Elhojar

Varvtiderna på Sachsenring var väl nåååågot långsammare än Moto3. Rätt ok tycker jag när de nu är så tunga; 240 kg tror jag det var.
Hmmmm... varför kör de inte kortare race med mindre batterier? Typ 6 varv! :va
 
Varvtiderna på Sachsenring var väl nåååågot långsammare än Moto3. Rätt ok tycker jag när de nu är så tunga; 240 kg tror jag det var.
Hmmmm... varför kör de inte kortare race med mindre batterier? Typ 6 varv! :va

Kan det ha att göra med att det ska vara en produktionsklass där man försöker undvika att modifiera hojarna mer än nödvändigt?
Hade man tagit dit en Mugen Shinden hade det gått bra mycket fortare men då hade det blivit uppvisning och inte race.
 
MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.

I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.

Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

Helgens bästa varvtider:

MotoGP 1.20.1
Moto2 1.23.4
Moto3 1.26.0
MotoE 1.27.4

Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.
 
Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

Det var viss skillnad i hur långt en 240 kg klump kanar på sidan jämfört med en GP-hoj. Den såg ju närmast helt obromsad ut av att glida fram, så det där stackars luftstaketet kan nog ha fått en lite hårdare smäll än vad en normal hoj träffar det med.
 
MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.

I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.

Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...

Helgens bästa varvtider:

MotoGP 1.20.1
Moto2 1.23.4
Moto3 1.26.0
MotoE 1.27.4

Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.

Trevlig info, TACK!:tummenupp Det såg ut som det var hygglig racing också. Eller?
 
Ja, en klass med så pass jämnt material, så pass hyggliga förare och endast ett fåtal varv ger utan tvekan bra racing. Helgens största lärdom från just MotoE är dock något helt annat, nämligen hur mycker en knäpuck egentligen väsnas...
 
Ja, en klass med så pass jämnt material, så pass hyggliga förare och endast ett fåtal varv ger utan tvekan bra racing. Helgens största lärdom från just MotoE är dock något helt annat, nämligen hur mycker en knäpuck egentligen väsnas...

HAhaha, här borde SVEMO gå in och styra upp!!!!
 
Jag känner bl.a. Bradley Smith ganska bra sedan tidigare så han har berättat en del om hur annorlunda allt är på dessa hojar.

Känslan för en som har vuxit upp genom alla MotoGP-klasser är lite grann som att hoppa på en riktigt stor gathoj. Mycket mer vikt och mycket mer tröghet. En hoj som pushar något vansinnig under inbromsning och riktningsbyten som går i ultrarapid. Men trots allt ett riktigt bra vridmoment när man väl kommer förbi första gasöppningen.

Racing man mot man blir också betydligt svårare då det inte går att höra vad den andre gör. På en normal hoj med normal växellåda går det att höra vad konkurrenten framför och bakom tänker. På dessa hojar - glöm det. De låter precis likadant hela tiden. Här blir istället väsandet från knäpucken framförallt en indikation på om föraren bakom plockar upp hojen tidigare eller senare och vad han i så fall tänker göra längs rakan som följer.
 
Jag känner bl.a. Bradley Smith ganska bra sedan tidigare så han har berättat en del om hur annorlunda allt är på dessa hojar.

Känslan för en som har vuxit upp genom alla MotoGP-klasser är lite grann som att hoppa på en riktigt stor gathoj. Mycket mer vikt och mycket mer tröghet. En hoj som pushar något vansinnig under inbromsning och riktningsbyten som går i ultrarapid. Men trots allt ett riktigt bra vridmoment när man väl kommer förbi första gasöppningen.

Racing man mot man blir också betydligt svårare då det inte går att höra vad den andre gör. På en normal hoj med normal växellåda går det att höra vad konkurrenten framför och bakom tänker. På dessa hojar - glöm det. De låter precis likadant hela tiden. Här blir istället väsandet från knäpucken framförallt en indikation på om föraren bakom plockar upp hojen tidigare eller senare och vad han i så fall tänker göra längs rakan som följer.

Spännande!!!!:tummenupp
 
Om man är lite... ehm... alternativt lagd när det gäller design så kanske detta kan vara något
Cezeta-01.jpg

Hållare i läder för vinflaska. Wtf o_O
https://www.motorcyclenews.com/amp/news/new-bikes/cezeta-50602/
 
Kanske inte så tokigt att slippa variator och bara sätta dit en elmotor direkt, men räckvidden var ju bedrövlig.
Ett batteri för minst 15 mil behövs och då utan att göra skotern till ett snösänke.
Men kan man få upp räckvidden kan jag möjligen förstå tjusningen med att färdas ljudlöst på fjället.
Hyrde ett par 4-taktare några dagar med familjen och de var betydligt tystare än min 2T sportis.
Samtidigt tror jag lukt och ljud på just snöskoter betyder mer för mig än på alla andra fordon.
 
Elskoter är väl en bra lösning för slalombackarna där de endast används för små korta utryckningar och kan stå på laddning resten av dagarna. Då borde ju 4 mil räckvidd räcka bra.

Gissar jag, men kanske har för dålig inblick i hur backarnas skotrar faktiskt används.
 
Drar en tvåtaktsskoter 8 liter/mil så krävs det rejält batteri för att få samma mängd energi att leka med. Har man dubbla verkningsgraden blir det fortfarande mycket, typ 35-40 kWh.
 
Back
Top