Elhojar

Hur funkar det att köra utan koppling på elhojar? Tänker främst på krypkörning där man med en förbränningsmotor använder kopplingen?

Känns ut som att jag skulle velat gå möjligheten att få ett "omedelbart frihjul" på en hoj men det kanske funkar med att bara gasa och släppa tillbaka lagom fort efter lite träning?

Det finns ju automatlådor på många fordon. Sällan problematiskt...


Buy quality, cry once
 
Några galna finnar bygger en hoj med nav-motor. Utan motor i navet.. :va
https://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/rmk-e2-electric/
rmk-e2-prototype-3.jpg
 
Det är inga problem. Man vrider ändå inte fullt med elmotor :) Hur lätt som helst att krypköra.

Jag använder Domino throttle på mina två hojar. Den har bara 60 graders vridning som är mera skonsam mot handleden än på mina bensinhojar.

domino.gif
 
Elfordon är för mig lika spännande som att se färg torka.
Mass psykos ala Greta och hennes PK morsa.
 
På tal om snöskotrar så har elektrifieringen inte kommit lika långt och mig veterligen finns ingen el-snöskoter som designats och ritats specifikt för detta ändamål. Däremot inbjuder fordonstypen till relativt lätta konverteringar:

https://www.nyteknik.se/fordon/elektrisk-snoskoter-fran-finland-testas-under-vm-i-are-6947292


Jo då. =)

https://taigamotors.ca/snowmobiles/

Sen återstår väl att se om dom hinner konka innan dom visar den för allmänheten eller inte. Men på förhand låter siffrorna helt ok.

Edit: Ska släppas nästa sommar tydligen, spännande. Allmänna provkörningar ska börja ske januari 2020. (I NA) Blir spännande att se hur många dom har betalat/sponsrat för att prata upp maskinen. Den verkar nämligen vara nån bransch praxis att man gör så. =)
 
Last edited:
Kul att någon provar och helt naturligt att utveckling, presentation och provkörning sker på andra sidan pölen. Marknaden på denna sida är alldeles för liten. Samtidigt är väl "zero emissions" knappast ett säljargument för merparten amerikaner...

Precis som alla andra företag så har man också en marknadsavdelning som gör sitt bästa för att polera lögner till halvsanningar. Den har ju rimligtvis ockå en boggie och länkarmar i framvagnen (som är magnetiska mot fjällbjörkar) så det där med "zero maintenance" tar jag väldigt lätt på...Merparten av garagetiden för den genomsnittlige lössnöåkaren handlar knappast om motorunderhåll...

Och hur räknar man när man påstår "class leading power to weight ratio"...? Motoreffekten påstås ju vara ungefär likvärdig med de största fossil-motorerna, men den verkar ju samtidigt vara 60-100 kg för tung beroende på batterikapacitet och exakt hur mycket soppa man häller i tanken på fossil-brännaren...?

https://sleddermag.com/taiga-motors-ekko-announced/

Men kul att någon pushar utvecklingen, vi har ju lyckats välja politiker som har bestämt att förbränningsmotorn är ond och att det är här vi slutligen ska hamna.
 
Last edited:
180 kusar är ju inte dåligt med fullt vrid "överallt". :)
Däremot är kanske inte 266 Kg helt optimalt i lössnö.

Och om infrastrukturen kring el-laddare är ifrågasatt gällande elbilar och elhojar lär det ju inte vara mer utbyggt i fjällvärlden.
En av de stugor vi hyr, när vi kör, har ingen el alls.
Gissar att om omställningen går långsamt för MC och bil lär det ta ännu längre tid för skoter.
Men någon uthyrare kanske kan komma igång inom något år.
Är man på "familje-tur" skulle det inte vara helt fel att åka runt ljudlöst på fjället. :)

Siffror:
Skärmklipp.PNG
 
Last edited:
När nu den galna konspirationsteorin om att människan skapat dagens "global warming" är motbevisad kanske vi äntligen kan kasta ut miljöargumentet för elfordon genom fönstret. Grundstenen som all modern klimatforskning baseras på (hockeyklubbsgrafen MBH98) har nämligen bevisats vara fabricerad och helt och hållet falsk. :roflKlimatforskaren Michael Mann har dömts för bedrägeri med sin pseudovetenskapliga graf efter en låångdragen rättegång och som riktiga klimatforskare redan visste så finns inga som helst bevis för att vi har något med temperaturhöjningen att göra. Co2 kan alltså uteslutas som betydande faktor för vår tids klimatförändringar och fokus kring miljö kanske kan skiftas från bluffmakeri och kvacksalveri i syfte att beskatta oss ännu mer till att arbeta med att tex få bort gifter i vår natur och sluta hylla kaos och panik för att tjäna pengar på folks rädslor. Trots att Co2 är en växthusgas som i och för sig bidrar till uppvärmningen så är det med andra ord nästan bokstavligt...en fis i rymden. Andelen Co2 i vår atmosfär är så liten att man alltså inte kan visa på någon betydelse för någon märkbar temperaturhöjning. Defenitivt inte från några ynka miljarder förbränningsmotorer i alla fall.
Eftersom nästan all religion kring klimatförändringarna baseras på den här pajasgrafen så kan man alltså förkasta de numera utdaterade och ihåliga teorierna vi haft sedan mitten på 1990-talet. Falska profeter och klamatalarmister som Greta Thunberg kan alltså sluta med sin panikhysteri och globalistmoralpredikan och göra något nyttigt istället som att tex utbilda sig själva och läsa sig att tänka kritiskt.

Den här tråden kanske kan återgå till att diskutera och hylla elhojarna för vad de faktiskt är bra på: prestanda. Inget annat.:fyllisar

Var glada att ni från och med nu slipper fossilskammen. Oljan kanske tar slut någon dag men det är en HEELT annan sak.:fakta
 
Last edited:
Är man på "familje-tur" skulle det inte vara helt fel att åka runt ljudlöst på fjället. :)

Perfekt för tjuvjakt ju :tummenupp Militären är nog intresserad av att få ned ljud och värmesignaler på sina skotrar. När jag var skoterförare i lumpen tror jag Lynx 400:an drog runt 4 liter/ milen. Inte illa:huvet
 
Och hur räknar man när man påstår "class leading power to weight ratio"...? Motoreffekten påstås ju vara ungefär likvärdig med de största fossil-motorerna, men den verkar ju samtidigt vara 60-100 kg för tung beroende på batterikapacitet och exakt hur mycket soppa man häller i tanken på fossil-brännaren...?

Klart den är class leading. Det är ju rätt begränsat med konkurrenter inom eldrivna snöskotrar. :fakta

Vikten är ju ändå helt ok, som en Yamaha typ fast med mindre bråkig svängmassa? En fulltankad RMK brukar väl ligga runt 240-250kg? Så man är ju inte herrejössans långt ifrån.

Men som Kratoz är inne på lär det vara begränsat med snabbladdning i lapplandsfjällen...

Det är ett jätte spännande koncept precis som Alta med sina crossar. Trodde faktiskt Alta skulle lyckas slå. Men där hade man ju dels tävlings cirkusen emot sig och sen vet jag inte om HD bara gick in för att sänka dom eller vad som egentligen hände?

Sen generellt tror jag väl mer på någon typ av biobränsle för snöskotrar och annat bråte som kan befinna sig miltal från civilisationen än batterier. Åtminstone inom överskådlig framtid. (Om vi nu får fortsätta köra i naturen här i Sverige beroende på vad utredningen kommer fram till, men det är väldigt OT.)

Edit: Ett tillägg till räckvidden, det är ett lite hinder man har i Nordamerika som är mindre här, och det är att man ofta har rätt långa transportställen till där man väl kör och leker.
 
Last edited:
Vikten är ju ändå helt ok, som en Yamaha typ fast med mindre bråkig svängmassa? En fulltankad RMK brukar väl ligga runt 240-250kg? Så man är ju inte herrejössans långt ifrån.

Nja. En RMK med vanligt kedjehus, längsta möjliga tretumsmatta och elstart ligger fulltankad någonstans runt 240 kg. Sista generationen Pro RMK med matta som är jämförbar med Taigan hamnar under 230 kg fulltankad och klar. Då har den fortfarande en räckvidd som är mångdubbelt större med den mätmetod Taiga använder.

Yamaha är tyvärr inte längre en faktor för något annat än 300hk+ byggen för öppna landskap.
 
266Kg, 180 hästar och 13 mil på skoter...
Undrar vad bara batteri, motor och drivlina väger? :va
En hoj på dom komponenterna skulle nog få hyfsade prestanda och några mil till i räckvidd eller?
Chassits tyngd borde väl vara ganska lika på MC och skoter?
 
Nja. En RMK med vanligt kedjehus, längsta möjliga tretumsmatta och elstart ligger fulltankad någonstans runt 240 kg. Sista generationen Pro RMK med matta som är jämförbar med Taigan hamnar under 230 kg fulltankad och klar. Då har den fortfarande en räckvidd som är mångdubbelt större med den mätmetod Taiga använder.

Yamaha är tyvärr inte längre en faktor för något annat än 300hk+ byggen för öppna landskap.

13 mil är en rätt normal räckvidd för en lössnö-800. Om man kör lugnt...
 
13 mil är en rätt normal räckvidd för en lössnö-800. Om man kör lugnt...

Precis. Jag har sett allt mellan 2 till 8 liter milen på omborddatorns momentanförbrukning med Rotax 850'n och 2.5" kammar. Tyvärr det senare när man ger stålet i meterdjup och blöt vårsnö...

Vid just lössnökörning är det ju inte helt ovanligt att man bär med sig extra bränsle i en dunk längst bak på tunneln. BRP har ett alldeles föredömligt system med fästen, väskor och olika stora bränsledunkar och likaså eftermarknaden. Då tar man helt enkelt med sig en femtonlitersdunk längst bak på tunneln fram till lekplatsen, och sedan kopplas denna loss för att minska vikt och förbättra ergonomi när man väl kommer fram till lekplatsen. Sedan fyller man på tanken och åker hem med tom dunk längst bak på tunneln.

För att anknyta till tråden - ett liknande system borde ju även gå att arrangera för elskotrar såväl som elhojar...? Typ ett löst batteripack eller någon form av Power Pack som kan kopplas av och lämnas vid busshållplatsen där Bogesundsvägen startar...? När man sedan bombat några repor (eller heter det visslat eller rent av rasslat med tanke på ljudet...?) så kopplar man på den igen för att säkerställa att man slipper hem...?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top