Elfordon för dem som vill lära sig

Hur fungerar förresten batterier i vintersverige?
Dels har ju celler ett visst temperaturspektrum de verkar i, och dels så är de ju fryskänsliga. Vill bilen gå längre än två kilometer om det är tolv minusgrader utomhus, och kan man lita på att de inte frusit sönder om lämnade ståendes i kylan?

Dels har ju celler ett visst temperaturspektrum de verkar i, och dels så är de ju fryskänsliga. Vill bilen gå längre än två kilometer om det är tolv minusgrader utomhus, och kan man lita på att de inte frusit sönder om lämnade ståendes i kylan?
Jag tror inte att det är ett stort problem, jag är dock inte en expert på batterier. Kapaciteten på ett batteri sjunker när det blir kallare. Batterierna blir emellertid fort varma när man använder dem. Det är alltså ungefär som att man inte ska pressa en kall bensinmotor för mycket.

Jag vet att det var problem med en del elbilar (norska Think, tror jag) som testades i Danmark under den gångna vintern. Under de kallaste dagarna nästan halverades kapaciteten i vissa fall. Vet att det även varit kapacitetsproblem med en del andra elbilar vid minusgrader. Dock har jag inte hört något om sönderfrysta batterier.

Samtidigt genereras en hel del värme från batteripaketet (Tesla Roadster har t.ex. ett kylsystem för just det) som t.ex. borde gå att använda för kupévärme. Nedkylda batterier innan start borde man kunna hålla varma med förvärmning, likt motorvärmare idag.

-edit- ombyggda Citroën C1 var det man hade problem med i Danmark.

Last edited:
Jag tror vi är helt otroligt långt bort från att få slut olja och jag tror inte att vi är orsaken till någon global uppvärmning över huvud taget. Det enda dagens elbilar är bra till är att vi kanske slipper lite avgaser i städerna.

Personligen tycker jag därför att vi helt enkelt skulle kunna skita i elbilar tills vi har uppfunnit fri energi, superbatterier med nanoteknik och allt helvete som kommer komma i framtiden. Det kommer garanterat att lösa sig.

Det är sant det du skriver, det finns hur mycket olja kvar som helst. Kruxet är att det är inga reservoarer utan ganska otillgänglig olja som är svår att få fram med dagens teknik.

Men det är förmodligen bara en tidsfråga, så nu ska jag ut och torrgasa lite i garaget.

Självklart blir det en stor omställning att börja producera energin istället för att pumpa upp den.

Uppfunnit fri energi? Det kan du få vänta länge på.

Att vi kan producera energi får du vänta längre på. Den kan bara omvandlas.

Last edited:
Den obalans vi har i elnätet idag är att belastningen sjunker på natten. Detta ger en låg utnyttjningstid för elnätet. Det är dock inte ett problem reglermässigt utan endast en ekonomisk olägenhet eftersom elnätet måste anpassas till den högsta förekommande belastningen.

Nej. Elnätet rasade inte vintras. Elpriset blev dock extremt högt på grund av stillastående kärnkraftverk och hög belastning.

Den reglerbara delen av vår elkraft finns i väldigt stor utsträckning här uppe, man shuntar inte upp/ner kärnkrafterken så snabbt som behövs, så det betyder att det rusar en hel del upp/ner genom landet beroende på hur mycket som förbrukas.

Det varierar ännu mera om man börjar räkna med vindkraftstillskott och det sedan mojnar utan att man har hunnit shunta på reaktorerna, eller om det börjar tokblåsa strax efter man har shuntat på och man således måste strypa ner all vattekraftsproduktion för att skicka upp överskottet till norrland.

Elbilarna laddas när man kommer hem (som jag skrev i mitt tidigare inlägg om smarta nät) det är en naturlag, ingen vill riskera att behöva bilen och den står oladdad i väntan på överskottsel till lågpris.

Och slutligen, elnätet rasade, transformatorstationer pajjade, det tog massor av tid att få reservdelar och få igång nätet igen, just på grund av att man matade för mycket från ett håll.

Detta till trots så har vi ett av världens stabilaste elnät i det här landet, jag har upplevt "rolling brownouts" i USA, och eftersom jag hade med mig 230V utrustning som behövde transformator så hade monitorerade jag jag förändringarna i nätet.

Spänningen varierade mellan 90 och 130 volt, vilket resuterade i att efter transformatorn jazzade det dubbelt så mycket :huvet
Vi löste det genom att driva transformatorn från en UPS.

Differensen blir fortfarande övervägande men det bör för rättvisans skull ändå nämnas att han knappast räknade in framställningen av batterierna i sina 40g. Litium ligger inte i drivor i dikena utanför fabriken redo att lastas in med gaffeltruck...

Helt riktigt men rätta mig om jag har fel.. Litiumet förbrukas väl inte... och återvinner man då batteriet så får man tillbaka det, eller har jag fel nu?

Min bil med ni/cd går inte lika långt på vintern men 4mil klarar den och på sommaren räknar jag med 6mil (har kommit 10mil ) en fin sommardag 50-70 sträcka vindstilla. och ja just de... med 14 år gamla batterier:tummenupp

Däremot vill jag minnas att de nyare batterierna är känsligare för kyla rent ut sagt kassa.
O andra sidan så är detta inget större problem så man bara värmer batterierna

Jag har inte hört att ett batteri som varit friskt frysit sönder.

....

Är det verkligen lönt att spara dom batterierna, dom måste ju vara nere på hälften av sin (jämfört med modern batterikemi redan låga) ursprungakpacitet?

Skicka dom på återvinningen och byt upp dig till lättare/kraftfullare batterier med längre räckvidd istället.

....

Om priset hade varit rätt hade jag bytat vilken dag som..
O andra sidan täcker de mina behov i de skick de är i idag o då räknar jag lugnt på att jag klarar 6 mil, 1,5mil till jobbet o lika långt hem.. o lite små ärende o lite annat:banana.

Men du har rätt i att jag idag kan få halva vikten och dubbla körsträckan, men de kostar

Last edited:
Helt riktigt men rätta mig om jag har fel.. Litiumet förbrukas väl inte... och återvinner man då batteriet så får man tillbaka det, eller har jag fel nu?

Frågeställningen handlar inte om att förbruka materialet. Som någon skrev ovan så ska det utvinnas, fraktas, behandlas, fraktas, bli batterier, fraktas, sättas in i en bil och fraktas igen. Sedan någon form av upprepad procedur vid återvinning. Det går åt energi för allt detta. Industriell och logistisk energi.

Är det något patologiskt som gör

Patologiskt? :va

Last edited:
Frågeställningen handlar inte om att förbruka materialet. Som någon skrev ovan så ska det utvinnas, fraktas, behandlas, fraktas, bli batterier, fraktas, sättas in i en bil och fraktas igen. Sedan någon form av upprepad procedur vid återvinning. Det går åt energi för allt detta. Industriell och logistisk energi.

Ja just de.. bensinen behöver juh inte "återvinnas"..:D

Jag tror du missar hela poängen. Känns på något sätt väntat.

Missar o missar..
Litium är sällsynt.. ja..
Litíum är energikrävande o framställa idag. ...ja..
men jag tror att de går o göra effektivare.

Man kan jämnföra med den första bensinbilen som kom.. den var inte bensinsnål på något sätt och avgasrening gick inte o drömma om.. den utveckligen har gått framåt..
Och bara för att priusen är först ut och skickar sina batterier hit o dit så kan man väl inte säga att de e fel..
Någonstans måste man börja, först när folk börjat köpa en produkt så kan man förbättra den och korta ner transporter genom att tex bygga egna fabriker mm.

Men i min lilla elbilsvärld då släpper mina batteri inte ut något alls där min bil rör sig idag. Jag säger inte att den inte släpper ut något, bara att den inte släpper ut något där den kör.

Och angående batterierna, även om då batterierna är kassa så finns materialet kvar o kan återvinnas, vilket i min värld betyder att de går åt mindre energi än o framställa och tillverka nytt...

Bensinen däremot när man tillslut hamnar i bensintanken behöver man inte bry sig om o "återvinna" eftersom den efter motorn är "borta"

säg att 1 bensin motsvarar 1 litium batteri
Och att 1 bensin kostar 4kr att tillverka...
säg också att 1 litium batteri kostar 12kr att tillverka.
Säg även att 1 bensin har lika mycket energi som 3 litium batteri

för att få samma energimängd som 1 bensin så måste man ha 3 litium till priset av 36kr mot 4 för bensinen.
Men om du aldrig blir av med litiumbatteriet så innebär det att när du har använt 10 liter bensin så hade det varit billigare med litium eftersom det finns kvar o bensin förbrukas

Nu e de inget vetenskapligt överhuvudtaget bara en lite "tankebana"

Min bil med ni/cd går inte lika långt på vintern men 4mil klarar den och på sommaren räknar jag med 6mil (har kommit 10mil ) en fin sommardag 50-70 sträcka vindstilla. och ja just de... med 14 år gamla batterier:tummenupp

Däremot vill jag minnas att de nyare batterierna är känsligare för kyla rent ut sagt kassa.
O andra sidan så är detta inget större problem så man bara värmer batterierna

Batterikemi ÄR en vetenskap. (och ingen lätt sådan)

Generellt sett så levererar alla batterier sämre i kyla, NiCd var bra, NiMh var sämre, men sämst är alla dom moderna högkapacitetsbatterierna.

Dom moderna batterierna är så dåliga i kyla att man har utfärdat dispenser för att använda NiCd i nödradiosändare och annan köldkritisk utrustning. (NiCd är förbjudna sedan några år tillbaka)

Du fattade säkert vad jag menade.
Ska man nu märka ord så kan man faktiskt tillverka energi genom att omvandla massa till energi.

Ja, det gjorde jag, men och andra sidan fattade du säkert vad honkiie menade också fastän du var tydlig att markera.

Man kan fortfarande inte tillverka energi. Endast omvandla, dvs omvandla potentiell energi till någon form av kinetisk energi. Jag kan sträcka mig till att man kan tillverka el.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park