Elhojar

9,6kWh är i sammanhanget rätt så lite.. Hojar börjar säljas i år med 20kWh.

Batterierna har i regel ett par kWh som skydd både i topp och botten för över- respektive ur-laddning.
Om vi som exempel tar 2,6kWh totalt skydd så är användbar energimängd 7kWh.
För att dubbla räckvidden behöver man alltså 9,6+7kWh = 16,6kWh eller en ökning av cell-kapacitet på ~72% (då skyddet i stort sett är statiskt oberoende av effektiv storlek på batteriet)
För att trippla räckvidden: 23,6kWh eller 146% ökning.

Kontentan: Släng på ca 1,5 batteri till så har du nästan garanterat tredubblat räckvidden.
 
De flesta kör inte långt med sina snöskotrar. Jag gissar att 90% av lössnömaskinerna körs någon kilometer från släpet, sedan åker man i en ravin några timmar, sedan åker man hem. Det mesta av bränslet omvandlas till värme, en del åker oförbränt rakt ut pga fullgas och några liter driver faktiskt skotern framåt de kilometrar det handlar om. En elmotor vore fantastiskt i just detta segment.


Buy quality, cry once
 
De flesta kör inte långt med sina snöskotrar. Jag gissar att 90% av lössnömaskinerna körs någon kilometer från släpet, sedan åker man i en ravin några timmar, sedan åker man hem. Det mesta av bränslet omvandlas till värme, en del åker oförbränt rakt ut pga fullgas och några liter driver faktiskt skotern framåt de kilometrar det handlar om. En elmotor vore fantastiskt i just detta segment.
För transporten till och från "lekplatsen" vore säkert elmotor fantastiskt men vad skulle skotern väga med ett batteri som klarar någon timmes gasande med 120kW,motor,500kg?
 
Last edited:
Lägg till det att lössnö-segmentet är väldigt kritiskt vad gäller vikt och balans. Introduktionen av fyrtaktsmotorer gick relativt smärtfritt i ledmaskiner, touringmaskiner och arbetsmaskiner. Däremot är andelen fyrtaktsmotorer i lössnömaskiner försvinnande liten då maskinerna helt enkelt blir för tunga jämfört med de direktinsprutade tvåcylindriga tvåtaktare som är "industrinormen". Visst, det finns ett och annat turbomatat fyrtaktsmonster där sådana kan användas, men de är helt oanvändbara vid den tightare låglandskörning jag ägnar mig åt, till exempel. Ungefär som att försöka åka tight skogsenduro med en Hayabusa turbo...
 
För transporten till och från "lekplatsen" vore säkert elmotor fantastiskt men vad skulle skotern väga med ett batteri som klarar någon timmes gasande med 120kW,motor,500kg?

Hur många kW tror du att du har på mattan av de 120 i en 850 tvåtakt?

Skippa variator och allt annat som går sönder - sätt 50 kW direkt på drivaxeln och jag är inte alls säker på att batteriet och motorn tillsammans skulle väga särskilt mycket för, säg, fyra timmars körning. Den drar ju noll i alla andra situationer.


Buy quality, cry once
 
Nog för att vissa märken har problem med livslängd på remmarna men ska du göra av med halva motoreffekten i förlust lär det bli väldigt varmt...
 
Nog för att vissa märken har problem med livslängd på remmarna men ska du göra av med halva motoreffekten i förlust lär det bli väldigt varmt...

Det blir ju det? En bensinmotor har väl ca 30% i verkningsgrad - resten värme. En tvåtaktare på fullgas ännu mindre då den använder oförbränt bränsle för att kyla med... Tillkommer värme i remmen (inte lite det heller), värme i variatorerna och såklart slutligen i mattan.


Buy quality, cry once
 
Fast hur (in)effektiv 2t motorn är har ju inget med transmissionen att göra och mattan är lika tungdriven även om en elmotor driver den.Då återstår alltså drivrem+kedja(alt tandrem)där vi ska grilla bort 60-70kW,hur nu det ska gå till.
 
Fast hur (in)effektiv 2t motorn är har ju inget med transmissionen att göra och mattan är lika tungdriven även om en elmotor driver den.Då återstår alltså drivrem+kedja(alt tandrem)där vi ska grilla bort 60-70kW,hur nu det ska gå till.

Elmotorn har en helt annan verkningsgrad. 60-70kW försvinner redan där innan vi kommer till transmissionen - där elmotorn inte behöver någon.


Buy quality, cry once
 
Försvinner 60-70kw innan transmissionen på en 120kW motor har du nog släckt ena tändstiftet.
 
Det blir ju det? En bensinmotor har väl ca 30% i verkningsgrad - resten värme. En tvåtaktare på fullgas ännu mindre då den använder oförbränt bränsle för att kyla med... Tillkommer värme i remmen (inte lite det heller), värme i variatorerna och såklart slutligen i mattan.


Buy quality, cry once
De direktinsprutade kastar inte bort någon soppa ut med avgaserna.
 
Off-topic,

Rotax E-TEC injektorer har väl en sådan duration att bränslet - i alla fall i teorin gällande låglast och dellast - inte kan nå avgasporten innan den stänger.

All marknadsföring till trots, vinsten med E-TEC - sett till bränsleekonomi och miljö - är i första hand inte relaterad till full gas och full effekt. På full gas och full effekt handlar det ju fortfarande om en tvåcylindrig tvåtaktare med enorm kolvyta vars temperatur måste hållas nere. Praktisk erfarenhet visar ju också att bränsleförbrukningen i sådana situationer inte är väldans mycket bättre än en lika stor tvåtaktsmotor med kolvstyrt insug och stora flatslide-förgasare, samtidigt som effektutvecklingen på 205-210 hk/liter ju inte på något sätt är bättre än värsta sortens tvåcylindrig fyrtaktare från Ducati.

Däremot ger programmeringen av E-TEC unika möjligheter för låglast och dellast jämfört med en konventionell tvåtaktsmotor och återigen visar praktisk erfarenhet att bränsleförbrukningen i sådana situationer är bättre än jämförbara fyrtaktsmotorer (faktiskt mycket bättre om man jämför mot respektive motors litereffekt eller vikt).

Det råder också missuppfattningar om effektiviteten hos snöskoterns variatorsystem. Ett väl fungerande och väl inställt variatorsystem har en verkningsgrad på 88-89%, inte 50% som vissa påstår (i så fall skulle man ha en fullt utvecklad brand under huven efter trettio sekunders körning).

Däremot är den moderna lössnömaskinens framdrivningssystem inte väldans effektivt. En tjugofem till trettio kilo tung matta full med tre tum höga kammar, sedan förflyttar man sig själv framåt genom att dra undan mattan under sina fötter...dumt är ju bara förnamnet...

Jag har aldrig sysslat med något sådant, men de som kört en modern lössnö-maskin på en så kallad "track dyno" hävdar att verkningsgraden på denna typ av framdrivningssystem inte är bättre än 60%. Mattan har som sagt enorm massa och enorm yta som kyls av mot underlaget (och mot den enorma volym luft som den också pumpar runt). Därför är de flesta snöskoterägare lyckligt ovetande om hur mycket bränsle som blir till värme bara genom att dra sig själv framåt genom att dra undan en matta under sina fötter...

Så den dag elektrifierade snöskotrar blir var mans egendom så har man fortfarande inte åtgärdat den största tjuven...
 
Off-topic,

...

Jag har aldrig sysslat med något sådant, men de som kört en modern lössnö-maskin på en så kallad "track dyno" hävdar att verkningsgraden på denna typ av framdrivningssystem inte är bättre än 60%. Mattan har som sagt enorm massa och enorm yta som kyls av mot underlaget (och mot den enorma volym luft som den också pumpar runt). Därför är de flesta snöskoterägare lyckligt ovetande om hur mycket bränsle som blir till värme bara genom att dra sig själv framåt genom att dra undan en matta under sina fötter...

Så den dag elektrifierade snöskotrar blir var mans egendom så har man fortfarande inte åtgärdat den största tjuven...

Förr fanns det ju rullboggie. Vore det inte något att testa istället för glidboggie för att få ner friktionen?
 
I normala snöförhållanden ger rullboggie / hjulboggie inte lägre friktion, däremot betydligt högre vikt. Rullboggie / hjulboggie ger däremot lägre friktion på blankis och stenhård skare (eftersom en glidboggie till viss del är beroende av smörjning och kylning från den omgivande snön och snösprutet), men denna typ av före är inte aktuellt för lössnökörning.

I vilket fall som, den stora energitjuven är inte mattans friktion mot fordonet utan de två stora riktningsändringar som den tunga och tröga mattan gör under varje "mattvarv". Större radie på dessa vändningar hjälper, men blir också en kompromiss på ett annat viktigt område - mattlängd och bäryta. Mattans "luftpump" är inte heller försumbar och en väl ventilerad tunnel (den del av chassiet där mattan leds tillbaka från de bakre vändhjulen till drivhjulen) hjälper utan tvekan.
 
Hur funkar det att köra utan koppling på elhojar? Tänker främst på krypkörning där man med en förbränningsmotor använder kopplingen?

Känns ut som att jag skulle velat gå möjligheten att få ett "omedelbart frihjul" på en hoj men det kanske funkar med att bara gasa och släppa tillbaka lagom fort efter lite träning?
 


Liiite förbryllande att det, av de större etablerade mc-tillverkarna, är just Harry Davidson som först stämplar in i elfordonssegmentet. På riktigt, s a s. De tidigare 100 åren i märkets historia har ju inte direkt präglats av någon bedövande förändringsvilja...

*lyfter på smulan*
 
Hur funkar det att köra utan koppling på elhojar? Tänker främst på krypkörning där man med en förbränningsmotor använder kopplingen?

Känns ut som att jag skulle velat gå möjligheten att få ett "omedelbart frihjul" på en hoj men det kanske funkar med att bara gasa och släppa tillbaka lagom fort efter lite träning?
Det beror lite på programmeringen men de jag har testat har haft obetydlig motorbroms vid så låga farter.
 
Liiite förbryllande att det, av de större etablerade mc-tillverkarna, är just Harry Davidson som först stämplar in i elfordonssegmentet. På riktigt, s a s. De tidigare 100 åren i märkets historia har ju inte direkt präglats av någon bedövande förändringsvilja...

*lyfter på smulan*
Fast tekniken är väl till stor del lyft från det konkade Mission Motors.
 
Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Back
Top