Elhojar

För mig är ljudet, motorn, känslan, lukten av stor vikt.

El-drift har inget av dessa kriterier. Däremot är det ju mot elektrisk drift framtiden går emot.

Precis som ångloken har ljudet, känslan och lukten som elloken saknar. :)
Ångmaskiner används visserligen fortfarande men kärnkraftverk har inte den känsla som koleldade kolvångmaskiner har... :(
För transport kan man visserligen använda någonting könlöst om man inte behöver trivas men jag gillar att trivas. Det är ju därför jag kör SportHoj och ingen billig pendlarhoj! :)
 
Precis som ångloken har ljudet, känslan och lukten som elloken saknar. :)
Ångmaskiner används visserligen fortfarande men kärnkraftverk har inte den känsla som koleldade kolvångmaskiner har... :(
För transport kan man visserligen använda någonting könlöst om man inte behöver trivas men jag gillar att trivas. Det är ju därför jag kör SportHoj och ingen billig pendlarhoj! :)

Fullkomligt älskar ånglok! På gotland har dom ett tågmuseum med fungerande ånglok dom kör med ibland, brukar alltid åka förbi när det är öppet. Nästan så det vore olagligt att bli så exalterad av tåg när man är vuxen! :hihi


När det gäller tåg var det bättre förr!
 
För mig är ljudet, motorn, känslan, lukten av stor vikt.

El-drift har inget av dessa kriterier. Däremot är det ju mot elektrisk drift framtiden går emot.

Hmmmm.... för mig, som bara tävlar med hoj, är det där med ljudet och känslan ganska oviktigt. Jag har fem racemaskiner från 125 till 750 cc i garaget, och visst är det ascoolt att varmköra TZ250:an, men väl ute på banan spelar allt det där ingen roll alls. Jag skulle GÄRNA rejsa en elhoj!!!!:banana:banana:banana
 
Hmmmm.... för mig, som bara tävlar med hoj, är det där med ljudet och känslan ganska oviktigt. Jag har fem racemaskiner från 125 till 750 cc i garaget, och visst är det ascoolt att varmköra TZ250:an, men väl ute på banan spelar allt det där ingen roll alls. Jag skulle GÄRNA rejsa en elhoj!!!!:banana:banana:banana

Förstår precis vad du menar, hade antagligen resonerat precis som du om jag tävlat. Men jag är ju bara en stofil som gillar att få gåshud då och då av mina intressen! :kär

Samma sätt som en åskådare förmodligen får mer gåshud av att höra 20 st liter hojar bränna förbi start och mål än vad 20 st elcyklar kan ge.

Jag var och såg F1 i Valencia 2008 och det spelade ingen roll ungefär var i staden du var, när dom tränade dagarna innan hördes och kändes det som om dom var runt hörnan.

Dom bilarna var brutala :hihi
 
Samma sätt som en åskådare förmodligen får mer gåshud av att höra 20 st liter hojar bränna förbi start och mål än vad 20 st elcyklar kan ge.

Det där är ju såååå sant, ljudupplevelse är OCKSÅ en upplevelse. Var på Gatornationals 2018, och att stå vid startlinjen när två Top Fuel dragster pangar på är ju bara :3freak:3freak:3freak. Man fick ju ont i skelettet!!!:fakta
COOLT!!!!
 
Hittade den här videon med en duktigfinne som provkör en eldriven motard. :cool

https://youtu.be/n27rBxrZjOs

Ljudupplevelsen saknas får man ju säga, men som förare är det nog lika kul ändå.


Den ser ut lite ryckig ut när han wheelar, kanske lite mer svängmassa vore nåt.
Men hur fan kan KTM släppa ifrån sig en hoj med så där hemsk fjädring?

Nu väntar jag bara på någon som wheelar baklänges.
 
Den ser ut lite ryckig ut när han wheelar, kanske lite mer svängmassa vore nåt.
Men hur fan kan KTM släppa ifrån sig en hoj med så där hemsk fjädring?

Nu väntar jag bara på någon som wheelar baklänges.

Det är väl alltid ryckigt när folk wheelar i låg fart, så det var inget jag la märke till.

För övrigt så har elmaskiner en hel del svängmassa. Hela rotorn är ju ett svänghjul.
 
Det är väl alltid ryckigt när folk wheelar i låg fart, så det var inget jag la märke till.

För övrigt så har elmaskiner en hel del svängmassa. Hela rotorn är ju ett svänghjul.

Rimligen mycket enklare att programmera bort ryckighet på en elhoj också, då kan man nog få hur mycket ”virtuell” svängmassa man vill.
 
Rimligen mycket enklare att programmera bort ryckighet på en elhoj också, då kan man nog få hur mycket ”virtuell” svängmassa man vill.
Finns tre förprogrammerade kurvor på den hojen från fabrik. En sak jag skulle kunna tänka mig spelar in är att gasresponsen (och avslag) är, som på i stort sett alla elfordon omedelbar. Det tog lite tid att träna om både högerfoten och högerhanden när jag började köra såna.
 
Den ser futuristisk ut, den nya Vector från Arc. Bladerunner style..synd att inte super velocen från MV blir eldriven också.. såå snygg.
 
Mugen måste ju också ha ett överlägset och svårslaget rekord i nedlagd budget i förhållande till det antal varv man faktiskt åkt...?
 
Mugen måste ju också ha ett överlägset och svårslaget rekord i nedlagd budget i förhållande till det antal varv man faktiskt åkt...?

Okay, så de har tryckt in mycket pengar alltså? Och klassen, är det en prototypklass? "Bygg som ni vill"?
 
Den ser futuristisk ut, den nya Vector från Arc. Bladerunner style..synd att inte super velocen från MV blir eldriven också.. såå snygg.

Nu ska jag vara sådär motorcyklistigt konservativ men herrejävlar så ful Arc Vector var. Fattar inte grejen alls. MV Veloce som el, det hade varit något däremot...
 
Okay, så de har tryckt in mycket pengar alltså? Och klassen, är det en prototypklass? "Bygg som ni vill"?

Jag har ingen större koll på vilka regler som gäller för elhojarna, men jag är lika delar imponerad över Mugens entusiasm som förvånad över var de får sina pengar ifrån. De dyker upp på IoM varje år med hur mycket folk som helst, bara för att köra något enstaka varv.
 
...bara för att köra något enstaka varv.

Det är ju liksom pudelns kärna. Elfordonen har aldrig haft problem med brist på effekt, utan problemet är ju energimängden som kan lagras i batterier och tiden som behövs för att ladda dessa.

Så resultatet blir ju en jäkla massa laddtid och väldigt lite effektiv körtid.
 
Okay, så de har tryckt in mycket pengar alltså? Och klassen, är det en prototypklass? "Bygg som ni vill"?

Regelverket är extremt fritt även för en prototypklass. När jag kollade på att bygga en hoj för några år sedan var det OK att sitta/ligga med fötterna framåt bakom en kåpa som täckte både framhjul och huvud om man ville.
Den konfigurationen vill man nog inte snitta 120mph med på ön dock.
 
Back
Top