Elhojar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För mig är ljudet, motorn, känslan, lukten av stor vikt.

El-drift har inget av dessa kriterier. Däremot är det ju mot elektrisk drift framtiden går emot.

Precis som ångloken har ljudet, känslan och lukten som elloken saknar. :)
Ångmaskiner används visserligen fortfarande men kärnkraftverk har inte den känsla som koleldade kolvångmaskiner har... :(
För transport kan man visserligen använda någonting könlöst om man inte behöver trivas men jag gillar att trivas. Det är ju därför jag kör SportHoj och ingen billig pendlarhoj! :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Precis som ångloken har ljudet, känslan och lukten som elloken saknar. :)
Ångmaskiner används visserligen fortfarande men kärnkraftverk har inte den känsla som koleldade kolvångmaskiner har... :(
För transport kan man visserligen använda någonting könlöst om man inte behöver trivas men jag gillar att trivas. Det är ju därför jag kör SportHoj och ingen billig pendlarhoj! :)

Fullkomligt älskar ånglok! På gotland har dom ett tågmuseum med fungerande ånglok dom kör med ibland, brukar alltid åka förbi när det är öppet. Nästan så det vore olagligt att bli så exalterad av tåg när man är vuxen! :hihi


När det gäller tåg var det bättre förr!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
För mig är ljudet, motorn, känslan, lukten av stor vikt.

El-drift har inget av dessa kriterier. Däremot är det ju mot elektrisk drift framtiden går emot.

Hmmmm.... för mig, som bara tävlar med hoj, är det där med ljudet och känslan ganska oviktigt. Jag har fem racemaskiner från 125 till 750 cc i garaget, och visst är det ascoolt att varmköra TZ250:an, men väl ute på banan spelar allt det där ingen roll alls. Jag skulle GÄRNA rejsa en elhoj!!!!:banana:banana:banana
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Hmmmm.... för mig, som bara tävlar med hoj, är det där med ljudet och känslan ganska oviktigt. Jag har fem racemaskiner från 125 till 750 cc i garaget, och visst är det ascoolt att varmköra TZ250:an, men väl ute på banan spelar allt det där ingen roll alls. Jag skulle GÄRNA rejsa en elhoj!!!!:banana:banana:banana

Förstår precis vad du menar, hade antagligen resonerat precis som du om jag tävlat. Men jag är ju bara en stofil som gillar att få gåshud då och då av mina intressen! :kär

Samma sätt som en åskådare förmodligen får mer gåshud av att höra 20 st liter hojar bränna förbi start och mål än vad 20 st elcyklar kan ge.

Jag var och såg F1 i Valencia 2008 och det spelade ingen roll ungefär var i staden du var, när dom tränade dagarna innan hördes och kändes det som om dom var runt hörnan.

Dom bilarna var brutala :hihi
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Samma sätt som en åskådare förmodligen får mer gåshud av att höra 20 st liter hojar bränna förbi start och mål än vad 20 st elcyklar kan ge.

Det där är ju såååå sant, ljudupplevelse är OCKSÅ en upplevelse. Var på Gatornationals 2018, och att stå vid startlinjen när två Top Fuel dragster pangar på är ju bara :3freak:3freak:3freak. Man fick ju ont i skelettet!!!:fakta
COOLT!!!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade den här videon med en duktigfinne som provkör en eldriven motard. :cool

https://youtu.be/n27rBxrZjOs

Ljudupplevelsen saknas får man ju säga, men som förare är det nog lika kul ändå.


Den ser ut lite ryckig ut när han wheelar, kanske lite mer svängmassa vore nåt.
Men hur fan kan KTM släppa ifrån sig en hoj med så där hemsk fjädring?

Nu väntar jag bara på någon som wheelar baklänges.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Den ser ut lite ryckig ut när han wheelar, kanske lite mer svängmassa vore nåt.
Men hur fan kan KTM släppa ifrån sig en hoj med så där hemsk fjädring?

Nu väntar jag bara på någon som wheelar baklänges.

Det är väl alltid ryckigt när folk wheelar i låg fart, så det var inget jag la märke till.

För övrigt så har elmaskiner en hel del svängmassa. Hela rotorn är ju ett svänghjul.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är väl alltid ryckigt när folk wheelar i låg fart, så det var inget jag la märke till.

För övrigt så har elmaskiner en hel del svängmassa. Hela rotorn är ju ett svänghjul.

Rimligen mycket enklare att programmera bort ryckighet på en elhoj också, då kan man nog få hur mycket ”virtuell” svängmassa man vill.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Rimligen mycket enklare att programmera bort ryckighet på en elhoj också, då kan man nog få hur mycket ”virtuell” svängmassa man vill.
Finns tre förprogrammerade kurvor på den hojen från fabrik. En sak jag skulle kunna tänka mig spelar in är att gasresponsen (och avslag) är, som på i stort sett alla elfordon omedelbar. Det tog lite tid att träna om både högerfoten och högerhanden när jag började köra såna.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Den ser futuristisk ut, den nya Vector från Arc. Bladerunner style..synd att inte super velocen från MV blir eldriven också.. såå snygg.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mugen måste ju också ha ett överlägset och svårslaget rekord i nedlagd budget i förhållande till det antal varv man faktiskt åkt...?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mugen måste ju också ha ett överlägset och svårslaget rekord i nedlagd budget i förhållande till det antal varv man faktiskt åkt...?

Okay, så de har tryckt in mycket pengar alltså? Och klassen, är det en prototypklass? "Bygg som ni vill"?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den ser futuristisk ut, den nya Vector från Arc. Bladerunner style..synd att inte super velocen från MV blir eldriven också.. såå snygg.

Nu ska jag vara sådär motorcyklistigt konservativ men herrejävlar så ful Arc Vector var. Fattar inte grejen alls. MV Veloce som el, det hade varit något däremot...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Okay, så de har tryckt in mycket pengar alltså? Och klassen, är det en prototypklass? "Bygg som ni vill"?

Jag har ingen större koll på vilka regler som gäller för elhojarna, men jag är lika delar imponerad över Mugens entusiasm som förvånad över var de får sina pengar ifrån. De dyker upp på IoM varje år med hur mycket folk som helst, bara för att köra något enstaka varv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...bara för att köra något enstaka varv.

Det är ju liksom pudelns kärna. Elfordonen har aldrig haft problem med brist på effekt, utan problemet är ju energimängden som kan lagras i batterier och tiden som behövs för att ladda dessa.

Så resultatet blir ju en jäkla massa laddtid och väldigt lite effektiv körtid.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Okay, så de har tryckt in mycket pengar alltså? Och klassen, är det en prototypklass? "Bygg som ni vill"?

Regelverket är extremt fritt även för en prototypklass. När jag kollade på att bygga en hoj för några år sedan var det OK att sitta/ligga med fötterna framåt bakom en kåpa som täckte både framhjul och huvud om man ville.
Den konfigurationen vill man nog inte snitta 120mph med på ön dock.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top