Förbjud prototyperna i MotoGP!

Jag tror att om man tar bort elektroniken så får man mer action i racen.. med +250 utan tc så blir det fler misstag och med det, tightare race

Genast börjar man då snacka säkerhet.. men alla kan nog hålla med om att magin ligger just i att det faktiskt är farligt. Och att de som lyckas bemästra det farliga blir idoler och hjältar!

Mina 25. Cent
 
Lika mycket problem som de stora summor pengar som omsätts i MGP skapar, gör det antagligen nytta.

Utvecklingen drivs på av "fabrikarna" som givetvis allihop vill vara herre på täppan, dom är inte intresserade av att åka runt i en klass där vilket skitstall som helst kan vinna om dom råkar få till inställningarna på hojen.

Utan dom stora stallen faller lönerna, utan de stora lönerna lockar inte klassen de stora förarna, sponsorerna vet inte vilken hoj dom ska sätta dina dekaler på för ingen vet vilken hoj som ska vinna.
Även om detta i sig själv eventellt skulle generera ett högre underhållningsvärde så hade klassen degraderat sig undan för undan till en mer amatörmässig nivå.

Så nej, behåll prototyperna och avreglera ännu mer! Då behåller man pengarna i sporten och tillåter okonventinellt tänkande tillverkare att konkurrera.
 
Jag tror att om man tar bort elektroniken så får man mer action i racen.. med +250 utan tc så blir det fler misstag och med det, tightare race

Genast börjar man då snacka säkerhet.. men alla kan nog hålla med om att magin ligger just i att det faktiskt är farligt. Och att de som lyckas bemästra det farliga blir idoler och hjältar!

Mina 25. Cent

Krävs nog någon slags plomberad men programmerbar enhetselektronik för annars är risken stor att det kommer elektroniken ändå får inbyggd, dold TC.

Men jag håller med om att TC bör bort. Jag är mer tekniknörd än de flesta men sport ska främst avgöras av idrottsmännen och inte av ingenjörerna.
 
Vem hade ni tänkt skulle betala och utveckla detta?
Det skulle ju självfallet bra vara ETT märke på motorerna.

Det skulle i längden ta död på Motogp... nej, det skulle ta död på det i samma stund som man gjorde ändringen.

Att gå ner i CC.
VA? Är det någon som missat att man gått från 500 och nu är uppe på 1000.
Skulle racingen bli bättre om man gick bakåt?
Knappast.
Självfallet vill de utvecka nya motorer i den kubik de faktiskt säljer.

Ekonomirally?
Har du sett vilka siffror teamen lägger ner på detta?

In med fler prototypmärken.
Och nu ska ju det bli möjligt att köpa fabriksmotorer i "övriga" stall.
Så, där kommer det ju att bli betydligt bättre fart och med det, troligen betydligt jämnare race. :yoparty

Ja (nu kan jag ha fel) men fabriksmaskinerna får ha högst 21 liter tankar och CRT högst 24 liter tankar.
Kallar du det racing att begränsa farten med med mindre bränsle?
OK satte de tankstorleken till 5 liter skulle det bli kul !
Alla hojarna rullar in i depån för tankning 3 eller 4 gånger under ett vanligt MotoGP.

Hur många skulle tycka det var kul att ta sin hoj till en bandag om arrangören stod för bränslet?
Om vid besiktingen tömdes tanken på soppa och sedan fick man 5 liter soppa i fyllt som skulle räcka hela bandagen?
För det är så hastighetsbegränsningen i MotoGP fungerar: Begränsad mängd bränsle !
Och det är därför loppen ser ut som de gör i MotoGP.

F1 har minskat motorstorlekarna för att hålla nere farten genom åren. För motorerna har utvecklats.
Och vem bryr sig om vilken motorstorlek man kör i F1 när det är dags köpa en sportbil?
Sportbilar har generellt sätt mycket större motorer än F1.
Med lägre trim. För man vill ju kunna köra sin sportbil mer än 100 mil mellan motorrenoveringarna.
Eller tycker du att det skulle kännas OK lämna in hojen för motorbyte var 100mil?
För ungefär så fungerar det i Moto2. Motorerna byts regelbundet.
Renoveringarna görs hos Honda på fabriken för att hålla nere kostnaderna.
 
Last edited:
Eller tycker du att det skulle kännas OK lämna i hojen för motorbyte var 100mil?
För ungefär så fungerar det i Moto2. Motorerna byts regelbundet.
Renoveringarna görs hos Honda på fabriken för att hålla nere kostnaderna.

Så fungerar det inte alls. Det är ExternPro utanför Aragon som sköter om alla Moto2 motorer, tidigare var det Geo Technology i Schweiz. Motorerna byts inte heller regelbundet, utan servas efter ett normalt serviceschema var 150'e mil, inte tal om några renoveringar eller byten. Motorerna lottas sen ut bland teamen för att det inte ska bli några funderingar på om ett team har en bättre motor än ett annat team.
 
Utan dom stora stallen faller lönerna, utan de stora lönerna lockar inte klassen de stora förarna, sponsorerna vet inte vilken hoj dom ska sätta dina dekaler på för ingen vet vilken hoj som ska vinna. Även om detta i sig själv eventellt skulle generera ett högre underhållningsvärde så hade klassen degraderat sig undan för undan till en mer amatörmässig nivå.

Så nej, behåll prototyperna och avreglera ännu mer! Då behåller man pengarna i sporten och tillåter okonventinellt tänkande tillverkare att konkurrera.
Jag tror att tätare racing med de bästa förarna skulle locka mer publik både på banorna och framför TV-apparaterna. Det i sin tur skulle locka fler sponsorer och så jag är inte så säker på att lönerna skulle sjunka och de bästa förarna försvinna.

När det gäller möjligheterna för nya tillverkare att konkurrera är de ganska små med dagens reglemente. De fabriker som tävlar i dag är inte intresserade av att få nya konkurrenter och gör allt vad de kan för att behålla sitt försprång, bland annat med avancerad elektronik.
 
Så fungerar det inte alls. Det är ExternPro utanför Aragon som sköter om alla Moto2 motorer, tidigare var det Geo Technology i Schweiz. Motorerna byts inte heller regelbundet, utan servas efter ett normalt serviceschema var 150'e mil, inte tal om några renoveringar eller byten. Motorerna lottas sen ut bland teamen för att det inte ska bli några funderingar på om ett team har en bättre motor än ett annat team.

Tack för dina rättningar. :Bugar

Eller på annat sätt: Efter 150 mil skickas motorn för service och du får inte tillbaka samma motor. Utan motorń du får tillbaka är en motor som du får genom lottdragning. Dvs med ca 30 Moto2 hojar är det en chans på 30 att du får tillbaka samma motor.
Något som jag tycker skulle kunna kallas byte.

Hur många skulle tycka det var OK att efter 150mil är det dags lämna in sporthojen för service. Motorn skickas "nånstans"
och man får en "nyservad" motor från "nånstans" i hojen.
En utbytesmotor som många bilfirmor kallar det.

Eller vill vi ha längre tid än 150 mil mellan verkstadsbesöken?
Vi som kör på landsväg och bandagar?
Ja då är det större motor med lägre trim än tävlingsmaskinerna som gäller för oss.
Precis som det är idag.
 
Last edited:
Tycker du att Superbike är rätt arena för tillverkarna att tävla i med sina modifierade gatcyklar? Jag hajar inte. Kan man ”tycka” något annat?

Man kan tycka att de ska tävla med omoddade hojar. Man kan tycka att det bara ska vara privatteam. Finns många saker man kan tycka.
 
P€RRA;5878005 skrev:
Nja. WSBK är ju inte direkt någon öppen historia med tanke på hur det går för Ducati och Honda. Hade nog varit betydligt mer spännande om alla satt på varsin Fireblade eller ZX-10R. Men jag kan tycka att WSBK, BSB etc är helt rätt arena för olika tillverkare att tävla i med sina modifierade gatcyklar.
Få team med fabriksstöd, och färre verkar det bli. Alltså kan de ju välja att köra Fireblade alla om det vore det bästa för dem och sporten.
 
Jag skulle nog mer gå på David Emmets linje. Speca en mängd bränsle/energi samt en sträcka som ska klaras av, sen är det upp till tillverkaren att komma med vad fasen de vill. 2-liters V2:a? Fine, klarar du dig på den soppamängden du blivit tilldelad, så.

Då kanske vi skulle få lite innovation också.

Ja, för mig som tekniknörd nuvarande reglemente är ju så konservativt att det är löjligt. Honda har ju haft många intressanta exempel på när man provat udda lösningar, som t.ex. RC166. Att man ett tag också körde två olika 500-hojar, en V2 och en V4, med respektive styrkor och svagheter är också en intressant strategi. I MotoGP av idag finns det ju väldigt lite utrymme för variation. Tänk att få se (t.ex.) Wankel-motorer, elhojar, hojar med liten cylindervolym och turbo eller kompressor etc etc som fightas med fyrtakts- och tvåtaktshojar.

Förbjuda prototyperna och införa enhetsklass? Nej, aldrig i helvete. Att förarna har olika förutsättningar är en del av charmen, tycker jag. Om det är jämna förutsättningar man är ute efter hade man lika gärna kunnat låta alla förare sitta på simulatorer och köra helt digitala race, men hur kul hade det varit?
 
Funderar lite utanför boxen. Tänk om vi tänkte nytt istället för att ta bort det många gillar och förändra grundera för det?

Tänker såhär. Säg att vi bara hade gamla 125-klassen. Perra kommer då och proklamera: "Förbjud 125:or, inför 250-hojar!". Det blir en livlig diskussion bland de som gillar 250 mer än 125. Många som gillar 125 kommer protestera vilt. Tänk då om man tänkte utanför boxen... vi skapar en till klass. Vi har både 125 och 250! Genialiskt, men kanske utanför vad vi som bara åskådare ska förväntas komma på.

Men tänk om det också skulle fungera för MotoGP? Det finns uppenbarligen många som gillar att själva fundamentet i MotoGP är tvådelat: teknisk tävling mellan tillverkare och en tävling mellan förare. Det verkar också finnas många som ogillar detta fundament, och istället vill att det bara är föraren som ska avgöra. Tänk om man även här kunde tänka utanför boxen. Varför inte skapa en ny enhetsklass med 1000cc? De som gillar nuvarande MotoGP nöjda. De som vill ha enhetsklass är nöjda.
 
Funderar lite utanför boxen. Tänk om vi tänkte nytt istället för att ta bort det många gillar och förändra grundera för det?

Tänker såhär. Säg att vi bara hade gamla 125-klassen. Perra kommer då och proklamera: "Förbjud 125:or, inför 250-hojar!". Det blir en livlig diskussion bland de som gillar 250 mer än 125. Många som gillar 125 kommer protestera vilt. Tänk då om man tänkte utanför boxen... vi skapar en till klass. Vi har både 125 och 250! Genialiskt, men kanske utanför vad vi som bara åskådare ska förväntas komma på.

Men tänk om det också skulle fungera för MotoGP? Det finns uppenbarligen många som gillar att själva fundamentet i MotoGP är tvådelat: teknisk tävling mellan tillverkare och en tävling mellan förare. Det verkar också finnas många som ogillar detta fundament, och istället vill att det bara är föraren som ska avgöra. Tänk om man även här kunde tänka utanför boxen. Varför inte skapa en ny enhetsklass med 1000cc? De som gillar nuvarande MotoGP nöjda. De som vill ha enhetsklass är nöjda.

Det som begränsar racingen med dagens upplägg och 1000cc är
1) om däcken håller eller håller inte med den längd man har på MotoGP loppen
2) om bränslet räcker eller inte räcker

Ändrar man längden på loppen (till längre) så alla måste åka in och tanka och byta däck
som i F1 och i Senior TT så kan det blir riktigt spännande med 1000cc enhetsklass.
Men med längre tävlingar så ökar slitaget, kostnaderna för deltagarna.

Det är därför som jag tycker det logiska steget för MotoGP är att gå ner till 600cc.
Då kommer förhoppningsvis förarna inte behöva oroa sig för däcken eller bränslet.Och då tror jag vi skulle kunna se den tajta racingen som är i Moto2 idag.
I MotoGP.
 
Det som begränsar racingen med dagens upplägg och 1000cc är
1) om däcken håller eller håller inte med den längd man har på MotoGP loppen
2) om bränslet räcker eller inte räcker

Ändrar man längden på loppen (till längre) så alla måste åka in och tanka och byta däck
som i F1 och i Senior TT så kan det blir riktigt spännande med 1000cc enhetsklass.
Men med längre tävlingar så ökar slitaget, kostnaderna för deltagarna.

Det är därför som jag tycker det logiska steget för MotoGP är att gå ner till 600cc.
Då kommer förhoppningsvis förarna inte behöva oroa sig för däcken eller bränslet.Och då tror jag vi skulle kunna se den tajta racingen som är i Moto2 idag.
I MotoGP.

Är det bara jag som inte märker något av att däcken inte skulle hålla ett helt lopp? Numera så är det ingen enorm skillnad (inte ens en signifikant skillnad) mellan varvtiderna i början av loppet jämfört med slutet av loppet, så gissningsvis så äts den lilla nackdelen med slitna däck upp av den lilla fördelen med mindre soppa i tanken.
Däremot kan man diskutera den begränsade mängden gummiblandningar (2, men undantag har förekommit) som Bridgestone erbjuder, då den tillåter väldigt lite variation på däcksval bland förarna.

På 990-tiden (iaf i början av den) kunde man däremot se vilken förare som mer sannolikt skulle satsa i slutet av loppet, baserat på vilken gummiblandning som valdes.

Antagandet att en nedgång till 600cc skulle göra att soppan definitivt skulle räcka till, känns direkt felaktigt då bränslebegränsningen uttryckligen krävts av tillverkarna för att ge deras ingenjörer en utmaning som dessutom kan leda till implementationer i konsumentprodukterna.
Med en övergång till 600cc skulle de förmodligen också kräva en reduktion i bränslemängd.

En annan aspekt är ju också att Moto2 redan kör 600cc.
 
Tycker att det nästan bara ska vara begränsat med kubik, det är ju faktiskt motogp och ingen enhetsklass.
 
DjDiff skriver
känns direkt felaktigt då bränslebegränsningen uttryckligen krävts av tillverkarna för att ge deras ingenjörer en utmaning som dessutom kan leda till implementationer i konsumentprodukterna
Intressant :tummenupp
Och fabrikerna, ja det är Honda, Kawasaki, Ducati. Och de hade väl ingen baktanke? Fabrikerna? Att det är rätt knepigt minska bränsleförbrukningen.
Vilket resulterar i att CRT får ha 24Liter och fabriksmaskinerna 21 liter.
Vad det gäller att Moto2 har 600cc idag så är mitt förslag MotoGP 600cc, Moto2 300cc, Moto3 150cc.

Vi här på SH kan ju också slå ett slag för lägre bensinförbrukning. Alla som tycker att bandagsarrangörerna ska tillåta max 6 liters bensinförbrukning totalt på en bandag trycker på Gillaknappen!
 
DjDiff skriver

Intressant :tummenupp
Och fabrikerna, ja det är Honda, Kawasaki, Ducati. Och de hade väl ingen baktanke? Fabrikerna? Att det är rätt knepigt minska bränsleförbrukningen.

Fabrikerna är MSMA, vilket jag antar innebär Honda, Yamaha och Ducati i nuläget.
Baktanke? Absolut! De vill utveckla tekniker för att reducera bränsleförbrukning, och det helst utan att offra prestanda. Tekniker som de sedan kan implementera i konsumentprodukter, som därmed kan leda till ökad försäljning.

Inför nästa år kommer MSMA också inkludera ramtillverkare.

Vilket resulterar i att CRT får ha 24Liter och fabriksmaskinerna 21 liter.
Vad det gäller att Moto2 har 600cc idag så är mitt förslag MotoGP 600cc, Moto2 300cc, Moto3 150cc.

Vi här på SH kan ju också slå ett slag för lägre bensinförbrukning. Alla som tycker att bandagsarrangörerna ska tillåta max 6 liters bensinförbrukning totalt på en bandag trycker på Gillaknappen!

När MotoGP gick över till 800cc från 990cc, så dröjde det inte länge tills effekten var uppe i ungefär samma nivåer som tidigare. Det, i kombination med att tillverkarna satsade på mindre och smidigare ekipage för att nå samma/bättre varvtider trots den initiala effektförlusten, gjorde att kurvhastigheterna ökade.
Den minskade volymen på motorerna gjorde också att karaktären blev mer aggressiv och det är väl lite därför elektronikanvändningen ökade (eller iaf verkade öka) under den tiden. Det för att göra ekipagen mer körbara. Kombinera en aggressiv/temperamentsfull motor med hög kurvhastighet så har man ett recept för highsiders.

Frågan är - hur skulle det bli om vi gick ner ännu mer i motorvolym?
 
P€RRA;5878127 skrev:
Jag tror att tätare racing med de bästa förarna skulle locka mer publik både på banorna och framför TV-apparaterna. Det i sin tur skulle locka fler sponsorer och så jag är inte så säker på att lönerna skulle sjunka och de bästa förarna försvinna.

Nja, där tror jag att du har fel och inte bara subjektivt. Med det ständiga gnället som är på F1 och dess kvalitet på racing så kvarstår det faktum att det är den största motorsporten i världen sett till antal tittare och tja, vilket mätetal man än vill ta till.

Jag tror att det beror på att en mästerskapsserie måste betyda nånting utöver vad som händer på banan. Exakt vad är nog rätt abstrakt, men i fallet F1 är teknisk excellens inte en liten del av det hela. Även mycket annat såklart, som lite "landskamp" och favoritstall/märken o.s.v. Att hålla på och mixtra för mycket (vilket jag tycker de gör i F1 OCH MotoGP) kommer bara att skada denna "betydelse". Om man skulle göra om F1 till en entypsserie med Formel Fordar, som vilken som helst skulle kunna starta ett stall med nån/några miljoner på fickan är jag övertygad om att man endast skulle kunna se denna serie på Motors TV inom några år... Det är skit samma om racingen är lika nära som ett junior-kart lopp då.

Sen kan man undra sig i ett större perspektiv vilken syn folk har på motorsport. En del ser det som nån slags idrottsgren vad det verkar, vilket jag STARKT opponerar mig mot personligen...
 
Jag tycker F1 har skött sig mycket bättre än MotoGP....
Målet är också att däcken ska hålla. Hela loppet.

Mmm.. just det.

Kanske lite osjyst klyppt i din text, men..
Allt trams F1 hittar på tycker jag är skit, Pirellis däck är det sämsta som någonsin tillverkats. Att kunna "öppna brevlådan" när man ligger bakom någon annan och passera är ju bara ett taffligt försök till att få fler omkörningar, vilket bara resulterar i att samma två förare ligger och kör om varandra på varannan raksträcka.

Bort med all downforce i F1, så det kan bli lite racing av det istället. Att det är greppen mot asfalten som greppar, inte bilen mot luften.

-----------------------------------------------

I motoGP tycker jag att allt ska vara "fritt". Utvecklingen går ju framåt pga den extrema teknologi man använder i MotoGP, det måste bli en match mellan tillverkarna också för att få så bra utveckling som möjligt.

Bort med enhetsdäcken, så får däcktillverkarna fighta mot varandra att ta fram det bästa däcket.
 
inför en 1800 cc klass, så får vi se hur de går med kurvhastigheter och dylikt. :) nej men som så många redan har sagt, alla skumma prylar/system är ju del av charmen, det är ju sånt som folk vill ha på sina gathojjar därefter.. man får ju se det som att teamet är duktiga tillsammans med föraren på att ställa in hojen och dess system, det är ju del i hur dem tar sig till segern.
 
Nja, där tror jag att du har fel och inte bara subjektivt. Med det ständiga gnället som är på F1 och dess kvalitet på racing så kvarstår det faktum att det är den största motorsporten i världen sett till antal tittare och tja, vilket mätetal man än vill ta till.
Bilar kommer alltid att vara populärare än mc eftersom alla kan relatera till det.

F1 är 9 gånger av 10 trist racing vilket fått till följd att man tvingar teamen till depåstopp, KERS och DRS för att få lite spänning. På Spa i söndags var spänningen över efter ett par kurvor...

Men jag håller med dig om att ett mästerskap måste betyda något för de som är med. Risken är ju annars precis som du skriver att vem som helst vill vara med och leka fast de inte har där att göra vilket i sin tur kan dra ner "värdet" på klassen.

Ingen lätt sak det här men något får de snart hitta på med MotoGP för att det inte ska bli som F1.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top