Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, i racingsammanhang låter 100hk rimligt, precis som 150hk är vad man får ut ur supersport 600På Isle of man tävlade man med 400cc "superbike" ända fram tom 2004. Låter underbart. Dom främsta teamen sa sig få ut 100hk....
Där av mitt tidigare inlägg.
Det ser ut att gå jäkligt fort och det är betydligt viktigare än varvtider(nu får säsongen sätta igång så att man kan få lite mer roliga bilder att visa upp)
Nog för att vi som kör Suzuki menar att de leder utvecklingen men 100 år före sin tid tror nästan inte ens jag på1885 GSXR750 första 750n med 100hk... (eller runt 85hk vid bänkkörning)! 1991 CBR600 blir första 600an med 100hk? Eller vad den nu har...
Ja, de finns rykten om en ZX-8R, har dock inte hört när den isf skulle lanseras.ryktet säger väl ZX8R nästa år?
Ja, i racingsammanhang låter 100hk rimligt, precis som 150hk är vad man får ut ur supersport 600rna (bägge ligger då på 250hk/liter). Att vi får se den trimningsgraden i en 400cc som säljs över disk tror jag dock inte.
Det ser ut att gå jäkligt fort och det är betydligt viktigare än varvtider![]()
Nog för att vi som kör Suzuki menar att de leder utvecklingen men 100 år före sin tid tror nästan inte ens jag på
Ja, de finns rykten om en ZX-8R, har dock inte hört när den isf skulle lanseras.
Vilka får ut 150 hk ur en Supersport? Ten Kate Honda?
Sen är den ena motorkonstruktionen 15 år äldre än den andra. Jämför med tidiga supersport CBR:er som gav 100-110 hästar, då hamnar vi på 70-75 hk med samma trimningsgrad, sen är 400 motorn mindre vilket medger något högre varv och trimningsgrad och de dryga 80 hk som jag hört att de plockar ut verkar betydligt rimligare.
En modern 400-snurra hade varit en helt annan femma.
eller...Hämtade hem en ZXR400R igår och FAN vad den går
Klart ballaste hojen som rullar på jorden.
Även den bäste gör fel ibland...
En k7 gixxer 1000 bromsar 170hk så en modern 600 kan inte ha mycket över 100hk...eller...
CBR 250 RR från tidigt 90-tal är rödmarkerad vid 18.000 rpm. Om den kom som årsmodell -08 vore det rimligt att den hade gränsen vid 25.000 rpm (årets Yamaha R6 har 40% högre rpm-tak än dåtidens 600gsxr250...Redline @ 17,000RPM...
mmmm...hmm......intressant det här.....man kan fundera länge på det här.....
Antag att man skulle införa en RR-klass för 4cyl. 400cc i GP där man gjorde en "full factory assault" från japsens håll......det skulle vara intressanta maskiner det.....
Kollar man lite på F1 för att se i vilken riktning man kan tänka sig att det skulle gå så får man snart fram lite mått och fakta som kan användas för att göra av med lite tid vid miniräknaren.....
En F1 motor har c.a 96 mm borrning ( max 96 i regelverket ) och 41.4 mm slag - flera motorer uppges ha använt 20000 varv/minut regelbundet
En 4 cyl 400 med samma förhållande mellan borrning och slag ( 65*30mm) skulle nå samma maximala acceleration ( 11560G mätt på kolvarna) vid ca 23500 varv/minut.......
En litereffekt i parritet med F1-motorerna vore i så fall antagligen inte helt omöjlig - och 120 hästar vore väl ett mål som man kunde sikta mot........
Tänk vilket ljud.....
Fast vi har ju redan maskiner med sådana prestanda, 250cc 2-taktarna. Vad skulle en fyrtaktare tillföra?
Hur skulle en budget någonsin kunna göra en fyrtaktare vassare än en tvåtaktare?Alla är nog med på att tvåtaktarna är vassare maskiner, i alla fall på en mindre budget.

Lip service för miljöaktivisterna, fördelar i marknadsföring för fabrikerna.
Precis som 500 2t -> 990 4t i MotoGP.
Alla är nog med på att tvåtaktarna är vassare maskiner, i alla fall på en mindre budget.
En F1-motor har ju dock 10 cylindrar vilket medger det höga varvet och effektuttaget.
Nu finns ju redan maskiner med sådana prestanda, 250cc 2-taktarna. Vad skulle en fyrtaktare tillföra?
Mjao......men....har inte det möjliga varvtalet mer att göra med slaglängden och vikten på de rörliga delarna än av antalet cylindrar ??
och ja - körbarhet, körbarhet.....osv...osv.....jag vet..jag vet.......men......ändå...det SKULLE ha varit en ball motor........som inte egentligen skulle ha tillfört någonting alls som en 250 2 -takt inte skulle gjor bättre......möjligen med undantag av ljudet.....
Hur skulle en budget någonsin kunna göra en fyrtaktare vassare än en tvåtaktare?![]()
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller