Förbjud prototyperna i MotoGP!

Rejsen är ointressanta, MotoGP ska vara teknikporr.
Färre begränsningar, återinför mobila däckfabriker.
Reglera möjligen vilken typ av elektronik man får ha men inga enhetsgrejor.

Annars blir det bara Superstock Deluxe.

Rejsen är ointressanta, MotoGP ska vara teknikporr.
Man kanske skulle ha ytterligare en klass, någon typ av Open, där man får ställa upp med precis vad som helst så länge ekipaget har två hjul och en förare. Hade varit intressant att se hur fort det skulle gå med dagens teknik om det inte fanns några egentliga begränsningar :)

Vem hade ni tänkt skulle betala och utveckla detta?
Det skulle ju självfallet bra vara ETT märke på motorerna.

Det skulle i längden ta död på Motogp... nej, det skulle ta död på det i samma stund som man gjorde ändringen.

Att gå ner i CC.
VA? Är det någon som missat att man gått från 500 och nu är uppe på 1000.
Skulle racingen bli bättre om man gick bakåt?
Knappast.
Självfallet vill de utvecka nya motorer i den kubik de faktiskt säljer.

Ekonomirally?
Har du sett vilka siffror teamen lägger ner på detta?

In med fler prototypmärken.
Och nu ska ju det bli möjligt att köpa fabriksmotorer i "övriga" stall.
Så, där kommer det ju att bli betydligt bättre fart och med det, troligen betydligt jämnare race. :yoparty

Undrar om det är billigare med fler däcktillverkare eller att teamen ska hålla på och bygga ramar på löpande band....

Fler däcktillverkare tack!

Att ens jämföra med f1 är löjeväckande med deras krs, tankstopp osv.

Vettel hade vunnit efter 3 av 44varv på Spa pga att Hamilton låg mer än en sek efter...:glömdet

Last edited:
Jag tycker F1 har skött sig mycket bättre än MotoGP. Vad F1 gjort när hastigheterna ökat, är som jag uppfattat det, minskat motorstorleken.
För att hålla nere hastigheterna och minska riskerna.
Vad gör Dorna ?

de gjorde samma sak, gick från 990cc till 800cc för att de tyckte att hastigheten var för hög.

Jo när man tycker 800cc MotoGP hojarna är för farliga (som jag uppfattat det), höga kurvhastigheter, jo då ökar man till 1000cc.

F1 har ju inte samma problem med hög kurvhastighet som MotoGP har. Om F1-bilen tappar grepper så snurrar den av banan alternativt återfår greppet och åker vidare. Händer samma sak med en MotoGP-hoj så blir det antingen en lowsider eller en highsider, vilket är betydligt mer ödesdigert för föraren än att dra in i airfence med en F1-bil.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna, eller vad är det det heter? Det skulle vara intressant att se kurvastighetsutvecklingen hos F1 vid motorkapacitetsändringarna. Har de gått upp när motorstorlek gått ner?

Sedan förvandlar man det till ekonomirally. För att hålla nere hastighterna ! Situationen idag är att målet är inte att köra så fort som möjligt.
Målet är att komma i mål med tillåten bränslemängd.
Målet är också att däcken ska hålla. Hela loppet.
Annars är du körd.

Fast däcken håller ju bättre nu än de gjorde på 990-tiden, tycker jag nog. På den tiden kunde man ju nästan se om en förare skulle satsa i början eller slutet av loppet baserat på valda däck.

Kanske är det därför MotoGP ser ut som det gör. Många ligger och kollar bränslemätaren och sparar däcken. Och när allt ser bra ut ger de järnet.
I slutet av loppet när de vet att bränslet kommer räcka över mållinjen och däcken kommer hålla över mållinjen.
Och om inte allt ser bra ut i slutet av loppet, ja då är det bara att rulla vidare, i samma tempo.
Så de kommer i mål.

Sån har väl strategin sett ut förut med, även på 500-tiden.

Det här, MotoGP, är som jag redan skrivit, inte racing utan ekonomirally.
Första målet är att nå mållinjen. Överhuvudtaget.
Köra fort, ja om soppan räcker och däcken håller.
Vilket det är på gränsen......de gör.

Hur ska MotoGP bli intressant? Mitt förslag.
Gör som F1. Går det för fort mindre motorer.
MotoGP 600cc 4 cylindrar.
Moto2 300cc 2 cylindrar
Moto3 150cc 1 cylinder
Och självklart fri tankstorlek. Det är ju racing, inte ekonomirally. Och förhoppningsvis med 600cc istället för 1000cc.
Så skulle det inte vara däcken som begränsar antalet omkörningar

Jag skulle nog mer gå på David Emmets linje. Speca en mängd bränsle/energi samt en sträcka som ska klaras av, sen är det upp till tillverkaren att komma med vad fasen de vill. 2-liters V2:a? Fine, klarar du dig på den soppamängden du blivit tilldelad, så.

Då kanske vi skulle få lite innovation också.

I ett nummer av Motor Cycle News sommaren 2012 tillägnat det årets TT Var en artikel om vad däcken betytt i MotoGP. På fria däcktiden fick de bästa förarna däck tillverkade natten mellan lördag och söndag och influgna till MotoGP.
Däck anpassade för banan, MCn och erfarenheterna från träningen.

Med enhetsdäcken så blir det ramen som måste anpassas till banan och enhetsdäcket. Det betyder att sedan enhetsdäcken infördes hade Honda till sommaren 2012 experimenterat med 30 olika ramar.
Ramar anpassade för olika banor och olika väder och olika däck.
Kanske också för olika förare.
För precis som i skidåkning behöver alla skidåkare på skidor från fabrikat A, ja de behöver inte köra på samma skida. Olika skidåkare kan ha tex olika spann. Valla olika. Trots det står A modell B på alla skidorna sponsrade av A.

Det finns ingen begränsning i antalet ramar som ska användas för prototyperna, enbart i antalet motorer.
Och det betyder att den fabrik som inte har råd plocka fram ett antal ramar anpassade för olika förhållanden, förare och banor.
Är rökt i MotoGP.
Gissar att Ducati är ett exempel.
För vann Casey på Ducati under fria däcktiden och började förlora på Ducati när enhetsdäcken införts? Nån som vet?

Det kostar att utveckla. Begränsar man antalet ramar också, så kommer det kosta ännu mer för tillverkarna, för då kommer de behöva utveckla ännu bättre delar med ännu mer exotiska material. Ungefär som med motorerna.

Vem hade ni tänkt skulle betala och utveckla detta?
Det skulle ju självfallet bra vara ETT märke på motorerna.

Det skulle i längden ta död på Motogp... nej, det skulle ta död på det i samma stund som man gjorde ändringen.

Att gå ner i CC.
Knappast.
Självfallet vill de utvecka nya motorer i den kubik de faktiskt säljer.

Ekonomirally?
Har du sett vilka siffror teamen lägger ner på detta?

In med fler prototypmärken.
Och nu ska ju det bli möjligt att köpa fabriksmotorer i "övriga" stall.
Så, där kommer det ju att bli betydligt bättre fart och med det, troligen betydligt jämnare race. :yoparty

Ekonomirally i den egenskapen att de har en maxmängd soppa som måste hushållas med i 80% av rejset för att öht komma över mållinjen. Det ger färre strider.

Jag tycker det hade varit intressant att ta bort alla begränsingar. Kravet är två hjul. Bästa fordonet på att ta sig runt banan på två hjul helt enkelt. Skulle det visa sig vara något halvt ton tungt ekipage med V12a på 20 liter, so be it... Men tvivlar på att det skulle bli något hemskt olikt vad vi har nu.
Fritt att köpa ramar, motorer och vad man nu känner för som en byggsats av alla möjliga och omöjliga tillverkare.

Riktig prototyprejsing mao. Nu är det lite för begränsat för att egentligen vara riktig prototyprejsing. En 400 cc insprutad, turbo/kompressorladdat tvåtaktare mot en 1200cc sugmotor som båda ylar runt på banan som ilskna bålgetingar? Yes please. :D

Att gå ner i CC.
Knappast.

Ja, för att 4t behövde 1000 cc för att konkurrera ut 2t 500.

Ja, sannolikt skulle det bli bättre racing om man gick tillbaka till 2t. Ingen kan hävda annat än att det var mer sport och mera racing på den tiden när det kördes 2t.
Det blev tristare race redan när 1000 cc 4t klev in och när traction control kom så blev motogp ungefär lika intressant som att se färg torka.

Jag har inte tittat på många år.

MotoGP är ju den klass där tillverkarna på allvar tävlar med varandra. Det är motorcyklarnas F1. Att ta bort tävlingen mellan tillverkarna är ju helt bakvänt, då är det ju bättre att införa Moto2.5 där man har enhetshojar med 1000 cc så får vi se var toppförarna väljer att köra.

Jag njuter lika mycket av att se den tekniska tävlingen mellan tillverkarna som tävlingen mellan förarna, oavsett om det är MotoGP eller F1. Varför man öht tittar på dessa sporter om man inte gör det förstår jag inte...

Jag tror att förarna har alla möjligheter att bjuda på underhållande racing med nuvarande reglemente. Men de väljer att inte göra det. Anledningen är att närkamper innebär risker, samt att båda förarna tappar tid. Enhetsmotorer skulle inte ändra förarnas inställning på den punkten. De har tagit sig till högsta klassen eftersom att de kan köra väldigt fort, samt tar kloka beslut som lönar sig bäst över ett helt race/säsong.
Mycket insiktsfullt.

Och det slutgilitga svaret på den tjatiga frågan om vad man kan göra åt att MotoGP är så ”tråkigt” och varför förarna inte kör om oftare.

:fakta

Jag njuter lika mycket av att se den tekniska tävlingen mellan tillverkarna som tävlingen mellan förarna...

Bara jag som finner spänning i racen utan att det körs om hej vilt?

Vi får se om trådskaparen (inlägget nedan) står fast vid sitt ord när han läser era inlägg.

P€RRA;5877617 skrev:
Men i den här tråden får man skriva vad man vill om ämnet utan att bli tillrättavisad ;)

Last edited:
Jag tycker det hade varit intressant att ta bort alla begränsingar. Kravet är två hjul. Bästa fordonet på att ta sig runt banan på två hjul helt enkelt. Skulle det visa sig vara något halvt ton tungt ekipage med V12a på 20 liter, so be it... Men tvivlar på att det skulle bli något hemskt olikt vad vi har nu.
Fritt att köpa ramar, motorer och vad man nu känner för som en byggsats av alla möjliga och omöjliga tillverkare.

Riktig prototyprejsing mao. Nu är det lite för begränsat för att egentligen vara riktig prototyprejsing. En 400 cc insprutad, turbo/kompressorladdat tvåtaktare mot en 1200cc sugmotor som båda ylar runt på banan som ilskna bålgetingar? Yes please. :D

Håller med.
Enda begränsingarna är två hjul, max 2.5m lång, 0,5 meter bred och 1.5 meter hög..
Eller iof.. hur många hjul man vill så långe de är på rad!

Boom.. kalaskul ju!

Det blev tristare race redan när 1000 cc 4t klev in...
Nja, jag älskade tvåtaktarna men man kan inte förneka att det har varit många fantastiska race under fyrtaktseran. Framför allt Rossi-Gibernau, Rossi-Stoner och Rossi-Biaggi. Och ärligt talat var det ganska gott om trista race 1994–1999, även om hojarna var coola.

Bifogat

• sete_gibernau_05.jpg
    sete_gibernau_05.jpg
    55.5 KB · Visningar: 64
  • 81843.jpg
    81843.jpg
    40.8 KB · Visningar: 61
  • Rossi-VS-Stoner-Laguna-Seca-2008.jpg
    Rossi-VS-Stoner-Laguna-Seca-2008.jpg
    75.5 KB · Visningar: 63
  • repsol-honda-100-victories-motogp-doohan.jpg
    repsol-honda-100-victories-motogp-doohan.jpg
    57.3 KB · Visningar: 68
Last edited:
Bara jag som finner spänning i racen utan att det körs om hej vilt?
Det är ju avstånd, tid in i racet, set up gentemot däck, fysisk form och taktiktänk.

Man kan ju lugnt konstatera att det finns många och olika åsikter. Trevligt! :)

Skulle aldrig få för mig att tillrättavisa någon annans subjektiva åsikt. Om några finner racen underhållande för att de tittar på de extremaste maskinerna som tillverkarna kan ta fram med gällande reglemente så är väl det bra? Själv är jag mer ut efter själva racingen mellan förarna och det spelar ingen roll om de sitter på stockhoj eller en extrem prototyp.

Det finns väl redan? Se på WSBK. :krama
Nja. WSBK är ju inte direkt någon öppen historia med tanke på hur det går för Ducati och Honda. Hade nog varit betydligt mer spännande om alla satt på varsin Fireblade eller ZX-10R. Men jag kan tycka att WSBK, BSB etc är helt rätt arena för olika tillverkare att tävla i med sina modifierade gatcyklar.

P€RRA;5878005 skrev:
Men jag kan tycka att WSBK, BSB etc är helt rätt arena för olika tillverkare att tävla i med sina modifierade gatcyklar.
Tycker du att Superbike är rätt arena för tillverkarna att tävla i med sina modifierade gatcyklar? Jag hajar inte. Kan man ”tycka” något annat?

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt