EU vill förverka dina gamla fordon

Undra vad som är minst dåligt, släppa ut lite partiklar eller utsläpp från skrotning gamla bilar och nytillverkningen av nya bilar om man ser till total miljöpåverkan och inte precis området bilen framför i?

Jag kan väl vara lite konspiratoriskt lagd men tror nog det är mer pengarna dom styr än miljön, bilindustrin vill tvinga såna som tex mig att köpa nya bilar och enklaste sättet är att döda beganatmarknaden. Vi ska helt enkelt konsumera oss ur en "miljökris" med ännu mer tillverkning och konsumtion.

Man skulle kunna se Volvo Duett som den ultimata miljöbilen.

Och, som utvecklingen dragit iväg så är den hypermodern med sitt Crossover-utseende, och med diffbroms i bakaxeln har Duetten typ samma framkomlighet som moderna SUVar.

Sedan råder ingen tvekan om att motorhobbyn hotas av både EU i stort, enskilda EU-parlamentariker och av Trafikvärkets och Transportstyrelsens tillämpningar av skiten som kommer från Bryssel. Återigen - man kan lite stilla undra hur vi hamnade där och sedan blev helt oförmögna att göra något åt det…Vi gick med i en frihandels- eller fredsorganisation, men brottas mest med påhitt som hotar vår livsstil…

Felet var nivån på den svenska debatten inför beslutet.

Vi fastnade i en skuggdebatt om hur mycket brännvin vi skulle få ta med oss hem efter semestern och det blöta snusets vara eller inte vara.

Somliga försökte synliggöra hur många tyska läderbögar som kunde väntas komma - men inträdet spikades utan att något verkligt väsentligt diskuterats.

Jag kan ärligt säga att jag var för ett inträde. Då.
Jag kan också säga att jag omvärderat min ståndpunkt. Kanske inte ända fram till Swexit-nivå, men efter att ha bevittnat svenska politikers totala oförmåga att föra fram svenska ståndpunkter, behov och krav så inser jag att felet med EU i mycket handlar om svensk inkompetens.

Man skulle kunna se Volvo Duett som den ultimata miljöbilen.

Och, som utvecklingen dragit iväg så är den hypermodern med sitt Crossover-utseende, och med diffbroms i bakaxeln har Duetten typ samma framkomlighet som moderna SUVar.
En kompis har en Duett '60 sen ett drygt decennium. Han köpte den av en farbror som haft den som bruksbil sen 1982. Det är enda bilen jag åkt i där styrningen och fjädringen plötsligt kommit i sjävsvängning. Han körde i ett gupp och plötsligt svängde ratten nästan ett halvt varv fram och tillbaka med tillhörande fjädringsgung.
Det var några timmar efter det som då förmodades vara bilens sista besiktning.

Transportstyrelsen ger grönt ljus för partikelmätning på dieselbilar. Men de vill sänka gränsvärdet för att inte 10 000-tals svenskar ska få körförbud.

Det kan vara Carup, men lika gärna Transportstyrelsen - som ju seglat upp som precis lika värdelöst maktfullkomligt inkompetent myndighet som Trafikverket.

Vad jag tror att dom menar är att gränsvärdet behöver höjas, inte sänkas.

*detdunkeltsagdaärdetdunkelttänkta*

En kompis har en Duett '60 sen ett drygt decennium. Han köpte den av en farbror som haft den som bruksbil sen 1982. Det är enda bilen jag åkt i där styrningen och fjädringen plötsligt kommit i sjävsvängning. Han körde i ett gupp och plötsligt svängde ratten nästan ett halvt varv fram och tillbaka med tillhörande fjädringsgung.
Det var några timmar efter det som då förmodades vara bilens sista besiktning.

Men! Det blev ingen tankslapper av det hela, eller hur?

Jag kan också säga att jag omvärderat min ståndpunkt. Kanske inte ända fram till Swexit-nivå, men efter att ha bevittnat svenska politikers totala oförmåga att föra fram svenska ståndpunkter, behov och krav så inser jag att felet med EU i mycket handlar om svensk inkompetens.

Jag vet inte om det handlar om kompetensen hos de vi skickar till Bryssel, om det faktum att vi faktiskt har enorma och rent av oförenliga kulturskillnader inom Europa eller lite grann av båda…?

Som blekfet medelålders vit man uppväxt i glesbygd känns det onekligen som att man har mycket mer gemensamt med de nordliga delstaterna i USA eller rent av Kanada än några av de europeiska länder man vill klumpa ihop oss med. Oavsett om vi diskuterar arbetslivet, fritidsintressen eller bara enkla saker som dygnsrytmen eller hur man för en normal konversation mellan två människor. Sverige och svenskar i vår ålder är dessutom väldigt mycket mer ”amerikaniserade” än något annat land i Europa. Jag har därför svårt att känna någon större samhörighet med chokladfabrikören i Belgien, apelsinodlaren i Malaga eller någon annan som också ska företrädas av samma Ursula.

Men visst kan man peka på flata svenska politiker och deras totala oförmåga att ”mota Olle i grind”. Just detta med ELV-direktivet håller ju tyvärr på att bli ett skolboksexempel. Ingen svensk politiker till höger om MP och V säger sig vara för. De flesta säger sig faktiskt vara emot och tävlar nästan i att spotta ur sig floskler om hur viktigt det är att bevara veteranbilar och veteranbilskulturen. Lik förbannat är det ingen som på riktigt tar upp stafettpinnen och för kampen emot…! Ingen undersöker vad de kan göra för att skjuta idiotismen i sank. Ingen förbereder några motargument. Ingen ställer sig upp i detta förbannade EU-parlament och deklarerar att detta kommer inte inträffa i mitt land…!

Inte konstigt att väljarna fullständigt föraktar Ursula och allt som har med Bryssel att göra.

Men! Det blev ingen tankslapper av det hela, eller hur?
Nej, det blev några nya bussningar och stötdämpare med olja i. Givetvis medskickat från förra ägaren som hade tänkt att det nog behövde bytas så småningom.
---
Problemet med att ha en stor organisation som EU tror jag är att det är en sjujäkla massa minoriteter som ska samsas i gemensamma beslut. Kombinerar man det med en bunt klåpare som ser som sitt främsta intresse att ha en fin position och är rädda för att behöva ta ett riktigt arbete så blir det inte bra.
De som verkligen har en vision om något kan driva igenom det eftersom de runt om är ja-sägare.

Jag tror på att ha en handelsunion som gemensamt ställer krav på omvärlden och där man har gemensamma regler för handel och arbete. Jag kan även tänka mig att vissa resurser kan skötas gemensamt som försvar och viss infrastruktur.
Ingen form av verksamhet bör få ett stöd som sträcker sig över obegränsad tid som lantbruk eller industrisatsningar. Fördelaktiga lån för att överbrygga kriser, men nånstans där bör det vara nog.

Jag tror på att ha en handelsunion som gemensamt ställer krav på omvärlden och där man har gemensamma regler för handel och arbete. Jag kan även tänka mig att vissa resurser kan skötas gemensamt som försvar och viss infrastruktur.
Ingen form av verksamhet bör få ett stöd som sträcker sig över obegränsad tid som lantbruk eller industrisatsningar. Fördelaktiga lån för att överbrygga kriser, men nånstans där bör det vara nog.

Ungefär så. Om EU nu är en frihandels eller fredsorganisation, jobba då för fan med de frågorna och inte med en massa trams…!

Fråga t.ex en bonde i norra Sverige om EU-medlemsskapet har varit positivt eller negativt när de ser till totalen. Du kommer att få ett rungande nej och möjligtvis en utläggning om lättillgängliga bidrag för konstiga saker i syd- och mellaneuropa kombinerat med krångliga försvårande reglementen för norra Europa. Och med resultatet i hand är det svårt att argumentera emot. Under de ~ 30 år vi har varit medlem så har ganska precis 90% av alla mjölkbönder - eller bönder överlag - i min hemkommun tvingats lägga ner sin verksamhet.

Så ni som är för EU-medlemsskapet får gärna förklara hur frihandel och fred gjorde livet lättare för svenska bönder. Eller vad ELV-direktivet överhuvudtaget har med frihandel eller fred att göra.

Felet var nivån på den svenska debatten inför beslutet.

Vi fastnade i en skuggdebatt om hur mycket brännvin vi skulle få ta med oss hem efter semestern och det blöta snusets vara eller inte vara.

Somliga försökte synliggöra hur många tyska läderbögar som kunde väntas komma - men inträdet spikades utan att något verkligt väsentligt diskuterats.

Jag är lite sådär smått emot allt exitande. Mest för att jag vill ha en fri värld där jag inte är segregerad in i min egen lilla by. (Skatteundantag Åland - det går bra bara)
I princip så tycker jag att vi behöver välja in vettigare människor i EU, men det blir svårt när man inte ens kan få en rekorderlig tomte ens till kommunstyrelsen.

Jag vill ha en riktigt global avreglering av nästan allt. En kraftig sådan.
Det går inge vidare just nu....

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...