En ny generation 400 cc spothojar?

Kan 400cc/100hk i en sporthoj räcka för att ha kul?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Citat ur en tråd i Racingforumet om MotoGP:

Om de ska byta till fyrtakt i de två mindre klasserna måste det bli till något som går lika fort men inte för fort, de får ju inte hota 800:orna.
Detta är intressant därför att det kan förändra utbudet av motorcyklar för oss som inte är GP-förare. Om 125 och 250 ersätts med t.ex. 300 cc och 500 cc fyrtakt eller kanske bara en mindre klass på (låt oss spekulera) 400 cc fyrtakt kan det resultera i gathojar som vi hittills bara har sett skymten av: sporthojar i den lägre mellanklassen. De japanska märkena har förvisso tillverkat modeller som RVF 400, GSX-R 400, FZR 400 SP etc. men de har alltid varit behäftade med politiskt begränsad effekt och knappt spridits utanför sitt hemlands gränser. Men den som har läst utländska mc-tidningar vet att de med viss reservation för låg effekt är en dröm att köra. Jag kan lätt föreställa mig en Honda 400 med 100 hk, rödmarkerad vid 18.000 rpm, 150 kg körklar vikt och chassimått som en 250 racer. Med mina referenser har jag svårt att föreställa mig en roligare mtorcykel. Eller är 400 cc = tjejhoj?

NEJ DET ÄR INGEN TJEJHOJ!!!1 :mad: :fakta

Men de hade ju fått vara ett par hästar till i den :rolleyes:

Detta är intressant därför att det kan förändra utbudet av motorcyklar för oss som inte är GP-förare. Om 125 och 250 ersätts med t.ex. 300 cc och 500 cc fyrtakt eller kanske bara en mindre klass på (låt oss spekulera) 400 cc fyrtakt kan det resultera i gathojar som vi hittills bara har sett skymten av: sporthojar i den lägre mellanklassen. De japanska märkena har förvisso tillverkat modeller som RVF 400, GSX-R 400, FZR 400 SP etc. men de har alltid varit behäftade med politiskt begränsad effekt och knappt spridits utanför sitt hemlands gränser. Men den som har läst utländska mc-tidningar vet att de med viss reservation för låg effekt är en dröm att köra. Jag kan lätt föreställa mig en Honda 400 med 100 hk, rödmarkerad vid 18.000 rpm, 150 kg körklar vikt och chassimått som en 250 racer. Med mina referenser har jag svårt att föreställa mig en roligare mtorcykel. Eller är 400 cc = tjejhoj?

Tror du är inne på rätt spår där med fyrtaktsmotorer och 400 cc är definitivt ingen tjejhoj utan borde bli väldigt kul att köra! På en mer nationell nivå tror jag även dessutom att detta är vad RR behöver, för att minska de ekonomiska och tekniska krav som ställs på förare idag.

För gatåkning tror jag inte att 400:or kommer att bli någon försäljningssuccé om de inte skulle få väsentliga fördelar ekonomiskt (skatt, försäkring etc). För gatåkare är kubik och hk fortfarande det väsentliga.

För RR låter det dock mycket intressant.

Jag kan lätt föreställa mig en Honda 400 med 100 hk, rödmarkerad vid 18.000 rpm, 150 kg körklar vikt och chassimått som en 250 racer. Med mina referenser har jag svårt att föreställa mig en roligare mtorcykel.

Va tror du händer med vridmomentet i en så vass och liten hoj ?

Den kommer dessutom inte att börja ge hyffsad effekt förens efter 12000rpm typ.

Låter det som en bra gathoj ? , tror inte det nej.
Om det kommer nya fyrtaktsklasser i GP blir ev fler av dom små sporthojarna sålda till norden, man ska ju ha minst 1000cc i Sverige eller hur va det nu :rolleyes:

håller med ovanstående, jag röstade som jag tänkte på gata. RR funkar nog fint.

100 hk i ett fulltankat 150 kg-ekipae låter som yum yum, gimmi some!

Fast tjejhojar blir det eftersom de fysiska måtten passar deras mått bra.

Hämtade hem en ZXR400R igår och FAN vad den går :banana

Klart ballaste hojen som rullar på jorden.

400?

Det är ju en hel liter för lite?

Som leksak med begränsat användningsområde okej.
Som en hoj för allmänt bruk icke.

600 och 1000 4-takt täcker in samtliga behov.
Antal cylindrar kan man väl slåss om även i framtiden.

2takts 250racer borde däremot kulturmärkas och bevaras/utvecklas...det är den rejsigaste rejsformen som finns för dödliga.

Va tror du händer med vridmomentet i en så vass och liten hoj ?

Den kommer dessutom inte att börja ge hyffsad effekt förens efter 12000rpm typ.

Låter det som en bra gathoj ? , tror inte det nej.
Om det kommer nya fyrtaktsklasser i GP blir ev fler av dom små sporthojarna sålda till norden, man ska ju ha minst 1000cc i Sverige eller hur va det nu :rolleyes:

Vridmomentet blir utmärkt. Högt och fint som hos alla effektstarka motorer. Du kanske menade det s k bottendraget, alltså effekten på låga varv? Det blir säkert lidande om man vill ta ut hög effekt ur en liten motor.

Men jag förstår vad du menar och håller med. Små, högvarvande motorer med högt effektuttag är värdelösa för storstadstrafik, både 600 fyrtakt och 250 tvåtakt är rent frustrerande att köra i storstad och tätbebygda områden. I en storstadshoj skulle jag föredra en sådan där motor som sitter i gamla träbåtar som låter: tuk-tuk-tuk-tuk...

Nu råkar jag vara ägare till ungefär en sån där hoj, nåja en VFR400R har 60 Hk snarare än 100 men ändä.

Varför köpte jag då en sådan?

1. Jag ville ha en billig instegshoj för bankörning och lite busåkning på småvägar.
2. Delar hittar man billigt i England.
3. Försäkringspremie. 2500:-/år, helförsäkring. I Sollentuna är det rena fyndet. Jag tror inte jag kan helförsäkra en R6:a under 15000:- här.
3. Jag behöver inte 180Hk för att ha roligt. Nöjesfaktorn sitter mera i ramteknik än i motoreffekt tycker jag.
4. Det är en udda hoj. Den försvinner inte i mängden.

Jag tror som en del andra här, att en 400 kubiksklass måste introdueras som en ekonomi-alternativ till 600 klassen, om den skall ha någon chans. 100 Hk låter lite mycket i så fall.

I mitt fall tänker jag kompensera bristen på vridmoment m.h.a drevning. Jag skiter i om hojen inte toppar 200+. Jag vill ha kul på småvägar i 100 km/h. Då kommer 60 kusar med lite omdrevning att räcka fint.

Last edited:
Jag tror som en del andra här, att en 400 kubiksklass måste introdueras som en ekonomi-alternativ till 600 klassen, om den skall ha någon chans. 100 Hk låter lite mycket i så fall.
600-klassen kommer kanske försvinna på samma sätt som 750-klassen gjorde det.

När MotoGP nu är 800 cc vore det inte osannolikt om segmentet sporthojar med 1000 cc istället blir 800 cc. Om en tillverkare tar det steget och lanserar en trovärdig replika av MotoGP-förlagan med marginellt lägre toppeffekt än konkurrenternas 1000 cc modeller så kommer den få ALL publicitet och den kommer framstå som en modernare och attraktivare modell än de andra. De andra tillverkarna följer sedan efter. Så tror jag det blir; vilket skulle göra segmentet för 600 cc sporthojar malplacerat. De hojar som idag utgör denna klass skulle mycket väl kunna ersättas med 400-diton med 100 hk.

Min gamla NS400R räcker hur långt som helst för att ha ROLIGT, komma FÖRST fram är en annan sak. :)

Men, visst kör alla på likvärdigt maskinmaterial så...

/H

...både 600 fyrtakt och 250 tvåtakt är rent frustrerande att köra i storstad och tätbebygda områden.
Tvåtaktarn säger jag inget om men 600:an... Jag hade inga problem med något annat än körställningen när jag körde min 600 i stan. Den hade allt det vrid jag behövde på låga varv. Jag kan inte direkt påstå att 750:in skulle vara märkbart bättre i stadstrafik. När körde du en modern 600 i stadstrafik senast :va

Tvåtaktarn säger jag inget om men 600:an... Jag hade inga problem med något annat än körställningen när jag körde min 600 i stan. Den hade allt det vrid jag behövde på låga varv. Jag kan inte direkt påstå att 750:in skulle vara märkbart bättre i stadstrafik. När körde du en modern 600 i stadstrafik senast :va
Jag håller med. En 600 är ju inga som helst problem att köra i stadstrafik. De kommer iväg lätt och snabbt i alla situationer.

Förövrigt lär en 400cc inte få några 100hk. En 600 har ju runt 120hk och går vi på samma litereffekt så blir resultatet 80hk i 400:an.

Jag skulle gärna ha en 400cc fyrtakt för att köra på bana. Enda problemet som jag ser det? Tja, jag är två meter lång och väger 100 kg...:hojsmilie

Nu tävlar jag iofs inte, men hur många barnor i Sverige är egentligen anpassade för 1000cc? Har svårt att se att det skulle vara idealet på Knutstorp, Falkenberg eller Sturup. Anderstorp är väl det undantag som jag har kört på. Vad säger ni som kan?

Jag tror det skulle vara hur festligt som helst och jag skulle lätt kunna tänka mig en 400a :)

Btw så lämnar en 600 idag 130 hästar på veven och man skulle kunna få högre litereffekt ur en 400 så närmare 100hk är inte omöjligt. Fatta cool!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back