Förbjud prototyperna i MotoGP!

Jag är mest förvånad över att folk som inte är intresserade av motorsport envisas med att titta på motorsport. Vilket får till följd att all racing klassas som trist efter ett par varv.
Förstår man sig inte på motorsport utan klassar det som någon slags idrott borde det vara bättre att zappa till fo-poll eller vad man nu jämför med.

Personligen gillar jag MotoGP i nuvarande form, även om en begräsning av elektroniska hjälpmedel och försämring av däckkvaliteten sannolikt skulle lyfta sporten ett hack till.
 
Personligen gillar jag MotoGP i nuvarande form, även om en begräsning av elektroniska hjälpmedel och försämring av däckkvaliteten sannolikt skulle lyfta sporten ett hack till.

Sämre däck för bättre race? Då är man verkligen ute på tunn is...
Kanske lotta startpositionerna också, och eventuellt dela ut godtyckliga vikttilläg med?

Fy faaan om bilracingens äckliga regler smyger sig in i hojracingen.
 
Last edited:
Sämre däck för bättre race? Då är man verkligen ute på tunn is...
Kanske lotta startpositionerna också, och eventuellt dela ut godtyckliga vikttilläg med?

Fy faaan om bilracingens äckliga regler smyger sig in i hojracingen.
Lite sämre däck, lite mer ovissa race. Öppnar för lite olika strategier.
 
Lite sämre däck, lite mer ovissa race. Öppnar för lite olika strategier.

Det ska inte vara några jävla strategier inom sprintracing. Full jävla patte liksom, inget F1-crap med däck som brinner upp och punkteras hipp som happ.

Sådetså!
 
Problemet är inte prototyperna utan att det är för få av dem.
Enhetsracing, standardracing osv är inget för den högsta serien i världen.
 
Förstår inte riktigt hur du tänker. Att skapa så små skillnader som möjligt kan man förstås inte göra utan att beakta konsekvenserna, och när man gör det blir det en kompromiss mellan alla samlade intressen.

Som i samhället: Man skulle förstås kunna åstadkomma minimala sociala skillnader, men kan man enögt koncentrera sig på enbart detta utan att bry sig om ekonomiska, juridiska och kulturella effekter?

Oväntat:rolleyes:
 
Det som jag saknar är just fler hårdheter på däcken eller i alla fall mindre gap mellan hårdheterna. Nu kör alla på samma eftersom det bara finns ett realistiskt val att välja på!

Om det fanns fler däck att välja på så skulle någon välja det som är lite mjukare och då leda i början, och han som väljer det hårdare däcket kommer ifatt i slutet med resultatet av fler omkörningar! :tummenupp

Varför togs kvaldäcken bort förresten? :va
 
Last edited:
Det enda tråkiga med MotoGP är Hyndorna, förbjud dem så kommer racen bli roligare.

Samt hoppas Tråkmånsen Pedrosa lägger hjälmen på hyllan ush va han suger.
 
Det ska inte vara några jävla strategier inom sprintracing. Full jävla patte liksom, inget F1-crap med däck som brinner upp och punkteras hipp som happ.

Sådetså!
Det är möjligt att jag uttryckte mig slarvigt, men det jag menar med "sämre" däck är väl snarare ett större gap mellan gummiblandningarna (och varför inte fler gummiblandningar), vilket gör att olika förare kan välja olika däck för snabbare varvtid eller uthållighet (strategi).

Edit:
Däckproblemen i F1 visar dock att detta är en slak lina att balansera på. Pirelli har inte gjort något fel, de har ombetts leverera däck med kortare livslängd.
Problemet är att man till slut gick över gränsen genom att använda en stålstomme.
 
Last edited:
Sämre däck för bättre race? Då är man verkligen ute på tunn is...
Kanske lotta startpositionerna också, och eventuellt dela ut godtyckliga vikttilläg med?

Fy faaan om bilracingens äckliga regler smyger sig in i hojracingen.
Bilracingen har väl inte så mycket val. De måste försöka få racen intressanta för att folk inte ska somna efter ett par varv.

Snart börjar de väl med alternativspår ala rallycrossen i F1 för att "piffa" till anrättningen lite mer...
 
Fabrikerna är MSMA, vilket jag antar innebär Honda, Yamaha och Ducati i nuläget.
Baktanke? Absolut! De vill utveckla tekniker för att reducera bränsleförbrukning, och det helst utan att offra prestanda. Tekniker som de sedan kan implementera i konsumentprodukter, som därmed kan leda till ökad försäljning.

Inför nästa år kommer MSMA också inkludera ramtillverkare.



När MotoGP gick över till 800cc från 990cc, så dröjde det inte länge tills effekten var uppe i ungefär samma nivåer som tidigare. Det, i kombination med att tillverkarna satsade på mindre och smidigare ekipage för att nå samma/bättre varvtider trots den initiala effektförlusten, gjorde att kurvhastigheterna ökade.
Den minskade volymen på motorerna gjorde också att karaktären blev mer aggressiv och det är väl lite därför elektronikanvändningen ökade (eller iaf verkade öka) under den tiden. Det för att göra ekipagen mer körbara. Kombinera en aggressiv/temperamentsfull motor med hög kurvhastighet så har man ett recept för highsiders.

Frågan är - hur skulle det bli om vi gick ner ännu mer i motorvolym?

Jag gissar att om MotoGP kördes med 600cc, Moto2 med 300cc Moto3 med 150cc så skulle hojarna i MotoGP vara ungefär lika körbara som dagens Moto2 600cc hojar.
Generellt sätt är det nog många som har den uppfattningen att ju mer hästkrafter desto större risker.
Tror jag såg i nån tråd här på SH: "Vill du köra fort på bana, köp en R6, vill du prova på en highsider köp en R1."
 
Bort med prototyper????
Då blir det ju som CRT där använder de en "standard" motor men med prototyp chassi. Får inte prototyperna vara kvar kommer utvecklingen att avstanna ganska snart. Å rätt så snart kommer all MC-racing att försvinna å det känns ju lyckat.....:va:confused: :glömdet
 
Blir lite förvånad över en del synpunkter. Det heter ju prototypracing och var en gång tänkt att vara en tävling mella team av förare och konstruktörer. Entypsracing finns ju redan och inte har GP blivit bättre av de steg som tagits i den riktningen.

Har ni blivit hjärntvättade av Dorna?

Det jag skulle vilja se är prototypracing där allt är fritt, kanske måste det till en begränsning av energimängden för att samhället utanför racerbansn ska få nytta av innovationskraften och på så vis göra racingen tillräckligt politiskt korrekt för att ha en framtid? Men bortsett från det skulle jag föredra att endast antalet hjul var begränsat.

Förmodligen skulle det bli billigare också, att finslipa det som redan finns är förmodligen dyrare än att vara banbrytande. Jag vill se vad som kan komma fram ur huvudena på konstruktörer med fria tyglar, det skall ju vara deras tävling också!

@Dorna: Use Google translate, then make the changes as proposed

Henrik
 
Blir lite förvånad över en del synpunkter. Det heter ju prototypracing och var en gång tänkt att vara en tävling mella team av förare och konstruktörer. Entypsracing finns ju redan och inte har GP blivit bättre av de steg som tagits i den riktningen.

Har ni blivit hjärntvättade av Dorna?
Man kan inte skylla allt som sker på Dorna. De har en del att säga till om men det är fortfarande MSMA som till stor del styr det tekniska reglementet.

Själv tycker jag att Moto2 är en intressant och spännande klass med tät racing och har svårt att se att MotoGP plötsligt skulle bli tråkigare än vad det redan är om samma förare satt på prototypchassin men med enhetsmotorer från tex Aprilia eller Honda.

Sen tror jag att man måste se till den stora massan och är rätt övertygad om att den genomsnittlige MotoGP-tittaren struntar i om de kör runt Brno på 1.55 eller 1.57, om ventilerna styrs med luft eller en kamaxel, om vevstaken är gjord i stål eller magnesium osv.

Men jag har samtidigt respekt för de som vill se vad ingenjörerna kan ta fram med mer fria tyglar. Jag tror bara att racingen skulle bli som på Doohans tid = tråkig.
 
Jag gissar att om MotoGP kördes med 600cc, Moto2 med 300cc Moto3 med 150cc så skulle hojarna i MotoGP vara ungefär lika körbara som dagens Moto2 600cc hojar.

Jag är högst skeptisk. Dagens Moto2-motor är baserad på motorn från CBR600RR, och trimningsnivån på en är relativt modest. Faktum är att (om inget nyligen ändrats) de till och med ligger en bra bit under Supersport-hojarna i trimningsgrad. 125BHP pratades det om för ett par år sedan. Det kan dock ha ändrats.

Med fria händer så kan man nog räkna med att trimningsgraden skulle gå upp kraftigt. Ingen, och då speciellt inte fabrikssatsningarna, vill komma med för lite effekt. Med högre trimningsgrad kommer också sämre körbarhet, och därmed mer behov av att förlita sig på elektroniken (som när 800cc infördes).

Jag tycker det skulle vara mer intressant med ett reglemente som begränsar bränsletanken men släpper motorvolym och motorkonfiguration fri. Då tror jag vi skulle få till lite mer innovation och/eller variation.
 
Back
Top