Saabraggarn
Lat, snål och kräsen.
Kom ju på att det är fem år garanti på den ju. Kanske ska kolla med närmaste honda verkstad.Nej jag skulle inte kalla det normalt men byt både styrningar och tätningar nästa gång det är dags att serva gaffeln.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kom ju på att det är fem år garanti på den ju. Kanske ska kolla med närmaste honda verkstad.Nej jag skulle inte kalla det normalt men byt både styrningar och tätningar nästa gång det är dags att serva gaffeln.
Så här ser den utOm du har mycket häng bak och litet fram kanske det möjligen kan upplevas på det viset. Jag har inte testat utan gissar bara.
Jag tycker styret satt högre på hojarna längre tillbaka i tiden.
Sitter det styrhöjare? Väldigt många använder styrhöjare idag, men jag gillar inte såna personligen.
Det man inte mäter vet man inte, mät hänget fram och bak.
Även böjen på styret spelar roll. Det finns många olika höjder och vinklar på styren.Så här ser den ut
Hur vet man vilket som är rätt?Även böjen på styret spelar roll. Det finns många olika höjder och vinklar på styren.
Det är intressant ur en annan aspekt också utöver att få veta att fjädern är rätt som Two Stroke påpekade. Utan ett statiskt häng, dvs hojen inte sjunker av sin egen vikt, så innebär det att fjädern är för styv och hojen står i topp hela tiden.Du får gärna förklara varför det statiska hänget är intressant.
Börja med att rotera ditt nuvarande styre lite framåt och bakåt och testa vad som känns skönast, det kommer man långt med.Hur vet man vilket som är rätt?
En viktig detalj då blir längden på dina ben, bålen och armarna, så att du kan stå så oansträngt möjligt. Här behöver man prova sig fram, men liksom med skidor och pjäxor så finns det tydliga faktorer att börja med.Hur vet man vilket som är rätt?
Jag kan STARKT rekommendera Crish Birch fantatsiska videoutbildningar, värt varenda krona. Där får man svar på alla fundamentala frågor som rör hur man kör endurohoj!
![]()
Say No To Slow Dirt Bike Series
Say No To Slow Dirt Bike Instructional seriescontent.saynotoslow.nz
Jag vill inte jämföra dem riktigt. Chris är en fantastisk instruktör som har vunnit Roof of Africa, Romaniacs och alla nationella mästerskap i Australien. Har varit mästare i Trial också. Han åker runt hela världen med sina kurser som alltid är fulla.Tack för länken. Är den något liknande som ”enduroskolan”?
Ja, konceptet verkar vara pedagogiskt upplagt och instruktionerna kommer stegvis från enklaste nivån till avancerat. Bra med varför och detaljer (små tips) som man behöver tänka på. Sedan gäller det att ha disiplinen och kunna praktisera vad han säger i samma små steg så man inte går för snabbt framåt.Jag vill inte jämföra dem riktigt. Chris är en fantastisk instruktör som har vunnit Roof of Africa, Romaniacs och alla nationella mästerskap i Australien. Har varit mästare i Trial också. Han åker runt hela världen med sina kurser som alltid är fulla.
Han var i Sverige förra året och en kompis till mig gick den kursen och sa att det var det bästa han har varit med om, och då är han också en erfaren enduroåkare.
Några av hams instruktionsfilmer finns på tuben.
Vilket är fördelen med vidokurser, man kan köra dem i sin egen takt och ha med sig telefonen med kursen ute i skogenJa, konceptet verkar vara pedagogiskt upplagt och instruktionerna kommer stegvis från enklaste nivån till avancerat. Bra med varför och detaljer (små tips) som man behöver tänka på. Sedan gäller det att ha disiplinen och kunna praktisera vad han säger i samma små steg så man inte går för snabbt framåt.
Otroligt svårt att instruera ett gäng på ett språk som ingen av förarna förstår och man behöver en tolk.Vilket är fördelen med vidokurser, man kan köra dem i sin egen takt och ha med sig telefonen med kursen ute i skogen
Förare som är på den här nivån är sällan speciellt duktiga som instruktörer/coacher där Chris Birch är ett lysande undantag.
Jämför med Graham Jarvis som är en helt fantastisk förare som har vunnit allt i många år. Han åker också runt i världen och håller kurs men är inte i samma klass som Chris som just instruktör:
Vi har ju ett inhemsk undantag också, nämligen Anders Eriksson som är både en fantastisk förare och en oerhört bra instruktör/coach. Jag kan verkligen rekommendera att gå en kurs hos honom.
Skillnaden mellan Anders och Chris/Jarvis är att Anders är inriktad mot svensk enduro typ kåsan med inte så mycket finlir med kopplingen medan de andra jobbar extremt mycket med just kopplingskontroll. Jag tycker man ska lära sig bägge modellerna och gå en kurs med Anders plus att du köper Chris videoskola...![]()
Kunskap är lätt att bära, gå alla kurser du kan!Otroligt svårt att instruera ett gäng på ett språk som ingen av förarna förstår och man behöver en tolk.
Anders var på vår klubb i somras (tror jag det var) men jag missade det, tyvärr. Hoppas han kommer tillbaka, för då vill jag också vara med.
Vi har även "nybörjarkurser" och "fortsättningskurser" på vår klubb som de bättre medlemmarna leder. De kostar en slant men verkar vara uppskattade av de som varit med.
Ja visst, glömde Ryan Huges, hans filmer har inspirerat mig till många nya kunskaper, riktigt bra snubbe. Gillar när han hade skruvat fast hojen på en gigantisk bilfjäder så han kunde demonstrera hur kroppens placering förändrar balansen på ekipaget!Glöm inte att kolla Ryan Huges på youtube. Han är nog den kunnigaste idag.
Finns böcker också, bla dessa.
Minns inte vilken som är bättre då det är jäkligt länge sedan jag tittade i mina böcker.
Glöm inte att det viktigaste för att lära sig köra är att köra mycket...
Sen får man lära sig allt eftersom.
Visst är det bra med kurser och videos, men man måste ha något att utgå från i sin utvecklingskurva.
Det är INTE enkelt att köra enduro, -det är ju därför det är roligt.
Det är roligt när man känner att man att man utvecklas och när man hittar flytet![]()
![]()
Bra grundGlöm inte att kolla Ryan Huges på youtube. Han är nog den kunnigaste idag.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |