En ny generation 400 cc spothojar?

Kan 400cc/100hk i en sporthoj räcka för att ha kul?

• Antal röstningar
    0
Om man för 15++ år sedan kunde bygga dessa 400cc-hojar och trimma dom till ca 100bhp så borde det inte vara några större problem att med dagens teknik skapa riktigt vassa hojar.

Var inte aprilia på G med någon 450 som skulle ersätta deras 250 2-takt?

Min gamla VFR 400R från 92 bänkade drygt hälften av det.... men den var lite sliten och gammal.

Bifogat

• dyno-VFR.jpg
    dyno-VFR.jpg
    66.6 KB · Visningar: 161
  • uteogasar.jpg
    uteogasar.jpg
    74 KB · Visningar: 188
Nu tävlar jag iofs inte, men hur många barnor i Sverige är egentligen anpassade för 1000cc? Har svårt att se att det skulle vara idealet på Knutstorp, Falkenberg eller Sturup. Anderstorp är väl det undantag som jag har kört på. Vad säger ni som kan?
Jimmy Lindström har varvrekordet på Falkenberg med sin R1:a (satt 2006), Christer Miinin har det på Sviestad med sin R1000 (satt 2005) så det går att åka fort med 1000-kubikare i så gott som standardskick på de relativt små svenska banorna.

Om man

Var inte aprilia på G med någon 450 som skulle ersätta deras 250 2-takt?

.

Det har ju gjorts test med 450 4T racer mot 250 2T racer... Tvåtaktaren var överlägset snabbare då.. Men tyvärr kommer det väl bara vara fyrtakt i framtiden.
Skitsamma =) En 400-450cc sporthoj vore kanonbra, för RR. Det har länge ryktats om aprilia ska sätta sin nätta lilla twin i RS250-chassit. En sån hoj skulle jag vilja ha!

/J

Klart det räcker för att ha kul, jag har haft väldigt skoj på de flesta hojar jag har kört, oavsett om det varit 50 eller 150 hästar.

I roadracingsammanhang låter det som en intressant grej även om det hade varit för stora och fläskiga hojar för min smak. En ultramodern 400 hade väl fått chassimått i närheten av en 250 SP ungefär och hade kunnat bli ett bra substitut för denna klass i framtiden. Ljudet hade förmodligen varit gött.....

Går man ett steg till och bygger en 400 cc racer så kan du förmodligen få en hoj med samma eller något högre effekt än en 250 cc tvåtaktare men med ganska mycket högre vikt. Den hade kanske kunnat vara konkurrenskraftig men hade varit ack så dyr och jobbig att underhålla, till och med för VM-teamen.

Last edited:
De 400-or jag har provat har varit i princip lika stora som 750-or och vägt därefter. Med något mindre effekt än en Aprilia RS250 så har de inte varit så jävla upphetsande, faktiskt. Men visst, exklusivitetsfaktorn är ju stor och man kan ju alltid låtsas att de är bättre än allt annat. Bara man inte låter någon provköra.

Råkade rösta fel... Men solklart om de hade haft 100hk och en vikt runt 130-140kg så hade det vart hur roliga som helst.
Dock är det som mattias skriver, de 400'or som finns nu är alldeles för tunga och slöa. Men i framtiden är ju allt lättare och snabbare ;)

Jo vilka hojar det handlar om vet jag men som Webspy sa:

"Om man för 15++ år sedan kunde bygga dessa 400cc-hojar och trimma dom till ca 100bhp"

Jag vill se en 400:a med 100hp , utan turbo eller kompressor.

Jo vilka hojar det handlar om vet jag men som Webspy sa:

"Om man för 15++ år sedan kunde bygga dessa 400cc-hojar och trimma dom till ca 100bhp"

Jag vill se en 400:a med 100hp , utan turbo eller kompressor.

De gamla häck-400:orna körs väl rätt flitigt i England fortfarande, och trimmas rätt hårt. Någon som har koll på hur mycket effekt de kan ta ut? Jag har hört om ZXR400 och RVF400or med 80+ hk på bakhjulet. Det är ju inte 100 på veven, men 90 är det nog iaf.

jag tycker att kubikhysterin är lite tråkig... hade mer än gärna ägt en VFR 400 men de är ju smått omöjliga o få tag på så :(

ps. visst drömmer jag om en zzr 1400 men drömmar får man ju ha :)

Tvåtaktarn säger jag inget om men 600:an... Jag hade inga problem med något annat än körställningen när jag körde min 600 i stan. Den hade allt det vrid jag behövde på låga varv. Jag kan inte direkt påstå att 750:in skulle vara märkbart bättre i stadstrafik. När körde du en modern 600 i stadstrafik senast :va
Min Aprilia RS 250 var faktiskt betydligt rödljusvänligare än R6'an. R6'an körde jag på gatan senast 2002 och då blev jag frånkörd av både en TDM850 och en NTV650 Revere! För att hålla jämt med dem var jag tvången att tokvarva, slira på kopplingen och ignorera bilisternas undrande blickar. Man tröttnar rätt snabbt på att storstadspendla på det sättet. För att kunna "köra hoj" i storstadstrafik med en snitthastighet på 30 km/h, krypkörning och många start och stopp behövs det så kallade bottendraget. När det slår om till grönt ska det vara som att släppa en spännd gummisnodd. man ska kunna ligga och puttra i bilkön, upptäcka en lucka i filen bredvid sig som går litet snabbare, vrida på gasen och få kraft direkt. Visst går allt detta att göra på en 600, men det är sååå tröttsamt att stå vid rödljusen och tokvarva och slira på kopplingen. Det är också tröttsamt att ligga och krypköra på skrikiga ettans växel, dels är det höga ljudet och dels den ryckiga gången.

Jag tror konceptet vore helrätt. 100hk är nog den psykologiska gränsen som måste passeras för att hojen skall sälja i några nämnvärda volymer. Men det är en realistisk siffra för en modern 4-cyl 400a. 18000rpm? :yoparty Och 130-140kg vore nog skitskoj... Faktiskt bättre siffror än dom gamla 2-taktarna som rullar på gatan idag.

Jag tror konceptet vore helrätt. 100hk är nog den psykologiska gränsen som måste passeras för att hojen skall sälja i några nämnvärda volymer. Men det är en realistisk siffra för en modern 4-cyl 400a. 18000rpm? :yoparty Och 130-140kg vore nog skitskoj... Faktiskt bättre siffror än dom gamla 2-taktarna som rullar på gatan idag.

Dessutom ar ju japanerna aldrig dragit sig för att ljuga hejvilt om hojarnas effekt, vad spelar det för roll om den inte har 100hk när det står på databladet att den har det?

Me like 400:a!
Hade gärna fått vara lite mer effekt men man kan inte få allt.

Min 400a är slö, gammal, ful, tung och har dålig väghållning men udda, det är den!

DSC00784(1).jpg

Min 400a är slö, gammal, ful, tung och har dålig väghållning men udda, det är den!

View attachment 181028

Min zxr 400 är hyfsat smidig och snygg men kanske inte så lätt eller snabb.
Dock så funkar den kanon på bana. Med rätt förare så kan den prestera riktigt bra.

(nu får säsongen sätta igång så att man kan få lite mer roliga bilder att visa upp)

Bifogat

• _MG_4288.jpg
    _MG_4288.jpg
    84.1 KB · Visningar: 77
Last edited:
Tanken är ju trevlig på alla sätt. Men hur bra håller en motor som varvar så mycket:va Enda sättet att få upp antalet hk är väll tyvärr att höja varvet eller finns det andra sätt? Kan man få ner avgasutsläppen på en sådan motor? Jag är själv förvånad att det inte flyger mer 600 motorer än det gör. Men spottar någon ut en modell är den ju som gjord för SP räjsing :tummenupp

björn

Dessutom ar ju japanerna aldrig dragit sig för att ljuga hejvilt om hojarnas effekt, vad spelar det för roll om den inte har 100hk när det står på databladet att den har det?

:D 1885 GSXR750 första 750n med 100hk... (eller runt 85hk vid bänkkörning)! 1991 CBR600 blir första 600an med 100hk? Eller vad den nu har... Men visst är det väl dax för en 400 med 100hk nu!?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back