Elhoj

Jag kanske låter bitter. Visst är det bra med alternativa bränslen men att ta fram fler produkter som förbrukar el utan att dramatiskt utöka andelen förnybara energikällor är tyvärr inte hållbart. Än så länge är det bara dumt att förbruka energi med hög exergi som el till att driva fordon. När tekniken finns för att ha korta laddningstider eller långa driftstider i kombination med många laddningsstationer som erbjuder grön-el så kan jag tänka mig att det är värt att satsa på en elhoj. Ska det vara miljövänligt så anser ja att man bör kolla på helheten, tillverkning, drift osv. Men visst för att komma dit måste det forskas fram bra fordon och så länge det handlar om fordon med två hjul så är det alltid roligt oavsett drivmedel :)
 
Jo visst kan 6an ha haft något fel, likaså sjuan, åttan, nian, tian osv...

Det var ju bara hälften som kom i mål ÖHT.

Visst kan vi titta på vinnarens tid, det gör inte elhojarna bättre.

Man skulle fortfarande ha placerat sig topp 10 med en otrimmad moped, trots 20 startande elhojar :D

Iofs skulle man ha kommit topp 10 med en trampcykel, kickboard, eller på en hoppstylta också, då inte ens 10 elhojar lyckas ta sig i mål efter 6 mil....

EDIT: Vinnaren snittade 140km/h över 6 mil.

1966 snittade en 50cc 136km/h på samma bana

vad ligger dagens hojar på i snitt dvs bensinarna?
 
Jag kanske låter bitter. Visst är det bra med alternativa bränslen men att ta fram fler produkter som förbrukar el utan att dramatiskt utöka andelen förnybara energikällor är tyvärr inte hållbart. Än så länge är det bara dumt att förbruka energi med hög exergi som el till att driva fordon. När tekniken finns för att ha korta laddningstider eller långa driftstider i kombination med många laddningsstationer som erbjuder grön-el så kan jag tänka mig att det är värt att satsa på en elhoj. Ska det vara miljövänligt så anser ja att man bör kolla på helheten, tillverkning, drift osv. Men visst för att komma dit måste det forskas fram bra fordon och så länge det handlar om fordon med två hjul så är det alltid roligt oavsett drivmedel :)

Det är såklart inte hela lösningen att bara byta ut fordon med förbränningsmotor mot eldrivna fordon, men jag skulle ändå föredra en 100% eldriven fordonsflotta som får sin ström från kolkraftverk än dagens system, enbart av den anledningen att det är mycket lättare att rena punktutsläppen från ett fåtal kraftverk än från miljontals bilar. Dock finns det i Sverige en effektiviseringspotential på upp till 25% av vår energikonsumtion vilket är tillräckligt för en eldriven fordonsflotta.

Och ang. att du tycker (antar jag iaf, du skriver lite otydligt) att el är högvärdig energi som inte bör användas till fordon, vad menar du då att bensin är? Det är ett trots allt ett extremt högvärdigt bränsle, som är förädlat i flera energikrävande steg.
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top