El-cross testas i Västerås

Man blir ju riktigt sugen när det faktiskt verkar fungera ganska bra. Undrar hur drivningen fungerar och hur dom löst motorbroms? Koppling?

En video som verkar var en äldre modell än den i reportaget.

[YOUTUBE-ID]0SSrDc4csY0&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
...tveksamt, det är ballt, men har en hel del kvar innan det ersätter bensinhojarna.

Drifttid...och då med bibehållen kraft, redan från start har den i bästa fall driv som en halvslö 125:a fyrtakt, och det är inte mycket, att det är max vrid från start gör det till en bra trialhoj...

Och det skall vara lätt att kunna ta sig ut inom en halvtimme och köra ett pass igen, laddtider på 2 timmar är ohållbart.

En normal crossträning är kanske 4-5 halvtimmespass, men halvtimme vila mellan passen.

Men det är bra att det jobbas med det, åker gärna elmotor, om de får till det...
 
...tveksamt, det är ballt, men har en hel del kvar innan det ersätter bensinhojarna.

Drifttid...och då med bibehållen kraft, redan från start har den i bästa fall driv som en halvslö 125:a fyrtakt, och det är inte mycket, att det är max vrid från start gör det till en bra trialhoj...

Och det skall vara lätt att kunna ta sig ut inom en halvtimme och köra ett pass igen, laddtider på 2 timmar är ohållbart.

En normal crossträning är kanske 4-5 halvtimmespass, men halvtimme vila mellan passen.

Men det är bra att det jobbas med det, åker gärna elmotor, om de får till det...

Zero MX har 67 Nm, det är mer än en 450 fyrtakt och det direkt från start hela vägen.

http://www.zeromotorcycles.com/zero-mx/specs.php

Om du kör en halvtimme och laddar en halvtimme är det ju inget som helst problem att köra en "hel" dag. Är du seriös kan du köpa ett extra batteripack för 20.000 kr så "tankar" du fullt på några sekunder.

http://www.zeromotorcycles.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=2

För cross/enduro fungerar detta redan, både vad gäller prestanda och pris. För RR är jag mer tveksam.
 
Zero MX har 67 Nm, det är mer än en 450 fyrtakt och det direkt från start hela vägen.

http://www.zeromotorcycles.com/zero-mx/specs.php

Om du kör en halvtimme och laddar en halvtimme är det ju inget som helst problem att köra en "hel" dag. Är du seriös kan du köpa ett extra batteripack för 20.000 kr så "tankar" du fullt på några sekunder.

För cross/enduro fungerar detta redan, både vad gäller prestanda och pris. För RR är jag mer tveksam.

Jag har sett Zeron in action, och det är lamt...även med fulladdade batterier, frågan är hur den känns 20 minuter in i passet?
Max vrid från botten är ungefär lika relevant som att hävda att stora hd-twinnar är jättefräsiga, finns det ingen effekt på toppen blir det föga intressant ändå.

Alla som kört eldrivna radiostyrda kärror vet vad som händer (jag nördade som fan och tävlade i f1-klassen, 1:12 track, batterihetsen var bisarr i jakt på körtid och effekt).

Njä, det funkar inte alls, kanske för lattjande, pratar man seriös cross är det odugligt.

Zeron är mer motoriserad mountainbike än crosshoj. :fakta

Edit - tydligen har det gått lite ramar med, infästningen vid styrhuvudet gillar inte att den körs som en cross tydligen. :rolleyes:
 
Ang motorbroms så ger ju eldriften en trevlig bonus där, rent tekniskt kan du ju ha ställbar motorbroms, från 0 till full motoreffekt bakåt. =) (kanske ha gasreglage som går åt båda hållen, gas åt ena hållet och motorbroms åt andra hållet? =)
 
Ett stort problem inom sporten är just den höga ljudnivån. Tidigare var gränsvärdet 102 decibel på tävlingar. Det nuvarande är 94 decibel, som alltid kontrolleras inför tävlingar och inte får överskridas, Men buller är buller och upplevs av många som störande.
– Många crossbanor i Centraleuropa har stängts just på grund av ljudet. Under åren har bebyggelse kommit allt närmare crossbanorna i Sverige


Är verkligen ljudet och sista hästkraften på toppen så viktigt att man heller lägger ned sporten och stänger banorna istället för att montera ljuddämpare på maskinen ????

Hade en XT600 innan, med originaldämpare visst man ju fan inte om den var igång eller om den var avstängd :confused:
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top