Nyteknik
Bannad
Citat ur en tråd i Racingforumet om MotoGP:
Detta är intressant därför att det kan förändra utbudet av motorcyklar för oss som inte är GP-förare. Om 125 och 250 ersätts med t.ex. 300 cc och 500 cc fyrtakt eller kanske bara en mindre klass på (låt oss spekulera) 400 cc fyrtakt kan det resultera i gathojar som vi hittills bara har sett skymten av: sporthojar i den lägre mellanklassen. De japanska märkena har förvisso tillverkat modeller som RVF 400, GSX-R 400, FZR 400 SP etc. men de har alltid varit behäftade med politiskt begränsad effekt och knappt spridits utanför sitt hemlands gränser. Men den som har läst utländska mc-tidningar vet att de med viss reservation för låg effekt är en dröm att köra. Jag kan lätt föreställa mig en Honda 400 med 100 hk, rödmarkerad vid 18.000 rpm, 150 kg körklar vikt och chassimått som en 250 racer. Med mina referenser har jag svårt att föreställa mig en roligare mtorcykel. Eller är 400 cc = tjejhoj?Om de ska byta till fyrtakt i de två mindre klasserna måste det bli till något som går lika fort men inte för fort, de får ju inte hota 800rna.