Elhojar

Snabbladdning har man inte hemma, utan används på resande fot. De tjångar på ca 50-200kW likström rakt in i batteriet och har rätt grova kablar.

Hemmaladdning och laddstolpar på parkeringar är växelström 1- eller 3-fas som matar en inbyggd ombordladdare (tänk glofierad jättestor ctek) i bilen, som i sin tur omvandlar till likström som laddar upp batteriet. Det kablaget bör installeras av någon som vet vad de pysslar med. Kan bli rätt bra värmeutveckling på 16A med halvtaskiga kontakter/skarvar.

Ok så då kan man alltså jämföra snabbladdaren med en gigantsik powerbank till fordon motsvarande de powerbanks som finns till bla mobiltelefoner och liknande saker.
 
Ok då är det inte svamlat på med termer, utan DC är fortfarande direct current,. Följdfrågan var hittar man DC vid snabbladdning? Laddaren måste ju drivas med med AC via elnätet eller har man nån form av powerbank i laddaren som laddar upp ett batteri i laddaren som sen snabbt kan laddas ur och ladda fordonsbatteriet?

I min värld måste ju all laddning via elnätet ske med AC som sen likriktas på ena eller andra sättet, även i fordon används ju AC och likriktning om vi nu inte snackar min 1960 Cadillac som har (I mitt fall hade) likströmsgenerator.

Är mest som nyfiken på hur det funkar, har mixtrat lite med elektronik och bla byggt gitarrförstärkare men nu är det nåt år sen sista stärkaren.
Normalt sett har du högspänning AC framdraget till platsen där laddarna står. Sen ett ställverk eller vad det nu heter som transformerar till likström.

Om du är nyfiken borde kunna hitta en CCS-laddare i närheten av dig på https://uppladdning.nu/ att studera.
 
Normalt sett har du högspänning AC framdraget till platsen där laddarna står. Sen ett ställverk eller vad det nu heter som transformerar till likström.

Om du är nyfiken borde kunna hitta en CCS-laddare i närheten av dig på https://uppladdning.nu/ att studera.

Likriktaren sitter väl i laddstationen? Den matas med 410 volt AC från närmsta ställverk?

Edit.
Någon kanske kan springa och titta om man ser märkskylten på en snabbladdare och ladda upp bild? Borde stå input/output.
 
Last edited:
Likriktaren sitter väl i laddstationen? Den matas med 410 volt AC från närmsta ställverk?

Edit.
Någon kanske kan springa och titta om man ser märkskylten på en snabbladdare och ladda upp bild? Borde stå input/output.
Så kan det säkert vara.
 
Normalt sett har du högspänning AC framdraget till platsen där laddarna står. Sen ett ställverk eller vad det nu heter som transformerar till likström.

Om du är nyfiken borde kunna hitta en CCS-laddare i närheten av dig på https://uppladdning.nu/ att studera.

Blir lite jobbigt att ladda offroad för mig, en stolpe vid hotellet, en vid kommunhuset och en vid Ica (trodde det var ägarnas privata stolpe) i centralorten och en i Lansjärv, fyra stolpar i kommun. Man kanske ska ta sig en titt på stolpen på torget utanför kommunhuset.

Hur funkar detta med laddningen, betalar man för strömmen då man står och laddar i stolparna eller står ägaren av stolpen för den? Kan det rent av vara då att staten betalar för strömmen i laddstolpen åt en om man monterar upp en laddstolpe ?
 
Blir lite jobbigt att ladda offroad för mig, en stolpe vid hotellet, en vid kommunhuset och en vid Ica (trodde det var ägarnas privata stolpe) i centralorten och en i Lansjärv, fyra stolpar i kommun. Man kanske ska ta sig en titt på stolpen på torget utanför kommunhuset.

Hur funkar detta med laddningen, betalar man för strömmen då man står och laddar i stolparna eller står ägaren av stolpen för den? Kan det rent av vara då att staten betalar för strömmen i laddstolpen åt en om man monterar upp en laddstolpe ?
Betalning beror helt på stolpen, är tyvärr en hel djungel i dagsläget.
Vid matbutiker brukar butikerna själva bjuda på strömmen stå för strömmen.
På kommun-stolpar brukar det ingå i parkeringsavgiften, eller har de avtal med bolag som t.ex Bee, Vattenfall, Eon. Då behöver man skaffa kort/app genom dem och betala därigenom.
Enklast är att ladda hemma :)
 
Betalning beror helt på stolpen, är tyvärr en hel djungel i dagsläget.
Vid matbutiker brukar butikerna själva bjuda på strömmen stå för strömmen.
På kommun-stolpar brukar det ingå i parkeringsavgiften, eller har de avtal med bolag som t.ex Bee, Vattenfall, Eon. Då behöver man skaffa kort/app genom dem och betala därigenom.
Enklast är att ladda hemma :)

Tänkte att det säkert inte vore omöjligt att smacka upp en laddstolpe på sin fastighet med bidrag om den är offentlig och sen ha bidrag för laddströmmen.

Jag menar detta är ju det tillfälliga himmelriket för stunden då det kommer till miljö så jag hade inte varit förvånad om det funkat så med tanke på mijömupparna i riksdagen. I sånt fall hade det bara varit och bygga en likström elpanna och värma garaget gratis ;)
 

Går ju inte att hitta någon info alls förvånansvärt nog.

Ser rätt kul ut men det är väl en ganska liten navmotor om jag inte ser fel?
Det borde ge en relativt trött hoj.

Svingen ser inte heller direkt biffig ut med sitt ihopknyckalde fyrkantsrör. Räcker säkert till för prestandan.

Följande citat är ju hur som helst garanterat en GROV överdrift ang accelerationen så frågan är hur mycket annat som inte stämmer:
"Topphastighet runt 90 km/tim. Axar på direkten likt en Tesla tack vare Induktionsmotorn, 0 till max på 3,5 sek."
 
Går ju inte att hitta någon info alls förvånansvärt nog.

Ser rätt kul ut men det är väl en ganska liten navmotor om jag inte ser fel?
Det borde ge en relativt trött hoj.

Svingen ser inte heller direkt biffig ut med sitt ihopknyckalde fyrkantsrör. Räcker säkert till för prestandan.

Följande citat är ju hur som helst garanterat en GROV överdrift ang accelerationen så frågan är hur mycket annat som inte stämmer:
"Topphastighet runt 90 km/tim. Axar på direkten likt en Tesla tack vare Induktionsmotorn, 0 till max på 3,5 sek."

Enligt säljaren väger den 98kg!:tummenupp
 
Annan lack men allt annat verkar stämma med denna:
https://www.alibaba.com/product-det...pm=a2700.details.maylikeexp.12.15c166d2AKSMmG

Det hälper dock föga när anonnsören inte verkar kunna bestämma sig om effekten. Allt från 1500-8000W nämns.
Jag gillar också den silverfärgade hojen som verkar ha dubbla ljuddämpare i jätteformat. Mycket nödvändigt på en elhoj...

https://www.alibaba.com/product-det...spm=a2700.details.maylikever.5.589f236afuomQg

Förmodligen stylade batterihållare :va
Chinese-Sports-Scooter-Mini-Adult-8000W-2.jpg
 
Det hälper dock föga när anonnsören inte verkar kunna bestämma sig om effekten. Allt från 1500-8000W nämns.

Jag har varit i kontakt med den svenska säljaren, och det beror nog på att man kan välja effekt! Enligt uppgift byggs de i Sverige!!!!:va
 
Jag har varit i kontakt med den svenska säljaren, och det beror nog på att man kan välja effekt! Enligt uppgift byggs de i Sverige!!!!:va

De slutmonteras i Sverige. Backspeglarna är nämligen inte ditskruvade vid leveransen från Kina.
Det kan ju vara så att något mer monteras ihop/kvalitetskontrolleras också, vem vet.

Det kan säkert vara en OK hoj för pengarna men säljaren säger att det är en 3kW-motor (vilket ser ut att stämma) och då kommer den kännas hyggligt pigg 0-25km/h och rätt död över 50. 0-90 på 3,5 sek kan man iaf glömma direkt. Provkör gärna om du har möjlighet, det kommer säkert vara kul oavsett.

Sen kan man bli fundersam över att firman Exesi Svenska KB som "producerar" hojen har tveksamt med kontaktuppgifter mm. på hemsidan samt att Blocket-säljaren kallar sig för Kjell i anonnsen men skriver under med Christer när han svarar på meddelanden.
Christer råkar även vara namet på ägaren till Exesi och även firman har en demohoj till salu på sin hemsida. Där kostar den 28 800 "endast idag" så det är kanske en bättre deal än att köpa den privat för 34 500?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top