Bearing
Gudomlig sporthojare
Jag får erkänna att mina kunskaper i ämnet inte är dagsfärska då jag hittade databladet i en mapp för ett gammalt projekt
men här talar dom om " LiCo nano-technology" vilket verkar vara något nytt som jag inte känner till.
Tveksamt om man kan kalla dom lipo igentligen.
LiPo = Lithium polymer, vilket betyder att elektrolyten är en polymer i fast form. Det säger egentligen inte något om vilken kemi batteriet är baserat på, men i praktiken är batterier som kallas LiPo baserade på LiCo (= Lithium Cobolt) kemi. Det nya antar jag är "nano", vilket antagligen är en teknik för att få väldigt stor yta på elektroderna, vilket borde ge låg inre resistans.
Även LiFePO4 producerad av A123 har fast elektrolyt och är baserade på nanoteknik, har jag för mig. LiFe har inte samma energidensitet som LiCo eftersom att cellspänningen är lägre. Nominell spänning är 3,2-3.3V för LiFe jämfört med 3,7-3.8V för LiCo.
man kan få väldigt vassa/lätta hojar om man kör 3varvs race med denna typ av batteri
Ja eftersom att de enligt uppgift klarar 90C burst, skulle man i teorin klara sig med ett batteri på 2kWh (väger ca 15kg) med en motor på 180kW. Fast då räcker batteriet bara 1 varv.