EU tar beslut om 24 års gräns för mc körkort.

Någon aning om datum? Mitt kort blir tung 11e maj 2013 och det skulle vara tragiskt om jag fick göra om allt igen :huvet och ovanpå det vänta 4 år till

Jag tror att man kör lugnast då och försiktigast. Ärligt talat. Sen drar folk på och inte kan hantera kraften rätt ofta. Som slutar illa.

Det handlar inte om ålder.. Du blir ju inte en bättre mc-förare för att du väntar tills 24 än 20/21.. Det handlar om körerfarenhet osv. Antal mil körda, ju mer du tränat osv. Du hinner med ett antal smc/fiver/actionpics-körningar på 4/3 års tid.

Inför istället då t.ex. obligatorisk knix/kurvkurser eller "avrostningar" varje år osv.

Det där med att höja till 24 gillar jag starkt inte.

:va
Det här borde någonting göras åt,
Varför inte gå tillsammans och knyta handen i byxfickan,
Det är väl den värsta protesten som görs i sverige när vi tycker att det är en orättvis behandling, :va

Ja det hade ju varit en dröm att i Sverige se några tusen mc förare dyka upp på samma plats i något centrum för att visa vad man tycker om alla förändringar.Men drömma får man ju fortfarande.Tror jag i varje fall ... !?. :va :) Har för mig att några tusen Franska mc åkare för en tid sedan blokerade en motorväg pga en lag om att bära västar med en reflekterande färg på.Ingen hade som vanligt frågat dessa mc åkare innan man kom med förslaget. :va

Last edited:
Dvs jag som när som helst tar A1 och A begränsad år 2013 (18 år) får mitt körkort när jag blir 20 ändå? :näsblod :Bugar
Kravet för obegränsat vid 20 är att man ska ha haft A2 (mellanklass) i två år. Detta är likadant oavsett om du går efter nya eller gamla reglerna.

Det som skiljer är att om du hamnar under de gamla reglerna (A-begränsat) så får du köra med max 25 kW motorstyrka (eller effekt/vikt max 0,16 kW/kg) och kortet övergår i tungt automatiskt efter 2 år. Med de nya reglerna får du köra 35 kW motorstyrka (eller effekt/vikt max 0,2 kW/kg) men måste avlägga ett nytt prov efter 2 år för att få obegränsad behörighet.

En intressant del gällande A2 är dock detta. "..om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten." Vilket alltså betyder att MCn inte får ha högre effekt i originalutförande än 70 kW för att kunna strypas till en A2 hoj. Inga supersport som A2 med andra ord.

jag hoppade över första steget, gör det något? (lätt)
Som Degenerate redan sagt så gör det inget. (se ovan)

Bifogade urklipp ur direktivet.

Bifogat

• behorigheter.jpg
    behorigheter.jpg
    124.8 KB · Visningar: 47
  • A2.jpg
    A2.jpg
    114.1 KB · Visningar: 60
Last edited:
:bow

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

Den stora fördelen med att ha en relativt hög åldersbegränsning på de mest kraftfulla hojarna är enligt mitt tycke att de flesta hunnit upparbeta sig en hel del erfarenhet i trafiken genom sitt bilkörande när de når 24 års ålder. Att kunna läsa av trafiken är enligt min erfarenhet viktigare än att kunna framföra sitt fordon snabbast på bana. Det räddade i alla fall mitt liv vid flera tillfällen när jag körde mina första 1000 mil på min första mc, ZX9R. (jag var 24 när jag skaffade körkortet och hade kört många tusen mil i bil)

Att köra ett par banträffar per år ger otroligt mycket körskicklighet, men det är trafikvanan som räddar liv ute i verkligheten, inte att ha perfekt bromsteknik o s v :)

Det ska dock sägas att jag egentligen håller helt med alla de som tycker att man ska ha en ålder där man räknas som myndig/vuxen och därmed borde få bestämma själv, men jag kan heller inte se nåt fel i att myndigheterna bestämmer att en viss erfarenhet krävs innan man får framföra/bruka t ex de vassaste hojarna, skjuta med de största pistolerna o s v o s v......:tummenupp

Det där handlar mer om att man på körskolor lär sig ta körkort, inte hur man hanterar fordonet. Den biten får man sköta själv genom kurser och utbildningar.

Skulle man istället lägga prioriteringarna på bättre utbildning tror jag man skulle komma till rätt med en större del av problemet än att göra som dom gör nu.

Men det är som med all politik. Det är lättare att bota symptomen än att bota sjukdomen. Därför är det enklare att förbjuda och göra inskränkningar än att ändra på folk och deras synsätt.

Du tror att folk skulle betala för det? Det är ju svindyrt att ta mc-körkort som det är, tror inte många skulle jubla om man dessutom skulle behöva lägga tid och massor av pengar på att kunna hantera sin hoj till max, speciellt inte de som tänkt fisa runt på en glidare eller annan icke prestanda-hoj.

Vi har ju redan en förening med motorcyklister som aktivt knyter handen i fickan varje gång en försämring införs.

Det förutsatt att det inte är dom själva som försöker genomdriva förändringen...

Suck! Att du bara orkar?
När jag tänker på alla timmar, under och utanför arbetstid, som Maria, Jesper, Bjucken med flera på SMC:s kansli lägger ner på sådana här frågor och du bara pissar på dem?
Hur tror du att det skulle kännas om du jobbade arslet av dig och det resultat du får är en bitter människa på ett forum som bara pissar på din yrkesstolhet? Hur gammal är du, åtta?

När jag läser den sexistiska texten under dina inlägg om äldre kvinnors likhet med vin så får jag en känsla av att det är dig själv du pratar om, den gamla, bittra delen i allafall...

Väx upp någon gång...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back