Elhojar

Annan lack men allt annat verkar stämma med denna:
https://www.alibaba.com/product-det...pm=a2700.details.maylikeexp.12.15c166d2AKSMmG

Det hälper dock föga när anonnsören inte verkar kunna bestämma sig om effekten. Allt från 1500-8000W nämns.
Jag gillar också den silverfärgade hojen som verkar ha dubbla ljuddämpare i jätteformat. Mycket nödvändigt på en elhoj...

Stilen verkar vara någon kombination av Z1000SX och Ninja 300, så de stora burkarna är stulna från SXen. :D
 
Nja, tänkte nog att den typen av hojar brukar köpas i parti om 50 för 5000kr/st...
Jag tror nog man får ge minst det dubbla och troligen ännu mer om det verkligen är Boschmotor och Panasonicaccar. Plus frakt och tull och moms. Och sedan ska det reggas och man ska ha råd att hantera reklamationer. Lägg till att importören ska äta så börjar priset se rätt bra ut. En Zero kostar väl nära 10x så mycket?
 
Jag tror nog man får ge minst det dubbla och troligen ännu mer om det verkligen är Boschmotor och Panasonicaccar. Plus frakt och tull och moms. Och sedan ska det reggas och man ska ha råd att hantera reklamationer. Lägg till att importören ska äta så börjar priset se rätt bra ut. En Zero kostar väl nära 10x så mycket?

Jo absolut, men chansen är ju stor, för att inte säga överhängande, att det är "BOSCH" motor och "Panasonic" accar... och "CE"-märkning förstås.
 
Har du sedan länge tröttnat på blek design av dagens hojar och drömmer av en riktig steampunk-hoj?
Får sittpositionen på en sporthoj dig att känna som om du ligger på en baden-baden?
Har du eller din partner lite mindervärdeskomplex eller helt enkelt bara vill ha en rejäl fallos-symbol där det normalt sett sitter en tråkig metallklump till motor?

Räds ej längre utan glädjes för Curtiss har svaret med sin Hades!
464c042b2a5fd0e7b5865a5673bbbdef.jpg
 
har du sedan länge tröttnat på blek design av dagens hojar och drömmer av en riktig steampunk-hoj?
Får sittpositionen på en sporthoj dig att känna som om du ligger på en baden-baden?
Har du eller din partner lite mindervärdeskomplex eller helt enkelt bara vill ha en rejäl fallos-symbol där det normalt sett sitter en tråkig metallklump till motor?

Räds ej längre utan glädjes för curtiss har svaret med sin hades!
464c042b2a5fd0e7b5865a5673bbbdef.jpg

frän!!!
 
Ett märke som helt flugit under min radar: Sarolea
https://www.sarolea.com/motorcycles
Funky design, Inte riktigt min smak, men det finns säkert någon som gillar stuket. Går bara att reservera i dagsläget så man får väl se när de kommer ut på marknaden..
e21d07273341e4e3f9f61e4eb4cc0b89.jpg

Med ett startpris på €42000 med minsta batteriet, €6000 till för att få det största så blir den nog ingen storsäljare. Men de verkar inte ha snålat med handarbetet. Kolfiberram och sving. Väger 217 kg vilket väl får anses bra för en helhoj med rejäl prestanda. Rätt cool!
 
Med ett startpris på €42000 med minsta batteriet, €6000 till för att få det största så blir den nog ingen storsäljare. Men de verkar inte ha snålat med handarbetet. Kolfiberram och sving. Väger 217 kg vilket väl får anses bra för en helhoj med rejäl prestanda. Rätt cool!

Och de har gjort OK ifrån sig på Isle of Man så sportigheten finns där.
 
En skön snubbe som strippar en R1'a och byggt egen drivlina. Dubbla elmotorer och variabel regen på vänstergreppet. Riktig ghetto! Låter faktiskt schysst vid fly-by också..
OBS! Varning utlyses för kommentatorn/kameramannen. Jag har troligen aldrig hört en mer irriterande person i hela mitt liv, förstör nästan hela klippet :huvet.
https://youtu.be/vdKDOfXBRMM
 
Vågar man hoppas på en version där man låter bli att utöka räckvidden för att istället dra ner på vikten rejält?

Nu börjar ju laddtiderna krypa nedåt rätt ordentligt så stora batterier blir mindre och mindre viktigt. Hellre då en möjlighet att koppla på ett till batteri de gånger man behöver räckvidden (eller ha ett på laddning i depån då)...
 
El-mc (och eldrivna mountainbikes) var definitivt en trend på MC-mässan i Milano, även om det mest var för mig helt okända märken som stod för elmotorcyklarna, medan de alla etablerade hojtillverkare verkade ha tagit fram en el-mtb.

Spanade bl.a. in denna finska skapelse. Specen verkade ju inte helt tokig om och när den blir verklighet.

https://www.vergemotorcycles.com
 

Bifogat

  • IMG_0776.jpg
    IMG_0776.jpg
    433.5 KB · Visningar: 50
  • IMG_0781.jpg
    IMG_0781.jpg
    336 KB · Visningar: 46
  • IMG_0779.jpg
    IMG_0779.jpg
    377.8 KB · Visningar: 70
  • IMG_0778.jpg
    IMG_0778.jpg
    414.6 KB · Visningar: 52
  • IMG_0777.jpg
    IMG_0777.jpg
    351.2 KB · Visningar: 50
Spanade du något närmare på bakhjulet? De skriver ju att man ska kunna byta däck med konventionella verktyg.
 
Spanade du något närmare på bakhjulet? De skriver ju att man ska kunna byta däck med konventionella verktyg.

Spontant kändes det rimligt att det skulle gå när man väl lossat hjulet. För att få av hjulet verkar det i princip vara fyra skruvar in i fälgen som man lossar på (de som syns på bilden). Tycker för övrigt just detta är det mest tveksamma. Är nyfiken på hållbarheten i denna lösning. Samtidigt är det lite oklart om detta är ett designkoncept, en i stort sett produktionsklar prototyp eller något däremellan. Ser definitivt ut som mer än bara ett designkoncept, men svårt att avgöra hur produktionsklar den är. De är lite hemlighetsfulla.

Verkar även som att den inte har någon konventionell bakbroms. Antar att motorbroms från elmotorn ersätter. Skulle vara intressant att veta hur de fått till styrsystemet med samverkan mellan el- och konventionell broms. Något som jag har förstått från bilvärlden inte är helt enkelt.
 
Last edited by a moderator:
Vad jag kan se så är där ingen konventionell bakbroms alls. Då är det inte något större problem att styra elektroniskt. :fakta
 
Vad jag kan se så är där ingen konventionell bakbroms alls. Då är det inte något större problem att styra elektroniskt. :fakta

Nja, jag tänkte mer samverkan med frambromsen. Känns spontant som man skulle vilja ha någon slags kombibroms som fördelar bromsverkan mellan fram och bak som på många konventionella hojar. Antar det inte finns någon separat bromspedal som styr motorbromsen bak i det här fallet, så om man vill kontrollera den separat blir det väl i såna fall genom gasavslag och det känns generellt som en tveksam idé på en hoj. Jag skulle inte gärna vilja ha en markant bromsverkan på bakhjulet varje gång jag slår av gas utan i såna fall enbart när jag uttryckligen vill bromsa, dvs att motorbroms bak enbart aktiveras vid samtidig användning av frambroms. Om det är en sådan lösning hade det varit intressant att veta hur de fått till bromskänslan.

EDIT:
Aha, nu såg jag att det fanns ett bromshandtag på vänster sida också, där det normalt sitter kopplingshandtag. Hittade lite mer info också. Motorbromsen bak aktiveras helt enkelt via vänstra bromshandtaget.

https://rmkvehicles.com/#features

The motor has enough torque to act as the primary rear brake, with regenerative braking strength smoothly controlled with the left hand lever.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top