Förbjud prototyperna i MotoGP!

Blir lite förvånad över en del synpunkter. Det heter ju prototypracing och var en gång tänkt att vara en tävling mella team av förare och konstruktörer. Entypsracing finns ju redan och inte har GP blivit bättre av de steg som tagits i den riktningen.

Har ni blivit hjärntvättade av Dorna?

Det jag skulle vilja se är prototypracing där allt är fritt, kanske måste det till en begränsning av energimängden för att samhället utanför racerbansn ska få nytta av innovationskraften och på så vis göra racingen tillräckligt politiskt korrekt för att ha en framtid? Men bortsett från det skulle jag föredra att endast antalet hjul var begränsat.

Förmodligen skulle det bli billigare också, att finslipa det som redan finns är förmodligen dyrare än att vara banbrytande. Jag vill se vad som kan komma fram ur huvudena på konstruktörer med fria tyglar, det skall ju vara deras tävling också!

@Dorna: Use Google translate, then make the changes as proposed

Henrik

Är det inte detta som ska vara magin med kungaklassen?
Enhetsmotorer, ännu fler restriktioner och den där känslan av att det hade gått fortare med en superbike kan iallafall jag vara utan.

Men om vi leker med tanken att MotoGP får ett reglemente som är likt det i Moto2, dvs enhetsmotorer och prototypchassin, och lyckas attrahera både sponsorer och publik så att de bästa förarna kör i klassen (MM, JL, DP, VR osv).

Skulle ni sluta titta då?

Är det inte detta som ska vara magin med kungaklassen?
Enhetsmotorer, ännu fler restriktioner och den där känslan av att det hade gått fortare med en superbike kan iallafall jag vara utan.

Människor är olika. En del vill se något riktigt snabbt.
Då åker de till Tierp Raceway och ser Peter Svensson(?) sätta världsrekord med sin dragbike.
En prototyp som får MotoGP hojarna att se ut som Moto3 hojar.
Prestandamässigt.
Andra är intresserade av hur länge räcker bränslet. Ja då kollar de på eller deltar i Shells ECO-marathon.
http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html

Andra är intresserade av spänningen. Vem kommer vinna? Vem 2a, Vem 3a
Då kan de åka till Jägersro eller Åby och se havremotorer med kuskar kämpa om att komma först imål.
Eller så kollar de på Speedway.
Tävlingar som lustigt nog. Trots låg hastighet drar mer publik än Roadracing i Sverige.
Eller Indy 500. Med upp mot 400000 åskådare. Och stå på en av kortsidorna och se bilarna blåsa förbi 4meter bort. Ja det är det häftigaste jag sett i motorsport.
Trots att reglementet gör att man aldrig vet vem som kommer vinna.
Eller det kanske är just därför publiken gillar det.
Det är spännande. Det händer något.
Nån här som åkt till Shell Eco-marathon? I Rotterdam eller nån annanstans?

Det är ganska lustigt att det finns de som vill begränsa bränslet i MotoGP här på SH.
Men det finns inte en enda på SH som tyckt att begränsat bränsle på bandagarna skulle vara intressant.
Som jag föreslog i ett tidigare inlägg.

Slutsatsen blir att de som tycker bränslet borde begränsas i MotoGP inte kör några bandagar.
I varje fall inte själva vill köra med begränsat bränsle.

Last edited:
P€RRA;5879512 skrev:
Men om vi leker med tanken att MotoGP får ett reglemente som är likt det i Moto2, dvs enhetsmotorer och prototypchassin, och lyckas attrahera både sponsorer och publik så att de bästa förarna kör i klassen (MM, JL, DP, VR osv).

Skulle ni sluta titta då?

Förmodligen inte förutsatt att varvtidena fortfarande är bättre än WSBK.
Jag vill kolla på det som går snabbast!

Håller för övrigt med alla som förespråkar att endast antal hjul, energimängd och tillgång till samma typer av däck ska få begräna prototypklassen.

Jag har inte sett ett enda bissart bygge i hojracingen om man jämför med 70- och 80-talets F1 prototyper.
Vet någon något konstigt bygge som har deltagit i ett Grand Prix sedan begynnelsen får gärna dela med sig! :)

Vet någon något konstigt bygge som har deltagit i ett Grand Prix sedan begynnelsen får gärna dela med sig! :)
De mest konstiga som jag kan erinra mig är de här. En fabriks-Honda, en fransk privat-Honda och en Kawasaki.

Bifogat

• 05336f6427.jpg
    05336f6427.jpg
    159.3 KB · Visningar: 86
  • 910C2DA755.jpg
    910C2DA755.jpg
    137.8 KB · Visningar: 94
  • 9156C8D3BB.jpg
    9156C8D3BB.jpg
    206.9 KB · Visningar: 76

Promoto Sport ställde upp med sitt Transfiormers chassie nu senast på Brno. Lucas Mahia som förare tog den i mål på en 23e plats.

Lucas+Mahias+MotoGp+Czech+Republic+Practice+A4E_Gkd7yDTx.jpg

Finns en hel del.

Fior.
fior_500.jpg
100_0223.jpg

Elf Honda ( Guy Coulon som är crewchef för Bradley Smith och delägare i tech 3 äger patentet på enkelsvingen och var med och designade den här.)
alt-elf-honda.jpg
elf5-10.jpg

Yamahas testhoj med dubbladämpare bak var också lite annorlunda.
PLN.YamahaYR1proto0203.jpg

Människor är olika. En del vill se något riktigt snabbt.
Då åker de till Tierp Raceway och ser Peter Svensson(?) sätta världsrekord med sin dragbike.
En prototyp som får MotoGP hojarna att se ut som Moto3 hojar.
Prestandamässigt.
Andra är intresserade av hur länge räcker bränslet. Ja då kollar de på eller deltar i Shells ECO-marathon.
http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html

Andra är intresserade av spänningen. Vem kommer vinna? Vem 2a, Vem 3a
Då kan de åka till Jägersro eller Åby och se havremotorer med kuskar kämpa om att komma först imål.
Eller så kollar de på Speedway.
Tävlingar som lustigt nog. Trots låg hastighet drar mer publik än Roadracing i Sverige.
Eller Indy 500. Med upp mot 400000 åskådare. Och stå på en av kortsidorna och se bilarna blåsa förbi 4meter bort. Ja det är det häftigaste jag sett i motorsport.
Trots att reglementet gör att man aldrig vet vem som kommer vinna.
Eller det kanske är just därför publiken gillar det.
Det är spännande. Det händer något.
Nån här som åkt till Shell Eco-marathon? I Rotterdam eller nån annanstans?

Det är ganska lustigt att det finns de som vill begränsa bränslet i MotoGP här på SH.
Men det finns inte en enda på SH som tyckt att begränsat bränsle på bandagarna skulle vara intressant.
Som jag föreslog i ett tidigare inlägg.

Slutsatsen blir att de som tycker bränslet borde begränsas i MotoGP inte kör några bandagar.
I varje fall inte själva vill köra med begränsat bränsle.

Satt på Ikea med en mellan köttbullar framför mig och läste ditt inlägg, blev inte riktigt klok på vad du menar.
Och hemma på soffan blev jag inte klokare heller..

För och svara på Perra om jag skulle sluta titta. Nej självfallet inte, det skulle säkert vara utmärkt racing. MEN, jag ser fram emot suzukis comeback! Drömmer om Kawasakis återtåg! Tycker det låter spännande med aprilias eventuella prototypsatsning! Hoppas (fortfarande) att ducati får ordning på sin knarr!
För mej är det inte enbart racen som är spännande utan även det som händer imellan dem och (silly)offseason..

Håller med.
Enda begränsingarna är två hjul, max 2.5m lång, 0,5 meter bred och 1.5 meter hög..
Eller iof.. hur många hjul man vill så långe de är på rad!

Boom.. kalaskul ju!

Som Can-Amserien reglementet var 4 hjul och inom vissa mått hujlbas och spårvidd om jag inte missminner mig, plus den bästa reglen: bränsleledningarnas diameter fick inte vara mindre än ett visst mått, har för mig det var 1/2".

Fan vad häftigt det vore med en TDi i MotoGP!!!

DjDiff skriver

Intressant :tummenupp
Och fabrikerna, ja det är Honda, Kawasaki, Ducati. Och de hade väl ingen baktanke? Fabrikerna? Att det är rätt knepigt minska bränsleförbrukningen.
Vilket resulterar i att CRT får ha 24Liter och fabriksmaskinerna 21 liter.
Vad det gäller att Moto2 har 600cc idag så är mitt förslag MotoGP 600cc, Moto2 300cc, Moto3 150cc.

Vi här på SH kan ju också slå ett slag för lägre bensinförbrukning. Alla som tycker att bandagsarrangörerna ska tillåta max 6 liters bensinförbrukning totalt på en bandag trycker på Gillaknappen!

Det om nåt ger en del del innovationer att kunna plocka hög effekt och ändå ta sig i mål.
De kör 12 mil på 21 liter.
Tror du bandagsarrangörerna skulle finnas kvar om de som betalde en hög med pengar fick köra ca 3 mil!!!!!!!!
Så din jämförelse haltar rätt mycket!

Förmodligen inte förutsatt att varvtidena fortfarande är bättre än WSBK.
Jag vill kolla på det som går snabbast!

Håller för övrigt med alla som förespråkar att endast antal hjul, energimängd och tillgång till samma typer av däck ska få begräna prototypklassen.

Jag har inte sett ett enda bissart bygge i hojracingen om man jämför med 70- och 80-talets F1 prototyper.
Honda NR500

Det finns en hel del exempel på hojar med olika typer av länkarmar istället för framgaffel.

En som hade framgaffel men ändå inte kan passera obemärkt i denna diskussion är Silverstone Armstrong hojarna från tidigt åttiotal. Ibland med konventionell deltaboxram, ibland med monocoquechassi, ofta med splitfälgar och alltid med stötdämparlänkage och stötdämpare under motorn och för en stötdämparnörd något så exotiskt som en stötdämpare med genomgående kolvstång men med olika diameter på in- och utgående kolvstång...

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    52.9 KB · Visningar: 85
  • image.jpg
    image.jpg
    95 KB · Visningar: 71
Fan håller ni på med den här tråden än?!?

Tänk efter... om man skulle ta bort det som för utvecklingen framåt mest av allt.
Det som gör att fabrikerna pushar in enorma summor pengar.

Ja, då skulle fabrikerna helt enkelt sluta göra det.
Så var det slut med motogp.

Är det verkligen en bra utveckling?

Var glad att det finns!

Kolla vad tex BMW gör... o de är inte ens i motogp.
Jo, de tycker inte det är värt pengarna att ligga kvar i WSBK.

Nej, var glad att det än så länge finns racing på den här nivån. :tummenupp

Tänk efter... om man skulle ta bort det som för utvecklingen framåt mest av allt.

Kolla vad tex BMW gör... o de är inte ens i motogp.
Så vad menar du alltså?

Prototypracing är jätteviktigt för utvecklingen. Och BMW bygger den bästa sporthojen utan att ägna sig åt prototypracing.

:va

Jag menar att där saker testas först (för det mesta) är i klasser som motogp.
Och det är oavsett märke.

Sen försöker du lite snabbt att jämföra päron med äpplen.
Men vad jag vet så tävlar inte BMW i någon prototyp klass och att bygga den bästa sporthojen är ju inte synonymt med att driva utvecklingen framåt.
I BMW's fall, så visst har de mest pulver, men sen är det "den bästa" för att man får med traction control och brembo o lite annat godis som du inte får som orginal på andra märken.
Men, som sagt... det kanske inte har så mycket med prototyp racing att göra.

Skulle dock väldigt gärna se dom i motogp, så vi alla skulle kunna avgöra om de har den bästa hojen.

I mitt tycke, så är det Honda som regerar just nu.:yoparty

...att bygga den bästa sporthojen är ju inte synonymt med att driva utvecklingen framåt.
Jo, det är precis vad det är. Genom att överglänsa de japanska tillverkarna tvingar BMW japanerna att anstränga sig mer. Japanerna anpassar ju inte sina MotoGP-lösningar till konsumentprodukter. Jag är mycket skeptisk till kopplingen mellan MotoGP och att bygga bäst gathojar.

Last edited:
Jag menar att där saker testas först (för det mesta) är i klasser som motogp.
Och det är oavsett märke.
Men så är det väl inte längre? ABS och elektronisk fjädring är tex inget som kommer från MotoGP där det alltid varit förbjudet (om jag inte missat något).

P€RRA;5880125 skrev:
Men så är det väl inte längre? ABS och elektronisk fjädring är tex inget som kommer från MotoGP där det alltid varit förbjudet (om jag inte missat något).
Det samma med dubbelkopplingslådor som är förbjudna i MotoGP men som börjar dyka upp på gatcyklar, ryktas ju att nästa R1:a kommer ha en väldigt bra sådan tex.

Back