Förbjud prototyperna i MotoGP!

P€RRA;5880125 skrev:
Men så är det väl inte längre? ABS och elektronisk fjädring är tex inget som kommer från MotoGP där det alltid varit förbjudet (om jag inte missat något).
Och MotoGP tillåter material och teknik som helt enkelt inte är ekonomiskt eller praktiskt möjligt att använda i en motorcykel som Bosse ska köra i ur och skur på väg till jobbet.

Med det sagt så drar de såklart massor av erfarenheter i MotoGP som sedan kommer gatcyklarna till nytta. Det är dock inte enda platsen det sker.

Ni valde att inte se mitt (för det mesta).

Och det vi i dag säger inte är ekonomiskt eller praktiskt möjligt, kan mycket väl vara standard om 12 år.

Anledningen till att jag "slår in en öppen dörr" är ju enkel.
Tråden handlar om prototypracing. (Vara eller icke vara.)

Om vi vill se jämnare motogp, borde ju tråden handla om att få in BMW, Kawa och Aprilia i den klassen.
Fler märken som slåss. Fler som utvecklar det bästa dom kan få fram.
Fler fighter på banan!!

Och det vi i dag säger inte är ekonomiskt eller praktiskt möjligt, kan mycket väl vara standard om 12 år.
Så är det. Men det gäller all produktuveckling, inte just sådant som utvecklas för MotoGP.

Jag tror att de behov Leffe har på en landsvägsmotorcykel längs en ojämn och regnig svensk riksväg är så annorlunda de behov Lorenzo har på Assen att utvecklingsavdelningarna för GP-racing respektive landsvägsmotorcyklar arbetar utan speciellt mycket samarbete.

Jg skulle säga att det är väldigt lite ny teknologi som kommer från Moto Gp och sipprar ner till standardcyklarna helt enkelt för att utmaningarna ser så olika ut. Visst kan man omsätta kunskaper om ramflex, chassiedynamik etc till en bättre gatcykel men att tävla i GP gör man för varumärkesbyggande och inte för utvecklingen. Hade man velat göra något för utvecklingen av sporthojar så skylle jag satsa på att göra WSBK reglementet striktare så att tillverkarna var tvungna att göra homologiseringsmodeller igen och tävla med det som de själva massproducerar.

...etc till en bättre gatcykel men att tävla i GP gör man för varumärkesbyggande och inte för utvecklingen.
Jag har dock fått uppfattningen att tillverkarna även använder MotoGP för att få fram effektivare förbränning av bränsle. Det sägs vara en av anledningarna till att de bara vill ha 20 liter bränsle från och med nästa år.

Ge Marquez en Ducati och JL tar titeln direkt! :)

haha Stackars Ducati ; ) Man kan läsa spaltmeter av liknande kommentarer överallt. Jag undrar om det snart har någon betydelse överhuvudtaget att ha typ en USA förare eller en Brittisk för att det är en "viktig marknad" att sälja cyklar på! Man stjälper ju sitt egna varumärke till den vildaste grad rätt bra på egen hand.

haha Stackars Ducati ; ) Man kan läsa spaltmeter av liknande kommentarer överallt. Jag undrar om det snart har någon betydelse överhuvudtaget att ha typ en USA förare eller en Brittisk för att det är en "viktig marknad" att sälja cyklar på! Man stjälper ju sitt egna varumärke till den vildaste grad rätt bra på egen hand.

Inget synd om Ducati, det spelar inge roll vad de gör de flesta som gillar hoj vill ändå ha en Panigale i garaget.

Inget synd om Ducati, det spelar inge roll vad de gör de flesta som gillar hoj vill ändå ha en Panigale i garaget.

Absolut. Det är fullt möjligt att Panigale säljer sig själv, tvärtom mycket troligt att så är fallet. Fast det jag menar är att argumentet som finns/funnits i alla år överallt om vikten av MGP förarens nationalitet som ett säljargument känns mer och mer urvattnat och snart kanske inte fullt så tongivande i diskussionen förare/Ducati!!

WSBK borde vare mer standardbetonat (helst rena gatcyklar).
MotoGP borde vara ren prototypracing med få begränsningar.

WSBK borde vare mer standardbetonat (helst rena gatcyklar).
MotoGP borde vara ren prototypracing med få begränsningar.

Ja, krångligare än så här behöver det ju inte vara. Och med få begränsningar så menar iaf jag att det även är ok att plocka delar från en gathoj så att man inte får en situation som när Harris WCM blev diskade för att de använt blocket från en Yamaha R1 som bas för motorn i sin MotoGP-hoj. Dvs, likt CRT men friare, dvs man ska inte behöva få godkännande från Grand Prix Commission så att vilken "garagemekare" som helst kan ställa upp, åtminstone i teorin.

Aporopå WSBK så skulle ju alla, både kunder och fabriker, tjäna på att man racear med hojar som är så lika de som finns till försäljning som möjligt. Känns självklart för mig som tittare/konsument. Teamen har förstås inte lika lätt att svälja ett sånt resonemang.

P€RRA;5880125 skrev:
Men så är det väl inte längre? ABS och elektronisk fjädring är tex inget som kommer från MotoGP där det alltid varit förbjudet (om jag inte missat något).

Hade inte Roberts Yamaha aktiv fjädring ett litet tag i 500 med Rainey.

Ja, krångligare än så här behöver det ju inte vara. Och med få begränsningar så menar iaf jag att det även är ok att plocka delar från en gathoj så att man inte får en situation som när Harris WCM blev diskade för att de använt blocket från en Yamaha R1 som bas för motorn i sin MotoGP-hoj. Dvs, likt CRT men friare, dvs man ska inte behöva få godkännande från Grand Prix Commission så att vilken "garagemekare" som helst kan ställa upp, åtminstone i teorin.

Aporopå WSBK så skulle ju alla, både kunder och fabriker, tjäna på att man racear med hojar som är så lika de som finns till försäljning som möjligt. Känns självklart för mig som tittare/konsument. Teamen har förstås inte lika lätt att svälja ett sånt resonemang.

Var väl nåt lager i motorn som var från en std hoj.
Sen borde Yamaha diskas för de använder regnbakljuset från nån av deras mopeder.

Last edited:
Är inte helt säker på att det skulle räcka.....
Helt säker, så länge #93 och #99 kör så kan de andra i fältet inte vinna titeln. Det finns iofs. en alien till som sitter på rätt material - men han räcker bara till för race-segrar, inte titlar :fakta

Helt säker, så länge #93 och #99 kör så kan de andra i fältet inte vinna titeln. Det finns iofs. en alien till som sitter på rätt material - men han räcker bara till för race-segrar, inte titlar :fakta

Nu menade jag att ge MM ducati som handikapp, efter vad han visat hittills börjar jag fan tro att han skulle vinna på den med. . . . . .

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman