Elhojar

Precis. Jag har sett allt mellan 2 till 8 liter milen på omborddatorns momentanförbrukning med Rotax 850'n och 2.5" kammar. Tyvärr det senare när man ger stålet i meterdjup och blöt vårsnö...

Vid just lössnökörning är det ju inte helt ovanligt att man bär med sig extra bränsle i en dunk längst bak på tunneln. BRP har ett alldeles föredömligt system med fästen, väskor och olika stora bränsledunkar och likaså eftermarknaden. Då tar man helt enkelt med sig en femtonlitersdunk längst bak på tunneln fram till lekplatsen, och sedan kopplas denna loss för att minska vikt och förbättra ergonomi när man väl kommer fram till lekplatsen. Sedan fyller man på tanken och åker hem med tom dunk längst bak på tunneln.

För att anknyta till tråden - ett liknande system borde ju även gå att arrangera för elskotrar såväl som elhojar...? Typ ett löst batteripack eller någon form av Power Pack som kan kopplas av och lämnas vid busshållplatsen där Bogesundsvägen startar...? När man sedan bombat några repor (eller heter det visslat eller rent av rasslat med tanke på ljudet...?) så kopplar man på den igen för att säkerställa att man slipper hem...?

En bensindunk och ett elverk kanske? :va
 
Hoppar in i tråden med en allmän kommentar: jag vill absolut ha en elhoj i framtiden. Min KTM 660 var rolig att köra men jag kunde inte med gott samvete gasa på i stan, den hördes ju flera kvarter bort. En starkare KTM Freeride E-SM med >16 mil räckvidd vore drömmen, mina nöjesturer sträcker sig inte längre än så. Perfekt för att pendla med inom GBG dessutom.

KTM-Freeride-E-SM-front-three-quarters-at-INTERMOT-2014.jpg
 
Jag tror ett alternativ redan finns - provkörde en privatägd Zero FX under SMCs Storkurshelg och blev storligen imponerad. Ägaren menade att 14-18 mil var den realistiska körsträckan beroende på körsätt. Jag tog en tur uppför servicevägen mot toppen vid skidanläggningen i Romme Alpin och det bestående intrycket var hur även hörseln kunde användas vid körningen - fascinerande att höra precis hur lite eller mycket bakdäcket spinner i gruset genom svängarna.

I alla fulla fall stod jag vederbörligen imponerad av upplevelsen! Länk till specifikation på den av mig testade maskinen, finns även streethojar och motardstuk på deras maskiner: http://mickesmotor.se/mc/zero/fx/

zero fx.jpg

Hoppar in i tråden med en allmän kommentar: jag vill absolut ha en elhoj i framtiden. Min KTM 660 var rolig att köra men jag kunde inte med gott samvete gasa på i stan, den hördes ju flera kvarter bort. En starkare KTM Freeride E-SM med >16 mil räckvidd vore drömmen, mina nöjesturer sträcker sig inte längre än så. Perfekt för att pendla med inom GBG dessutom...
 
Last edited:
Jag tror ett alternativ redan finns - provkörde en privatägd Zero FX under SMCs Storkurshelg och blev storligen imponerad. Ägaren menade att 14-18 mil var den realistiska körsträckan beroende på körsätt. Jag tog en tur uppför servicevägen mot toppen vid skidanläggningen i Romme Alpin och det bestående intrycket var hur även hörseln kunde användas vid körningen - fascinerande att höra precis hur lite eller mycket bakdäcket spinner i gruset genom svängarna.

I alla fulla fall stod jag vederbörligen imponerad av upplevelsen! Länk till specifikation på den av mig testade maskinen, finns även streethojar och motardstuk på deras maskiner: http://mickesmotor.se/mc/zero/fx/

View attachment 450724

:kär:kär:kär:kär Helt lysande!!! Hade ingen aaaaaaaning om att denna fanns, med 137 kg hojvikt "fulltankad"!!!!! Det är ju helt lysande!!! Och med GALET lång räckvidd!!!!!! Nästa onödigt lång, en offroadare kör man ju ofta lite kortare sträckor... LYSANDE, vill prova!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:
Jag tror ett alternativ redan finns - provkörde en privatägd Zero FX under SMCs Storkurshelg och blev storligen imponerad. Ägaren menade att 14-18 mil var den realistiska körsträckan beroende på körsätt. Jag tog en tur uppför servicevägen mot toppen vid skidanläggningen i Romme Alpin och det bestående intrycket var hur även hörseln kunde användas vid körningen - fascinerande att höra precis hur lite eller mycket bakdäcket spinner i gruset genom svängarna.

I alla fulla fall stod jag vederbörligen imponerad av upplevelsen! Länk till specifikation på den av mig testade maskinen, finns även streethojar och motardstuk på deras maskiner: http://mickesmotor.se/mc/zero/fx/

View attachment 450724

:kär:kär:kär:kär Helt lysande!!! Hade ingen aaaaaaaning om att denna fanns, med 137 kg hopvikt "fulltankad"!!!!! Det är ju helt lysande!!! Och med GALET lång räckvidd!!!!!! Nästa onödigt lång, en offroadare kör man ju ofta lite kortare sträckor... LYSANDE, vill prova!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag fick samma reaktion som Mossberg! SM-varianten väger ännu mindre, blott 133 kg. Förväntar mig att KTM har bättre koll på chassi/köregenskaper än Zero, men detta bådar gott för framtida modeller.

Diggar dock inte stuket på framlampan, påminner om de gamla Honda HM CR :3freak
 
:kär:kär:kär:kär Helt lysande!!! Hade ingen aaaaaaaning om att denna fanns, med 137 kg hojvikt "fulltankad"!!!!! Det är ju helt lysande!!! Och med GALET lång räckvidd!!!!!! Nästa onödigt lång, en offroadare kör man ju ofta lite kortare sträckor... LYSANDE, vill prova!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Jag skulle också gärna prova men en uppgiven räckvidd på 90km vid landsvägskörning är en bra bit från "onödigt långt" i min värld i alla fall...
 
90km är ju vad jag med nöd och näppe klarar med min FE501..
Det som är smolk i bägaren för Zero är att de inte har DC-laddning. Då hade man laddat fullt medans man slår en drill.
Ryktet säger att de ska bli lite billigare iom 2020-modellerna: https://electrek.co/2019/09/18/zero-unveils-2020-electric-motorcycle-lineup/
Större tank för att öka aktionsradien är inget problem och kostar knappt något heller.Betydligt större svårigheter att hitta laddmöjligheter där åtminstone jag vanligtvis befinner mig med offroad/endurohoj.
Det lär väl inte hjälpa att slänga ner laddkabeln i en myr direkt?
 
Jag skulle också gärna prova men en uppgiven räckvidd på 90km vid landsvägskörning är en bra bit från "onödigt långt" i min värld i alla fall...

Nu tänker jag en hoj för grusbus/skogsköra, och då tycker jag att det låter fullt tillräckligt!
 
90km är ju vad jag med nöd och näppe klarar med min FE501..
Det som är smolk i bägaren för Zero är att de inte har DC-laddning. Då hade man laddat fullt medans man slår en drill.
Ryktet säger att de ska bli lite billigare iom 2020-modellerna: https://electrek.co/2019/09/18/zero-unveils-2020-electric-motorcycle-lineup/

Går det inte ladda med trefas växelspänning?

Har man tillgång till 16 ampere trefas AC så kan man ladda med 11 kW. Med 14,4 kWh batteriet från tomt till fullt på dryga timmen.

Nästan helt normal tid för en pissepaus om man är över 40...
 
Nu tänker jag en hoj för grusbus/skogsköra, och då tycker jag att det låter fullt tillräckligt!

Grusbus för mig brukar vanligtvis vara helgkörning med övernattning, och landar vanligtvis runt 70-80 mil. Och då täcker en räckvidd på 90 km inte ens transportsträckorna...
 
Går det inte ladda med trefas växelspänning?

Har man tillgång till 16 ampere trefas AC så kan man ladda med 11 kW. Med 14,4 kWh batteriet från tomt till fullt på dryga timmen.

Nästan helt normal tid för en pissepaus om man är över 40...
Jo det finns tillval så man kan få 12kW med trefas. Men det hade gått snabbare med 50kW likström ;)
 
För mig är DC likspänning men betyder DC i dessa sammanhang nåt annat typ "C" misstänker jag med min bristfälliga engelska misstänka stå för charging. I vilket fall som helst måste man ju likrikta växelspänning oavsett vilken effekt man tänker ladda batteriet med för var annars hittar man likspänning?

Hur funkar detta med snabbladdning av elfordon? Det hela går väl bara ut på att ha nog grova kablar och nog stora säkringar för att kunna ta ut nog mycket ström till laddaren, sen omvandlar man väl växelspännigen till rätt spänning för batteriet och efter det likriktas den och skickas till batteriet.

Är det inte detta som blir problemet för vanligt folk om man ska snabbladda elfordon, att kablaget i huset och huvudsäkringarna är för klena. Har väl redan brunnit nån kåk vid laddning av elbilar.
 
För mig är DC likspänning men betyder DC i dessa sammanhang nåt annat typ "C" misstänker jag med min bristfälliga engelska misstänka stå för charging. I vilket fall som helst måste man ju likrikta växelspänning oavsett vilken effekt man tänker ladda batteriet med för var annars hittar man likspänning?

Hur funkar detta med snabbladdning av elfordon? Det hela går väl bara ut på att ha nog grova kablar och nog stora säkringar för att kunna ta ut nog mycket ström till laddaren, sen omvandlar man väl växelspännigen till rätt spänning för batteriet och efter det likriktas den och skickas till batteriet.

Är det inte detta som blir problemet för vanligt folk om man ska snabbladda elfordon, att kablaget i huset och huvudsäkringarna är för klena. Har väl redan brunnit nån kåk vid laddning av elbilar.

C står för current, dvs ström.

DC - Direct current - likström.
AC - Alternating Current - växelström.

Laddar man med DC direkt mot batteriet kan man ladda med högre effekter än om man laddar med AC, då går man via bilens egen likriktare innan batteriet. Det är där flaskhalsen sitter om jag fattat det rätt.
 
Last edited:
För mig är DC likspänning men betyder DC i dessa sammanhang nåt annat typ "C" misstänker jag med min bristfälliga engelska misstänka stå för charging. I vilket fall som helst måste man ju likrikta växelspänning oavsett vilken effekt man tänker ladda batteriet med för var annars hittar man likspänning?

Hur funkar detta med snabbladdning av elfordon? Det hela går väl bara ut på att ha nog grova kablar och nog stora säkringar för att kunna ta ut nog mycket ström till laddaren, sen omvandlar man väl växelspännigen till rätt spänning för batteriet och efter det likriktas den och skickas till batteriet.

Är det inte detta som blir problemet för vanligt folk om man ska snabbladda elfordon, att kablaget i huset och huvudsäkringarna är för klena. Har väl redan brunnit nån kåk vid laddning av elbilar.
Snabbladdning har man inte hemma, utan används på resande fot. De tjångar på ca 50-200kW likström rakt in i batteriet och har rätt grova kablar.

Hemmaladdning och laddstolpar på parkeringar är växelström 1- eller 3-fas som matar en inbyggd ombordladdare (tänk glofierad jättestor ctek) i bilen, som i sin tur omvandlar till likström som laddar upp batteriet. Det kablaget bör installeras av någon som vet vad de pysslar med. Kan bli rätt bra värmeutveckling på 16A med halvtaskiga kontakter/skarvar.
 
Last edited:
C står för current, dvs ström.

DC - Direct current - likström.
AC - Alternating Current - växelström.

Laddar man med DC direkt mot batteriet kan man ladda med högre effekter än om man laddar med AC, då går man via bilens egen likriktare innan batteriet. Det är där flaskhalsen sitter om jag fattat det rätt.

Ok då är det inte svamlat på med termer, utan DC är fortfarande direct current,. Följdfrågan var hittar man DC vid snabbladdning? Laddaren måste ju drivas med med AC via elnätet eller har man nån form av powerbank i laddaren som laddar upp ett batteri i laddaren som sen snabbt kan laddas ur och ladda fordonsbatteriet?

I min värld måste ju all laddning via elnätet ske med AC som sen likriktas på ena eller andra sättet, även i fordon används ju AC och likriktning om vi nu inte snackar min 1960 Cadillac som har (I mitt fall hade) likströmsgenerator.

Är mest som nyfiken på hur det funkar, har mixtrat lite med elektronik och bla byggt gitarrförstärkare men nu är det nåt år sen sista stärkaren.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top