En ny generation 400 cc spothojar?

Kan 400cc/100hk i en sporthoj räcka för att ha kul?

• Antal röstningar
    0
Jo, men med fler cylindrar kortar du slaglängden. Jag är ingen maskiningenjör men jag tycker ditt borr/slagförhållande ser lite extremt ut. Det bör ju finnas nackdelar med att korta slaget alltför mycket i förhållande till borret?
Men visst hade det varit en ball motor, ingen tvekan om det....:)

jo.....väldigt extremt egentligen....precis lika extremt som i F1-motorerna........ och fullt av nackdelar.......som kan avhandlas länge och väl.......men.....kanske inte nu...( jag vet vad min chef anser om när det skulle ske...)

JA men sen när blev en GSX 1400 en ball hoj då??? :tungan :tungan :tungan

:) ///Micke

Sen jag köpte en!
Jag har bara balla prylar.
Och även om andra har annorlunda uppfattning så räcker det bra att den är ball för mig!
Torkar nog av mången "sporthoj" med denna också.:yoparty

En standard 600 har väl kanske 105-115 hästar, beroende på hoj, bänk och sånt. 170 hk på en Gixxer 1000 låter lite som glädjesiffror.

Iaf, det var Supersport-hojar i VM-trim vi pratade om. Jag vet att Stigefelts team fick ut runt 140 på bakhjulet 2005 och de var snabbast genom speedtrapen på några banor. Men visst det har gått 2 år till så kanske plockar man ut närmare 150 ur de värsta hojarna säsongen 2007.

Kan ju bara ge min personliga tolkning. Jag menar 100hk uppgiven effekt direkt från butiken. För att klargöra motsvarar det väl minimum 85hk helst lite mer på bakhjulet innan en tillverkare med någorlunda gott samvete kan ange 100hk i motorn.

En F1-motor har ju dock 10 cylindrar vilket medger det höga varvet och effektuttaget.

Nu finns ju redan maskiner med sådana prestanda, 250cc 2-taktarna. Vad skulle en fyrtaktare tillföra?

Det är inte cylinderantalet som styr maximalt varvtal utan främst slaglängden. 4-taktare är tillförlitligare, miljövänligare och TYNGRE...
Ja jag vet att det finns direktinsprutade 2t som är miljövänligare. Men än så länge finns det inga tillförlitliga sådana.

Hur skulle en budget någonsin kunna göra en fyrtaktare vassare än en tvåtaktare? :va

Beror på om underhåll räknas in i budgeten.

Last edited:

Det är inte cylinderantalet som styr maximalt varvtal utan främst slaglängden.

Ja men som jag skrev i tidigare inlägg, fler cylindrar medger kortare slag utan borr/slag-förhållandet blir för extremt. Så jo, i praktiken betyder fler cylindrar att du kan varva mer och därmed plocka ut mer effekt.

Tvåtaktarna är framförallt väldigt mycket billigare. I 250 och 125 finns inte samma oändliga pengasäckar att ösa ur för teamen. Hade det inte varit så hade vi fått se fyrtaktare i 250cc redan nu.

Det finns inget som säger att en snortimmad 4-t måste vara miljövänligare än en dito 2-t.

Tvåtakt är alltid vassare, det säger sig självt, det trista med övergångar till fyrtakt är att det blir steg tillbaka, mot tyngre, dyrare och mer ineffektiva motorer.

Med samma kubik kommer 125/250 4-takt aldrig slå en 2-taktare i racing.

Fyrtakt
Tyngre? Ja
Dyrare? I tillverkning, Ja! För ägaren under hojens livslängd, Nej tvärtom!
Ineffektiv? sämre med effekt ja, men bättre verkningsgrad!

4-taktare är tillförlitligare

Är de verkligen det? Skulle tro att skillnaden är försumbar när vi pratar om sådan trimningsgrad som är aktuell för GP-racers. Jag kan inte säga att jag ser mer haverier i 125 eller 250 jämfört med MotoGP. Serviceintervallerna är lika extremt korta för MotoGP-hojarna som för de mindre tvåtaktarna.

Ja men som jag skrev i tidigare inlägg, fler cylindrar medger kortare slag utan borr/slag-förhållandet blir för extremt. Så jo, i praktiken betyder fler cylindrar att du kan varva mer och därmed plocka ut mer effekt.

Läs inlägget du komenterade en gång till!
Du hänvisade till att F1 motorn var extremare för att den hade 10 cylindrar!!! När föregående ur vatvtalssynpunkt mer riktigt pratade om den korta slaglängden en 4-cyl 400 skulle få!

Är de verkligen det? Skulle tro att skillnaden är försumbar när vi pratar om sådan trimningsgrad som är aktuell för GP-racers. Jag kan inte säga att jag ser mer haverier i 125 eller 250 jämfört med MotoGP. Serviceintervallerna är lika extremt korta för MotoGP-hojarna som för de mindre tvåtaktarna.

Vi pratar inte GP-racers här! Vi pratar sporthojar med lysen osv.

Last edited:
Läs inlägget du komenterade en gång till!
Du hänvisade till att F1 motorn var extremare för att den hade 10 cylindrar!!! När föregående ur vatvtalssynpunkt mer riktigt pratade om den korta slaglängden en 4-cyl 400 skulle få!

Och jag påpekade att jag tyckte borr/slag förhållandet lät extremt.

Vi pratar inte GP-racers här! Vi pratar sporthojar med lysen osv.

Nädå, det har varit många inlägg som behandlat 400 cc fyrtaktsprototyper för racing.

Dyrare? I tillverkning, Ja! För ägaren under hojens livslängd, Nej tvärtom!

Vid samma trimningsgrad (om man nu kan säga det när 4t har uppemot dubbla slagvolymen) så är 4t dyrare även för ägaren från säsong 2. De som köper nya crossar (bra jämförelsematerial) och byter olja och justerar ventilerna under säsongen och sedan säljer tycker säkert att det är toppen, kronraset kommer ju senare och då blir det rejält dyrare än 2t. Dessutom har det ju inte varit helt enkelt för ventilmekanismerna att klara effektuttagen med mycket fel även under säsong 1.

Fler roliga och snygga 400cc för gatan hade varit kul! Speciellt om dom skulle vara mera fördelaktiga i försäkring osv. Till nån form av std-racing hade sånna här hojar också varit helt perfekta!

Till GP vette sjutton.. Jag gillar inte sånna här rykten som vissa får för sig. Var exakt sånna här "rykten" som fick 250-klassen att läggas ner i många länder 2001-02 pga att man införde MotoGP-klassen. Trotts startfält på 30-40st i AMA, IDM, BSB, Spanska m.fl.. Men nu håller man på med att starta upp 250-klassen igen i nationella serier och man har beslutat att man ska köra 250cc i VM till 2011 eller om det var 2013 för att få död på sånna här "rykten". Så några sånna eventuella 4-taktare lär inte synas av på ett bra tag till. Fanns folk i 250GP-VM som spred sånna rykten om att klassen skulle läggas ner pga att dom skulle ev kunna köpa ut grejjer från klassen billigare. Just snyggt. Så dom felaktiga ryktena har inte enbart kommit från McDonalds parkering..

När man startade med 4-t i GP så sa man till fabrikanterna att det bara skulle bli 2-3gg dyrare. Det visade sig bli 5-8gg dyrare än 500cc. Nu ska inte takterna enbart beskyllas! För man har samtidigt gjort en stor förbättring på sin produkt "MotoGP" och införandet av en ny typ av hojar fick ingengörerna att piggna till lite så att nya typer av däck, fjädring och elektronik gjorde en snabbare utvekling då. Mycket extrakostnader runt omkring som hade kostat mycket oavsett motortyper.

I 250cc i GP-VM så körs teamen ungefär som teamen i WSBK/WSS. Det är mestadels privata team med lite stöd med grejjer från fabrikerna eller tillbehörsfirmor. Dom flesta hojarna byggs av teamen själva med vad dom kan komma över. 2st KTM och 5st aprilior och en Gilera är fullfabrikshojar från tillverkarna direkt. Honda har 3st som får "fabriksstöd" med grejjer. Så här många "fabrikshojar" var det längesen man hade i 250cc dessutom! I MSMA är det bara Honda som var positiv till 4-t i dom mindre klasserna. Även teamens förening, vad den nu heter, är emot.

OM man nu skulle gå på att köra med 4-t så skulle man med största sannolikhet köra på ungefär samma modell som man tidigare haft med 500 4-cyl, 250cc 2-cyl och 125 1-cyl och ha 800cc, 400cc 2-cyl och 200cc 1 cyl..

Anledning till att man begränsar antal cylindrar i dom mindre klasserna är för att försöka göra det billigare. Sen så skulle cylinderstorleken vara dessama. Man skulle "bara" kunna ta en halv MotoGP-motor då och sen en fjärdedel till den minsta klassen klassen. 2 och 1 cylinder ifrån en MotoGP-motor.

2 cylindriga 400cc och 1-cylindriga 200cc ser iaf inte jag någon större marknad för på gatan. Inte i sporthojskategorin.

Sen tror jag inte jättemycket på att gathojarna kommer minska från 1000cc till 800cc pga MotoGP. WSBK gör ju tvärtom och kommer börja köra 1200cc. Ett krav från sina kunder som vill ha kubik på gatan säger man...

Last edited:
Vid samma trimningsgrad (om man nu kan säga det när 4t har uppemot dubbla slagvolymen) så är 4t dyrare även för ägaren från säsong 2. De som köper nya crossar (bra jämförelsematerial) och byter olja och justerar ventilerna under säsongen och sedan säljer tycker säkert att det är toppen, kronraset kommer ju senare och då blir det rejält dyrare än 2t. Dessutom har det ju inte varit helt enkelt för ventilmekanismerna att klara effektuttagen med mycket fel även under säsong 1.

Jepp! Crosshojarna är mycket bra jämförelse. Visst om man inte river regelbundet och kontrollerar skicket riskerar man dyra haverier med 4t. Men hur många heverier får inte 2-taktarna? Halva priset! javisst! Men betydligt oftare! Lägg till att fler kolvbyten oljeblandning i bensinen och högre bensinförbrukning på 2-taktaren...

Jag åker inte 4t cross för att det är roligare än 2t utan för att jag har begränsad ekonomi. Min nuvarande cross har gått drygt 70h utan att jag lagt pengar på motorn. Min förra 125a sålde jag efter 80h då hade den förbrukat 4 kolvar, en vevstake plus ca 160 liter mer bensin och 17 liter 2-taktsolja a 130kr/l.

Att vägas mot 4-taktarens 7 oljefiler(ca 100kr/st) och ca 8 liter mera motorolja(a 30kr/l)

Last edited:
...
Jag åker inte 4t cross för att det är roligare än 2t utan för att jag har begränsad ekonomi. /l)

Och då slipper du ändå utveklingskosnader/tillverkningskostnaderna. Något teamen i GP inte kan komma undan då dom måste göra allt själva pga reglerna om prototypracing. ;)

Bara att hyra en st extramotor av Honda till MotoGP kostar lika mycket som att köpa en ny 250cc från aprilia. Drygt en miljon SEK. Ceccinello sa väl att en hoj i MotoGP kostade mera än att köra med 2 fabrikshojar vars i både 125cc och 250cc.

Last edited:
Bara det att byta vev och kolvar vid 200 mil på en fyrtakts GP-racer lär vara rätt dyrt, sen ska ventiler och sådant också bytas med ännu jämnare mellanrum.

Jag körde 125GP en SM-säsong helt haverifritt, visst kan man ha otur med en massa haverier också, men de är oftast ganska billiga. En ventilsallad på en diesel är lite jobbigare för plånboken.

Jag tror inte för en sekund att en 4-t GP racer blir mer tillförlitlig än en 2-t dito. Crossar har lägra trimningsgrad och går heller inte alls med samma höga varv hela tiden. En tvåtakts cross kräver betydligt mindre i underhåll än en tvåtakts racer.

2764673 Bara det att byta vev och kolvar vid 200 mil på en fyrtakts GP-racer lär vara rätt dyrt, sen ska ventiler och sådant också bytas med ännu jämnare mellanrum.

Jag körde 125GP en SM-säsong helt haverifritt, visst kan man ha otur med en massa haverier också, men de är oftast ganska billiga. En ventilsallad på en diesel är lite jobbigare för plånboken.

Jag tror inte för en sekund att en 4-t GP racer blir mer tillförlitlig än en 2-t dito. Crossar har lägra trimningsgrad och går heller inte alls med samma höga varv hela tiden. En tvåtakts cross kräver betydligt mindre i underhåll än en tvåtakts racer.
Yamaha byter tex primärdrev varje dag i sin M1:a eftersom de har bakåtroterande vevaxel och extrema påfrestningar på primärdreven.

Sen tror jag inte jättemycket på att gathojarna kommer minska från 1000cc till 800cc pga MotoGP. WSBK gör ju tvärtom och kommer börja köra 1200cc. Ett krav från sina kunder som vill ha kubik på gatan säger man...
Att (om) WSBK går från 1000 cc till 1200 cc beror väl inte på något annat än att man tillgodoser Ducatis behov av att kunna konkurrera med de japanska radfyrorna?

Finns det stor efterfrågan på sporthojar med mer cc än 1000? Nja, vad tyder på det? Snarare verkar de flesta mer än nöjda med den effekt strax under 200 hk som börjar bli norm bland de starkaste modellerna. Jag tror man kommer försöka konkurrera med andra medel; kompressor, turbo, design, elektronik (som på Ducai 1098) t.ex. snarare än fläskigare cylindervolym (det senare sättet att öka attraktionskraften med har ju varit förbehållet glidarmodeller, vilket ju inte känns helt modernt).

Last edited:

En F1 motor har c.a 96 mm borrning ( max 96 i regelverket ) och 41.4 mm slag - flera motorer uppges ha använt 20000 varv/minut regelbundet

En 4 cyl 400 med samma förhållande mellan borrning och slag ( 65*30mm) skulle nå samma maximala acceleration ( 11560G mätt på kolvarna) vid ca 23500 varv/minut.......

En litereffekt i parritet med F1-motorerna vore i så fall antagligen inte helt omöjlig - och 120 hästar vore väl ett mål som man kunde sikta mot........

Tänk vilket ljud.....

Är 41.4mm i slag på formel 1 motorerna någon begränsning i regelverket ?

Är Honda på något vis inblandad i det , 41.4mm i slag är en standard hos Honda sen tidigt 1960 och har förekommit på mängder av deras motorer.

Precis som Honda fick in 5 cylindrar i samma viktklass som 4 cyl när det användes 990cc Motogp.

Att (om) WSBK går från 1000 cc till 1200 cc beror väl inte på något annat än att man tillgodoser Ducatis behov av att kunna konkurrera med de japanska radfyrorna?

Ser inga problem med att Ducati inte skulle vinna VM 2008 med "endast" 1000cc i sina motorer.

Last edited:
Är 41.4mm i slag på formel 1 motorerna någon begränsning i regelverket ?

Är Honda på något vis inblandad i det , 41.4mm i slag är en standard hos Honda sen tidigt 1960 och har förekommit på mängder av deras motorer.

QUOTE]

njae...alltså.....regelverket säger max 96 mm i cylinderdiameter...vilket skulle ge c.a 41.4 mm i slag....men manfår ju ha 95 i borr...eller 92......eller .....mindre än 96 om man vill.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back