Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
trodde där skulle bli bra dag i tråden men de e väl så med nya saker...
Finns en tråd om detta i Racingforumet redan, kanske därför. Iofs inte så mycket action där heller.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236134
trodde där skulle bli bra dag i tråden men de e väl så med nya saker...
Är (inofficiellt) klart när ni ska köra på Gelleråsen?
Tycker det har varit bra med drag runt elhojar på Sporthoj på senaste tiden, här är de trådar jag snubblat över och som varit aktiva senaste tre månaderna:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234080
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234105
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199828
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=233986
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234324
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235226
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234024
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235395
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236013
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236134
Var på Sviestad i somras (juli) samtidigt som Annie Seel sprakade runt när vi pausade, om det inte regnade. Det är väl samma hoj(plattform) som jag fattat det..
Japp, vi vär där och tränade lite med vår Mavizen. Det blir en ny egenutvecklad hoj 2011, den du såg var inköpt och långsam. Vi måste kapa minst 10sek/varv jämfört vad fjolårshojen gjorde med Peter Lindén i sadeln. Tuff uppgift!
Kan du avslöja några detaljer kring vad ni kommer jobba med för att få upp farten? Motorstyrning och batterier, får man anta. Kraftöverföring mellan motor och bakhjul också kanske, såg nåt om att årets vinnare körde med rem?
Mavizenen vi hade ifjol var strypt till ca 60HP för att batterierna skulle räcka, det var dess största problem. 60HP på 180kg hoj är inte mycket.
Den nya hojen får mer än dubbelt så mycket batterier, bromskraftsregenerering och effektivare AC-motor isf DC-motorerna vi hade i fjol. Hur mycket effekt vi kan plocka ut och ändå klara en hel racedistans återstår att se men det kommer att vara i klass med bensindrivna racehojar. Vikten kommer däremot öka pga extra batterier och kraftigare motorer.
Hur mycket kraft kan man egentligen få ut vid inbromsning, med tanke på att marktrycket på bakdäcket oftast är minimalt vid hårda inbromsningar? Kanske är sånt ni ska labba med förstås...
Det beror (bla) ....
Funderar jag alldeles för mycket på sånt här när jag ska sova?
Definitivt.
Bilder säger mer än tusen ord, så min fråga är om du kan dela med dig av lite![]()
Det beror (bla) på hjulbas, fjädring, vikt, tyngdpunkt, programering av controllern, typ av framhjulsupphängning, geometri hos framhjulsupphängningen, hur hårt/sent man vågar bromsa, friktionen i underlaget, körställning, strategi osv.
Är det värt att bromsa tidigare om man då kan slå på mer på rakan?
Kanske.
Är det värt att ha en längre hoj för att minska lastväxelreaktionerna?
Kanske.
Ska man hålla fast vid teleskopgaffeln eller gå över till någonting annat som inte dyker så mycket?
Kanske.
Ska man till och med försöka bygga ett system som tar tillvara på bromskraften från framhjulet?
Kanske.
Funderar jag alldeles för mycket på sånt här när jag ska sova?
Definitivt.
Går att bygga en liten navmotor till framhjulet a 3kw på strax under 800 gram. Finns ju bra billiga utgångsobjekt med 3-fas & permanentmagnet som förenklar laddningenskretsen lite.
Nu vill man ju inte ha 800 gram i framnavet men jag tror det kan vara värt det. Titta bara på boost hoj exempelvis med Öhlins hydraldrift på framhjulet. Den lär väga mer och enligt de få tester som gjorts så gick den ju köra snabbare än "original" på bana.
3kw låter inte så mkt kanske men det laddar ju något och även om det bara är motsvarande ca 4hk så är det ju inte alls samma register som på en ottomotor.
Eller för all del. 7kw med motor på 1600gram. Rätt mkt vikt men kanske inte så mycket gyro vart fall eftersom man bygger in det i navet...
Jag tror på ett!
![]() |
BMW presenterar Vision CE
I samband med IAA Mobility ... |
Honda lanserar elmotorcykeln WN7
Honda har presenterat eldri... |
|
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |