EU tar beslut om 24 års gräns för mc körkort.

Självklart,dom måste ju få in lite dollars och lära dig hur du svänger eller heter det avrostning:va

Jag hade faktiskt tänkt gå en avrostning någon gång, men ena året arrangerade dom den så sent att jag redan hade kört i två månader och året därpå blev det ingen avrostning alls där jag bor.

Jag hade faktiskt tänkt gå en avrostning någon gång, men ena året arrangerade dom den så sent att jag redan hade kört i två månader och året därpå blev det ingen avrostning alls där jag bor.

Hahaa,undrar om jag ska gå på sån där kurs efter att jag har kört hoj sen -76,kanske dom har några tips hur man hanterar en hoj...nej,skämt åsido det är bra att det finns till dom som är nybörjare....skål pojkar o kör försigtig....

Bara för att vara övertydlig. Tar tung med begränsning i år, har det i 2år, och dom nya kraven spelar ingen roll för mig? Får mitt tunga utan begränsning i alla fall?

Förjävligt :död Har tänkt o ta A-begränsat i år :) Men när jag går in för att o boka uppkörning så måste ja tydligen gå riskutbildning... IGEN !!!!

Asså jag har haft körkort i över 2 år nu, min prövotid är till och med slut.
Tydligen infördes ny regel 2009 som säger att riskutbildning ska ingå när man tar mc-kort. jahopp ska tydligen betala em jävla massa extra pengar för att få höra ännu en gång att droger är farligt, kul :) Sen ska jag ju såklart bevisa att jag kan köra hoj igen :) Och nu den här nyheten åker säkert på en redig nittlott och får bevisa ännu en gång att jag kan köra hoj när jag är 24...... då har jag kört hoj i 8 år :död

Så jävla dumt så de inte är sant.

Förjävligt :död Har tänkt o ta A-begränsat i år :) Men när jag går in för att o boka uppkörning så måste ja tydligen gå riskutbildning... IGEN !!!!

Asså jag har haft körkort i över 2 år nu, min prövotid är till och med slut.
Tydligen infördes ny regel 2009 som säger att riskutbildning ska ingå när man tar mc-kort. jahopp ska tydligen betala em jävla massa extra pengar för att få höra ännu en gång att droger är farligt, kul :) Sen ska jag ju såklart bevisa att jag kan köra hoj igen :) Och nu den här nyheten åker säkert på en redig nittlott och får bevisa ännu en gång att jag kan köra hoj när jag är 24...... då har jag kört hoj i 8 år :död

Så jävla dumt så de inte är sant.

Riskettan är iprincip värdelös, svar ja.:gnissla Men risktvåan var faktiskt lite lärorik, men framförallt rolig, du får juh köra hoj för bövelen!:tummenupp

Riskettan är iprincip värdelös, svar ja.:gnissla Men risktvåan var faktiskt lite lärorik, men framförallt rolig, du får juh köra hoj för bövelen!:tummenupp

Köra hoj får han ju göra sedan dom har gett han lappen.

Då kostar det betydligt mindre och är således betydligt roligare.

Höjd åldersgräns är väl okej om man också höjer begränsningen från 25kw till kanske 35kw. Annars är väl 24 år att ta i...
Själv tror jag på fler olyckor då färre skaffar körkort och kör utan.

Gå ur eu och bilda något nytt med andra länder...

Ahh, subventionerde bandagar maskerade till kursverksamhet.

Jo, det är ju bra för dom som kör bandagar, dessutom har väl SMC sett till att vi alla solidariskt ska få betala för dom som krashar sina motorcyklar, ety det är en "kursverksamhet" och inte en bandag...

Den enda kursverksamhet jag möjligen skulle finna intressant är avrostning, men då om den görs före augusti.

Dom senaste åren har det inte arrangerats alls häromkring.

...jag blir bara riktigt ledsen när jag läser vad du skriver.
Om du visste hur mycket jobb instruktörer och resurser lägger ned på
bankurserna, och vilken nytta det faktiskt gör..

Lämna prestigen hemma, gå en kurs, ta till dig av teorin och kör övningarna, och återkom efter det med åsikter.

/J

Och det värsta är att om 5-10 år kommer alla vi som fick obegränsat på vår 18-årsdag att bli trackade av snorisarna för att vara ett "sånt där kalkbrott som fick hojkortet i cornflakespaketet" :gnissla

Då är det ju tur att man tog mc-kort som 16-åring och därmed redan hade det när det "följde med" bilkortet :)

Det är säkert bra med avrostningskurser för en del, men jag kan inte hjälpa att jag osökt nås av vissa tankar i samband med det.

Som jag fattat det så får man bromsa från 50/70/90 km/h, man får köra runt lite konor, köra sakta mellan streck och kanske på en vippbräda.

Efter dessa övningar säger mc-Svensson att han/hon "känner sig mycket säkrare som mc-förare" efter det.

Det är då jag börjar undra; vilken nivå startar man från när detta ger en signifikant kompetenshöjning?

Last edited:
Det är säkert bra med avrostningskurser för en del, men jag kan inte hjälpa att jag osökt nås av vissa tankar i samband med det.

Som jag fattat det så får man bromsa från 50/70/90 km/h, man får köra runt lite konor, köra sakta mellan streck och kanske på en vippbräda.

Efter dessa övningar säger mc-Svensson att han/hon "känner sig mycket säkrare som mc-förare" efter det.

Det är då jag börjar undra; vilken nivå startar man från när detta ger en signifikant kompetenshöjning?

Avrostningen är ju just en avrostning efter vintern. :)

Kompetenshöjningen som du kallar det sker väl mer på bankurserna, även om många behöver några tips hur man bromsar och hanterar hojen i lågfart med, all träning är bra träning.

Det skiljer ju extremt på deltagarna beroende på vad det är för aktiviteter, med markant övervikt åt kromslädar och äldre (med mer tjejer) på avrostningarna, och mer plastraketer och yngre på knix/bkk/shk.

En naturlig effekt av hojvalet, och varför man kör hoj. Det vore nog bra för alla (vanliga hojåkare) att ta sig ut på bana med sin knarr, så det är lite trist att man tappar lite folk på vägen från avrostningarna på våren till bankurserna på sommarhalvåret.

/J

Last edited:
om jag tar a begränsat nästa år kommer de nya körkortsreglerna att påverka mig då? en kompis till mig påstår att jag måste skriva in mig på körskola detta året för att ta det nästa år och på så sätt kommer jag ej påverkas av de nya reglerna.
hur är det egentligen?

Om det nya förslaget innebär att fler tar sig stegvis in i MC-karriären tror jag det är bra. Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men om många hellre väntar tre år för att hoppa direkt till tungt kan jag tänka mig att dessa bidrar rejält till olycksstatistiken...

Några tankar efter att ha tagit MC-kort i Sverige, USA, och Japan;

I Japan körs MC upp till 400cc på bilkort. Att ta tyngre kort är riktigt svårt och slår de prov vi avlägger i Sverige. Försäkringarna är humana. Motorcyklister välkomnas i trafiken och bilister flyttar sig i regel åt sidan så man kan smita förbi. Åas beter sig inte motorcyklisterna som svin heller...

I USA läggs mer vikt på VEM som kör än VAD som körs. Proven är ett skämt. Försäkringsbolagen tjänar pengar, trots löjligt låga premier för oss som håller oss på hjulen.

Å andra sidan kanske vi ju få se mer import av de små, roliga hojarna (250cc, 400cc) från Japan och de blir de "coola" hojarna istället för 180 hk-monstrena. CBR250R hade jag gärna haft, den är snygg som fan!

Där skulle jag kunna hålla med. Köpte Duccen här i Japan för några månader sedan, men ångrar nästan att jag inte köpte en liten rackare istället. :)

Last edited:
Det finns alltid två sidor på ett mynt.
Klart det är "trist" att åldersgränsen ska behöva höjas och att det kanske blir dyrare att ta hojkort.

Men om det sänker försäkringspremier,

you wish.. försäkringsbolag är de värsta skurkarna å lär aldrig sänka sina äckligt dyra premier :( såvida du inte har en gammal replika från 70-talet.. haha!

Nivån är ruskigt låg i många fall, vissa människor undrar man hur de kunnat få ett körkort öht.
Många med nytagna kort är ganska dåliga på att bromsa, vilket jag kan förstå eftersom de har haft väldigt lite träning.
Det som dock är mest skrämmande är att det är väldigt många "gamla uvar" som kört hoj i många år och med många mil i rumpan som inte är ett dugg bättre på att bromsa än nybörjarna.

Dessutom anser många av dem att de kan bromsa?!?!?

Men, de som kommer på avrostningarna är de som iallafall inser att de behöver träning. Tänk på alla de tusentals hojåkare som åker omkring i tron att de kan bromsa och minsann inte behöver åka "på någon jävla avrostning och snurra runt koner..."

I Norrbotten så är avrostningen uppdelad mellan en liten Knixkurs med kurvtagningteknik och en väldigt bra bromskurs. Instruktörerna är i bägge fallen väldigt vana banåkare som lär ut hur man sitter, hur man beter sig, hur man bromsar och framförallt varför. Bromsning från 70 och 90 och för de som vågar från 200 eller så fort hojen nu går. Vi har en gigantisk flygraka att vara på så det går att köra väldigt fort.

Likheten med den gamla "Avrostningen" som du refererar till Elwe är väldigt liten.

Jag kör nästan bara bana och har gjort det i snart 20 år och trots att jag tycker det är roligt som f-n att bromsa så anser jag ändå att jag alltid lär mig något nytt på avrotsningarna. Det slår mig alltid hur mycket man måste träna för att kunna bromsa bra. Dessutom kan man göra den här träningen när som helst på året, det är ju inte försent bara för att man kört hoj ett par månader redan, eller blev man plötsligt fulllärd under dessa två månader såsom GuW anser?!?!?!?

Dessutom kan man göra den här träningen när som helst på året, det är ju inte försent bara för att man kört hoj ett par månader redan, eller blev man plötsligt fulllärd under dessa två månader såsom GuW anser?!?!?!?

Det var SMC egen beskrivning av avrostningen "ett sätt att fräscha upp kunskaperna efter vinteruppehållet" som fick mig att tro att det var tänkt att köras på våren.

Asså jag blir så lack på detta..... :huvet

Såg att detta redan stod i tråden men om jag tar A begränsad nästa år, kommer reglerna att gälla för mig?

edit: Om EU vill uppmana till att ta mc korten stegvis alltså börja med lätt mc - mellan och sedan tung kan de väll ligga lite vett i de. Jag störs inte så mycket av detta om man får tung mc efter 2 år med sitt mellan kort. Och att de som inte har kört hoj alls måste vara 24 år. Det är bara bra. Inga dyrare körkort behövs förtillfället...
Så får väll hoppas att de har nån vett när beslutet fattas. :gnissla

Last edited:
Det var SMC egen beskrivning av avrostningen "ett sätt att fräscha upp kunskaperna efter vinteruppehållet" som fick mig att tro att det var tänkt att köras på våren.

Ja, det kan ju vara lätt att misstolka detta...:)
Det är väl snarare ett bevis på att man även inom SMC är lite "betonghäckiga" hur saker och ting skall vara. I Norrbotten har vi pratat länge om att köra "avrostning" både på våren och hösten plus att våra avrostningar som sagt är mer utvecklade åt knixhållet. (Knix = Gokartbane kurs)

Nu är det ju så också att avrostningen bytte namn för flera år sedan till Grundkurs, just för att man inte måste förknippa den med något som händer på våren, även om det är den viktigaste perioden på året att kickstarta sina mckunskaper efter det långa vinteruppehållet.

Varför blev det ingen grundkurs i Umeå i våras? Har du frågat?

Varför blev det ingen grundkurs i Umeå i våras? Har du frågat?

Näe, det är några år sedan jag slutade intressera mig för "avrostning", men rent generellt verkar det inte hända mycket här i västerbotten, det var något kombinerat 30årsfirande/styrelsemöte och någon bankörning i år tror jag.

Näe, det är några år sedan jag slutade intressera mig för "avrostning", men rent generellt verkar det inte hända mycket här i västerbotten, det var något kombinerat 30årsfirande/styrelsemöte och någon bankörning i år tror jag.

Hmmm, var det i Ö-vik kanske? Körning på gokartbanan i Varggropen?
Tycker det är märkligt att det inte blev avrostning i Umeå, det är ju en ganska stor stad med många hojåkare?

Jag skall fråga dem...

Sjukt att höja gränsen till 24 år, kan inte direkt säga att jag med mina 24 år är speciellt annorlunda mot när jag var 21. Inte direkt så att jag kör saktare nu, snarare snabbare faktiskt.

Skulle man höja gränsen för att se en skillnad höj den till 30 eller liknande, men 21-24 är ju bara waste of time.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT