Elhojar....

Vi kommer vara där och tävla, hoppas vi får bra med publik som hejar fram oss till en svensk seger på hemmaplan!

Depån brukar vara rätt öppen så det är ett bra tillfälle att kika närmare på balla prototypracers och snacka med teamen.

Är någon riktigt intresserad så rekommenderas att bli teammedlem eller tom delägare för en tusenlapp här.

trodde där skulle bli bra dag i tråden men de e väl så med nya saker...

Är (inofficiellt) klart när ni ska köra på Gelleråsen?

Är (inofficiellt) klart när ni ska köra på Gelleråsen?

Inofficiellt 3-4 september tillsammans med Scandinavian Open-finalen men TTXGPs racekalender är inte släppt än. Det blir mycket bra roadracing att kolla på under helgen!

Nog kommer jag vara där, kan ju gå dit om alla fordon sviker.. Det ska bli intressant att uppleva. Var på Sviestad i somras (juli) samtidigt som Annie Seel sprakade runt när vi pausade, om det inte regnade. Det är väl samma hoj(plattform) som jag fattat det..

Var på Sviestad i somras (juli) samtidigt som Annie Seel sprakade runt när vi pausade, om det inte regnade. Det är väl samma hoj(plattform) som jag fattat det..

Japp, vi vär där och tränade lite med vår Mavizen. Det blir en ny egenutvecklad hoj 2011, den du såg var inköpt och långsam. Vi måste kapa minst 10sek/varv jämfört vad fjolårshojen gjorde med Peter Lindén i sadeln. Tuff uppgift!

Japp, vi vär där och tränade lite med vår Mavizen. Det blir en ny egenutvecklad hoj 2011, den du såg var inköpt och långsam. Vi måste kapa minst 10sek/varv jämfört vad fjolårshojen gjorde med Peter Lindén i sadeln. Tuff uppgift!

Kan du avslöja några detaljer kring vad ni kommer jobba med för att få upp farten? Motorstyrning och batterier, får man anta. Kraftöverföring mellan motor och bakhjul också kanske, såg nåt om att årets vinnare körde med rem?

Kan du avslöja några detaljer kring vad ni kommer jobba med för att få upp farten? Motorstyrning och batterier, får man anta. Kraftöverföring mellan motor och bakhjul också kanske, såg nåt om att årets vinnare körde med rem?

Mavizenen vi hade ifjol var strypt till ca 60HP för att batterierna skulle räcka, det var dess största problem. 60HP på 180kg hoj är inte mycket.

Den nya hojen får mer än dubbelt så mycket batterier, bromskraftsregenerering och effektivare AC-motor isf DC-motorerna vi hade i fjol. Hur mycket effekt vi kan plocka ut och ändå klara en hel racedistans återstår att se men det kommer att vara i klass med bensindrivna racehojar. Vikten kommer däremot öka pga extra batterier och kraftigare motorer.

Mavizenen vi hade ifjol var strypt till ca 60HP för att batterierna skulle räcka, det var dess största problem. 60HP på 180kg hoj är inte mycket.

Den nya hojen får mer än dubbelt så mycket batterier, bromskraftsregenerering och effektivare AC-motor isf DC-motorerna vi hade i fjol. Hur mycket effekt vi kan plocka ut och ändå klara en hel racedistans återstår att se men det kommer att vara i klass med bensindrivna racehojar. Vikten kommer däremot öka pga extra batterier och kraftigare motorer.

Hur mycket kraft kan man egentligen få ut vid inbromsning, med tanke på att marktrycket på bakdäcket oftast är minimalt vid hårda inbromsningar? Kanske är sånt ni ska labba med förstås...

Hur mycket kraft kan man egentligen få ut vid inbromsning, med tanke på att marktrycket på bakdäcket oftast är minimalt vid hårda inbromsningar? Kanske är sånt ni ska labba med förstås...

Det beror (bla) på hjulbas, fjädring, vikt, tyngdpunkt, programering av controllern, typ av framhjulsupphängning, geometri hos framhjulsupphängningen, hur hårt/sent man vågar bromsa, friktionen i underlaget, körställning, strategi osv.

Är det värt att bromsa tidigare om man då kan slå på mer på rakan?
Kanske.

Är det värt att ha en längre hoj för att minska lastväxelreaktionerna?
Kanske.

Ska man hålla fast vid teleskopgaffeln eller gå över till någonting annat som inte dyker så mycket?
Kanske.

Ska man till och med försöka bygga ett system som tar tillvara på bromskraften från framhjulet?
Kanske.

Funderar jag alldeles för mycket på sånt här när jag ska sova?
Definitivt.

Bilder säger mer än tusen ord, så min fråga är om du kan dela med dig av lite :)

Inte riktigt än, allt för mycket är osäkert fortfarande.

Eller ja, jag kan ju bjuda på en bild av Peter Lindén på griden innan världsfinalen 2010, inte för att det är tekniskt intressant men ändå:

P1060537.jpg

Går att bygga en liten navmotor till framhjulet a 3kw på strax under 800 gram. Finns ju bra billiga utgångsobjekt med 3-fas & permanentmagnet som förenklar laddningenskretsen lite.

Nu vill man ju inte ha 800 gram i framnavet men jag tror det kan vara värt det. Titta bara på boost hoj exempelvis med Öhlins hydraldrift på framhjulet. Den lär väga mer och enligt de få tester som gjorts så gick den ju köra snabbare än "original" på bana.

3kw låter inte så mkt kanske men det laddar ju något och även om det bara är motsvarande ca 4hk så är det ju inte alls samma register som på en ottomotor.

Eller för all del. 7kw med motor på 1600gram. Rätt mkt vikt men kanske inte så mycket gyro vart fall eftersom man bygger in det i navet...

Jag tror på ett!

Det beror (bla) på hjulbas, fjädring, vikt, tyngdpunkt, programering av controllern, typ av framhjulsupphängning, geometri hos framhjulsupphängningen, hur hårt/sent man vågar bromsa, friktionen i underlaget, körställning, strategi osv.

Är det värt att bromsa tidigare om man då kan slå på mer på rakan?
Kanske.

Är det värt att ha en längre hoj för att minska lastväxelreaktionerna?
Kanske.

Ska man hålla fast vid teleskopgaffeln eller gå över till någonting annat som inte dyker så mycket?
Kanske.

Ska man till och med försöka bygga ett system som tar tillvara på bromskraften från framhjulet?
Kanske.

Funderar jag alldeles för mycket på sånt här när jag ska sova?
Definitivt.

Bara det att framhjulsdrift inte är tillåtet enligt reglementet...

All logik pekar dock på att vi har 2-hjulsdrivna hojar i framtiden. De billiga elhojarna är kanske bara framhjulsdrivna.

@Josef: Men hallå! Flygvapengubben är ju inte ens avklädd! Leta fram en där han säregna flin går om inte runt huvet så iaf öra->öra.. ;D Eller han han slutat le på gamla dar..

Går att bygga en liten navmotor till framhjulet a 3kw på strax under 800 gram. Finns ju bra billiga utgångsobjekt med 3-fas & permanentmagnet som förenklar laddningenskretsen lite.

Nu vill man ju inte ha 800 gram i framnavet men jag tror det kan vara värt det. Titta bara på boost hoj exempelvis med Öhlins hydraldrift på framhjulet. Den lär väga mer och enligt de få tester som gjorts så gick den ju köra snabbare än "original" på bana.

3kw låter inte så mkt kanske men det laddar ju något och även om det bara är motsvarande ca 4hk så är det ju inte alls samma register som på en ottomotor.

Eller för all del. 7kw med motor på 1600gram. Rätt mkt vikt men kanske inte så mycket gyro vart fall eftersom man bygger in det i navet...

Jag tror på ett!

Nu har jag i och för sig för mig att man inte kan bromsa helt till stopp enbart genom att reversera en elmotor, men OM man kan lösa det, då borde ju de 1600g lätt kompenseras av att man kan eliminera bromsarna. 7 kW är måhända för lite för att få tillräcklig bromseffekt?

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär