L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Det blev lättare att leva när jag klickade i "visa aldrig något från Carup" i telefonen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Undra vad som är minst dåligt, släppa ut lite partiklar eller utsläpp från skrotning gamla bilar och nytillverkningen av nya bilar om man ser till total miljöpåverkan och inte precis området bilen framför i?
Jag kan väl vara lite konspiratoriskt lagd men tror nog det är mer pengarna dom styr än miljön, bilindustrin vill tvinga såna som tex mig att köpa nya bilar och enklaste sättet är att döda beganatmarknaden. Vi ska helt enkelt konsumera oss ur en "miljökris" med ännu mer tillverkning och konsumtion.
Sedan råder ingen tvekan om att motorhobbyn hotas av både EU i stort, enskilda EU-parlamentariker och av Trafikvärkets och Transportstyrelsens tillämpningar av skiten som kommer från Bryssel. Återigen - man kan lite stilla undra hur vi hamnade där och sedan blev helt oförmögna att göra något åt det…Vi gick med i en frihandels- eller fredsorganisation, men brottas mest med påhitt som hotar vår livsstil…
En kompis har en Duett '60 sen ett drygt decennium. Han köpte den av en farbror som haft den som bruksbil sen 1982. Det är enda bilen jag åkt i där styrningen och fjädringen plötsligt kommit i sjävsvängning. Han körde i ett gupp och plötsligt svängde ratten nästan ett halvt varv fram och tillbaka med tillhörande fjädringsgung.Man skulle kunna se Volvo Duett som den ultimata miljöbilen.
Och, som utvecklingen dragit iväg så är den hypermodern med sitt Crossover-utseende, och med diffbroms i bakaxeln har Duetten typ samma framkomlighet som moderna SUVar.
Transportstyrelsen ger grönt ljus för partikelmätning på dieselbilar. Men de vill sänka gränsvärdet för att inte 10 000-tals svenskar ska få körförbud.
En kompis har en Duett '60 sen ett drygt decennium. Han köpte den av en farbror som haft den som bruksbil sen 1982. Det är enda bilen jag åkt i där styrningen och fjädringen plötsligt kommit i sjävsvängning. Han körde i ett gupp och plötsligt svängde ratten nästan ett halvt varv fram och tillbaka med tillhörande fjädringsgung.
Det var några timmar efter det som då förmodades vara bilens sista besiktning.
Jag kan ärligt säga att jag var för ett inträde. Då.
Jag kan också säga att jag omvärderat min ståndpunkt. Kanske inte ända fram till Swexit-nivå, men efter att ha bevittnat svenska politikers totala oförmåga att föra fram svenska ståndpunkter, behov och krav så inser jag att felet med EU i mycket handlar om svensk inkompetens.
Nej, det blev några nya bussningar och stötdämpare med olja i. Givetvis medskickat från förra ägaren som hade tänkt att det nog behövde bytas så småningom.Men! Det blev ingen tankslapper av det hela, eller hur?
Jag tror på att ha en handelsunion som gemensamt ställer krav på omvärlden och där man har gemensamma regler för handel och arbete. Jag kan även tänka mig att vissa resurser kan skötas gemensamt som försvar och viss infrastruktur.
Ingen form av verksamhet bör få ett stöd som sträcker sig över obegränsad tid som lantbruk eller industrisatsningar. Fördelaktiga lån för att överbrygga kriser, men nånstans där bör det vara nog.
Jag är lite sådär smått emot allt exitande. Mest för att jag vill ha en fri värld där jag inte är segregerad in i min egen lilla by. (Skatteundantag Åland - det går bra bara)Felet var nivån på den svenska debatten inför beslutet.
Vi fastnade i en skuggdebatt om hur mycket brännvin vi skulle få ta med oss hem efter semestern och det blöta snusets vara eller inte vara.
Somliga försökte synliggöra hur många tyska läderbögar som kunde väntas komma - men inträdet spikades utan att något verkligt väsentligt diskuterats.
Jag kan ärligt säga att jag var för ett inträde. Då.
Jag kan också säga att jag omvärderat min ståndpunkt. Kanske inte ända fram till Swexit-nivå, men efter att ha bevittnat svenska politikers totala oförmåga att föra fram svenska ståndpunkter, behov och krav så inser jag att felet med EU i mycket handlar om svensk inkompetens.
Det går inte att styra EU innifrån!Jag är lite sådär smått emot allt exitande. Mest för att jag vill ha en fri värld där jag inte är segregerad in i min egen lilla by. (Skatteundantag Åland - det går bra bara)
I princip så tycker jag att vi behöver välja in vettigare människor i EU, men det blir svårt när man inte ens kan få en rekorderlig tomte ens till kommunstyrelsen.
Jag vill ha en riktigt global avreglering av nästan allt. En kraftig sådan.
Det går inge vidare just nu....
Ja, ser man till gängkriminalitet, skolsystemet, integration, och skattetryck, så är de ju eventuellt inte helt ute och cyklar med det heller.Det går inte att styra EU innifrån!
Sverige är ett misslyckat miniatyrland i de redan korrupta politikerna i EU's ögon.
Svenska lagar ska stiftas av Svenskar i Sverige.
Swexit!
Det kanske vore bra om det blir så för veteranmotorcyklar med , alla som ska bygga om till café racers och bobbers måste först visa upp att dom har råd och teknisk kompetens att utföra detta"Skulle det bli som medlemsstaterna önskar så ska en vuxen människa som äger ett renoveringsobjekt lämna in en renoveringsplan där man ska visa att man har pengar och den tekniska kompetensen att renovera. Och sedan ska den godkännas av en ”oberoende fordonsexpert”"
![]()
Bilälskare varnas för ”monsterregler”
Ägare till veteran- och raggarbilar kan andas ut när nya EU-regler inte tvingar till skrotning. Men regelverket kan bli ett ”monster”.www.aftonbladet.se
Så dumma förslag från politiker upphör om vi går ur EU? Tillåt mig tvivla. Norge och UK är exempel på länder utanför EU där jag definitivt inte skulle vilja bo.Det är väl hög tid att omvärdera EU och ha en ny folkomröstning om vi ska stanna eller ej
EU börjar mer och mer likna en kommunistdiktatur och ett misslyckat fredsprojekt
Vi har för veka politiker som inte sätter ner klackarna i backen och förklarar för övriga medlemsländer att medlemskapet alltid är undervärdering och att det finns vissa rödlinjer som inte får korsas typ snus och äganderätt
...och sen röstar Sara Skyttedal för förslaget och skyller på gravidhjärna... (nej det är inte hennes fel men hon gjorde någon knäppröstning och förklarade det med att hon var gravid)Jag vet inte om det handlar om kompetensen hos de vi skickar till Bryssel, om det faktum att vi faktiskt har enorma och rent av oförenliga kulturskillnader inom Europa eller lite grann av båda…?
Som blekfet medelålders vit man uppväxt i glesbygd känns det onekligen som att man har mycket mer gemensamt med de nordliga delstaterna i USA eller rent av Kanada än några av de europeiska länder man vill klumpa ihop oss med. Oavsett om vi diskuterar arbetslivet, fritidsintressen eller bara enkla saker som dygnsrytmen eller hur man för en normal konversation mellan två människor. Sverige och svenskar i vår ålder är dessutom väldigt mycket mer ”amerikaniserade” än något annat land i Europa. Jag har därför svårt att känna någon större samhörighet med chokladfabrikören i Belgien, apelsinodlaren i Malaga eller någon annan som också ska företrädas av samma Ursula.
Men visst kan man peka på flata svenska politiker och deras totala oförmåga att ”mota Olle i grind”. Just detta med ELV-direktivet håller ju tyvärr på att bli ett skolboksexempel. Ingen svensk politiker till höger om MP och V säger sig vara för. De flesta säger sig faktiskt vara emot och tävlar nästan i att spotta ur sig floskler om hur viktigt det är att bevara veteranbilar och veteranbilskulturen. Lik förbannat är det ingen som på riktigt tar upp stafettpinnen och för kampen emot…! Ingen undersöker vad de kan göra för att skjuta idiotismen i sank. Ingen förbereder några motargument. Ingen ställer sig upp i detta förbannade EU-parlament och deklarerar att detta kommer inte inträffa i mitt land…!
Inte konstigt att väljarna fullständigt föraktar Ursula och allt som har med Bryssel att göra.
Och det blir @notrightrider som ska granska varje renoveringsplan
...och sen röstar Sara Skyttedal för förslaget och skyller på gravidhjärna... (nej det är inte hennes fel men hon gjorde någon knäppröstning och förklarade det med att hon var gravid)
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |