Turbo Harley Softail, nybörjarbygge...

Skulle det vara möjligt att installera en laddtrycksmätare på ett t-kors på slangen mellan kompressorhuset och wastegatens tryckklocka?? Jag har ju inget plenum/insug att ta tryck till mätaren ifrån, och eftersom det tryck som styr wastegaten är vad som är intressant för mig att veta (då jag ska ladda såpass lite vill jag ju veta att wastegaten öppnar vid rätt tryck) så tänkte jag att man kanske kan mäta rakt på tryckslangen? Eller kan mam störa tryckklockan så att den inte öppnar som den ska då?
Är ju blott en simpel röris men jag har installerat tusrntals manometrar på alla tänkbara applikationer utom just avgasturbiner.. men sätt den där du vill ha tryckavläsning. Det ska ej påverka.
 
Är ju blott en simpel röris men jag har installerat tusrntals manometrar på alla tänkbara applikationer utom just avgasturbiner.. men sätt den där du vill ha tryckavläsning. Det ska ej påverka.

Tack för input!

Jag tänker ju att rent logiskt så borde det funka. Lufttrycket verkar ju i lika stor utsträckning genom hela slangen mellan kompressorhuset och wastegatens tryckklocka, och så länge inte luften kan smita ut någonstans så att trycket minskar så borde det ju inte spela någon roll om man ansluter en mätare som trycket också får verka på... Förutsatt då att jag använder en anslutning som inte begränsar luftflödet eller något sådant:

turbotryckmätare.jpg

Möjligtvis att membranflexet skulle kunna ge upphov till en knappt mätbar mikroskopisk liten fördröjning i tryckets leverans av verkan på tryckklockan, men det lär ju inte spela någon roll tänker jag.

Men det är ju bara hur jag tänker, så jag ville mest dubbelkolla mot input från någon som kan mer om sånt här :)
 
Mäter du på slangen så kommer tryckmätaren visa lägre tryck än om du mäter i plenumet pga gashastigheten.
Förklaras av Bernoulis ekvation.

Det är enda skillnaden, trycksvängningarna och fördröjningar är inget som märks med "vanliga" tryckgivare. Dom är ändå för långsamma för att du ska märka någon skillnad på de punkterna.
 
Mäter du på slangen så kommer tryckmätaren visa lägre tryck än om du mäter i plenumet pga gashastigheten.
Förklaras av Bernoulis ekvation.

Det är enda skillnaden, trycksvängningarna och fördröjningar är inget som märks med "vanliga" tryckgivare. Dom är ändå för långsamma för att du ska märka någon skillnad på de punkterna.

Tack för input :)

Jag kommer ju inte ha ett plenum där gashastigheten kan förändras, utan kompressorns "snabel" går rakt in i insuget. och slangen som går till wastegatens tryckklocka leds ju direkt från snabeln till tryckklockan så borde inte mätningen bli hyfsat korrekt då? Jag kan ju inte gärna ta tryck någon annanstans ifrån, för även om jag borrar upp ett hål och gängar i en dedikerad anslutning så kommer den ju också hamna i kompressorsnabeln... Alternativt i insuget som har samma innerdiameter som snabeln, dvs någon vidare gashastighetsförändring lär jag inte få där heller. Eller?

Även om den visar lite för lite så får jag ju iallafall ett hum om hur mycket jag laddar rent procentuellt samt när jag har laddtryck, så länge den visar lika mycket för lite över hela spannet.. Man kanske rentav kan flytta mätartavlan lite i förhållande till visaren för att kompensera för tryckskillnaden?
 
Tack för input :)

Jag kommer ju inte ha ett plenum där gashastigheten kan förändras, utan kompressorns "snabel" går rakt in i insuget. och slangen som går till wastegatens tryckklocka leds ju direkt från snabeln till tryckklockan så borde inte mätningen bli hyfsat korrekt då? Jag kan ju inte gärna ta tryck någon annanstans ifrån, för även om jag borrar upp ett hål och gängar i en dedikerad anslutning så kommer den ju också hamna i kompressorsnabeln... Alternativt i insuget som har samma innerdiameter som snabeln, dvs någon vidare gashastighetsförändring lär jag inte få där heller. Eller?

Även om den visar lite för lite så får jag ju iallafall ett hum om hur mycket jag laddar rent procentuellt samt när jag har laddtryck, så länge den visar lika mycket för lite över hela spannet.. Man kanske rentav kan flytta mätartavlan lite i förhållande till visaren för att kompensera för tryckskillnaden?

Ungefär så ja.

Ingen mening att justera kurvan, du mäter ju "rätt tryck" där du mäter.
Och informationen du får från din mätare är ju ändå till stor del individuell för just din motor. En annan motor kommer ju knacka vid ett annat laddtryck osv.

Att vara utan plenum på överladdning med få cylindrar är ju inte direkt idealiskt.

Jag förstår att man inte vill klämma in ett stort plenum mellan knä och cylindrar, men det borde ju gå att klämma in ett plenum någon annanstans och sedan insugsrör med avstämd längd mellan plenum och cylindrar.
 
Ungefär så ja.

Ingen mening att justera kurvan, du mäter ju "rätt tryck" där du mäter.
Och informationen du får från din mätare är ju ändå till stor del individuell för just din motor. En annan motor kommer ju knacka vid ett annat laddtryck osv.

Att vara utan plenum på överladdning med få cylindrar är ju inte direkt idealist.

Jag förstår att man inte vill klämma in ett stort plenum mellan knä och cylindrar, men det borde ju gå att klämma in ett plenum någon annanstans och sedan insugsrör med avstämd längd mellan plenum och cylindrar.

Då tänkte jag rätt alltså, tackar :)

Just med sugturbo är det faktiskt så idealiskt som det kan bli (det är ju ett icke idealiskt tillvägagångssätt oavsett), om jag förstått saker och ting rätt. Med ett plenum får man bara längre sträcka mellan förgasaren och cylindrarna, vilket ökar risken för att bränslet ska kondenseras ut och ansamlas i plenum/insug. Man vill därför montera turbon mer eller mindre rakt i insuget när man ska suga genom förgasaren :)
 
Fn Bushido, ditt projekt gör ju att "turbo suger"....... ;)
 
Vad du har för tryck i plenumet/turbon är väl inte så intressant, vad man vill veta är cylindertrycket i insugningsfasen och då måste du sätta uttaget efter gasspjället och då får du även med vacumet.
 
Last edited:
Vad du har för tryck i plenumet/turbon är väl inte så intressant, vad man vill veta är cylindertrycket i insugningsfasen och då måste du sätta uttaget efter gasspjället och då får du även med vacumet.
Gasspjället sitter ju i förgasaren, innan turbon här. Då lär man ju bara läsa undertryck?
 
Vad du har för tryck i plenumet/turbon är väl inte så intressant, vad man vill veta är cylindertrycket i insugningsfasen och då måste du sätta uttaget efter gasspjället och då får du även med vacumet.



Du kan inte mäta insugstrycket under bara insugstakten utan någorlunda snabb datalogger och piezoelektriska tryckgivare.

Det du mäter med "vanliga" tryckgivare är genomsnittstrycket från hela arbetscykeln där du placerar givaren.
 
Du kan inte mäta insugstrycket under bara insugstakten utan någorlunda snabb datalogger och piezoelektriska tryckgivare.

Det du mäter med "vanliga" tryckgivare är genomsnittstrycket från hela arbetscykeln där du placerar givaren.

fan va bra då kan du mäta komptrycket också samtidigt ;) nä få hoppas insugventilen stänger :)
 
Ja just det ja.... ja då spricker standard kopplingen, känns som om sugturbo funkar så är det bara så där, jag hade tänkt om och gjort rätt ;)

Jag vet att sugturbo inte är optimalt, men poängen med bygget är inte en optimal prestandavinst utan halva poängen är att få ihop en kul, udda och unik hoj :) Om jag sedan lyckas vinna någon egentlig effekt eller inte, det spelar liksom inte sådär jättestor roll. Visst vore det tråkigt om hojen gick sämre med turbon på än den gjorde innan, men riktigt så illa hoppas jag ju inte att det ska gå :D

MEn som sagt, jag bygger inte för att få några vidare effektökningar eller på annat sätt optimal prestanda. Jag bygger en sugturbo för att jag vill ha något lite mer udda, något som får folk att haja till och tänka "Vänta nu, sitter inte det där i fel ordning?? Kan man bygga så??" ungefär som jag själv gjorde första gången jag såg en sugturbo :)

Sen behöver det ju inte gå som en påse skit bara för att det är en sugturbo. Den här snubben verkar ju ha fått ihop något som åtminstone låter som att det funkar:
https://www.youtube.com/watch?v=ew-YGlEU-c8
 

Gamla Bubblor och buggys verkar vara den vanligaste applikationen för sugturbo, har sett ganska många sådana. Vet inte varför egentligen, finns det några specifika fördelar med sugturbo just på gamla folkor? :va Jag vet att den enda egentliga fördelen med sugturbo sägs vara att det vakum som bildas i kompressorhuset när trotteln är stängd gör att turbon snurrar lättare och bibehåller sitt varv så att man får laddtryck tidigare när man öppnar gasspjället nästa gång, men det borde ju gälla på fler fordon än just gammelbubblor så varför det blivit så poppis just där är fan ett mysterium :D
 
Sugturbo var ganska poppis på 80'talet men det kräver att agget har tätningar som tål bensin.
Sök på blt , Benny Lindbrant turbo, Trendab sålde såna kit till B20 bland annat.
 
Sugturbo var ganska poppis på 80'talet men det kräver att agget har tätningar som tål bensin.
Sök på blt , Benny Lindbrant turbo, Trendab sålde såna kit till B20 bland annat.

Exakt, koltätning/carbontätning kallas det. Var tydligen ganska vanligt på turbo rent generellt förr i tiden, har hört att alla saabar fram till typ -83 hade carbontätningar som standard i sina aggregat. Men ska man inte ha turbon till en sugande kunstruktion så är det bättre med konventionella kolvringstätningar, mindre friktion = bättre spool. Min turbo är en koltätad T04E, specifikt byggd för sugturboapplikationer :)
 
Jag har inte dött, jag lovar :D Det har bara visat sig lite svårare än det var tänkt, det här med att få tid/tillfälle till att bygga... :gnissla Är det inte ren tidsbrist som gör att jag inte kan pyssla så är det brist på tillfällen då jag behöver ha hojen till diverse körningar... Och då är det ju en fördel om den inte är halvt isärmonterad och har en turbo halvprovisoriskt påslängd utan att saker och ting är inkopplade :rolleyes: Nu ska jag dock inte ha hojen till något speciellt förrän om knappt två veckor så nu kan jag börja bygga så smått! :)

Och lite händer det, sakta men säkert! :) Idag har jag svarvat avgasflänsarna som ska utgöra grunden för grenrörsbygget:

DSC_0054.JPGDSC_0055.JPG

Det kanske inte låter som ett sådär enormt framsteg, men med tanke på hur mycket som bråkade är det nästan ett under att jag ens kom såhär långt på en kväll... Det har varit Murphys dag idag kan man ju lugnt påstå :näsblod

Nästa steg är att ta av avgasrör och förgasare, skruva dit flänsarna, montera upp turbon provisoriskt, måtta in var rör och annat ska gå, kapa rör och svetsa fast på flänsarna och så vidare så ska man väl få sig ett grenrör byggt vad det lider :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top