En ny generation 400 cc spothojar?

Kan 400cc/100hk i en sporthoj räcka för att ha kul?

• Antal röstningar
    0
"Nothing beats cubicinches" På gata/väg vill man väl ha lung och fin gång på hojen inte tokvarva för att komma någonstans. På bana däremot där måste det fungera perfekt.

ja jävlar va ball

men typ en gsxr250rrrrr som varvar 20,000,det vore nått.
eller två såna motorer i ett v8 bygge. :tungan

ryktet säger väl ZX8R nästa år?
är det sant så vet suzuki redan det och kontrar möjligen med en 800cc själv = 1000klassen död och ja, då kanske...

men får jag välja så 750cc any day..

GSX-R250-400_Japan1_790.jpg

Last edited:
På Isle of man tävlade man med 400cc "superbike" ända fram tom 2004. Låter underbart. Dom främsta teamen sa sig få ut 100hk....

Där av mitt tidigare inlägg.

Bifogat

• milky1.jpg
    milky1.jpg
    41 KB · Visningar: 61
På Isle of man tävlade man med 400cc "superbike" ända fram tom 2004. Låter underbart. Dom främsta teamen sa sig få ut 100hk....

Där av mitt tidigare inlägg.
Ja, i racingsammanhang låter 100hk rimligt, precis som 150hk är vad man får ut ur supersport 600:orna (bägge ligger då på 250hk/liter). Att vi får se den trimningsgraden i en 400cc som säljs över disk tror jag dock inte.

(nu får säsongen sätta igång så att man kan få lite mer roliga bilder att visa upp)
Det ser ut att gå jäkligt fort och det är betydligt viktigare än varvtider :tummenupp
:D 1885 GSXR750 första 750n med 100hk... (eller runt 85hk vid bänkkörning)! 1991 CBR600 blir första 600an med 100hk? Eller vad den nu har...
Nog för att vi som kör Suzuki menar att de leder utvecklingen men 100 år före sin tid tror nästan inte ens jag på :D
ryktet säger väl ZX8R nästa år?
Ja, de finns rykten om en ZX-8R, har dock inte hört när den isf skulle lanseras.

Ja, i racingsammanhang låter 100hk rimligt, precis som 150hk är vad man får ut ur supersport 600:orna (bägge ligger då på 250hk/liter). Att vi får se den trimningsgraden i en 400cc som säljs över disk tror jag dock inte.

Vilka får ut 150 hk ur en Supersport? Ten Kate Honda?

Sen är den ena motorkonstruktionen 15 år äldre än den andra. Jämför med tidiga supersport CBR:er som gav 100-110 hästar, då hamnar vi på 70-75 hk med samma trimningsgrad, sen är 400 motorn mindre vilket medger något högre varv och trimningsgrad och de dryga 80 hk som jag hört att de plockar ut verkar betydligt rimligare.

En modern 400-snurra hade varit en helt annan femma.

Det ser ut att gå jäkligt fort och det är betydligt viktigare än varvtider :tummenupp
Nog för att vi som kör Suzuki menar att de leder utvecklingen men 100 år före sin tid tror nästan inte ens jag på :D
Ja, de finns rykten om en ZX-8R, har dock inte hört när den isf skulle lanseras.

Även den bäste gör fel ibland... :D

Vilka får ut 150 hk ur en Supersport? Ten Kate Honda?

Sen är den ena motorkonstruktionen 15 år äldre än den andra. Jämför med tidiga supersport CBR:er som gav 100-110 hästar, då hamnar vi på 70-75 hk med samma trimningsgrad, sen är 400 motorn mindre vilket medger något högre varv och trimningsgrad och de dryga 80 hk som jag hört att de plockar ut verkar betydligt rimligare.

En modern 400-snurra hade varit en helt annan femma.

En k7 gixxer 1000 bromsar 170hk så en modern 600 kan inte ha mycket över 100hk... :va eller...

Last edited:
flås:
upload200208181513211679.jpg

gsxr250
4-cyl, 4-stroke. 16 valve 2*twin barrel carb DOHC. Some have SPES (Suzuki Powerup Exhaust System) a go-fast bit which has a slight edge. Redline @ 17,000RPM

the RR Has a different frame, different carbs, and looks like even different engine angle

en V8 av två sånna och turbo i en gocart av kol...

Last edited:
Även den bäste gör fel ibland... :D

En k7 gixxer 1000 bromsar 170hk så en modern 600 kan inte ha mycket över 100hk... :va eller...

En standard 600 har väl kanske 105-115 hästar, beroende på hoj, bänk och sånt. 170 hk på en Gixxer 1000 låter lite som glädjesiffror.

Iaf, det var Supersport-hojar i VM-trim vi pratade om. Jag vet att Stigefelts team fick ut runt 140 på bakhjulet 2005 och de var snabbast genom speedtrapen på några banor. Men visst det har gått 2 år till så kanske plockar man ut närmare 150 ur de värsta hojarna säsongen 2007.

mmmm...hmm......intressant det här.....man kan fundera länge på det här.....

Antag att man skulle införa en RR-klass för 4cyl. 400cc i GP där man gjorde en "full factory assault" från japsens håll......det skulle vara intressanta maskiner det.....

Kollar man lite på F1 för att se i vilken riktning man kan tänka sig att det skulle gå så får man snart fram lite mått och fakta som kan användas för att göra av med lite tid vid miniräknaren.....

En F1 motor har c.a 96 mm borrning ( max 96 i regelverket ) och 41.4 mm slag - flera motorer uppges ha använt 20000 varv/minut regelbundet

En 4 cyl 400 med samma förhållande mellan borrning och slag ( 65*30mm) skulle nå samma maximala acceleration ( 11560G mätt på kolvarna) vid ca 23500 varv/minut.......

En litereffekt i parritet med F1-motorerna vore i så fall antagligen inte helt omöjlig - och 120 hästar vore väl ett mål som man kunde sikta mot........

Tänk vilket ljud.....

Betänk dock att F1-teknologi av det slaget vid flertalet gånger har provats i roadracing och resultatet har varit allt mellan katastrofalt och dåligt - beroende på hur kritisk man är.

Körbarheten och ett angingen bredare effektband är betydligt viktigare på en hoj än i en F1 bil.

Men en ~100 körbara (för dom som kan...) hästar är säkert möjligt.

mmmm...hmm......intressant det här.....man kan fundera länge på det här.....

Antag att man skulle införa en RR-klass för 4cyl. 400cc i GP där man gjorde en "full factory assault" från japsens håll......det skulle vara intressanta maskiner det.....

Kollar man lite på F1 för att se i vilken riktning man kan tänka sig att det skulle gå så får man snart fram lite mått och fakta som kan användas för att göra av med lite tid vid miniräknaren.....

En F1 motor har c.a 96 mm borrning ( max 96 i regelverket ) och 41.4 mm slag - flera motorer uppges ha använt 20000 varv/minut regelbundet

En 4 cyl 400 med samma förhållande mellan borrning och slag ( 65*30mm) skulle nå samma maximala acceleration ( 11560G mätt på kolvarna) vid ca 23500 varv/minut.......

En litereffekt i parritet med F1-motorerna vore i så fall antagligen inte helt omöjlig - och 120 hästar vore väl ett mål som man kunde sikta mot........

Tänk vilket ljud.....

En F1-motor har ju dock 10 cylindrar vilket medger det höga varvet och effektuttaget.

Nu finns ju redan maskiner med sådana prestanda, 250cc 2-taktarna. Vad skulle en fyrtaktare tillföra?

Fast vi har ju redan maskiner med sådana prestanda, 250cc 2-taktarna. Vad skulle en fyrtaktare tillföra?

Lip service för miljöaktivisterna, fördelar i marknadsföring för fabrikerna.
Precis som 500 2t -> 990 4t i MotoGP.
Alla är nog med på att tvåtaktarna är vassare maskiner, i alla fall på en mindre budget.

Lip service för miljöaktivisterna, fördelar i marknadsföring för fabrikerna.
Precis som 500 2t -> 990 4t i MotoGP.
Alla är nog med på att tvåtaktarna är vassare maskiner, i alla fall på en mindre budget.

Tvåtaktarna är framförallt väldigt mycket billigare. I 250 och 125 finns inte samma oändliga pengasäckar att ösa ur för teamen. Hade det inte varit så hade vi fått se fyrtaktare i 250cc redan nu.

Det finns inget som säger att en snortimmad 4-t måste vara miljövänligare än en dito 2-t.

Tvåtakt är alltid vassare, det säger sig självt, det trista med övergångar till fyrtakt är att det blir steg tillbaka, mot tyngre, dyrare och mer ineffektiva motorer.

En F1-motor har ju dock 10 cylindrar vilket medger det höga varvet och effektuttaget.

Nu finns ju redan maskiner med sådana prestanda, 250cc 2-taktarna. Vad skulle en fyrtaktare tillföra?

Mjao......men....har inte det möjliga varvtalet mer att göra med slaglängden och vikten på de rörliga delarna än av antalet cylindrar ??

och ja - körbarhet, körbarhet.....osv...osv.....jag vet..jag vet.......men......ändå...det SKULLE ha varit en ball motor........som inte egentligen skulle ha tillfört någonting alls som en 250 2 -takt inte skulle gjor bättre......möjligen med undantag av ljudet.....

...125, 250, 500 tvåtakt var på något vis de allra mest ultimata race hojjarna alla kategorier som vi någonsin har sett.....enligt mitt förmenande.......antar att Chris Ash håller med om det......

Last edited:
Mjao......men....har inte det möjliga varvtalet mer att göra med slaglängden och vikten på de rörliga delarna än av antalet cylindrar ??

och ja - körbarhet, körbarhet.....osv...osv.....jag vet..jag vet.......men......ändå...det SKULLE ha varit en ball motor........som inte egentligen skulle ha tillfört någonting alls som en 250 2 -takt inte skulle gjor bättre......möjligen med undantag av ljudet.....

Jo, men med fler cylindrar kortar du slaglängden. Jag är ingen maskiningenjör men jag tycker ditt borr/slagförhållande ser lite extremt ut. Det bör ju finnas nackdelar med att korta slaget alltför mycket i förhållande till borret?

Men visst hade det varit en ball motor, ingen tvekan om det....:)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back