Erfarenheter av en olycka

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag anser inte heller att man är en bättre förare bara för att man har klarat av körkortet, dock så tycker försäkringsbolagen det.
Onödigt att köra utan gällande försäkring...

Skickat via Tapatalk 2


Nu är du bara okunnig. Försäkringen gäller visst! Står för alla skador förutom på hojen. Då jag har halv så spelar det ingen roll :tummenupp
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Försäkring eller ej, bör väl nämnas att lagen och polisen inte gillar att man kör utan körkort :död

Därmed inte sagt att jag själv alltid följer alla lagar och regler, men jag försöker att inte bryta mot onödigt många. :crash Och att köra utan kort är bland det onödigaste du kan göra, så jävla svårt att ta är det inte.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Försäkring eller ej, bör väl nämnas att lagen och polisen inte gillar att man kör utan körkort :död

Därmed inte sagt att jag själv alltid följer alla lagar och regler, men jag försöker att inte bryta mot onödigt många. :crash Och att köra utan kort är bland det onödigaste du kan göra, så jävla svårt att ta är det inte.

Det är nästan så man börjar undra ifall ni är sura för att ni var tvungna att ta körkort som ni prioriterar så fucked up.
Det är givetvis tusen gånger bättre att köra utan körkort men enligt alla trafikregler än att köra som avarage sporthoj-medlem.
Finns många anledningar till att köra utan kort (ännu fler att ta kortet såklart!).
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Vet inte om det blivit ändrat men flera ggr när jag ringt och kollat försäkringar så har de frågat hur länge jag haft kort. Jag har har haft A-kort sedan väldigt många år, men blivit av med det för fortkörning dock med bil. Då får de upp datumet som jag återfått kortet efter fortkörningen när de kollar....
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Det är nästan så man börjar undra ifall ni är sura för att ni var tvungna att ta körkort som ni prioriterar så fucked up.
Det är givetvis tusen gånger bättre att köra utan körkort men enligt alla trafikregler än att köra som avarage sporthoj-medlem.
Finns många anledningar till att köra utan kort (ännu fler att ta kortet såklart!).

Ofta de som kör utan körkort följer alla trafikregler... "Fuck körkort, nu ska jag fan dra ut hojjen och, eh... snällt köra bakom en lastbil i 50 km/h fram till nästa rödljus!" :yoparty
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Vet inte om det blivit ändrat men flera ggr när jag ringt och kollat försäkringar så har de frågat hur länge jag haft kort. Jag har har haft A-kort sedan väldigt många år, men blivit av med det för fortkörning dock med bil. Då får de upp datumet som jag återfått kortet efter fortkörningen när de kollar....

Mm man får ofta billigare premie ju längre man haft körkortet... Men det är självklart helt lagligt att äga och försäkra en hoj utan att ha körkort, hur skulle man annars nånsin kunna övningsköra privat? :va

Däremot är jag nästan helt säker på att det står i villkoren att försäkringen inte gäller om den som körde hojen vid olyckstillfället inte hade körkort eller övningskörningstillstånd.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Achtung!, kasta inte sten i glashus nu - den undersökning som visar att fortbildning typ SMC skulle öka risken för olyckor får Du gärna redovisa, jag påstår att den inte finns eller är gravt feltolkad av Dig!

Vad som finns är en undersökning från långt innan SMC började sina storbanekurser, där fordonsförare med endast färdighetsträning (tävlingsverksamhet inom cross/RR) snarare var överrepresenterade bland olycksoffren. Tyvärr lever spöket av den utredningen fortfarande kvar så fort säkerheten på mc ska upp till diskussion i Trafikverkets bulletiner.

Vad som inte heller finns är statistisk som visar att den typ av utbildning som nu erbjuds (färdighet och riskmedvetenhet) skulle reducera allvarliga olyckor, för att kunna påvisa det krävs rätt mycket samkörning av register och ett rimligt antal olyckor att analysera.

Men - Du klarade alltså inte körkortet men kör ändå? Din ambition var alltså att klara kortet? Kan Du ha någon förståelse för att samhället och medtrafikanter vill att vi förare av ett så pass avancerat fordon som en mc i varje fall ska ha en viss grundläggande och bevisad färdighet och kunskap innan vi släpps ut i trafiken, bland barn, åldringar och folk i allmänhet?

För inte skulle Du väl anlita en förvisso omvittnat skicklig slaktare som lovar och svär att hans största intresse är människokroppen för att operera Din blindtarm? Det skulle väl kännas bättre om någon med läkarexamen höll i kniven, oavsett hur skicklig slaktaren är?

På samma sätt bör vi väl acceptera att folk inte vill ha oss i trafiken utan körkort? Oavsett hur skickliga och gudabenådade förare vi själva anser oss vara.

Dessutom har Du fel angående försäkringsfrågan, det finns vissa omständigheter där en person som drabbats av Din olovliga körning skulle kunna få problem med ersättning och möjligen tvingas stämma Dig. Handen på hjärtat - har Du inte halvförsäkrat bara för det fall att hojen skulle kunna bli stulen eller "stulen"...?

Nej, se till att fixa lappen nu så ska Du vara varmt välkommen bland oss motorcyklister! Lycka till:)

Nu är du bara okunnig. Försäkringen gäller visst! Står för alla skador förutom på hojen. Då jag har halv så spelar det ingen roll :tummenupp
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Dessutom har Du fel angående försäkringsfrågan, det finns en hel del omständigheter där en person som drabbats av Din olovliga körning skulle kunna få problem med ersättning och möjligen tvingas stämma Dig.
Om du kör rattfull, blir dömd för grov vårdslöshet i trafik eller haft uppsåt att orsaka olyckan. /Samma vilkor som med kort.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, det finns vad jag förstår andra omständigheter som härrör till den drabbades försäkringsskydd. Men den diskussionen hör hemma i en egen försäkringstråd.

Om du kör rattfull, blir dömd för grov vårdslöshet i trafik eller haft uppsåt att orsaka olyckan. /Samma vilkor som med kort.
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Mm man får ofta billigare premie ju längre man haft körkortet... Men det är självklart helt lagligt att äga och försäkra en hoj utan att ha körkort, hur skulle man annars nånsin kunna övningsköra privat? :va

Däremot är jag nästan helt säker på att det står i villkoren att försäkringen inte gäller om den som körde hojen vid olyckstillfället inte hade körkort eller övningskörningstillstånd.

Var nog lite otydlig. Vad jag menade var att jag har haft A-kort i 22 år, men fb får upp en mycket kortare tid pga de ser datumet man återfått kortet efter en fortkörning. Har påpekat detta men de går på vad de har i sina system. Vet inte om det är så längre men...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så var det tidigare även när det gällde körkorten, datum när Du återfick körkortet angavs på baksidan, inta datum för första utfärdande. Efter en dom för ett antal år sedan (5-10?) ändrades detta så på t ex mitt kk anges datum när jag tog körkortet, inte datum när jag fick tillbaka det.

Så råkar Du ut för detta igen, fråga varifrån dom får uppgiften. Är det körkortsregistret kan Du alltid skriva och begära en ändring av uppgiften.

...Vet inte om det är så längre men...
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det är nästan så man börjar undra ifall ni är sura för att ni var tvungna att ta körkort som ni prioriterar så fucked up.
Det är givetvis tusen gånger bättre att köra utan körkort men enligt alla trafikregler än att köra som avarage sporthoj-medlem.
Finns många anledningar till att köra utan kort (ännu fler att ta kortet såklart!).

Enligt mina beräkningar har du bränt två uppkörningar hittills.
Kanske är dags att börja kolla på sig och softa ner med gnället.:krama
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Enligt mina beräkningar har du bränt två uppkörningar hittills.
Kanske är dags att börja kolla på sig och softa ner med gnället.:krama

Oh, I r teh famous! :fakta
Ah visst. Första pga en lätt låsning på bakhjulet vid inbromsningen och senaste pga för defensiv körning. Nu är det inte mig det handlar om va. Det handlar om att många gnäller på att andra inte har körkort men när det kommer till vårdslöshet i trafik på mc så gör det inte så mycket, bara man har en bokstav på kortet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej men jag kör iaf :yoparty Statistiskt sett så är det säkrare att köra utan kortet :tungan

Du borde läsa på din statistik lite bättre.

1) Den om att SMC-deltagare oftare är inblandade i olyckor är gammal skåpmat som redan skrivits.

2) Statistiskt sett så löper du större risk att dödas på MC än jag som har körkort. Har för mig att av alla dödade hojåkare mellan 2005-2011 så saknade 26% körkort...
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Blir så trött på folk som tror sig äga rätt att köra hoj trots att de inte klarade de grundläggande kraven för körkortet, vad gör man ens här på sporthoj då. :va
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Oh, I r teh famous! :fakta
Ah visst. Första pga en lätt låsning på bakhjulet vid inbromsningen och senaste pga för defensiv körning. Nu är det inte mig det handlar om va. Det handlar om att många gnäller på att andra inte har körkort men när det kommer till vårdslöshet i trafik på mc så gör det inte så mycket, bara man har en bokstav på kortet.

Enkelt, har du inte körkort så har du inte ens klarat av de grundläggande kraven för att framföra fordonet... blir inte mer glasklart än så.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Achtung!, kasta inte sten i glashus nu - den undersökning som visar att fortbildning typ SMC skulle öka risken för olyckor får Du gärna redovisa, jag påstår att den inte finns eller är gravt feltolkad av Dig!

Vad som finns är en undersökning från långt innan SMC började sina storbanekurser, där fordonsförare med endast färdighetsträning (tävlingsverksamhet inom cross/RR) snarare var överrepresenterade bland olycksoffren. Tyvärr lever spöket av den utredningen fortfarande kvar så fort säkerheten på mc ska upp till diskussion i Trafikverkets bulletiner.

Vad som inte heller finns är statistisk som visar att den typ av utbildning som nu erbjuds (färdighet och riskmedvetenhet) skulle reducera allvarliga olyckor, för att kunna påvisa det krävs rätt mycket samkörning av register och ett rimligt antal olyckor att analysera.

Men - Du klarade alltså inte körkortet men kör ändå? Din ambition var alltså att klara kortet? Kan Du ha någon förståelse för att samhället och medtrafikanter vill att vi förare av ett så pass avancerat fordon som en mc i varje fall ska ha en viss grundläggande och bevisad färdighet och kunskap innan vi släpps ut i trafiken, bland barn, åldringar och folk i allmänhet?

För inte skulle Du väl anlita en förvisso omvittnat skicklig slaktare som lovar och svär att hans största intresse är människokroppen för att operera Din blindtarm? Det skulle väl kännas bättre om någon med läkarexamen höll i kniven, oavsett hur skicklig slaktaren är?

På samma sätt bör vi väl acceptera att folk inte vill ha oss i trafiken utan körkort? Oavsett hur skickliga och gudabenådade förare vi själva anser oss vara.

Dessutom har Du fel angående försäkringsfrågan, det finns vissa omständigheter där en person som drabbats av Din olovliga körning skulle kunna få problem med ersättning och möjligen tvingas stämma Dig. Handen på hjärtat - har Du inte halvförsäkrat bara för det fall att hojen skulle kunna bli stulen eller "stulen"...?

Nej, se till att fixa lappen nu så ska Du vara varmt välkommen bland oss motorcyklister! Lycka till:)

Här är länken till statistiken jag pratade om tidigare..
http://www.vti.se/sv/publikationer/...ffekten-pa-forsakringsrapporterade-skador.pdf

Du kan läsa sammanfattningen och delstudie 2. Dock så kom jag inte riktigt ihåg rätt(var ett tag sen jag läste den) men den visar antingen att olycksfallen bland kursdeltagare är större alternativ att det inte spelar någon roll om man går kurser. Ja läs själv och berätta gärna hur du själv tolkar det. I mina ögon verkar den studien vara välgjord, men vad fan vet jag... Har ju inte ens kk :3freak
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Du borde läsa på din statistik lite bättre.

1) Den om att SMC-deltagare oftare är inblandade i olyckor är gammal skåpmat som redan skrivits.

2) Statistiskt sett så löper du större risk att dödas på MC än jag som har körkort. Har för mig att av alla dödade hojåkare mellan 2005-2011 så saknade 26% körkort...
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Blir så trött på folk som tror sig äga rätt att köra hoj trots att de inte klarade de grundläggande kraven för körkortet, vad gör man ens här på sporthoj då. :va

Ja precis :) 26% är alltid mindre än 74% :arsele
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag misstänkte att det var den Du avsåg:) Som Du själv kan konstatera är det dels en intervjustudie, dels en analys utifrån olycksstatistik. Som ff själv konstaterar går det inte att utifrån tillgängligt underlag konstatera att kurserna ökar säkerheten. Ungefär som jag tolkade den tidigare.

Den utredning jag beskrev tror jag är från tidigt nittiotal, där var i vart fall underlaget större.

Jag skulle tro att det krävs samkörning av SMC:s deltagarregister med något olycksregister för ett antal år innan några som helst slutsatser kan dras utifrån statistik, en inte helt enkel process. Den dag en sådan studie finns tillgänglig kommer det att bli väldigt intressant att utvärdera och dra slutsatser.

Denna studie visar väl däremot att deltagarna själva uppfattar att deras egen insikt och förmåga ökat. Och det är väl möjligen ett gott tecken, eller hur?

Däremot vaccinerar inga förmågor, kunskaper eller kurser oss för oberäkneliga situationer, obetänksamhet eller slarv, det kan vi nog vara överens om...

Här är länken till statistiken jag pratade om tidigare...

Du kan läsa sammanfattningen och delstudie 2. Dock så kom jag inte riktigt ihåg rätt(var ett tag sen jag läste den) men den visar antingen att olycksfallen bland kursdeltagare är större alternativ att det inte spelar någon roll om man går kurser. Ja läs själv och berätta gärna hur du själv tolkar det...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top