"Antalet svårt skadade i polisrapporterade vägtrafikolyckor uppgick till
3 959 personer år 2006, vilket är en ökning med en procent jämfört med år 2005.
Av de omkomna 2006 är 25 procent kvinnor. En tredjedel av dödsfallen inträffade under sommarmånaderna juni-augusti. Även december var en olycksdrabbad månad.
Av de dödade har 59 procent färdats med personbil, 12 procent med motorcykel, 3 procent med moped och 6 procent med cykel. Cirka 12 procent har gått till fots och återstående 8 procent har rest med annat färdsätt (t.ex. buss, lastbil eller traktor).
Jämfört med 2005 har färre personer omkommit då de färdats med personbil eller cykel, medan fler har dödats då de gått till fots eller rest med motorcykel, moped eller annat färdsätt."
Ska vi dra slutsatsen att vi måste förbjuda folk att GÅ i trafiken eftersom procentuellt dör lika många av att gå som att åka hoj. Undrar om bara hur stor del av alla olyckor som orsakas av fyllskallar i bil. Men sånt kan ju inte
tas upp, det skulle ju innebära att polisen skulle få ta krafttag mot rattfylla, och det är säkert jättemycket jobb med varje rattfyllo och inte ger det väl lika mycket böter som fortkörning heller?
Nä, det är lättare att gnälla på sånt som syns, rattfyllon märks bara när dom kör ihjäl barn på övergångsställen och det är ju inte så farligt som att en hojåkare kör ihjäl sig själv. Det sista lev lite grovt, men tyvärr är det ju lättare att gnälla på sånt som syns och hörs än att våga se verkligheten. Och i verkligheten så möter vi MÅNGA rattfyllon varje dag som inte överhuvudtaget behöver oroa sig för att åka fast, det finns inte resurser att jaga såna tydligen.
Jag vet att jag har totalt fel i det här eftersom åsikterna inte stämmer med alla totalt laglydiga hojåkare här på SH (underligt att man aldrig ser dom i trafiken bara). Men alla tycker inte likadant och för mig får alla gärna hata dom som kör fort, själv fortsätter jag att hata rattfyllon och alla låtsaspoliser i trafiken för dom är lika medvetet LIVSFARLIGA som sporthojar som körs för fort.