ, det viktiga är ju att de inte skall gå FÖR FORT! :yoparty
Vet ju alla - it´s the fart that kills! :arsele

sen kan man dra vidare på ot-spåret, det sker fler våldtäkter/våldtäktsförsök än allvarliga mc olyckor - kan inte övermakten låta oss vara, som för det mesta bara riskerar oss själva. en våldtäktsman, ger sig på andra. det gör inte vi. men det är klart, våldta ngn eller köra ihjäl en annan på fyllan med bil, ger oftast samhällstjänst - inte ska vi klaga på att vi får böter på att miniblinkers sitter 1,5 cm för nära varann..

"det sker fler... " så man ska bara syssla med dem mest frekventa problemen i samhället och släppa alla andra?

Det "dör" 400 pers varje år, i sverige - pga av självmord. Varför ska alla tjata om "nu måste vi ta det lugnt i trafiken", det kommer aldrig ske sålänge hojjar finns.

Vill du bidra med något som räddar liv, så proklamera för en bättre psyk-vård, införa tot rökförbud mm mm.

En hojåkares liv är väl inte mer värt än en som begår självmord?

Är det nån som sagt att hojåkarnas liv är mer värd? kom med vettiga argument.

Varför ska vi alla tjata om bättre psyk-vård, införa tot rökförbud, "det kommer aldrig ske."

Last edited:
Varför har du cbr? ...eller, alltså, varför ha en sån hoj om man alltid kör enl gällande hastighetsregler - du kan ju förlora körkortet på 1ans växel på motorväg.

Jag skulle aldrig i livet köra hoj, om man från myndigheterna införde ett system som gjorde att man inte kunde köra över gällande hastighet. Då skulle jag byta intresse helt enkelt. Exempelvis, om man i framtiden skulle införa krav på "ett slags chip" kontra en databox, uppkopplad via gps, så all körning blev loggad, och automatiskt - man får böter varje gång man kör för fort.

jäkla tjat om bana, pysslar du själv med banåkning?

orka...

--

Det "dör" 400 pers varje år, i sverige - pga av självmord. Varför ska alla tjata om "nu måste vi ta det lugnt i trafiken", det kommer aldrig ske sålänge hojjar finns.

Vill du bidra med något som räddar liv, så proklamera för en bättre psyk-vård, införa tot rökförbud mm mm.

En hojåkares liv är väl inte mer värt än en som begår självmord?

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp särskilt det sista!

Grinet kanske är kvar i ansiktet när räddningstjänsten får hämta dig som en blöt fläck diket. Sen tvingas vi läsa om dig i olyckstråden och kanske minneslunden.
Man kör som man har förstånd och ditt förstånd har du nu skrivit ner. Du verkar omdömeslös som mc-förare.
Kör av dig på bana om du vill dra rullen i botten så slipper vi andra utsätta oss för dina omogna körupplevelser.

Man kan inte köra av sig på bana 4, 5 gånger om året.:huvet

Hemsk tanke och otänkbart för mig. Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt. Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.

Jag skulle vilja se dig ligga och lusa i 70 på våran väg här hemma, om du säger att du skulle göra det så tror jag du mörkar.

Last edited:
Bra skrivet :tummenupp Trist med all omogna kommentarer i tråden men det är ju därför det ser ut som det gör på vägarna...:näsblod Kanske måste man var med om en traumatisk upplevelse själv för att inse att det vi gör är förbannat kul men oxå väldigt farligt. Jag har själv tagit farväl av en vän på bårhuset efter en frontalkrock med bil och den upplevelsen önskar jag ingen. Att hålla en vän i hans frusna hand och se vad krafterna vid en krock kan göra med oss är obeskrivligt tungt. Hoppas era nära & kära slipper det! Mycket kan man påverka själv men långt ifrån allt. Blir mer och mer bana för mig och mindre gata, både för att det är roligare och säkrare. Nä, släpp prestigen,boka en bankörning och testa om ni inte redan gjort det, tänk på era nära & kära, ha skoj och gasa där ni kan men visa hänsyn och ta ansvar! Idag hängde polisen vid Bogesundsvägen igen, om vi visade lite mer hänsyn mot våra medtrafikanter och de boende så skulle de kunna lägga tiden på något vettigare än att hindra oss från att skrämma folk och köra ihjäl oss...

Bara för att man kör fort behöver det inte betyda att man är en dålig förare och kommer dö... Finns personer som kan sitt fordon väll och vet vad hojen är klarar av och inte...

Men om du är så rädd att alla ska köra på dig eller att du själv ska dö av att köra 111km/h 110km/h så kanske du ska lägga stövlarna på hyllan och sälja hojen. Det finns en risk oavsett vad du gör. Och fan va livet skulle varit tråkigt om denna risk inte fanns.

Om du är rädd för en grej så ska du inte hålla på med det.

Bara för att man kör fort behöver det inte betyda att man är en dålig förare och kommer dö... Finns personer som kan sitt fordon väll och vet vad hojen är klarar av och inte...

Men om du är så rädd att alla ska köra på dig eller att du själv ska dö av att köra 111km/h 110km/h så kanske du ska lägga stövlarna på hyllan och sälja hojen. Det finns en risk oavsett vad du gör. Och fan va livet skulle varit tråkigt om denna risk inte fanns.

Om du är rädd för en grej så ska du inte hålla på med det.

Du som verkar gilla risker , jag har ett tips.
Ta en pistol , ladda ett skott , sätt den mot huvudet , snurra på magasinet och tryck av , de är risk det.:tungan

Nej pojkar och flickor, nu är stämningen lite n aningens tryck på denna tråd, :gnissla som nån sa sköt sig själv och skit i andra en stund och sen gasar vi väl lite som vi tycker passa en själv för stund,,, det är ju fortfarande du/jag som bestämmer över ditt/mitt liv,,,,,,,,,,, en sporthoj är ju faktiskt en typ av leksak som ibland kan bli lite farlig men 99% är det bara så satans kul när kusarna trycker på och man känner som värsta Valentino Rossi fast i sin egna lilla värld.:rolleyes:

Sluta gnata vetja och snut av sommaren. jag menade njut:D

Pussas och kramas i trafiken:pannkyss

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...