Erfarenheter av en olycka

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Lagt en hoj på grus i 45 km/h, och en annan på asfalt i 30 km/h....kostnaden för detta blev 0:- då det lilla som böjdes gick att böja tillbaka + lite skrapmärken på kläderna :p Hjälper att köra lätta och oömma hojar, gärna gamla och sletna till att börja med :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja precis :) 26% är alltid mindre än 74% :arsele

Av alla dödade på motorcykel så är 26% körkortslösa... det är faktiskt inte en liten andel.
Sen om vi adderar på antalet som kört påverkade så har vi de två tillsammans över halva andelen av dödade motorcyklister.

Men fortsätt att tro att du är en säkrare förare för att du inte har körkort, så fortsätter jag att anse att du inte har i trafiken att göra förräns du klarat grundkraven för att få köra hoj i trafik.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Här är länken till statistiken jag pratade om tidigare..
http://www.vti.se/sv/publikationer/...ffekten-pa-forsakringsrapporterade-skador.pdf

Du kan läsa sammanfattningen och delstudie 2. Dock så kom jag inte riktigt ihåg rätt(var ett tag sen jag läste den) men den visar antingen att olycksfallen bland kursdeltagare är större alternativ att det inte spelar någon roll om man går kurser. Ja läs själv och berätta gärna hur du själv tolkar det. I mina ögon verkar den studien vara välgjord, men vad fan vet jag... Har ju inte ens kk :3freak

Del 1 så pratar de med deltagare från kurserna och där verkade alla rörande överrens om att kurserna har hjälpt dem till att bli bättre förare.
Delen som du avser angående att vidareutbildning gör en till en mer riskbenägen och farligare förare grundar sig på studier av norsk litteratur, alltså på äldre data än vad själva rapporten är... så som jag ser det kan den inte appliceras på det vi gör inom SMC då det verkade mest vara antaganden från forskare.
En metaanalys om motorcykelolyckor visade att även frivilligt vald mcutbildning
efter körkort kan få negativa effekter eller inga effekter alls (Ulleberg, 2003).
Metastudien utesluter dock inte att vissa typer av fortbildning kan fungera olycksreducerande.
Majoriteten av de studier som metaanalysen omfattar och som ligger till
grund för slutsatserna om frivillig fortbildning är dock mer än 20 år gamla. Den senaste
studien är ifrån 1992. Dagens fortbildningskurser som SMC bedriver har fler inslag än
tidigare som syftar till att påverka deltagarnas riskuppfattning och motivation att köra
med stora säkerhetsmarginaler (Ericsson, 2005).
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Allmän läxa: Försäkra alltid hos bilsport mc om det går! Har själv får känna på deras professionella service och tillmötesgående bemötande när jag råka ut för skit.

När jag själv drog omkull för något år sedan så från krasch (lör) till färdigt och pengar för att ta ut ny hoj (tors) gick det alltså mindre än en vecka, snarare 4 arbetsdagar. Det var Folksam och jag har de fortfarande och är toknöjd. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top