EU tar beslut om 24 års gräns för mc körkort.

Haha , ja om detta är steget mot nollvisionen, då kan man ju undra hur många under 24 som kommer köra olagligt? Och sen har dom inte råd med kort, så då köper dom en Aprilia RSV4 och kör ihjäl sig totalt :huvet
Då kan ja lova att det blir buskörning utan skylt, utan försäkring, och utan trafikvett!

äkta RÅBOMBARREPA SÅM FAAAAAN
 
Så ni menar nu alltså att jag kommer att bli tvungen att göra ett till prov när jag ska ha A-kort? Ska göra A2-kortet tidigt nästa år och jag hade förväntat mig att vara klar då, bara o vänta 2 år på att få A-kort. Men nu ska jag alltså göra ett till jävla prov?

Om jag blir tvungen till att göra ett prov till efter det så fan ska, AHHHHHHHH. Vågar fan knappt tänka på hur jävla dyr min MC-historia kommer att bli då...

Ingen dum ide. Kanske kanske statistiken förbättras och medför gott med sig till oss så som försäkringspremier o annat.

Sen är det ju så att detta beslut är ganska självförvållat av mig och många andra, tyvärr.


Och sen undrar jag ärligt. Vad gör hojar med 1 häst per kilo på gata? Vad har dom där att göra egentligen förutom att köra snabbt och mycket olagligt..?
Så länge det är lagligt kommer ja fortsätta köra 1000cc men dom har egentligen inget på gata att göra om man ska vara ärlig.


Förövrigt, dessa hojar behöver inte vara farligt, det är som alltid, gasen som bestämmer, skulle man förbjuda dessa hojar på gatan skulle man lika gärna kunna förbjuda bilar som Veyron, Porsche osv för gata också...

Är man dum nog att köra en hoj som man själv vet att man inte kan hantera så får man stå för konsekvenserna själv. Bara synd att oftast så krockar de rakt på annat folk som är helt oskyldiga...
 
Last edited:
Allt detta EU hit å EU dit. är lite trött på EU faktiskt.

Men precis som när försäkringarna blev dyrare så kommer folk att vänja och anpassa sig efter en massa gnäll och protester i början.
 
:va
Det här borde någonting göras åt,
Varför inte gå tillsammans och knyta handen i byxfickan,
Det är väl den värsta protesten som görs i sverige när vi tycker att det är en orättvis behandling, :va
 
Så ni menar nu alltså att jag kommer att bli tvungen att göra ett till prov när jag ska ha A-kort? Ska göra A2-kortet tidigt nästa år och jag hade förväntat mig att vara klar då, bara o vänta 2 år på att få A-kort. Men nu ska jag alltså göra ett till jävla prov?
Har dom redan infört A2? :confused:
Trodde det skulle bli i samma veva som resten av förändringarna och att det blir 2013
 
o andra sidan , kanske hojarna blir riktigt billga , eftersom ingen har råd o eller lust o ta kortet :)
 
:va
Det här borde någonting göras åt,
Varför inte gå tillsammans och knyta handen i byxfickan,
Det är väl den värsta protesten som görs i sverige när vi tycker att det är en orättvis behandling, :va

Vi har ju redan en förening med motorcyklister som aktivt knyter handen i fickan varje gång en försämring införs.

Det förutsatt att det inte är dom själva som försöker genomdriva förändringen...
 
o andra sidan , kanske hojarna blir riktigt billga , eftersom ingen har råd o eller lust o ta kortet :)

men nya hojjar kommer nog ha högt andra och tredje handsvärde då det kommer vara mindre nya hojar sålda antagligen.
 
Hur många av de som har mellankort idag kör de facto med strypta hojar? Jag vet att jag inte gjorde det under min tid med mellankort iaf. För i det nya förslaget ingår väl knappast någon kubikbegränsning, eller?
 
Så ni menar nu alltså att jag kommer att bli tvungen att göra ett till prov när jag ska ha A-kort? Ska göra A2-kortet tidigt nästa år och jag hade förväntat mig att vara klar då, bara o vänta 2 år på att få A-kort. Men nu ska jag alltså göra ett till jävla prov?

Om jag blir tvungen till att göra ett prov till efter det så fan ska, AHHHHHHHH. Vågar fan knappt tänka på hur jävla dyr min MC-historia kommer att bli då...




Förövrigt, dessa hojar behöver inte vara farligt, det är som alltid, gasen som bestämmer, skulle man förbjuda dessa hojar på gatan skulle man lika gärna kunna förbjuda bilar som Veyron, Porsche osv för gata också...

Är man dum nog att köra en hoj som man själv vet att man inte kan hantera så får man stå för konsekvenserna själv. Bara synd att oftast så krockar de rakt på annat folk som är helt oskyldiga...

Nja, jag håller inte riktigt med dig i dina argument, även om jag förstår ditt tankesätt.

En tung motorcykel är svårare att köra (farligare) än en lättare med mindre hästkrafter. Många faktorer spelar in här. T ex du får lättare bakhjulssläpp i utgången på en kurva med en ZX10R vid gaspådrag än på min ER6a. (Jag pratar ovana förare som kanske inte har gaskontroll 100% än)

Grejen är den att det är endast ett begränsat antal människor som kan köpa en Veyron, och jag tror inte att dessa bilar är direkt överrepresenterade i olycksstatistiken.

En S1000RR kan vilken hormonstinn tjugoåring som helst köpa med hjälp av ett inte alltför blodigt banklån vilket också gör sporthojar överrepresenterade i olycksstatistiken.
 
Nästa steg mot nollvision?

och med noll menas att ingen skall framföra fordon alls....:huvet

o andra sidan , kanske hojarna blir riktigt billga , eftersom ingen har råd o eller lust o ta kortet :)

Tror redan detta är på gång, verkar vara enormt svårt att sälja hojar just nu, och titta när man är ute och åker medelåldern är gråhårig.
 
Last edited:
Är det kubik begränsning på mellan kort? Eller kan man köra all kubik bara man stryper ner den till 25kw?
 
Är det kubik begränsning på mellan kort? Eller kan man köra all kubik bara man stryper ner den till 25kw?


1. Motorcykel vars motoreffekt understiger 25 kW samt vars förhållande mellan effekt och vikt ej överstiger 0,16kW/kg.

2. Motorcykel med obegränsad motoreffekt och vikt/effekt-förhållande.


Det har tydligen bara med effekten att göra.
 
Nja, jag håller inte riktigt med dig i dina argument, även om jag förstår ditt tankesätt.

En tung motorcykel är svårare att köra (farligare) än en lättare med mindre hästkrafter. Många faktorer spelar in här. T ex du får lättare bakhjulssläpp i utgången på en kurva med en ZX10R vid gaspådrag än på min ER6a. (Jag pratar ovana förare som kanske inte har gaskontroll 100% än)

Grejen är den att det är endast ett begränsat antal människor som kan köpa en Veyron, och jag tror inte att dessa bilar är direkt överrepresenterade i olycksstatistiken.

En S1000RR kan vilken hormonstinn tjugoåring som helst köpa med hjälp av ett inte alltför blodigt banklån vilket också gör sporthojar överrepresenterade i olycksstatistiken.

Sant, men trots allt så kan även många köpa äldre sportbilar med 300hk osv. Men visst kanske inte är så överdrivet vanligt.

Har dom redan infört A2? :confused:
Trodde det skulle bli i samma veva som resten av förändringarna och att det blir 2013

Menade mellanklass bara.
 
Det där handlar mer om att man på körskolor lär sig ta körkort, inte hur man hanterar fordonet. Den biten får man sköta själv genom kurser och utbildningar.

Skulle man istället lägga prioriteringarna på bättre utbildning tror jag man skulle komma till rätt med en större del av problemet än att göra som dom gör nu.

Men det är som med all politik. Det är lättare att bota symptomen än att bota sjukdomen. Därför är det enklare att förbjuda och göra inskränkningar än att ändra på folk och deras synsätt.


Jag är ju partisk som mc-lärare. Det stämmer att vi "bara" lär våra elever att klara uppkörningen ibland, men det är ju för att det finns ingen (nästan) som vill lägga upp det extra 10000 som det skulle kosta hos en trafikskola för att lära sig att verkligen hantera hojarna.

Om eleven känner att han/hon har kunskapen att klara en uppkörning och läraren säger till eleven att du ska ta fem eller tio lektioner till för att du ska lära dig att verkligen hantera hojen så skulle det bara sluta med att "skolan suger bara ut en massa pengar från mig" kommentarer.

Jag försöker se till att mina elever har kunskapen att kunna hantera hojen tillräckligt för att klara ett prov och att överleva i trafiken. Sen försöker jag få dom att köra på bana för att lära sig hantera som mc ordentligt, SMC eller Fiver eller Actionpics, det kvittar.

Det vi måste göra är att få dom som tar körkort att oxå få rätt attityd vilket inte alltid är speciellt lätt.
 
Det finns alltid två sidor på ett mynt.
Klart det är "trist" att åldersgränsen ska behöva höjas och att det kanske blir dyrare att ta hojkort.

Men om det sänker försäkringspremier, reducerar svarta dödsrubriker i aftonblaskan och kanske i allmänhet ger hojåkarkollektivet ett bättre rykte - ptja, då är det nog en bra idé :)

Jag ser ju mycket hellre att detta införs, än att det ska begränsas hur många hästar man får ha i hojen, eller hur mycket kubik den får vara på.

det kommer.. vänta du bara
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top